OLED värdelöst för 30 fps gaming - alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Handlar ju inte bara om att optimera heller. Vissa saker går inte att pressa in och behålla 60 fps pga hårdvarubegränsningar.
Jag hade gärna sett att man offrade upplösning istället för grafiska effekter.

OK, Switchen är ju klen, men för de 2 övriga så går det skära ner på polygonmängder, vissa effekter osv.
Men fina bilder och videos säljer ju spel, så det lär ju inte hända.
RT är något som de allra flesta skulle inte ens märka av, även när Linustech gjorde tester med folk som jobbar just med datorer så var det ofta svårt att se skillnader.

Visa signatur

7600x (Scythe Ninja 5), 32GB 6000cl36, Gigabyte X670 Gaming X AX, 8TB m.2/nvme, 3TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, Gigabyte 3070 eagle 2.0, SoundBlasterX AE-7, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750..
LG B1 65" [...], Guru Audio Junior+, Nintendo Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

OK, Switchen är ju klen, men för de 2 övriga så går det skära ner på polygonmängder, vissa effekter osv.
Men fina bilder och videos säljer ju spel, så det lär ju inte hända.
RT är något som de allra flesta skulle inte ens märka av, även när Linustech gjorde tester med folk som jobbar just med datorer så var det ofta svårt att se skillnader.

Flera PS2 spel körde ju i 60 fps, som om det inte finns någon inbyggd spärr mot 60hz i Switchen så kan man ju skala ner på polygonmängder etc för att få spel att flyta på i 60 fps där med. Det handlar om vad man prioriterar. Med optimering/förenkling så hade man kunnat få BOTW att köra i 60 fps, frågan är om det varit värt de grafiska och kanske spelmässiga nedgraderingarna.

För vissa spel hade jag föredragit 30 fps och snyggare grafik framför 60 fps, i andra hade jag inte gjort det. I vissa spel lider gameplayet för mkt av 30 fps, i andra bidrar grafiken till atmosfären såpass mycket och gameplayet är inte lika snabbt.

I callisto protocol tycker jag det är väldigt tydliga skillnader mellan lägena, inte minst på alla skuggor på ens karaktär som binder ihop hela scenen. 60 fps läget ser ut som ett spel i jämförelse.

Permalänk
Master of Overkill

Så glad jag behållt min FW900 CRT för just såna här problem

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8 + SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så glad jag behållt min FW900 CRT för just såna här problem

Vad fick du ge för en sån när det väl begav sig? Skärmen är ju något av en helig gral

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Joqqe:

Vad fick du ge för en sån när det väl begav sig? Skärmen är ju något av en helig gral

300kr för typ 4-5 år sedan
Helt sinnesjukt billigt
Spela NES,SNES,N64,Game Cube på denna skärm går inte jämföra mot andra skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8 + SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones GSP 670 + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aldrig reflekterat över detta, men beror säkert på vad man har för referensramar. Ni som tycker detta är ett problem, har ni också feta gamingdatorer med dedikerade gamingskärmar som tickar på i 144+ Hz som ni jämför med?

Vissa verkar ju tycka att 60 Hz rentav är oanvändbart för ens rent desktoparbete. Själv märker jag absolut noll skillnad på 60 Hz på kontoret och min snabbare 144 Hz skärm hemma, men så har jag förstås aldrig gamat på den senare eller motsvarande skärm/framerate.

Sedan så är säkert pixelresponsen i min Philips 9002 avsevärt segare än nyare LG etc.…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Skulle en mClassic lindra problemet med 30fps på en Oled när man använder en Nintendo Switch?

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Aldrig reflekterat över detta, men beror säkert på vad man har för referensramar. Ni som tycker detta är ett problem, har ni också feta gamingdatorer med dedikerade gamingskärmar som tickar på i 144+ Hz som ni jämför med?

Vissa verkar ju tycka att 60 Hz rentav är oanvändbart för ens rent desktoparbete. Själv märker jag absolut noll skillnad på 60 Hz på kontoret och min snabbare 144 Hz skärm hemma, men så har jag förstås aldrig gamat på den senare eller motsvarande skärm/framerate.

