FTX-fläkt drar sjukt mycket ström på vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev, så är det nog bara att Woods köpt upp och satt eget märke på.

Det finns ingen svart ratt, men nere till höger sitter, som sagt, vridreglaget som styr stödvärmaren. Har inte märkt av nån termostatfunktion, utan den är på hela tiden med en effekt som vridreglaget reglerar. Men det kan finnas en termostat också, bara att den inte verkar vara särskilt aktiv...
Den går från bottenläget som jag tror är 3, via 12 och sen ett maxvärde jag inte minns. 20 kanske?

Noll risk för kondensskador eller andra fuktskador, som jag redan beskrivit.

Det sitter, som du också ser på bilden, två gigantiska fläktar, en för inluft och en för utluft, antar jag. Dessa styrs av fläktreglaget på "köksfläkten" som ju bara är en kåpa med belysning, reglage och fettfilter.

Jag missade bilden på din kökskåpa. Men det är samma ventilationssystem vi pratar om båda två, fast i lite olika årsmodeller. 3-12-20 är sannolikt termostaten som styr när "doppvärmaren" (värmespiralen) ska gå igång. Bör stå på 12 grader enligt min erfarenhet. Men funkar givetvis lägre också, men inte utan risk för kondens i systemet. Jag betalar både el och värme "själv", så den intrimningen funkar bäst för lägsta värmekostnad. Blir knepigare för din del då du betalar elräkningen för ventilationen/FTX, men har värmen genom "hyran".

Själv vet jag inte vad jag hade gjort egentligen, i ditt läge, om jag skruvat ner "doppvärmaren till minimum", men det är som jag sagt inget bra för fastigheten. Kan bildas kondens vid viss typ av väderlek. (Oftast under vintern bara, men ändå).

Vill du ta risken med kondens i ventilationsystemet, så är det upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I detta fallet är det, som jag redan skrivit, en avrinning via en slang till köksavloppet. Det är rena plåtytor det handlar om, så det lilla som kan bildas kommer att rinna ner eller avdunsta senare.

Som sagt inte samma aggregat. Moderna aggregat är givetvis även de designade för att fungera med eller utan värmare, enklare aggregat kan inte ens ha någon värmare ihop med aggregatet. Många konstruktioner behöver inte någon kondensslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vill du ta risken med kondens i ventilationsystemet, så är det upp till dig.

Har du svårt att läsa vad jag skriver?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns självklart aggregat som inte har värmare och som är fria från kondensproblem. Ni verkar inte prata om samma aggregat så det går nog inte att säga.

Vi pratar om "samma" aggregat.
FTX har så vitt jag vet alltid en elektrisk tilluftvärmare som går igång när differensen mellan inkommande luft och utgående luft blir för stor. Finns olika konstruktioner, modernare aggregat har värmaren integrerad, dold. Det är "samma" aggregat vi pratar om. Fast olika årsmodeller. Kan jämföras med Volvo 240 från 1976 och Volvo 240 från 1992. Grundkonstruktionen är densamma, men detaljer skiljer sig givetvis. TS har en "VEVEX"-konstruktion, helt garanterat.

Den "farliga" kondensen uppstår inte i aggregatet, utan i husets ventilationsrör. När för kall utomhusluft pumpas in i rören. Jämför med kondensen du får på utsidan av ditt ölglas/läskglas när du häller upp en kall öl/läsk. Exakt samma princip. Vattendropparna från ölglaset ger blöt ring på din bordsskiva. Vattendropparna från ventilationsrörens "utsida" droppar ner i husets konstruktion, inne i väggar och innertak. Ger skador och mögel i värsta fall.

Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vi pratar om "samma" aggregat.
FTX har så vitt jag vet alltid en elektrisk tilluftvärmare som går igång när differensen mellan inkommande luft och utgående luft blir för stor.

Nej, det finns konstruktioner utan värmare och de kräver heller inte alltid någon kondensslang. Värmaren är en komfortgrej.

Modellerna med kondensslang kan man ju inte installera utan att kopplad det till ett avlopp/vattenlås? Det bildas inte kondens i ett isolerat ventilationsrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det finns konstruktioner utan värmare och de kräver heller inte alltid någon kondensslang. Värmaren är en komfortgrej.

Modellerna med kondensslang kan man ju inte installera utan att kopplad det till ett avlopp/vattenlås?

Pratar du verkligen om FTX?
Låter som om du pratar om LVP, vilket är en helt annan sak.
-Nej, värmaren är inte en "komfortgrej" primärt i en FTX. Men kan "missbrukas" som en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Pratar du verkligen om FTX?
Låter som om du pratar om LVP, vilket är en helt annan sak.

Vi pratar inte om luftvärmepumpar.

