Snabbkoll: Ska du köpa Geforce RTX 4080?

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt RTX 3070 uppfyller och överträffar mina behov i dagsläget, så jag har svårt att se behovet med en uppgradering i närtid, och blir det något så blir det sannolikt inte i den prestandaklassen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

alltså 8k är max vad jag VILL lägga på ett grafikkort. Det är vad som hade lovats med 3080. Nu höjer de till dubbla priset. ja de förlora en kund här, kommer nog bli kvar på 1080p 144hz iaf 10 år till om priserna ska vara så här hutlösa.

Ja, 8000:- är väl ungefär min gräns också (för ett 3080), kan möjligen tänka mig att gå upp mot 8500:- för ett bra 12GB kort. Jag har fortfarande förhoppningar om att det ska dyka upp nåt på Black Friday, men med tanke på att priserna har gått upp en aning den senaste tiden så börjar man ju tveka lite på att det kommer att hända. Skulle ju behövas en 30-40% sänkning för att dom billigaste skulle hamna runt 8000:-.

Permalänk

Xbox series x får snart utökat tangentbord/mus-stöd....
Mesta spelen till pc känns ju ändå som skumma konsol-portningar...
https://www.purexbox.com/guides/all-xbox-games-with-mouse-and... Blir ju till och med fps-spel spelbara på konsoll. Eller house-flipper...
Känns mer som ett alternativ än grafikkort av nya generationer. Hade det varit kort för att använda i företaget hade man kunnat motivera priset kanske. Men när det ska köpas för hemmabruk? Galet.
Nja, förr var min gräns 5000, men med inflation och problem med komponenter kan jag tänka mig 8000 i värsta fall. Men antar tillverkarna är glada över vad folk är villiga att betala, tillgång och efterfrågan styr, precis som med allt annat.

Så mitt svar : Nej

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om det kostar under 7000:- för de billigaste modellerna som ett x080 kort bör.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nej, grafikkort är för dyra numera. Mitt RX5700 är det dyraste kortet jag köpt hittills. 4000-4500kr skulle jag säga är min gräns. Förr kunde man åtminstone köpa OK kort för 2000-3000kr.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

alltså 8k är max vad jag VILL lägga på ett grafikkort. Det är vad som hade lovats med 3080. Nu höjer de till dubbla priset. ja de förlora en kund här, kommer nog bli kvar på 1080p 144hz iaf 10 år till om priserna ska vara så här hutlösa.

Jag börjar också nästan ångra mig att gå upp från 1080p 240Hz till 1440p 165Hz, sitter ju med ett 1070 Ti idagsläget endast...

De mest rimliga alternativen idag känns som att köpa begagnat 3060 Ti/3070 eller RX6700XT kort eller vänta på RTX 4060. Begagnade priser har börjat bli lite humanare nu åtminstone men samtidigt känns 8GB i Nvidia korten lite föråldrat redan men samtidigt vill jag gärna ha DLSS och bättre RT prestanda så därav kanske 4060 kunde va alternativ så länge det kommer dyka upp i typ minst 12GB. Decisions, decisions...

Va tror ni RTX 4060 kommer landa på, 469~$500 / 5500~5800 kr och prestanda i trakten av 3070~3070 Ti kanske eller är jag för optimistisk?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har en rätt hög smärtgräns samt en tendens att köpa på mer än vad jag egentligen behöver. Men här är den passerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag börjar också nästan ångra mig att gå upp från 1080p 240Hz till 1440p 165Hz, sitter ju med ett 1070 Ti idagsläget endast...

De mest rimliga alternativen idag känns som att köpa begagnat 3060 Ti/3070 eller RX6700XT kort eller vänta på RTX 4060. Begagnade priser har börjat bli lite humanare nu åtminstone men samtidigt känns 8GB i Nvidia korten lite föråldrat redan men samtidigt vill jag gärna ha DLSS och bättre RT prestanda så därav kanske 4060 kunde va alternativ så länge det kommer dyka upp i typ minst 12GB. Decisions, decisions...

Va tror ni RTX 4060 kommer landa på, 469~$500 / 5500~5800 kr och prestanda i trakten av 3070~3070 Ti kanske eller är jag för optimistisk?