Sedan så är säkert pixelresponsen i min Philips 9002 avsevärt segare än nyare LG etc.…

Har inte spelat på pc på typ 20 år. Spelade mängder med ps4 spel på min gamla plasma utan problem. 30 fps på OLED gör att jag får ont i huvudet. Trodde först jag bara vant mig vid 60 men det är inte det. Om man kollar på nätet är det ett känt problem. Önskar jag kände till det innan jag köpte min. Lite illa att ingen av alla recensioner jag läste nämnde det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Lite illa att ingen av alla recensioner jag läste nämnde det.

Jag skulle kunna skriva en bok om alla aspekter och infallsvinklar som finns på en moderna TV likt en LG OLED. Samt spela in en hel säsong av Youtube-avsnitt som tar upp allt jag någonsin lärt mig. Och ändå garantera missa någon vinkel, något specifik användning och tonvis med personliga hang ups. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle kunna skriva en bok om alla aspekter och infallsvinklar som finns på en moderna TV likt en LG OLED. Samt spela in en hel säsong av Youtube-avsnitt som tar upp allt jag någonsin lärt mig. Och ändå garantera missa någon vinkel, något specifik användning och tonvis med personliga hang ups. ¯\_(ツ)_/¯

Ja, det är mycket möjligt. Men att man får ont i huvudet av 30 fps gaming är ju knappast någon mindre detalj, det är en ganska stor grej, speciellt för en tv som lyfts fram som bästa gaming TVn. Den är bergis asbra för gaming i 60 fps och högre, men en ansenlig andel av alla spel går i 30 fps.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LangdonAlger:

Ja, det är mycket möjligt. Men att man får ont i huvudet av 30 fps gaming är ju knappast någon mindre detalj, det är en ganska stor grej, speciellt för en tv som lyfts fram som bästa gaming TVn. Den är bergis asbra för gaming i 60 fps och högre, men en ansenlig andel av alla spel går i 30 fps.

Jag har ju själv som nämnt spelat på 30 FPS med väldigt många olika TV. 30 FPS är vad det är, inget konstigt. Men visst, alla har ju sin klåda.

Det du upplever är personligt. Ja, du är inte ensam om just denna klåda men heller inte i majoritet på något sätt. Och förklaringen är samma som hos många andra: du har haft en plasma i alla år och är så låst i hur den tekniken reproducerar bild att det blir svårt att acceptera något annat.

Det enda som liknar en plasma i rörelser är en DLP-projektor eftersom dessa också modulerar temporala halvtoner. Men det är ju en helt annan best att få till en projektor än en TV, särskilt för modernt spelande och extra särskilt för HDR.

Hoppas verkligen du får till det med en släpigare eller interpolerande spel-TV (likt Samsungs). För annars återstår bara en sak: använd din hjärnans plasticitet och acceptera vad du upplever. Eller köp en begagnad plasma och skjut problemet på framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har ju själv som nämnt spelat på 30 FPS med väldigt många olika TV. 30 FPS är vad det är, inget konstigt. Men visst, alla har ju sin klåda.

Det du upplever är personligt. Ja, du är inte ensam om just denna klåda men heller inte i majoritet på något sätt. Och förklaringen är samma som hos många andra: du har haft en plasma i alla år och är så låst i hur den tekniken reproducerar bild att det blir svårt att acceptera något annat.

Det enda som liknar en plasma i rörelser är en DLP-projektor eftersom dessa också modulerar temporala halvtoner. Men det är ju en helt annan best att få till en projektor än en TV, särskilt för modernt spelande och extra särskilt för HDR.

Hoppas verkligen du får till det med en släpigare eller interpolerande spel-TV (likt Samsungs). För annars återstår bara en sak: använd din hjärnans plasticitet och acceptera vad du upplever. Eller köp en begagnad plasma och skjut problemet på framtiden.

Vore intressant att veta hur många som upplever 30 fps som jobbigt specifikt på OLED. Kanske är jag i minoritet, eller så kanske många upplever det som jag utan att man tänkt på vad orsaken är. Hur som tror jag inte vi vet hur vanligt det är.