Permalänk

Stort tack för alla svar än så länge! Modellen jag har heter Flexit K2 REL RF 350W och här finns manualen.

Där framgår att det mycket riktigt finns ett värmeelement inbyggt. Tyvärr har jag inte någon av styrpanelerna som visas i manualen installerade någonstans. Har kollat i alla köksskåp runtom. Eventuellt går det att ändra om man lyfter av kåpan till fläkten men säkerhetsskruven som sitter högst upp satt nåt förbannat hårt (har tyvärr ingen skruvdragare ) så får kolla det när jag lyckas lossa på den.

Det står t.o.m. på sida 4 i manualen att "Detta är ett rent ventilationssystem och inte något uppvärmningssystem. Bostaden måste få uppvärmning på normalt sätt." vilket är precis vad systemet gör just nu (värmer hela lägenheten!).

Frågade en i föreningens styrelse som skulle ta reda på om man kan reglera temperaturen. Ska bli intressant att se vad han svarar.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi pratar inte om luftvärmepumpar.

Bra! Då vet du förmodligen att värmaren har en viktig funktion att fylla, inte är en "komfortgrej"!

Skvallerrör finns oftast monterade i aggregaten, men det är inte samma som kondensvattnet som kan bildas inne i huset av kalla ventilationsrör inne i ett varmt hus. Sådant vatten kan man inte "avleda", det vattnet droppar in i husets konstruktion. Som en långsamt pågående liten vattenläcka, år efter år.

Men visst, testa gärna att slå av"komfortvärmen"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Bra! Då vet du förmodligen att värmaren har en viktig funktion att fylla, inte är en "komfortgrej"!

Skvallerrör finns oftast monterade i aggregaten, men det är inte samma som kondensvattnet som kan bildas inne i huset av kalla ventilationsrör inne i ett varmt hus. Sådant vatten kan man inte "avleda", det vattnet droppar in i husets konstruktion. Som en långsamt pågående liten vattenläcka, år efter år.

Men visst, testa gärna att slå av"komfortvärmen"!

Det finns olika konstruktioner. Alla behöver inte värme och alla bildar inte kondens.

TS modell är en av de varianter som inte har dräneringsslang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om man är rädd för kondens så är det bara att isolera röret i den mån det går.
Men risken för kondens är obefintlig vid kallare väderlek.......

Poäng för det! Men lite knepigt att riva ner alla väggar och tak i kåken för att isolera rören.. Värre än att dra ethnernet, skulle jag tro!

Kondensrisken verkar vara värst vid höst och vår. Inte på smällkalla vintern (torr luft både inne och ute) eller på sommaren, då temp-delta är för liten mellan inomhusluft och utomhusluft.

Permalänk

Nu ni!

Lyckades få tag på en skruvdragare idag så det var bara att börja lossa på skruvar i närheten. Jag behövde inte ens öppna kåpan till fläkten för bakom träskivan ovanför gömde sig displayen som fanns med i manualen. Har testat att stänga av värmeelementet för att se hur innertemperaturen i lägenheten förändras. Eventuellt kan det vara bra att ha på under vintern för att motverka fukt, och endast sänka temperaturen (som nu var inställd på 19 grader).

Riktigt gött att slippa snitta 5-6 kWh/dag resten av vintern iaf.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Skrivet av epicdowncooler:

Nu ni!

Lyckades få tag på en skruvdragare idag så det var bara att börja lossa på skruvar i närheten. Jag behövde inte ens öppna kåpan till fläkten för bakom träskivan ovanför gömde sig displayen som fanns med i manualen. Har testat att stänga av värmeelementet för att se hur innertemperaturen i lägenheten förändras. Eventuellt kan det vara bra att ha på under vintern för att motverka fukt, och endast sänka temperaturen (som nu var inställd på 19 grader).

Riktigt gött att slippa snitta 5-6 kWh/dag resten av vintern iaf.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Det där aggregatet är utrustat med roterande värmeväxlare...dessa återvinner i regel runt 85%.
Eftervärmningsbatteriet går enbart igång för att värma dom sista graderna.
Har du exempelvis 21°C i frånluften och det är runt nollan ute så bör du utan eftervärme ha cirka 17-18°C i tilluften.
Eftervärmningsbatteriet ser då till att öka dessa 1-2°C som saknas om du har den inställd på 19°C.

Har du andra uppvärmningskällor i lägenheten (radiatorer exempelvis) skulle jag personligen ställt börvärdet för tilluftstemperaturen på 18-19°C och låtit värmaren vara aktiverad.
Dumsnålt att stänga av den helt då det på sikt kyler ner lägenheten sakta men succesivt om inte radiatorerna räcker till.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Det där aggregatet är utrustat med roterande värmeväxlare...dessa återvinner i regel runt 85%.
Eftervärmningsbatteriet går enbart igång för att värma dom sista graderna.
Har du exempelvis 21°C i frånluften och det är runt nollan ute så bör du utan eftervärme ha cirka 17-18°C i tilluften.
Eftervärmningsbatteriet ser då till att öka dessa 1-2°C som saknas om du har den inställd på 19°C.