500 usd kostar idag 5197 sek
Dollarn kostar över 10 kr idag
Dessutom tillkommer väl 25% moms
Totalt 6496 SEK

Permalänk
Medlem

Är som tur är inte på jakt efter ett högpresterande kort idag.

Tyckte mitt 6800xt för 10500kr 2020 var dyrt nog och det får allt driva mina spel i några år till för den prislappen. Och än så länge räcker den prestandan och blir över.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Då kan man ju lika gärna köra på en konsoll?!

Ja för en dator och en konsoll är ju precis samma sak... ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Om jag hade köpt en ny dator idag så hade det nog blivit en Geforce RTX 4080.
Jag gillar inte alls priset men jag har inte så många andra val.

Nu gör dock priset av det mesta inom datorer att jag inte köper en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terun:

Endast 1% som skall köpa men kommer ändå att sälja slut inom några minuter...

Enda chansen att det säljer slut på några minuter är om varje butik får 5-10 ex av varje kort. Verkar vara så det funkar nu, skapa en artificiell efterfrågan som överstiger "tillgången"

Skulle vara högst förvånad om vi inte kommer se ett episkt magplask från 4070ti/4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är som tur är inte på jakt efter ett högpresterande kort idag.

Tyckte mitt 6800xt för 10500kr 2020 var dyrt nog och det får allt driva mina spel i några år till för den prislappen. Och än så länge räcker den prestandan och blir över.

Förstår helt, är lite i samma sits med spel från 2019 jag spelar med mitt rtx 2060 från 2019 (i 4k, de ser fantastiska ut och behöver inte fantastisk framerate). (Det köpte jag bf 2019 för 3999sek, då för 1440p)

BF borde vara bra tillfälle för åf att göra sig av med kvarvarande lager av rx6 xxx och rtx 3xxx, grafikkort är en komponent jag helst inte köper begagnad. Det eller mellan/budget klass av nyare gen nästa sommar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Förvisso, men när jag köpte min dator med ett 1080ti och 1600x för snart 5½ år sen, uppgraderade till en 2700x när det kom då jag hade tur, men i början kostade den ca 21k.
Köper jag en dator idag för 15k så är den inte bättre än min 5½ år gamla dator.
Jag lirar på 1440p och vill kunna lira i 144 Hz. Nu får jag ju kompromissa och välja bättre grafik eller mjukare uppdateringar.

Hade tur med andra datorn till sonen som vi köpte begagnad av en vän, fick den sjukt billigt så han sitter på 1070 och 1600x.
Den fungerar ju fortfarande med, då han spelar på 1080p.

Får väl se vad AMD korten landar på, samt 4060. De är ju klart om man nöjer sig med DDR4 kan man nog få en ganska billig dator idag, får kanske gå ifrån min modell att köpa bra nytt var fjärde eller femte år och sikta på mellansegmentet vartannat eller vart tredje år.
Kostnaden i slutändan blir densamma, kanske lite dyrare med mellansegmentet, men det är ju mindre pengar som ska ut samtidigt.

Om jag ska gå ner på sämre prestanda än så, så kan jag ju lika gärna sitta vid en konsol som då har bättre prestanda.

Ja det är helt klart dyrare. Det är sant. Men det tar ju inte bort det faktum att man faktiskt ändå kan få en kompetent dator idag för 15k. Som klarar 1440p utan problem.
Man kan spela lika bra på en sådan som en för 30k. Men ögongodis kan mycket väl försvinna.

I överlag håller jag inte alls med argumentet "men då kan jag ju lika gärna köpa en konsol"
En dator och en konsol är inte samma sak. Du kan göra betydligt fler saker på en dator och spelutbudet är extremt mycket större. För att inte tala om överlag billigare spel och fler reor.

Men om det endast handlar om pengar. Ja då är en konsol billigare.
En cykel är också billigare än en bil.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ja det är helt klart dyrare. Det är sant. Men det tar ju inte bort det faktum att man faktiskt ändå kan få en kompetent dator idag för 15k. Som klarar 1440p utan problem.
Man kan spela lika bra på en sådan som en för 30k. Men ögongodis kan mycket väl försvinna.

I överlag håller jag inte alls med argumentet "men då kan jag ju lika gärna köpa en konsol"
En dator och en konsol är inte samma sak. Du kan göra betydligt fler saker på en dator och spelutbudet är extremt mycket större. För att inte tala om överlag billigare spel och fler reor.

