Steams nya Big Picture-läge gör datorn till spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

Steams nya Big Picture-läge gör datorn till spelkonsol

Efter 18 månaders testande av Big Picture-läget i Steam har utvecklarna nu valt att släppa den fräscha designen skarpt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder dagligen Deck och mycket känns igen

Mycket bättre än gamla!

Hur kör ni Steam i soffan? Hemma-limmat hyllplan som @JonasT?

https://www.sweclockers.com/artikel/25819-soffgaming-jonas-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kör ni Steam i soffan? Hemma-limmat hyllplan som @JonasT?

Har en Steam Link och en Steam Controller, dock knappt användt då jag vant mig vid 1440p och 165hz :/

Permalänk
Medlem

Intressant. Kanske värt att prova igen med att köra steam på TVn. Gillade aldrig gamla gränssnittet men om det blir mer som en konsol är det värt att testa nya.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Har väntat på denna reworken ett tag. Det gamla UIt är rätt klumpigt att använda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är det någon som har sin Steam Link inkopplad och kan säga om detta finns till den?

Permalänk
Medlem

Ser ut som steam deck

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har provat det till och från med varierade resultat gillar iden, om jag inte minns fel var det aning fördröjning både i meny och spel.
Provade Snowrunner vilket funka okej men som sagt fördröjning fanns där, Assassins Creed Odyssey var inte lika kul...vågar inte ens tänka på FPS spel.

Jag gillar helt klart upplägget och ser fram emot förbättringar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Har provat det till och från med varierade resultat gillar iden, om jag inte minns fel var det aning fördröjning både i meny och spel.
Provade Snowrunner vilket funka okej men som sagt fördröjning fanns där, Assassins Creed Odyssey var inte lika kul...vågar inte ens tänka på FPS spel.

Jag gillar helt klart upplägget och ser fram emot förbättringar.

Det här är väl bara gränssnittet som är ändrat för att anpassas till storbild/tv. Dvs kopplat med kabel, inte streamat. Laggar verkligen det i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Är det någon som har sin Steam Link inkopplad och kan säga om detta finns till den?

Ja. Men fick gå in i System och välja att använda "beta version".

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tycker det finns en del fördröjning med steam link via apple tv 4k 2022 med ethernet kabel. Testade spela Spiderman, ej värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

Tycker det finns en del fördröjning med steam link via apple tv 4k 2022 med ethernet kabel. Testade spela Spiderman, ej värt det.

Hur är det från spel PC till en gammal HTPC tro, märkbar delay där med?

Permalänk
Medlem

Testade precis nya big picture innan jag såg den här artikeln... och det såg bra ut, jag hade visserligen inget problem med utseendet på gamla BP heller.
Försökte starta Aqua Kitty som första test och det startade inte, så jag gick till menyn igen och stängde ner spelet och testade igen och då kom det igång och gick att spela perfekt

Nu har jag mus och tangentbord vid soffan så jag använder BP ytterst sällan då vanliga Steam med mus är tusen gånger lättare att navigera

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är väl bara gränssnittet som är ändrat för att anpassas till storbild/tv. Dvs kopplat med kabel, inte streamat. Laggar verkligen det i spel?

Jag misstolkade nog det hela, men när jag spela så streamade jag till min CCGTV.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

Tycker det finns en del fördröjning med steam link via apple tv 4k 2022 med ethernet kabel. Testade spela Spiderman, ej värt det.

Trist, och ingen hdr heller stöds. Enda som hänt är väl att de uppdaterade till 4K stöd efter år av 1080p. Annars otroligt smidig lösning med direkt access till alla spel till annat rum från soffan och valfri handkontroll.

Permalänk
Medlem

Välkomnas med öppna armar!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epsilon:

Tycker det finns en del fördröjning med steam link via apple tv 4k 2022 med ethernet kabel. Testade spela Spiderman, ej värt det.

Se till att du har matching framerate = På, då får du en mindre delay.
Finns också en real-time benchmark man kan sätta igång för att se svarstid osv.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Har testat lite och det funkar bra med några välkomna features. t.ex steam kan stänga av kontrollers när du avslutar big picture, något som jag tycker är rätt najs. Man kan även manuellt justera bildskalningen så att det inte behövs känna alls lika klaustrofobiskt om man sitter nära skärmen.

Permalänk
Medlem

Testade UIt nu. 10000000 gånger bättre, snappy, mer intuitivt, mindre menyer att gå igenom för att starta eller stänga av. Har inställningar för att stänga av datorn också så man kan verkligen ha en pc vid tvn och använda kontroll till allt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Vilken knapp på en vanlig handkontroll motsvarar STEAM-knappen som finns på Steam Deck och även visas nere till vänster i nya gränssnittet i era screenshots?

Permalänk
Medlem

Steam link på tvn ger enorm fördröjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Steam link på tvn ger enorm fördröjning

Håller inte med. Jag spelar lämpliga Steam spel på TV:n genom att streama till min inkopplade Steam link via tp-kabel. Spelat igenom flera spel och inte alls märkt av någon fördröjning i Big picture mode och jag brukar vara känslig för detta. Kör med två trådlösa kontroller över BT, en Xbox One och och en 8bitdo Ultimate. Streamar till en 1080p TV så vet inte om det segar ner sig om man streamar till 4K men det borde bara skalas upp eller ner till rätt upplösning. Kör 1440p på datorn.

Jag tycker det är synd att de lagt ner Steam Link hårdvaran. Man skulle önska att det utvecklades ännu mer!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av person:

Steam link på tvn ger enorm fördröjning

Om du tänker på appen genom tv:n så känns det som att den är mer känslig för trådlös uppkoppling, där hade även jag vissa problem.
Med trådad koppling till tv:n så försvann problemen.
Kan vara värt att testa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ska definitivt provköra lite, då jag ändå har planer på att flytta datorn närmare TV:n

Permalänk
Medlem

"välja vilken skärm som ska användas primärt när spel startar i Big Picture-läget " äntligen!

Permalänk
Medlem

Kört betan ett tag nu. Mest för att få QR kod inloggning vilket underlättat mycket tycker jag när man inte har den igång hela tiden utan lätt blir utloggad. Också smidigt att man nu kan ha multipla konton i appen för tex sina barn. Även bra att du kan byta användare via menyn nu så man slipper plocka fram tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Oehörd fördröjning på TVn när jag streamar från datorn och använder link appen. Har båda kopplade till ethernet och använder en trådad kontroll till TVn. Vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag spelade från soffan och längesedan jag testade BP. Men måste ju ändå testa nya uppdateringen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NizzeG:

Oehörd fördröjning på TVn när jag streamar från datorn och använder link appen. Har båda kopplade till ethernet och använder en trådad kontroll till TVn. Vad kan vara problemet?

Kör du game mode/spelläge på tv:n? Så att den inte kör någon postprocessing

Är det många switchar mellan datorn och tv:n? Hur ser trace:n ut.

Jag är känslig för fördröjning, men har inte upplevt det. Nu har jag dock bytt till HTPC igen för att jag inte vill "låsa" en annan dator när jag ska spela på tv:n.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du tänker på appen genom tv:n så känns det som att den är mer känslig för trådlös uppkoppling, där hade även jag vissa problem.
Med trådad koppling till tv:n så försvann problemen.
Kan vara värt att testa

Kör min tv trådad men upplever ändå rejält med fördröjning. Känns som när man spelade cs 1.6 med 150 ms. I valfritt spel