Samlingstråd - fästen till TV (diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Yes, jag såg ditt inlägg på första sidan. Hade hoppats med lite fler förslag. Men tack i alla fall! Om ingen annan kommer med åsikter så kommer det sannolikt bli det.

Är du nöjd hitills? Känns stabilt och säkert? Din TV ligger inte på återvinningscentralen och väggen har inte ett stort hål?

Det handlar om väggen och tillräckligt med starka fästpunkter (reglar/pluggar/gipsankare/…)

Men kom också ihåg att dagens TV trots sin storlek ofta är lättare och framförallt tunnare, vilket minskar kraven på fästen jämfört med deras specifikationer (som vanligen är föråldrade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Yes, jag såg ditt inlägg på första sidan. Hade hoppats med lite fler förslag. Men tack i alla fall! Om ingen annan kommer med åsikter så kommer det sannolikt bli det.

Är du nöjd hitills? Känns stabilt och säkert? Din TV ligger inte på återvinningscentralen och väggen har inte ett stort hål?

TV:n har hängt där ett år nu utan några missöden, så måste säga att jag är nöjd! Det enda omständliga var att skruva i den franska träskruven vid montering utan en ordentlig hylssats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar om väggen och tillräckligt med starka fästpunkter (reglar/pluggar/gipsankare/…)

Men kom också ihåg att dagens TV trots sin storlek ofta är lättare och framförallt tunnare, vilket minskar kraven på fästen jämfört med deras specifikationer (som vanligen är föråldrade)

Som jag skrev. min TV väger nästan 30kg, så jag vet vikten. Och hur man fäster saker i vägg, beroende på vilket material, har jag också stenkoll på.
Vad jag däremot INTE har koll på är vilka väggfästen som klassas som bra. Och vilka som klassas som dåliga. För att det inte skulle finnas dåliga väggfästen tror jag inte en sekund på. Det finns företag i alla branscher som tar genvägar och skapar produkter med mediokra material. Och att snåla in på billiga väggfästen som kanske släpper i svetsfogar eller material som bryts av, vilket resulterar i en TV på golvet och en vända till psykologen, är inget jag tycker är en vettig ide när man köpt en bra TV.

Eller menade du kanske specifikationerna på VÄGGFÄSTENA? Dvs att om ett väggfäste står att det ska klara X kilo så klarar det kanske egentligen Y kilo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hey a big thank you again !

Good that I did not start installing the Ikea one That video was very helpful.

I'm also contemplating to go with medbor's suggestion of using one metal stud as the center of TV. For sure it will be less effective as the plywood method, but should be enough for 20KG TV I'm hoping. If not, then a trip to Bauhaus or Biltema has to be done I guess.

Is the TV mounted yet? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Som jag skrev. min TV väger nästan 30kg, så jag vet vikten. Och hur man fäster saker i vägg, beroende på vilket material, har jag också stenkoll på.
Vad jag däremot INTE har koll på är vilka väggfästen som klassas som bra. Och vilka som klassas som dåliga. För att det inte skulle finnas dåliga väggfästen tror jag inte en sekund på. Det finns företag i alla branscher som tar genvägar och skapar produkter med mediokra material. Och att snåla in på billiga väggfästen som kanske släpper i svetsfogar eller material som bryts av, vilket resulterar i en TV på golvet och en vända till psykologen, är inget jag tycker är en vettig ide när man köpt en bra TV.

Eller menade du kanske specifikationerna på VÄGGFÄSTENA? Dvs att om ett väggfäste står att det ska klara X kilo så klarar det kanske egentligen Y kilo?

Syftade mest på fästen som skrevs för 20kg/50” när det var gamla apparater troligen kan klara 25kg/65” idag för det blir en mindre hävarm/belastning på det. Det finns många fästen som säljs idag som är modeller som har mer än 10 år på nacken, apparaterna såg helt enkelt väldigt annorlunda ut på den tiden (framförallt om man går på ’tum’-siffran)

Permalänk
Medlem

Finns ju allt möjligt där ute alltså. Jag beställde iaf precis VOGELS TVM 5405 Elite verkar vara populära om man kollar runt lite. Får min C1 77" den 30e så kan komma med återkoppling efter det....

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Finns ju allt möjligt där ute alltså. Jag beställde iaf precis VOGELS TVM 5405 Elite verkar vara populära om man kollar runt lite. Får min C1 77" den 30e så kan komma med återkoppling efter det....

Det stod på listan också först. Men blev lite osäker på hur stor valmöjlighet man har kring att välja vart man sätter skruvarna mellan fäste och vägg. Är ju en helt slät platta utan några hål. Så gissade att det bara är en platta man sätter över efter man skruvar. Men hittade heller ingen info om det och iiglo verkade ok så fick bli ett sådant istället.

Permalänk
Skrivet av naaw:

Någon som kan tipsa om ett bra/säkert väggfäste till en 77” TV som enligt specifikation väger 26,7kg (en Lg c1)? Det ska vara fast, dvs inte några rörliga delar för att tilta/luta eller flytta tvn. Och det verkar vara vesa 400x400.

Har själv beställt en 77" C2 (24 kg) och har på Amazon.se hittat några fasta och slimmade fästen som verkar vettigt pris på:

Finns det anledning att betala xx gånger mer pengar för fästen som mekaniskt är så enkla?

Permalänk
Medlem

Sitter i liknande sits som Videonisse men med en lite mindre och lättare TV (65" C2). Första gången jag ska väggmontera en TV så vill gärna att det ska gå hyfsat enkelt. Tror att väggen är trä. Alla andra väggar i huset som jag grejat med har varit trä bakom tapeten så jag tror denna bör vara det också. Vad vinner man på att betala t.ex 700kr jämfört med 200kr? Jag behöver inte få in TVn supernära väggen. 15mm eller 40mm spelar inte direkt någon roll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Någon som hittat någon vettig gasarm som passar till LG OLED 42C2 och kan ge tips? Alternativt ett vettigt väggfäste som går att dra ut/höja/sänka?

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sitter i liknande sits som Videonisse men med en lite mindre och lättare TV (65" C2). Första gången jag ska väggmontera en TV så vill gärna att det ska gå hyfsat enkelt. Tror att väggen är trä. Alla andra väggar i huset som jag grejat med har varit trä bakom tapeten så jag tror denna bör vara det också. Vad vinner man på att betala t.ex 700kr jämfört med 200kr? Jag behöver inte få in TVn supernära väggen. 15mm eller 40mm spelar inte direkt någon roll.

Jag valde ett dyrare fäste dels för att jag ville ha ett tillräckligt brett fäste för att försäkra mig om att kunna använda två av reglarna i väggen. Sedan upplevde jag också att det var väldigt smidigt att lyfta på TV:n på väggen. Jag sover nog också lite bättre om jag vet att min TV för dyra pengar hänger i ett fäste som upplevs som rejält och påkostat.

Är det en innervägg du ska montera på? Brukar ju oftast vara gipsvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Jag valde ett dyrare fäste dels för att jag ville ha ett tillräckligt brett fäste för att försäkra mig om att kunna använda två av reglarna i väggen. Sedan upplevde jag också att det var väldigt smidigt att lyfta på TV:n på väggen. Jag sover nog också lite bättre om jag vet att min TV för dyra pengar hänger i ett fäste som upplevs som rejält och påkostat.

Är det en innervägg du ska montera på? Brukar ju oftast vara gipsvägg.

Det är en innervägg, men huset är från 1948 och har inte hittat en enda gipsskiva förutom i badrummet och då satt gipsskivorna utanpå träväggar. Rev två innerväggar när jag renoverade badrummet och det var träväggar båda två. Knackar man på väggen så låter det inte som en gipsvägg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är en innervägg, men huset är från 1948 och har inte hittat en enda gipsskiva förutom i badrummet och då satt gipsskivorna utanpå träväggar. Rev två innerväggar när jag renoverade badrummet och det var träväggar båda två. Knackar man på väggen så låter det inte som en gipsvägg.

Det låter ju bra! Skönt med rejäla väggar så man slipper rätta sig efter reglarna. Om du väljer ett fäste som har ett medföljande vattenpass skulle jag ändå använda eget vattenpass/linjelaser, tycker att man rätt så ofta läser om felaktigheter i de medföljande. Renoverar du badrum där hemma så har du väl säkert rejälare doningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Succinylkolin:

Det låter ju bra! Skönt med rejäla väggar så man slipper rätta sig efter reglarna. Om du väljer ett fäste som har ett medföljande vattenpass skulle jag ändå använda eget vattenpass/linjelaser, tycker att man rätt så ofta läser om felaktigheter i de medföljande. Renoverar du badrum där hemma så har du väl säkert rejälare doningar!

Krysslaser, rotationslaser, och flera vattenpass finns tillgängligt hemma, så ett billigt vattenpass som följer med fästet är inget jag kommer att förlita mig på

Men med rejäla väggar så borde jag klara mig med ett billigare fäste, typ 300kr?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Vad vinner man på att betala t.ex 700kr jämfört med 200kr?

troligen ingenting. mitt väggfäste til 199 (65 samsung) som va "billig fäste" i 2019 kostar på nått sätt 799 idag.. . har også en 65" oled på sånt wirefäste på två skruvar i gips (med plywood bak) funkar fint det med.

Permalänk
Skrivet av Videonisse:

Har själv beställt en 77" C2 (24 kg) och har på Amazon.se hittat några fasta och slimmade fästen som verkar vettigt pris på:

Finns det anledning att betala xx gånger mer pengar för fästen som mekaniskt är så enkla?

Köpte hem Goobay ovan för 102 kr (kostar nu 149kr) och kan inte se att den är mindre hållbar än de som kostar många gånger mer. Den klarar 35 kg och det är ju ingen stor belastning för denna typ av fästen.

Men hittade även ett ledat fäste för 550 kr och köpte även det. Fördelar jag såg med den:

• lågt pris

• dubbla armar som gör den mer robust

• bygger bara ut 58 mm från vägg samtidigt som den går att dra ut hela 500 mm

• klarar upp till 45 kg så bra marginal mot min TV som väger 24 kg samt kommer även klara en framtida större TV som kanske väger 10-20 kg mer

Poppstar TV Wall Mount ledat 58-500 mm från vägg, max 45,5 kg: 550 kr

Kommer ha det ledade fästet i vårt nya allrum och senare använda det fasta fästet när 77" TVn flyttas till ett mindre TV-rum och ny större TV köps in till allrummet (bio-, musik- och gamingrum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Köpte hem Goobay ovan för 102 kr (kostar nu 149kr) och kan inte se att den är mindre hållbar än de som kostar många gånger mer. Den klarar 35 kg och det är ju ingen stor belastning för denna typ av fästen.

Men hittade även ett ledat fäste för 550 kr och köpte även det. Fördelar jag såg med den:

• lågt pris

• dubbla armar som gör den mer robust

• bygger bara ut 58 mm från vägg samtidigt som den går att dra ut hela 500 mm

• klarar upp till 45 kg så bra marginal mot min TV som väger 24 kg samt kommer även klara en framtida större TV som kanske väger 10-20 kg mer

Poppstar TV Wall Mount ledat 58-500 mm från vägg, max 45,5 kg: 550 kr

Kommer ha det ledade fästet i vårt nya allrum och senare använda det fasta fästet när 77" TVn flyttas till ett mindre TV-rum och ny större TV köps in till allrummet (bio-, musik- och gamingrum)

Du får återkomma med utlåtande när allt är monterat! Verkar vara någon skruv man ska skruva på baktill vid upphängningen på Goobay? Jag har ett ledat fäste från Kjell och Company där man också skulle skruva som jag inte riktigt kom överrens med.

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd! Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Vilket väggfäste är bäst till denna? https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

LG Oled 65 C2

Gärna så långt in till väggen det går.

Betongvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vilket väggfäste är bäst till denna? https://www.lg.com/se/tv/lg-oled65c25lb

LG Oled 65 C2

Gärna så långt in till väggen det går.

Betongvägg.

Jag köpte den här modellen till min 55C2: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-... fast den mindre varianten som rekommenderas för max 55 tum, utförandet är dock detsamma. Det var den som bygger minst efter mina efterforskningar iallafall, endast 9mm. Tycker det fungerar bra, men inte speciellt barnsäkert eftersom den endast låses fast med magneter mot väggfästet. Dålig monteringsanvisning, och inbyggda vattenpasset visar fel. Men det kan man leva med för det priset. Allt man behöver ingår, men pluggarna är svarta så det kanske man vill köpa egna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag köpte den här modellen till min 55C2: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-... fast den mindre varianten som rekommenderas för max 55 tum, utförandet är dock detsamma. Det var den som bygger minst efter mina efterforskningar iallafall, endast 9mm. Tycker det fungerar bra, men inte speciellt barnsäkert eftersom den endast låses fast med magneter mot väggfästet. Dålig monteringsanvisning, och inbyggda vattenpasset visar fel. Men det kan man leva med för det priset. Allt man behöver ingår, men pluggarna är svarta så det kanske man vill köpa egna.

Känns som jag vill ha ett bättre med många bra recensioner.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bazisten: det är alltså så att du söker efter ett bra och välbyggt väggfäste som bara ska göra en sak: Hänga den på väggen?

Att du råkar ha en OLED 65C2 har inte mycket med detta att göra utan de flesta för några hundralappar kommer klara uppgiften. De är så mekaniskt enkla att det mer handlar om dina hantverkarfärdigheter mer än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag kan fortsätta rekommendera samma väggfäste som tidigare i tråden. Känns egentligen overkill i och med att du har betongvägg, och således inte är beroende av att träffa reglar vid montering. Lätt att få upp TV:n på väggen och den hänger kvar där. Tror dock inte att fästet gör jobbet bättre än något annat fäste när TV:n väl hänger på plats. Bygger ut 22 mm.

https://www.komplett.se/product/1122132/tv-ljud-bild/tv-tillb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Du får nog precisera vad som gör ett väggfäste "bättre" för dig om du ska få bättre rekommendationer i så fall. Den egenskapen du nämnde var djupet och du kommer få svårt att hitta något grundare än 9 mm. 4.6 av 5 i snittbetyg baserat på 229 recensioner är nog tillräckligt för att bekräfta att det inte är något felkonstruerat skräp iallafall. Fanns inga recensioner som var negativa överlag. Det är liksom inte en bildskärm du köper utan något så simpelt som ett väggfäste.

Några saker du kan fundera på: Tilt/vinklingsbart? Färgen? Djupet (har du redan nämnt)? Barnsäkerhet? Märkespreferenser?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Någon som hittat någon vettig gasarm som passar till LG OLED 42C2 och kan ge tips? Alternativt ett vettigt väggfäste som går att dra ut/höja/sänka?

Fick du tag på någon vettig gasarm? Just beställt likadan TV men hade hellre velat ha gasarm än väggfäste då jag ska ha den som både monitor och TV i sovrummet ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Fick du tag på någon vettig gasarm? Just beställt likadan TV men hade hellre velat ha gasarm än väggfäste då jag ska ha den som både monitor och TV i sovrummet ^^

Nej, jag har inte orkat leta vidare då jag insåg att skärmen nästan gick hela vägen in mot väggen med originalfoten så jag är osäker på om jag ens behöver köpa till något extra fäste.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har ni förslag på väggfäste för denna tv Samsung QN95B 85 tum? Ska man köra Samsungs slim fit mount? Vilken är bästa modellen?

Denna är det: Länk

Permalänk

Har du kollat på de jag hittade tidigare? Hur mycket bygger Samsungs fäste och är det värt prisskillnaden?

Skrivet av Videonisse:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videonisse:

Har du kollat på de jag hittade tidigare? Hur mycket bygger Samsungs fäste och är det värt prisskillnaden?

Den första du länkar, One for all verkar lovande och passar min storlek! Har du någon erfarenhet av den produkten? Håller helt med dig varför ska man betala så mycket mer för något så enkelt.

Permalänk

Köpte precis ett Goobay 49732 väggfäste 37-70" till 65" som länkades tidigare i tråden.
Hade svårt att motivera iiglo som @Succinylkolin rekommenderade för 899kr då såg nästan identiskt ut.
Hade jag velat kasta mycket pengar eller om Goobay är värdelöst, skulle jag köpa detta Vogels Elite TVM 5405