Men om det endast handlar om pengar. Ja då är en konsol billigare.
En cykel är också billigare än en bil.

Tror ju dock inte dom som köper konsoll inte har någon dator hemma dock. Man kanske bara skippar att inte ha en speldator?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tror ju dock inte dom som köper konsoll inte har någon dator hemma dock. Man kanske bara skippar att inte ha en speldator?

De allra flesta klarar sig nog utmärkt med telefon/surfplatta istället för dator. Dator är något många bara har på jobbet. (När jag skriver dator menar jag Stationär eller laptop)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nej. Inväntar AMD Radeon 7900XTX istället.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Monopoly Money

När jag köper ett RTX 4080:

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tror ju dock inte dom som köper konsoll inte har någon dator hemma dock. Man kanske bara skippar att inte ha en speldator?

Det är möjligt! Tycker fortfarande det är två olika saker. Men visst, om spelen man vill spela finns på konsol så kan man skippa en speldator.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De allra flesta klarar sig nog utmärkt med telefon/surfplatta istället för dator. Dator är något många bara har på jobbet. (När jag skriver dator menar jag Stationär eller laptop)

känner mig så gammal....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Känns som de försöker sig på 2080 ocker releasen. 1080 releasen var okej prissatt och 3080 med. En prissättning på 8k hade varit mer rimligt prestandan.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Absolut inte för de priserna. Hade kortet kostat under 10000 kr så hade jag kanske funderat på det men nu är det bara skrattretande.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det är möjligt! Tycker fortfarande det är två olika saker. Men visst, om spelen man vill spela finns på konsol så kan man skippa en speldator.

Vi här är ju entusiaster Jag behöver dator för virtualiseringar, databaser osv. Men klarar mig bra utan något värsting-grafikkort
Funderar dock på vad för spel som jag skulle missa som inte finns på konsol (och det skulle funka med tangentbord och mus).
Skulle vara några strategi-spel, men dom går ju ofta att streama, och det med tangentbord och mus förstår jag. Däremot så skulle jag väl inte spela spel som cs utan en vettig dator.
Slår man ut det så tror jag ändå att antalet som behöver en speldator minskar snabbare och snabbare, fast å andra sidan gör ju tillgång till grafikkort det också

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Tror ju dock inte dom som köper konsoll inte har någon dator hemma dock. Man kanske bara skippar att inte ha en speldator?

Det är många idag som inte har egen dator. Man har mobil och den räcker väldigt långt för många och har man släpbar i jobbet så skaffar man definitivt ingen egen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit spekulant på 4080 så hade jag nog velat vänta in AMD.
Om man nu ska köpa ett svindyrt grafikkort varför inte då bara välja det snabbaste? (4090)

Hursomhelst så lär dom nog sälja slut ändå, marknaden verkar vara omättbar.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Kommer att hoppa över 4000 serien, priserna är ju helt sjuka, mitt Strix 3080 OC rullar mer än utmärkt i 1440p.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Musikälskare

Nog mest "Nej" svar jag har sett någonsin i en omröstning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Suget på uppgradering finns där, men inte till dessa priser.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja det är helt klart dyrare. Det är sant. Men det tar ju inte bort det faktum att man faktiskt ändå kan få en kompetent dator idag för 15k. Som klarar 1440p utan problem.
Man kan spela lika bra på en sådan som en för 30k. Men ögongodis kan mycket väl försvinna.

I överlag håller jag inte alls med argumentet "men då kan jag ju lika gärna köpa en konsol"
En dator och en konsol är inte samma sak. Du kan göra betydligt fler saker på en dator och spelutbudet är extremt mycket större. För att inte tala om överlag billigare spel och fler reor.

Men om det endast handlar om pengar. Ja då är en konsol billigare.
En cykel är också billigare än en bil.

Ja, du kan göra fler saker på en dator. Och många av de sakerna kan man göra på en simpel surfplatta eller smartphone som är billigare än konsolerna till och med.

Men om man fokuserar på nya spel så är konsol det kloka valet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Men om man fokuserar på nya spel så är konsol det kloka valet idag.

Det gör jag. Men spelar mycket med kompisar. Ingen har någon konsol. En stor del av våra spel finns inte heller på konsol.
Så för oss är det inte det kloka valet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken