Extremt svårt att säga upp avtal, lagligt?

Permalänk
Medlem

Extremt svårt att säga upp avtal, lagligt?

Hej!

Stöter ibland på ett fenomen som jag har börjat undra om det verkligen är lagligt, nämligen om ett företag får göra det så svårt för konsumenten att säga upp en tjänst eller produkt att det nästan inte går?

I just detta exempel så försöker min sambo säga upp sitt mobilabonnemang hos Telenor men det går varken att maila eller chatta. Endast samtal (och brev?) tillåts för uppsägning och detta med väldigt lång kötid. Inte alla som har tiden att sitta i 2+ timmar i kö på telefon.
Orimligt att det ska vara på detta vis, bör finnas ett enkelt formulär eller mailadress att maila till, utöver det bör det vara rimlig kö för uppsägning, ska vara lika enkelt att säga upp som att köpa en tjänst.

Jag tror att väldigt många struntar i att säga upp avtal eftersom de inte kan komma fram för att säga upp, detta måste det bli ändring på.

Hur hanterar ni liknande situationer?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att konsumentreglerna säger att det ska vara minst lika enkelt att säga upp en tjänst, prenumeration eller annat avtal som det är att ingå det. Dvs, lika lätt att hitta dit, nå fram på telefon, och så vidare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Rätt säker på att konsumentreglerna säger att det ska vara minst lika enkelt att säga upp en tjänst, prenumeration eller annat avtal som det är att ingå det. Dvs, lika lätt att hitta dit, nå fram på telefon, och så vidare.

Jag har också läst mig till det, men så fungerar det absolut inte idag. Mycket svårare att hitta hur man säger upp och kötiden är superlång, hon testade för skojs skull att ringa för att köpa tjänst och kom fram direkt, så detta missbrukas nog.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror inte dom kan neka en uppsägning via mail till företagens infomail
https://lawline.se/answers/maste-uppsagning-av-konsumentavtal...

Men detta är ju medvetet från företagen.
Finns ett rättsfall från Canal digital 2005 där dom krävde att man skulle skriva på ett papper och posta in för att uppsägningen skulle ses som giltig.
KO gav canal digital fel i detta

https://lagen.nu/dom/md/2005:23

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag har också läst mig till det, men så fungerar det absolut inte idag. Mycket svårare att hitta hur man säger upp och kötiden är superlång, hon testade för skojs skull att ringa för att köpa tjänst och kom fram direkt, så detta missbrukas nog.

Ja, att det inte funkar är ju givet. Så länge konsumenter inte anmäler, anmäler, anmäler och anmäler igen, så kommer företagen att fortsätta med skitbeteendet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja, kan man teckna ett abb borde man få säga upp på liknande sätt, exempelvis tecknat på nät med bank-id borde man få säga upp med bank-id.

Tycker att många företag har oerhört dåligt kundtjänst. Elgiganten har exempelvis bra möjligeter att beställa på nätet, men var sist jag prövade närapå omöjligt avbeställa ett köp som drog ut på tiden (pga deras söl). Fick köpa en extra enhet i butik och sedan strula med retur av det de senare skickade. (Tillägg: tror Elgiganten bättrat sig här, men då var det mailkontakt som krävdes för avbokning och det tog 2 dagar innan svar och sedan skulle jag ju svara tillbaka)

Eller : "just nu har vi högt tryck på vår kundtjänst", "tack för att du väntar", "Vårt mål är att svara inom x dagar", blabla. Om ni får många samtal till er kundtjänst - anställ fler? Eller är det som sjukvården, man hoppas att en del i kön ger upp? Har er returavdelning mycket att göra? Anställ fler eller sluta sälj skräp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

I just detta exempel så försöker min sambo säga upp sitt mobilabonnemang hos Telenor men det går varken att maila eller chatta.

Telenor skriver på sin hemsida att man kan kontakta dem via chatten för att säga upp sitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Jag tror inte dom kan neka en uppsägning via mail till företagens infomail
https://lawline.se/answers/maste-uppsagning-av-konsumentavtal...

Men detta är ju medvetet från företagen.
Finns ett rättsfall från Canal digital 2005 där dom krävde att man skulle skriva på ett papper och posta in för att uppsägningen skulle ses som giltig.
KO gav canal digital fel i detta

https://lagen.nu/dom/md/2005:23

Tack, bad henne maila till den enda mailadressen som finns att hitta på deras hemsida gällande mobilabonnemang som jag hittade: generellafragor.mobil@telenor.se (står att man inte får maila frågor om sitt abonnemang hit men det skiter vi i )

Skrivet av Pirum:

Ja, kan man teckna ett abb borde man få säga upp på liknande sätt, exempelvis tecknat på nät med bank-id borde man få säga upp med bank-id.

Tycker att många företag har oerhört dåligt kundtjänst. Elgiganten har exempelvis bra möjligeter att beställa på nätet, men var sist jag prövade närapå omöjligt avbeställa ett köp som drog ut på tiden (pga deras söl). Fick köpa en extra enhet i butik och sedan strula med retur av det de senare skickade.

Eller : "just nu har vi högt tryck på vår kundtjänst", "tack för att du väntar", "Vårt mål är att svara inom x dagar", blabla. Om ni får många samtal till er kundtjänst - anställ fler? Eller är det som sjukvården, man hoppas att en del i kön ger upp? Har er returavdelning mycket att göra? Anställ fler eller sluta sälj skräp.

Håller helt och hållet med! Bankid som nästan alla har idag bör också gå att använda vid uppsägning, eller bara vara inloggad på sitt konto.

Skrivet av perost:

Telenor skriver på sin hemsida att man kan kontakta dem via chatten för att säga upp sitt abonnemang.

Japp men sen har de stängt ner chatten så endast samtal fungerar just nu, smart drag va?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Jag tror inte dom kan neka en uppsägning via mail till företagens infomail
https://lawline.se/answers/maste-uppsagning-av-konsumentavtal...

Inte läst alla kommentarer men när jag jobbade på Viasat så kommer jag ihåg att vi fick ett mail en gång av en herre som hade skrivit "Jag vill säga upp mitt avtal, vill ej ringa in och vill inte bli uppringd, avsluta det bara" ungefär, och då är det inte mycket att göra utöver att avsluta det. Men självklart så vill ju Viasat (och andra företag) att man ska ringa in så de kan försöka sälja på en saker.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig tyckt det varit svårt att säga upp något. Behöver man ringa så ringer man.
Jag har också sagt upp telenor bredband tidigare, var inte några problem.

Några 2h har jag aldrig suttit i kö till uppsägning heller någonstans.

Permalänk
Medlem

Tycker definitvt det är krångligt/tar lång tid att säga upp div. abonnemang. Speciellt när man gör det åt någon annan.
Passa på att dra gdpr-kortet å. så slipper du att dom försöker kontakta dig i tid å otid för resten av ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har aldrig tyckt det varit svårt att säga upp något. Behöver man ringa så ringer man.
Jag har också sagt upp telenor bredband tidigare, var inte några problem.

Några 2h har jag aldrig suttit i kö till uppsägning heller någonstans.

Tar ofta lång tid i alla möjliga telefonköer jag hamnar i. Kanske inte 2h är så vanligt.

Det tar även lång tid och det är väldigt svårt att ens hitta företagens telefon-nr på deras hemsidor.

Jag har ofta hamnat i telefonkö för att sen få höra att jag ringt fel nr för att sen få ställa mig i telefonkö igen. Jag blir uppriktigt förbannad när jag bara tänker på detta.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Jag har också läst mig till det, men så fungerar det absolut inte idag. Mycket svårare att hitta hur man säger upp och kötiden är superlång, hon testade för skojs skull att ringa för att köpa tjänst och kom fram direkt, så detta missbrukas nog.

Riktigt vidrigt. Det värsta jag har varit med om var när jag skulle ringa ett flygbolag. Typ ryan-air fast öst-statsversionen. Wizz air??? För att det hade blivit en dubbelbokning/dragning när jag köpte biljetten.

Dom skulle ha betalt 20 kr i minuten för att man ringde till dom o det första man hör i telefonen är att det är väldigt lång kötid. Jag väntade i nån minut sen insåg jag att kostnad för kön kommer att kosta mer än min ev extra flygbiljett, o la därför på telefonen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har aldrig tyckt det varit svårt att säga upp något. Behöver man ringa så ringer man.
Jag har också sagt upp telenor bredband tidigare, var inte några problem.

Några 2h har jag aldrig suttit i kö till uppsägning heller någonstans.

Kan varit extra lång kö nu i samband med black friday men fortfarande inte okej hur de hanterar det hela, säljavdelningen sitter och rullar tummarna och uppsägnings avdelningen går inte att få tag på samtidigt som de stänger ner chatten och endast tar samtal.

Ska vara lika enkelt att säga upp som att köpa något (t.ex. bankid), då hade det tagit 1 minut att säga upp

Skrivet av thom.g:

Riktigt vidrigt. Det värsta jag har varit med om var när jag skulle ringa ett flygbolag. Typ ryan-air fast öst-statsversionen. Wizz air??? För att det hade blivit en dubbelbokning/dragning när jag köpte biljetten.

Dom skulle ha betalt 20 kr i minuten för att man ringde till dom o det första man hör i telefonen är att det är väldigt lång kötid. Jag väntade i nån minut sen insåg jag att kostnad för kön kommer att kosta mer än min ev extra flygbiljett, o la därför på telefonen.

Jo riktigt fula knep tyvärr...

Ditt exempel låter faktiskt aningen värre. Ingen kundservice alls, verkar vara svårt att få tag på nu för tiden.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Detta får mig att tänka på vissa filmtjänster som Cmore: https://se.trustpilot.com/review/cmore.se
HBO var likadan innan HBOX max. Jag tror att 100% av deras nya kunder inte har googlat på vilka betyg deras tjänster får, för när de har runt betyg 1 av 5 så borde de vara skeptiska.

Jag tror det mycket handlar om att spara in pengar. Och få bra betyg av kunder vid avslut är inte så högprioriterat.
Sedan finns det företag som medvetet vill göra det omständligt

Permalänk
Medlem

Det är därför jag använder kontantkort istället. Men kontantkort gäller ju bara mobiler och mobilt bredband. Bör kunna ha liknande flexibilitet för andra tjänster också. Netflix är ett positivt exempel; där kan man aktivera och inaktivera sitt konto på hemsidan. Fler tjänster bör fungera som Netflix. Detta förenklar ju företagets kundtjänst också, så det bör bli mindre kostnader.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att många företag hat lägre prio på "säga upp avtalet" kön, än dom andra köerna man kan knappa in sig på. Så även fast det är samma personal som har hand om allt så blir kön längre om du vill säga upp ett avtal.
Men oftast finns det en övriga ärenden kö som man kan sätta sig i

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt märkligt att jag i stort sett aldrig kommer över en tjänst där det finns en knapp "Säg upp avtalet" på "Mina sidor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Inte alla som har tiden att sitta i 2+ timmar i kö på telefon.

Har tiden? Ring, knappa fram till uppsägning, hamna i en kö (hur lång den nu må vara), sätt på högtalarfunktionen, stäng av mikrofonen, och gör sedan något annat. Det är ju inte så att man måste sitta med luren i örat och vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har tiden? Ring, knappa fram till uppsägning, hamna i en kö (hur lång den nu må vara), sätt på högtalarfunktionen, stäng av mikrofonen, och gör sedan något annat. Det är ju inte så att man måste sitta med luren i örat och vänta.

Det är inte alla som kan ha högtalartelefon på eller liknande under arbetstid eller vad man nu sysslar med. För mig skulle det inte gå utan sånt får man sköta på raster, under lunchen eller före/efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Typiskt dåliga företag.

Själv har jag inte varit kund hos företaget som namngets i originalposten på väldigt många år.
Deras sätt att hantera mig som kund gör att det verkligen behövs något fullständigt extraordinärt för att jag ens ska överväga möjligheten igen.
Det skulle faktiskt vara något så extraordinärt att jag inte ens kan föreställa mig vad det skulle kunna vara.
Halva priset utan bindningstid mot konkurrent? Räcker inte....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av filbunke:

Har tiden? Ring, knappa fram till uppsägning, hamna i en kö (hur lång den nu må vara), sätt på högtalarfunktionen, stäng av mikrofonen, och gör sedan något annat. Det är ju inte så att man måste sitta med luren i örat och vänta.

Numera har jag ju turen att kunna sitta och vänta i telefonkö medan jag arbetar med annat, men det var inte möjligt när jag jobbade i butik till exempel. Går ju inte riktigt att säga "sorry, du får vänta, jag måste prata med TelefonLeif AB:s kundservice nu" om man exempelvis står i en kassa eller liknande. Därtill inte helt ovanligt att jobba samma tider eller längre som sådana telefontider har öppet, vilket gör det knepigt om det inte hinns med under en lunchrast Detsamma gäller säkerligen många andra yrkesgrupper.

Permalänk

Visst ska det vara enkelt och bör finnas under "Mitt Konto" tycker man, men i detta fallet är det väl knappast "extremt svårt" att säga upp om de erbjuder uppsägning genom både telefon och brev (och kanske chatt när BF trycket lättar).

Du har ju lagt betydligt mer tid och energi på den här tråden än vad du kunde gjort genom ett enkelt brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har tiden? Ring, knappa fram till uppsägning, hamna i en kö (hur lång den nu må vara), sätt på högtalarfunktionen, stäng av mikrofonen, och gör sedan något annat. Det är ju inte så att man måste sitta med luren i örat och vänta.

Beror som några andra påpekat om man har ett så pass flexibelt jobb så man har den möjligheten. Vet många som inte kan sitta i lång telefonkö mitt på dagen när det ska vara som "minst" kö.

Skrivet av Crustlust:

Visst ska det vara enkelt och bör finnas under "Mitt Konto" tycker man, men i detta fallet är det väl knappast "extremt svårt" att säga upp om de erbjuder uppsägning genom både telefon och brev (och kanske chatt när BF trycket lättar).

Du har ju lagt betydligt mer tid och energi på den här tråden än vad du kunde gjort genom ett enkelt brev.

De väljer aktivt att inte ha den funktionen är min gissning, folk orkar inte säga upp när det anses jobbigt.
Hur många brev har du skickat de senaste 10 åren? Jag har varken papper, brev, frimärken eller skrivare så hur ska jag enkelt skicka brev? Lika omständigt som att försöka komma fram i telefonkön och bli bortklickad flera gånger efter 1 timme

Sen bor faktiskt vissa ute på landet där det inte finns en brevlåda för att posta på några mil. Näe, dålig lösning i ett tekniskt avancerat samhälle tycker jag.

Edit: Letade lite snabbt för att hitta hur man skulle skicka in brev, hittar inget om det: https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/hante... Chatta eller Ring står det endast.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett vedertaget sätt av alla operatörer. Har stött på det både hos Telia och Bahnhof. Men tydligen ska det gå att chatta eller avsluta via "mina sidor". I alla fall hos Telia - men det är inget som framgår av deras egen informationssida: https://www.telia.se/support/avsluta-och-andra

"För att avsluta ett abonnemang behöver du kontakta kundtjänst via telefonnummer 90200."

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

De väljer aktivt att inte ha den funktionen är min gissning, folk orkar inte säga upp när det anses jobbigt.
Hur många brev har du skickat de senaste 10 åren? Jag har varken papper, brev, frimärken eller skrivare så hur ska jag enkelt skicka brev? Lika omständigt som att försöka komma fram i telefonkön och bli bortklickad flera gånger efter 1 timme

Sen bor faktiskt vissa ute på landet där det inte finns en brevlåda för att posta på några mil. Näe, dålig lösning i ett tekniskt avancerat samhälle tycker jag.

Edit: Letade lite snabbt för att hitta hur man skulle skicka in brev, hittar inget om det: https://www.telenor.se/support/mobiltelefoni/abonnemang/hante... Chatta eller Ring står det endast.

Jag har inte skickat många brev, men gör heller inga illusioner om att det skulle vara några problem om jag så skulle behöva det.
Ni bor troligen inte som eremiter så långt ut i vischan att ni aldrig kommer i kontakt med omvärlden, fråga vänner/familj om de har nått liggande eller i värsta fall lägg några kronor på det nästa gång ni handlar.

Fast nu spelar det ju ingen roll om de ändå inte accepterar brev. Jag gick enbart efter ditt första inlägg där du nämnde det.

Kollade nu på Telenors hemsida och de har ju nått de kallar "webmejl" som man måste ha ett konto för att använda, det kanske funkar.
Annars har de ju även detta formuläret där de verkar ringa upp dig istället så slipper du telefonkö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Detta är väl ett vedertaget sätt av alla operatörer. Har stött på det både hos Telia och Bahnhof. Men tydligen ska det gå att chatta eller avsluta via "mina sidor". I alla fall hos Telia - men det är inget som framgår av deras egen informationssida: https://www.telia.se/support/avsluta-och-andra

"För att avsluta ett abonnemang behöver du kontakta kundtjänst via telefonnummer 90200."

Jag skulle säga upp abonnemang för bredband hos Telia inför black friday. Ringde och valde uppsägning, loggade in med bank id osv, fick svar ”just nu är det många som ringer, vi kan tyvärr inte ta emot ditt samtal” *klick*. Testade dagen efter och fick ”just nu är det många som ringer, vi kan tyvärr inte ta emot ditt samtal” *klick*.

Så jag mejlade dom och det tog någon dag och sedan ringde någon upp och fick säga upp den vägen. Inte så smidigt och lite frustrerande att de klickar mig ifrån telefonkön när jag har valt ”uppsägning”.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det står ju i avtalen hur man kan kommunicera för att säga upp tjänsten. Jag körde den kängan när tjejen i bahnhofs tjänst försökte tvinga in mig i en telefonkö.
"Står i villkoren att jag kan kontakta er enligt "hemsidans angivna kontaktvägar" för att säga upp, chatten är en sådan."

Då tog det under 45s att säga upp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Jag har inte skickat många brev, men gör heller inga illusioner om att det skulle vara några problem om jag så skulle behöva det.
Ni bor troligen inte som eremiter så långt ut i vischan att ni aldrig kommer i kontakt med omvärlden, fråga vänner/familj om de har nått liggande eller i värsta fall lägg några kronor på det nästa gång ni handlar.

Fast nu spelar det ju ingen roll om de ändå inte accepterar brev. Jag gick enbart efter ditt första inlägg där du nämnde det.

Kollade nu på Telenors hemsida och de har ju nått de kallar "webmejl" som man måste ha ett konto för att använda, det kanske funkar.
Annars har de ju även detta formuläret där de verkar ringa upp dig istället så slipper du telefonkö.

Handlar inte om att det går att skicka brev eller ej, det är knappast praktiskt för att säga upp en tjänst på det viset. Speciellt inte när man bor en bit utanför en stad och måste åka 20 minuter för att komma till närmaste postlåda och saknar allt som krävs för att skicka brev (om det ens skulle gå, hittar inget om det, antog bara att det gick i första posten).

Finns som sagt regler för att det ska vara lika enkelt att säga upp en tjänst som att skaffa den. Hört om någon som skickar in brev för att starta upp en tjänst?

Tror vi kan hålla med om att det bör finnas smidigare sätt och lämna det där.

Gällande webmejl så tror jag det är en vanlig mailadress som man får tillgång till med vissa abonnemang likt telia.
Det där kontaktformuläret står uttryckligen:
"Kontaktformulär
På grund av GDPR-lagen kan vi bara hantera generella frågor i kontaktformuläret. Har du en fråga om just ditt abonnemang är det mycket bättre att ringa oss på 020-222 222."

Man kan alltså inte använda det för frågor om abonnemanget som att exempelvis ändra eller säga upp.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Suck...

Nu är ju du tydligen vrång bara för att vara vrång.

Har ni ens försökt annat än att ringa? Skicka ett mail genom den adressen och se vad de svarar.
Bara för att Telenor tycker det är bättre att ringa till dem betyder det inte att det är det enda som funkar.

Fyller du i "Mobiltelefoni" i formuläret kommer det upp en ny ruta där du kan välja "Uppsägning av abonnemang" samt en ruta där det står tydligt:
"Innan du fortsätter...
Har du en fråga som handlar om beställning, uppsägning eller ånger? Vi kommer att försöka ringa dig och i samtalet be dig att identifiera dig med BankID eller personlig kod som du kan beställa via kundservice.".