Bytt CPU, RAM, moderkort och installerat M2. Ingen signal till skärmen.

Permalänk
Medlem

Bytt CPU, RAM, moderkort och installerat M2. Ingen signal till skärmen.

Hej,
Jag har försökt att uppdatera min dator med ny processor AMD 5600, moderkort Gigabyte B550, RAM Kingston Fury 16 GB och nytt M2 Kingston KC3000. Jag bytte alla komponenter och försökte starta datorn, vid uppstarten så tog det ett par sekunder innan datorn gjorde en omstart. Efter omstarten så fick jag ingen signal till skärmen och lampan runt startknappen på chassit blinkar lite lätt.
Åtgärder jag har gjort för att försöka lösa problemet är att kontrollera alla komponenter och sladdar för att se att jag installerat det rätt men jag hittar inget fel, någon som har erfarenhet med liknande problem?

Permalänk
Medlem

Du nämner inte grafikkort så tänkte vara göra mig säker att du installerat ett? 5600 har ingen inbyggd GPU.

Se till att koppla in skärmen till grafikkortet (inte moderkortet)

Permalänk
Medlem

Moderkortet, har det stöd för processorn ur boxen eller kan du ev. behöva uppdatera bios? (Någon annan vet säkert svaret. Jag vet bara att det varit en massa flashande mellan AMD-generationerna).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du nämner inte grafikkort så tänkte vara göra mig säker att du installerat ett? 5600 har ingen inbyggd GPU.

Se till att koppla in skärmen till grafikkortet (inte moderkortet)

Inget nytt grafikkort har försökt med DVI mellan grafikkort och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Moderkortet, har det stöd för processorn ur boxen eller kan du ev. behöva uppdatera bios? (Någon annan vet säkert svaret. Jag vet bara att det varit en massa flashande mellan AMD-generationerna).

Kan vara så. 5600 är ju trots allt lite nyare än dom andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Kan vara så. 5600 är ju trots allt lite nyare än dom andra.

Enligt boxen som moderkortet kom i är det AMD Ryzen 5000 desktop Ready. Men jag kanske måste göra något ändå?

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag haft den igång ett tag och datorn genomför omstarter ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcedis:

Enligt boxen som moderkortet kom i är det AMD Ryzen 5000 desktop Ready. Men jag kanske måste göra något ändå?

5600 (utan x) kom efter dom andra, så det kan vara så att den behöver ett nyare BIOS.
Vilken modell av moderkort är det?

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig dum, tog bort ett av RAM-minnena. Då poppa det igång, tack alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcedis:

Nu känner jag mig dum, tog bort ett av RAM-minnena. Då poppa det igång, tack alla.

Kasst minne? Testa med ett i taget av båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcedis:

Nu känner jag mig dum, tog bort ett av RAM-minnena. Då poppa det igång, tack alla.

Skönt att det löste sig. Man glömmer alltid att testa de enklaste sakerna först

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Det fungerar inte att köra med två RAM(Kingston Fury 2x8gb) öht, jag har aktiverat xmp. Vi montage av två RAM så bootar inte datorn. Själva minnet är inte trasigt då båda funkar fint när de monteras var för sig.

Permalänk
Medlem

Återupprepar Hyllberts fråga...

Vilken modell av moderkort är det?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcedis:

Hej igen,

Det fungerar inte att köra med två RAM(Kingston Fury 2x8gb) öht, jag har aktiverat xmp. Vi montage av två RAM så bootar inte datorn. Själva minnet är inte trasigt då båda funkar fint när de monteras var för sig.

1. Fungerar båda minnena individuellt i samma slot?
2. Fungerar något minne i en annan slot?
3. Kan du ta en närbild av slots och/eller kontrollera noga att det inte är något i dem?
4. … kommer inte på något mer just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Återupprepar Hyllberts fråga...

Vilken modell av moderkort är det?

Gigabyte B550 Gaming X V2

Skrivet av medbor:

1. Fungerar båda minnena individuellt i samma slot?
2. Fungerar något minne i en annan slot?
3. Kan du ta en närbild av slots och/eller kontrollera noga att det inte är något i dem?
4. … kommer inte på något mer just nu

1. Ja.
2. Ja, det fungerar så länge det är ett kort inkopplat i slot 2 eller 4. Har provat båda korten individuellt.
3. Återkommer!