Jag tror inte det vi upplever har att göra med att jag vant mig vid plasma, utan att OLED helt enkelt är väldigt olämplig för 30 fps innehåll. Jag har aldrig upplevt samma känsla innan, vare sig på CRT, LCD eller plasma. Upplever man alltid 30 fps som skräp så spelar det kanske ingen roll om det är plasma eller oled man tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Vore intressant att veta hur många som upplever 30 fps som jobbigt specifikt på OLED. Kanske är jag i minoritet, eller så kanske många upplever det som jag utan att man tänkt på vad orsaken är. Hur som tror jag inte vi vet hur vanligt det är.

Jag tror inte det vi upplever har att göra med att jag vant mig vid plasma, utan att OLED helt enkelt är väldigt olämplig för 30 fps innehåll. Jag har aldrig upplevt samma känsla innan, vare sig på CRT, LCD eller plasma. Upplever man alltid 30 fps som skräp så spelar det kanske ingen roll om det är plasma eller oled man tittar på.

Spelat i 30fps har jag nog aldrig gjort på min OLED, men film vid 24fps har jag ju kollat på "en del", o kan väl säga att jag stör mig på dom snabba pixlarna. Egentligen mest bara vid panoreringar, eller sånt som är filmat med kortare slutare. American Gods är filmat så, som alltså ger väldigt minimal rörelseoskärpa, vilket gjorde att jag slutade titta för jag tyckte det var så distraherande. Men annars så är det nåt jag bara lever med eftersom jag stör mig ännu mer på gråblaskig svärta. Dessutom så har jag nog vant mig en del vid det här laget också så

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Jag tror inte det vi upplever har att göra med att jag vant mig vid plasma, utan att OLED helt enkelt är väldigt olämplig för 30 fps innehåll. Jag har aldrig upplevt samma känsla innan, vare sig på CRT, LCD eller plasma. Upplever man alltid 30 fps som skräp så spelar det kanske ingen roll om det är plasma eller oled man tittar på.

Jag spelade ganska mycket xbox one med OLED för ett år sedan, och ja, jag störde mig på det ett litet tag och labbade med BFI bla. Men jag vande mig ganska snabbt. Jag har dock varken gejmat med hög FPS på PC eller med plasma, så...

Men jag var mest irriterad över "hackandet" trots "dyr" OLED. Men samtidigt visste jag ju detta innan, och att om jag vill ha grymt flyt så är det nyare konsol eller PC som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Personligen uppskattar jag visuella effekter betydligt mer än upplösning, och vid rörelse vid 30 fps så blir bilden så suddig på oled så upplösning hjälper inget ändå.

Hur ska du ha det, är bilden för skarp eller är den för suddig på OLED?
Bilden är ju inte suddigare på OLED än på en LCD. Det kan däremot vara suddigare än på en plasma pga sample and hold tekniken.

Jag upplevde samma fenomen som dig förut, men när jag hoppade ifrån LCD till Plasma. Jag ogillade 30fps redan innan men när jag gick från 40" LCD till 60" Plasma så blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Jag spelar inte 30fps spel öht sen typ 2014 och det gäller även på LCD, det är aldrig tillräckligt bra enligt mig.

Något som är ganska underligt och som är lite på samma tema är människorna som väljer 4K 30fps läge för att bilden är så skarp, men så fort bilden rör på sig (vilket är väldigt ofta i spel) är ju 1080-1440p 60fps skarpare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jo precis, men långsam responstid leder ju till en ytterligare fördröjning vilket försämrar skärmens förmåga att reagera på det du gör på kontrollen. Anledningen till att snabb responstid är "bra för gaming" är ju just det, det sker ingen ytterligare fördröjning mellan färgbyten på pixlarna och du känner en snabbare respons efter att du tryckt på en knapp. Däremot får du ju en hackigare och obekvämare bild precis som du beskrivit, så det är ju en tradeoff tyvärr.

Nja, responstid betyder ju olika saker här. För att kontrollerna ska kännas bra så vill man ju minimera tiden det tar för bilden att skapas på källan, överföringen till skärm eller TV och tevens bildbehandling. Alltså att det går så fort som möjligt från att det du trycker på en knapp tills dess att något sker på skärmen, och mäts i ms. Vad som prats om här påverkar inte denna tid utan det handlar om hur snabbt (eller möjligtvis hur skarpt) skärmen byter från en bild till nästa, inte om hur snabbt bilderna kommer till skärmen.

Citat:

Hur mycket smoothing kan du ställa in på TV:n? Jag tänker att det värsta som kan hända är att du får ett lika (o)-responsivt spel som du skulle ha på en LCD-skärm? Eller vad är det för sorts smoothing?

Smoothing innebär väl ofta att man (teven) försöker lägga till bilder mellan de faktiska bilderna, vilket ger mer stabilitet i bilden men introducerar en massa andra problem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, responstid betyder ju olika saker här. För att kontrollerna ska kännas bra så vill man ju minimera tiden det tar för bilden att skapas på källan, överföringen till skärm eller TV och tevens bildbehandling. Alltså att det går så fort som möjligt från att det du trycker på en knapp tills dess att något sker på skärmen, och mäts i ms. Vad som prats om här påverkar inte denna tid utan det handlar om hur snabbt (eller möjligtvis hur skarpt) skärmen byter från en bild till nästa, inte om hur snabbt bilderna kommer till skärmen.

Jo precis. Så din fördröjning från kontroll till skärm blir ju kortare om du har en kortare responstid då det inte finns någon fördröjning efter att knapptrycket väl kommit till skärmen i form av att pixeln tar tid på sig att ändra färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Aldrig reflekterat över detta, men beror säkert på vad man har för referensramar. Ni som tycker detta är ett problem, har ni också feta gamingdatorer med dedikerade gamingskärmar som tickar på i 144+ Hz som ni jämför med?

Jag tycker det är ett så stort problem att jag spelar (och tittar på film) med interpolering på, trots att det dels ger interpoleringsartefakter och att det leder till en större input-lag. Mina två "referenser" (där både 24 fps och 30 fps är hanterbart, även om jag föredrar 60) är en hyfsat ny 27 tums 4K IPS skärm från Philips av modell billig samt en typ 10 år gammal IPS skärm från ASUS också av modell billig

Skrivet av LangdonAlger:

Vore intressant att veta hur många som upplever 30 fps som jobbigt specifikt på OLED. Kanske är jag i minoritet, eller så kanske många upplever det som jag utan att man tänkt på vad orsaken är. Hur som tror jag inte vi vet hur vanligt det är.

Jag tror inte det vi upplever har att göra med att jag vant mig vid plasma, utan att OLED helt enkelt är väldigt olämplig för 30 fps innehåll. Jag har aldrig upplevt samma känsla innan, vare sig på CRT, LCD eller plasma. Upplever man alltid 30 fps som skräp så spelar det kanske ingen roll om det är plasma eller oled man tittar på.

För mig har det definitivt inte med plasma att göra då jag aldrig har haft en plasma-TV, utan mina referenser har varit CRT (många år sedan) och på senare år IPS, som ju hanterar detta betydligt bättre än OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

OK, Switchen är ju klen, men för de 2 övriga så går det skära ner på polygonmängder, vissa effekter osv.
Men fina bilder och videos säljer ju spel, så det lär ju inte hända.
RT är något som de allra flesta skulle inte ens märka av, även när Linustech gjorde tester med folk som jobbar just med datorer så var det ofta svårt att se skillnader.

Skrivet av LangdonAlger:

Flera PS2 spel körde ju i 60 fps, som om det inte finns någon inbyggd spärr mot 60hz i Switchen så kan man ju skala ner på polygonmängder etc för att få spel att flyta på i 60 fps där med. Det handlar om vad man prioriterar. Med optimering/förenkling så hade man kunnat få BOTW att köra i 60 fps, frågan är om det varit värt de grafiska och kanske spelmässiga nedgraderingarna.

För vissa spel hade jag föredragit 30 fps och snyggare grafik framför 60 fps, i andra hade jag inte gjort det. I vissa spel lider gameplayet för mkt av 30 fps, i andra bidrar grafiken till atmosfären såpass mycket och gameplayet är inte lika snabbt.

I callisto protocol tycker jag det är väldigt tydliga skillnader mellan lägena, inte minst på alla skuggor på ens karaktär som binder ihop hela scenen. 60 fps läget ser ut som ett spel i jämförelse.

Finns ju flera switchspel som kör i 60 fps. Bland annat mario kart och super smash

Oavsett hur kraftfull en konsoll är så är det en avvägning mellan fps och ögongodis. En svag konsoll betyder inte automatiskt att den kör i 30 fps. Exempelvis smash på nintendo 64 kördes i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

30fps är väl alltid värdelöst oavsett skärm...

This!
Ja det är och har Alltid varit avskyvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spelat i 30fps har jag nog aldrig gjort på min OLED, men film vid 24fps har jag ju kollat på "en del", o kan väl säga att jag stör mig på dom snabba pixlarna. Egentligen mest bara vid panoreringar, eller sånt som är filmat med kortare slutare. American Gods är filmat så, som alltså ger väldigt minimal rörelseoskärpa, vilket gjorde att jag slutade titta för jag tyckte det var så distraherande. Men annars så är det nåt jag bara lever med eftersom jag stör mig ännu mer på gråblaskig svärta. Dessutom så har jag nog vant mig en del vid det här laget också så

Vissa panoreringar blir väldigt hackiga, inte alla, men vissa. Det sker dock så sällan så det är ingen jag stört mig på. Riktigt fin bild annars

Testade med olika motion grejer i en hackig panorering i Simpsons med motion smooth och Cinema clear. Utan var det rätt hackigt och ansträngande, men med dessa på så blev jag illamående

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag spelade ganska mycket xbox one med OLED för ett år sedan, och ja, jag störde mig på det ett litet tag och labbade med BFI bla. Men jag vande mig ganska snabbt. Jag har dock varken gejmat med hög FPS på PC eller med plasma, så...

Men jag var mest irriterad över "hackandet" trots "dyr" OLED. Men samtidigt visste jag ju detta innan, och att om jag vill ha grymt flyt så är det nyare konsol eller PC som gäller.

Ja, det är ju en avvägning med vad man prioriterar. Det är ju riktigt snyggt i 60 fps.

Ni som har tillgång till båda, hur upplever ni 60 fps på oled vs lcd, känns det mjukare på lcd också? Eller gör högre bildfrekvens att klarheten på oled blir en fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hur ska du ha det, är bilden för skarp eller är den för suddig på OLED?
Bilden är ju inte suddigare på OLED än på en LCD. Det kan däremot vara suddigare än på en plasma pga sample and hold tekniken.

Jag upplevde samma fenomen som dig förut, men när jag hoppade ifrån LCD till Plasma. Jag ogillade 30fps redan innan men när jag gick från 40" LCD till 60" Plasma så blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Jag spelar inte 30fps spel öht sen typ 2014 och det gäller även på LCD, det är aldrig tillräckligt bra enligt mig.

Något som är ganska underligt och som är lite på samma tema är människorna som väljer 4K 30fps läge för att bilden är så skarp, men så fort bilden rör på sig (vilket är väldigt ofta i spel) är ju 1080-1440p 60fps skarpare...

Ja, hur menade jag där Jag tror jag menade att när man börjar röra kameran så blir det ändå rätt suddigt, oavsett om det är pga att pixlarna smälter samman eller att ögat får svårt att följa på en oled.

Edit: Jag prioriterar flyt och ögongodis framför upplösning iaf En screenshot från callisto 1280 är snyggare än en screenshot från Quake i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns ju flera switchspel som kör i 60 fps. Bland annat mario kart och super smash

Oavsett hur kraftfull en konsoll är så är det en avvägning mellan fps och ögongodis. En svag konsoll betyder inte automatiskt att den kör i 30 fps. Exempelvis smash på nintendo 64 kördes i 60 fps.

Ja, det var precis det som är min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av LangdonAlger:

Vissa panoreringar blir väldigt hackiga, inte alla, men vissa. Det sker dock så sällan så det är ingen jag stört mig på. Riktigt fin bild annars

Testade med olika motion grejer i en hackig panorering i Simpsons med motion smooth och Cinema clear. Utan var det rätt hackigt och ansträngande, men med dessa på så blev jag illamående

Ja beror lite på hur snabbt det panoreras, om det är nån rörelseoskärpa eller om det kanske är mycket eller lite DoF i bilden (all slags suddighet hjälper till).
Värsta exemplet jag sett var iaf i Princess Mononoke (eller var det Nausicaa?), nånstans mitt i filmen så är det en lite längre o egentligen ganska snygg panorering över en skog, o iom att det är en gammal anime så är det ingen rörelseoskärpa eller nånting som hjälper till så det såg ganska illa ut. BFI hade hjälp men jag avskyr flimmer, truemotion hade garanterat flytit fint men ogillar starkt såpoperaeffekten överallt annars, men bästa hade såklart varit långsammare pixlar, men eftersom dom inte är det så är det väl bara gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jo precis. Så din fördröjning från kontroll till skärm blir ju kortare om du har en kortare responstid då det inte finns någon fördröjning efter att knapptrycket väl kommit till skärmen i form av att pixeln tar tid på sig att ändra färg.

Tja, det är väldigt teoretiskt nu men det handlar inte om input-lagg. Om allt annat är samma i tiden det tar för allt fram till själva panelen så får du ju fortfarande en ny bild med jämna, lika stora, mellanrum, ungefär var sextonde ms vid 60 Hz exempelvis. Detta påverkas inte av paneltekniken. Däremot hur skärmen ser ut den "femtonde millisekunden" liksom, eller om det är "den första millisekunden" för nästa bild möjligtvis. Hur snabbt varje pixel byter state, inte hur ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det är väldigt teoretiskt nu men det handlar inte om input-lagg. Om allt annat är samma i tiden det tar för allt fram till själva panelen så får du ju fortfarande en ny bild med jämna, lika stora, mellanrum, ungefär var sextonde ms vid 60 Hz exempelvis. Detta påverkas inte av paneltekniken. Däremot hur skärmen ser ut den "femtonde millisekunden" liksom, eller om det är "den första millisekunden" för nästa bild möjligtvis. Hur snabbt varje pixel byter state, inte hur ofta.

Jo fast är en panel långsammare på att byta state så får ju dina ögon bildinfon senare vilket kommer försena dina inputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo fast är en panel långsammare på att byta state så får ju dina ögon bildinfon senare vilket kommer försena dina inputs.

Fast det är inte så enkelt riktigt. I teorin visar ju en panel bilden hela tiden mellan två bilder liksom, men i praktiken uppdateras bilden uppifrån och nedåt (beroende på skärmens orientering förstås) rad för rad på både LCD och OLED och hastigheten på den uppdateringen är ju mer eller mindre samma om de kör samma uppdateringshastighet. Men för en LCD så uppdateras själva pixlarna mer gradvis jämfört med en OLED där det sker direkt. Vad detta innebär i praktiken är ju att en OLED visar korrekt och ljusstark bild under större delen av "frame-tiden" än en LCD, samtidigt är ju en LCD mer ljusstark så även om bilden bara visas ljusstark en del av tiden så är den totala mängden ljus som visas under en frame inte lägre än på en OLED.

Vad detta innebär när det gäller problemet i denna tråd är väl att övergången från en bild (frame) till en annan sker mer gradvis. Ska en specifik pixel gå från svart till vit så kommer den att vara grå under en del av framen på en LCD medan den kommer att vara svart och sen vit på en OLED. Å andra sidan verkar OLED alltid svepa över skärmen med svarta eller avstängda pixlar mellan varje bild, så om en pixel ska gå från vit till vit så är den vit hela tiden på en LCD medan den på en OLED växlar till svart i någon millisekund. Detta är skilt från BFI då det inte handlar om en hel frame med svart utan bara att uppdateringen släcker pixlarna för att sen tända dem igen när svepet har gått några rader.

Så man kan ju säga att en LCD och en OLED börjar uppdatera pixlarna samtidigt, men en LCD tar längre tid på sig att ställa om varje pixel så OLED:en är snabbare på att bli klar med uppdateringen och därmed snabbare på att visa en statisk bild inom varje frame liksom. Huruvida detta är "lagg" eller inte kan man väl diskutera, bildens uppdatering sker ju samtidigt oavsett teknik LCD är bara mer gradvis, men det ger en mjukare övergång för LCD i alla fall.

Edit: Kom på en liknelse som kanske är mer förklarande. BFI vet ju alla vad det är, en LCD gör ju i princip en "grey frame insert" om bilden hade gått från helt svart till helt vit eller tvärtom, eller en insert av en frame med färgen emellan den förra och nästa frame för varje pixel, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo fast är en panel långsammare på att byta state så får ju dina ögon bildinfon senare vilket kommer försena dina inputs.

Även långsamma pixlar är snabba i förhållande till annat som skapar input lag. Så det är ganska försumbart i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är inte så enkelt riktigt. I teorin visar ju en panel bilden hela tiden mellan två bilder liksom, men i praktiken uppdateras bilden uppifrån och nedåt (beroende på skärmens orientering förstås) rad för rad på både LCD och OLED och hastigheten på den uppdateringen är ju mer eller mindre samma om de kör samma uppdateringshastighet. Men för en LCD så uppdateras själva pixlarna mer gradvis jämfört med en OLED där det sker direkt. Vad detta innebär i praktiken är ju att en OLED visar korrekt och ljusstark bild under större delen av "frame-tiden" än en LCD, samtidigt är ju en LCD mer ljusstark så även om bilden bara visas ljusstark en del av tiden så är den totala mängden ljus som visas under en frame inte lägre än på en OLED.

Vad detta innebär när det gäller problemet i denna tråd är väl att övergången från en bild (frame) till en annan sker mer gradvis. Ska en specifik pixel gå från svart till vit så kommer den att vara grå under en del av framen på en LCD medan den kommer att vara svart och sen vit på en OLED. Å andra sidan verkar OLED alltid svepa över skärmen med svarta eller avstängda pixlar mellan varje bild, så om en pixel ska gå från vit till vit så är den vit hela tiden på en LCD medan den på en OLED växlar till svart i någon millisekund. Detta är skilt från BFI då det inte handlar om en hel frame med svart utan bara att uppdateringen släcker pixlarna för att sen tända dem igen när svepet har gått några rader.

Så man kan ju säga att en LCD och en OLED börjar uppdatera pixlarna samtidigt, men en LCD tar längre tid på sig att ställa om varje pixel så OLED:en är snabbare på att bli klar med uppdateringen och därmed snabbare på att visa en statisk bild inom varje frame liksom. Huruvida detta är "lagg" eller inte kan man väl diskutera, bildens uppdatering sker ju samtidigt oavsett teknik LCD är bara mer gradvis, men det ger en mjukare övergång för LCD i alla fall.

Edit: Kom på en liknelse som kanske är mer förklarande. BFI vet ju alla vad det är, en LCD gör ju i princip en "grey frame insert" om bilden hade gått från helt svart till helt vit eller tvärtom, eller en insert av en frame med färgen emellan den förra och nästa frame för varje pixel, typ.

Jo precis, det är ett gradvis byte mellan två olika states, men det är ett byte som tar tid o därmed ger nån slags input lag. Sen hur exakt den faktiskt är märkbar i praktiken är väl dock en annan femma.

Skrivet av Squallie:

Även långsamma pixlar är snabba i förhållande till annat som skapar input lag. Så det är ganska försumbart i det sammanhanget.

Javisst är det så, att nåt rent tekniskt är sant betyder inte att det i praktiken är märkbar öht.