Har du andra uppvärmningskällor i lägenheten (radiatorer exempelvis) skulle jag personligen ställt börvärdet för tilluftstemperaturen på 18-19°C och låtit värmaren vara aktiverad.
Dumsnålt att stänga av den helt då det på sikt kyler ner lägenheten sakta men succesivt om inte radiatorerna räcker till.

Ja, jag har ett vattenelement som är huvudvärmaren för lägenheten. Om jag förstår dig rätt så menar du att all värme kommer behöva komma från elementet om jag sänker temperaturen på aggregatet?

Även om aggregatet har värmeväxlare så är det ett faktum att elförbrukningen dubbleras under vinterhalvåret trots att det bara saknas 1-2 grader till angivna temperaturen som du säger.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Dumsnålt att stänga av den helt då det på sikt kyler ner lägenheten sakta men succesivt om inte radiatorerna räcker till.

Fast jag gissar att övriga värmen är typ fjärrvärme som ingår i hyra/avgift kontra direktel som ska betalas för. Jag vet vilket jag hade föredragit. Och det står ju klart och tydligt att dessa inte är eg. värmesystem så radiatorer bör vara dimensionerade för att klara sig utan detta tillskott?

Permalänk
Skrivet av epicdowncooler:

Ja, jag har ett vattenelement som är huvudvärmaren för lägenheten. Om jag förstår dig rätt så menar du att all värme kommer behöva komma från elementet om jag sänker temperaturen på aggregatet?

Även om aggregatet har värmeväxlare så är det ett faktum att elförbrukningen dubbleras under vinterhalvåret trots att det bara saknas 1-2 grader till angivna temperaturen som du säger.

Då kommer värmen primärt från radiatorerna ja.
Det jag menar är att skulle du slå av värmen på aggregatet så går den enbart på återvinning.
Denna värmer då cirka 80-85% av vad den suger ut.
För att hålla samma inomhustemperatur behöver resterande 15-20% värme komma från en annan värmekälla.
Men ingår uppvärmning osv i avgift/hyra är det ju inte mycket att snacka om...prova och se vad du hamnar på

Skrivet av sandos:

Fast jag gissar att övriga värmen är typ fjärrvärme som ingår i hyra/avgift kontra direktel som ska betalas för. Jag vet vilket jag hade föredragit. Och det står ju klart och tydligt att dessa inte är eg. värmesystem så radiatorer bör vara dimensionerade för att klara sig utan detta tillskott?

Gissar gör många.
Speciellt byggentreprenörer och konstruktörer.
Det mest logiska är att överdimensionera värmesystem och radiatorer för att klara av uppvärmning med enbart dessa, men är huset nyare än 10-15 år har man garanterat räknat in återvinningen och tillskotsvärmare i energikalkylen och därmed sänkt framledningstemperaturen till radiatorerna.
Är ju bara att stänga av och testa, värsta som kan hända är att det är några grader kallare morgonen efter!

Sen är det ju självklart inte ett värmesystem.
Aggregatet är ju primärt där för att lägenheten ska få rätt luftomsättning.
Hade man dock struntat helt i återvinning/värme hade systemen sett ut på ett helt annat sätt.
Jag tror som sagt man räknat in detta i energikalkyler.
Sen går det ju som tur är inte att på ett enkelt sätt se vilka lägenheter man valt att stänga av grejerna i sålänge inte alla lägenheter har egna rumsgivare, och med tanke på aggregatet så är huset åtminstone ett par år gammalt och det är något som kommit rätt nyligen i nybyggen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Skrivet av sharkfinz:

Då kommer värmen primärt från radiatorerna ja.
Det jag menar är att skulle du slå av värmen på aggregatet så går den enbart på återvinning.
Denna värmer då cirka 80-85% av vad den suger ut.
För att hålla samma inomhustemperatur behöver resterande 15-20% värme komma från en annan värmekälla.
Men ingår uppvärmning osv i avgift/hyra är det ju inte mycket att snacka om...prova och se vad du hamnar på

Exakt, fjärrvärmen ingår i avgiften så nu har jag vridit upp elementet lite mer men det är fortfarande 22-23 grader i lägenheten som innan. Har under hela hösten haft elementet avstängt och alltid haft över 23 grader inomhus vilket har känts onödigt (speciellt när man ska sova) så känns bra att både spara in lite på elen och få det lite svalare inomhus

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB