Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är svårt att hitta dåliga brytare. Det är mest en fråga om vad du själv tycker är bekvämt att använda. Ironiskt nog är det nog kanske Cherry MX som är dåliga om du köper dem separat. Eventuellt att deras nyaste är jämförbara med andra, men en gammal hederlig Cherry MX Red är inte direkt uppe i toppskiktet om du vill ha linjära sådana (då är de du själv länkade bra mycket trevligare).

Ett annat alternativ om du vill ha taktila brytare är Boba U4T som jag personligen tycker är väldigt trevliga. Rund taktil bump och låter härligt smattriga när man skriver. Om du vill ha något som är tyst är Boba U4 (utan T) också väldigt fina att skriva på och låter väldigt lite, förutsatt att tangentbordets övriga akustiska egenskaper medger till en tyst skrivupplevelse. Jag byggde och gav bort en bräda med såna som jag gjorde så tyst jag kunde med smörj, dämpning och allt sånt och det lät med marginal mer tyst än ett sånt lågprofiltangentbord du får med HP-datorer nu för tiden.

Ett tips om man nu väljer just Boba U4 är att byta fjäder, originalet upplevde jag på samtliga switchar ha ett crunch trots att fjädrarna kommer smorda från fabrik. 22 mm 55gr funkar finfint men det finns massor att välja bland beroende på smak.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av BirdPeople:

Då någon frågade tidigare, wasdkeyboards.com verkar har uppdaterat sin sida och tillåter custom keycap sets igen
https://i.imgur.com/RLAtU46.png

De jag beställde från dem 2014 va av sämsta kvalitet så inget jag kan rekommendera.

Permalänk
Entusiast

Framåt sommaren tänkte jag bygga mig ett eget skrivbord och även göra en typ väggpanel där jag fäster alla monitorer med armar och kan dra kablage där. Funderade då om man skulle ta och skaffa sig trådlös mus och tangentbord i samma veva för att få det lite mer cleant. Kikat lite på vilka alternativ som finns där och hittat ett gäng tangentbord... funderar på om jag ska köpa ett full size igen då jag stundtals saknar numpaden och inte har några problem med utrymmet.

Sneglade lite på Akkogear: 5108B Black/Gold som finns med några alternativa brytare. I dagsläget sitter jag på ett tangentbord som har MX Blue som jag är stormförtjust i, men då är ju frågan vilka av alla deras som påminner mest om just MX Blue? De som finns att välja på är: CS Jelly Black, CS Jelly Pink, CS Jelly Purple och CS Silver.

Alternativt så hittade jag också iQunix F97: Knight Wireless RGB- Cherry Blue ... Men då det är en tusing till så tänkte jag hur Akkogear är i sina switchar och generellt vad som tycks om deras tangentbord?

I dagsläget har jag alltså hittat två tänkbara alternativ, men kan ni ge mig fler alternativ så är det varmt välkommet.

iQunix F97: Knight Wireless RGB- Cherry Blue eller Akkogear: 5108B Black/Gold - Med den switch som påminner mest om MX Blue

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Framåt sommaren tänkte jag bygga mig ett eget skrivbord och även göra en typ väggpanel där jag fäster alla monitorer med armar och kan dra kablage där. Funderade då om man skulle ta och skaffa sig trådlös mus och tangentbord i samma veva för att få det lite mer cleant. Kikat lite på vilka alternativ som finns där och hittat ett gäng tangentbord... funderar på om jag ska köpa ett full size igen då jag stundtals saknar numpaden och inte har några problem med utrymmet.

Sneglade lite på Akkogear: 5108B Black/Gold som finns med några alternativa brytare. I dagsläget sitter jag på ett tangentbord som har MX Blue som jag är stormförtjust i, men då är ju frågan vilka av alla deras som påminner mest om just MX Blue? De som finns att välja på är: CS Jelly Black, CS Jelly Pink, CS Jelly Purple och CS Silver.

Alternativt så hittade jag också iQunix F97: Knight Wireless RGB- Cherry Blue ... Men då det är en tusing till så tänkte jag hur Akkogear är i sina switchar och generellt vad som tycks om deras tangentbord?

I dagsläget har jag alltså hittat två tänkbara alternativ, men kan ni ge mig fler alternativ så är det varmt välkommet.

iQunix F97: Knight Wireless RGB- Cherry Blue eller Akkogear: 5108B Black/Gold - Med den switch som påminner mest om MX Blue

Akko's brytare är bra, sedan om du kommer att gilla känslan i just den specifika brytarna kan bara du veta. Men gillar du dem inte så går det att byta ut brytarna utan att behöva löda, aka hotswap.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

Akko's brytare är bra, sedan om du kommer att gilla känslan i just den specifika brytarna kan bara du veta. Men gillar du dem inte så går det att byta ut brytarna utan att behöva löda, aka hotswap.

Kikat på ett gäng videos och tagit mig en funderare... tror fan jag klarar mig utan numpaden. Är mer end/home/del/insert/pgdown/pgup/prtscr jag saknar. Så ett TKL bör funka prima och kikade på maxgaming för att se om det fanns mer utbud och ramlade över det här: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-...

Generella åsikter om Varmilo? Pros/Cons? Sitter idag på ett som jag trivs med, men tänkte att det kanske är nåt man inte märkt av eller vet om som kan vara bra att veta innan man isf köper sig ytterligare ett

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Kikat på ett gäng videos och tagit mig en funderare... tror fan jag klarar mig utan numpaden. Är mer end/home/del/insert/pgdown/pgup/prtscr jag saknar. Så ett TKL bör funka prima och kikade på maxgaming för att se om det fanns mer utbud och ramlade över det här: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-...

Generella åsikter om Varmilo? Pros/Cons? Sitter idag på ett som jag trivs med, men tänkte att det kanske är nåt man inte märkt av eller vet om som kan vara bra att veta innan man isf köper sig ytterligare ett

Varmilo har ju alltid ansetts som det "bästa" man kan få färdigt från butiken. Eller iallafall fram till 2019/20. Tangentbordsmarknaden har ju exploderat sedan dess men Varmilo har inte gjort något nytt sedan dess så det är ju kul att de gjort det nu. Det betyder ju även att man inte vet hur bra de är.
Men jag skulle säga att akkos brytare kommer kännas bättre i originalutförande jämfört med Cherry som kommer på Varmilo.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

Varmilo har ju alltid ansetts som det "bästa" man kan få färdigt från butiken. Eller iallafall fram till 2019/20. Tangentbordsmarknaden har ju exploderat sedan dess men Varmilo har inte gjort något nytt sedan dess så det är ju kul att de gjort det nu. Det betyder ju även att man inte vet hur bra de är.
Men jag skulle säga att akkos brytare kommer kännas bättre i originalutförande jämfört med Cherry som kommer på Varmilo.

Vid närmare koll så verkar tangentbordet i trådlöst drivas med vanliga batterier istället för att ha ett eget, något som stör mig lite. Kanske ingen deal breaker, men ändå irriterande...

Gällande akkis brytare så är de säkert kanonsköna, men det finns så många olika o det känns surt att behöva lägga ytterligare ett gäng hundringar för att köpa nya ifall man inte trivs med det som kommer med. Chansen finns ju att jag tycker de är lika bra eller skönare, men även risken att man ogillar. Tyvärr ingen butik i närheten där man har möjlighet att testa heller. Att se videos på nätet säger en del, men inte allt...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Vid närmare koll så verkar tangentbordet i trådlöst drivas med vanliga batterier istället för att ha ett eget, något som stör mig lite. Kanske ingen deal breaker, men ändå irriterande...

Gällande akkis brytare så är de säkert kanonsköna, men det finns så många olika o det känns surt att behöva lägga ytterligare ett gäng hundringar för att köpa nya ifall man inte trivs med det som kommer med. Chansen finns ju att jag tycker de är lika bra eller skönare, men även risken att man ogillar. Tyvärr ingen butik i närheten där man har möjlighet att testa heller. Att se videos på nätet säger en del, men inte allt...

Så du har en brytare du tycker om redan?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

Så du har en brytare du tycker om redan?

Cherry MX Blue trivs jag med... men har ju inte sonderat terrängen, så det kan mycket väl finnas nån man tycker är ännu skönare. Är dock den där personen som går på det beprövade och som jag skrev ovan så känns det surt att lägga ut ytterligare ett gäng hundringar för att jag chansar och kanske köper ett tangentbord med switchar jag ogillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Generella åsikter om Varmilo? Pros/Cons? Sitter idag på ett som jag trivs med, men tänkte att det kanske är nåt man inte märkt av eller vet om som kan vara bra att veta innan man isf köper sig ytterligare ett

Om de inte har dämpat sina chassin mot den förra generationen så är det hög risk att det är ett rejält tjongande från plåten på varenda knapptryck. Jag står inte ut med det, det låter typ som ett Model M utan att vara lika skönt att skriva på som ett Model M.

I övrigt om du gillar Cherry MX Blue så ska du väl skaffa ett som har såna, men det bästa hade väl varit att se om du kan provskriva på något annat innan du beställer. Det är ju som sagt surt att lägga ut ett par hundra för att upptäcka att man inte tycker om brytarna man köpte, men chansen är ju inte direkt obefintlig att du kommer känna att du gillar andra brytare bättre än Cherry. Vill du inte köpa grisen i säcken eller har möjlighet att klämma och känna på något annat så finns det ju däremot inget annat alternativ.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icetec:

Om de inte har dämpat sina chassin mot den förra generationen så är det hög risk att det är ett rejält tjongande från plåten på varenda knapptryck. Jag står inte ut med det, det låter typ som ett Model M utan att vara lika skönt att skriva på som ett Model M.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-... <-- om du läser beskrivningen så står det nåt om Typecool, silicone pad och liknande. Kan det tänkas vara en åtgärd?

Skrivet av Icetec:

I övrigt om du gillar Cherry MX Blue så ska du väl skaffa ett som har såna, men det bästa hade väl varit att se om du kan provskriva på något annat innan du beställer. Det är ju som sagt surt att lägga ut ett par hundra för att upptäcka att man inte tycker om brytarna man köpte, men chansen är ju inte direkt obefintlig att du kommer känna att du gillar andra brytare bättre än Cherry. Vill du inte köpa grisen i säcken eller har möjlighet att klämma och känna på något annat så finns det ju däremot inget annat alternativ.

Självklart hade det varit skoj att testa flera olika varianter. Skulle man hitta en som man tyckte ännu mer om hade varit en skoj upplevelse, men tyvärr finns det ingen butik i närheten med den sortens utbud, ej heller nån bekant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/vcs88-bot-lie-... <-- om du läser beskrivningen så står det nåt om Typecool, silicone pad och liknande. Kan det tänkas vara en åtgärd?

Fullt möjligt, sen om det fungerar eller inte är ju svårt att säga Jag hade iaf velat veta lite mer innan jag lade nästan 2000kr av mina egna pengar på ett tangentbord från Varmilo.

Permalänk

force break mod är bra för ta bort chassi ping..enkel mod också

Permalänk
Medlem

Mitt VA88M låter väldigt trevligt iaf. Är riktigt nöjd (fick tag i det billigt vid utförsäljning, typ 700-800 kr).

Vet iofs inte hur högljutt det har varit / är på andra exemplar. Kanske är bra om man kan jämföra med något först

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag har ett Varmilo VA69 Special Edition (mx brown) som jag är väldigt nöjd med, har aldrig tänkt på att det låter speciellt mycket.
https://www.proshop.se/Tangentbord/Varmilo-VA69-Special-Editi... jag köpte det dock för 599:- på rea, inte 2k som det verkar gå för nu.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

force break mod är bra för ta bort chassi ping..enkel mod också

Förutsatt att du har ett tangentbord där du enkelt kan separera två halvor från varandra, typ ett GMMK Pro eller Keychron Q1 eller dylikt. Ett gammalt Varmilo är inte direkt designat för att du ska kunna plocka isär det. Om du kan tänka dig att bryta garantin på ett tangentbord som inte är hotswap och inte är tänkt att plocka isär, för att ta bort pingljud som inte ens borde varit där från första början, är mitt tips att inte lägga 2000kr på ett Varmilo utan istället köpa något annat.

Men det är ju bara min enkla åsikt.

Permalänk
Medlem

För de som är ute efter ett relativt billigt mekaniskt tangentbord med linjära Kailh Choc Low Profile-brytare såg jag att Voxicon säljer en svensk variant av den modell som även Havit säljer, OEM-tillverkad av DareU. Skillnaden förutom brytarna är att denna har blå-turkos backlight istället för RGB.

https://www.dustinhome.se/product/5011197991/gr8-9?ssel=false

Den Havit-modell jag själv har säljs numera bara med clicky-brytare, så kanske kan vara intressant för någon.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon som har ett 40% Ortho och kan dela med sig av layout? Överväger starkt att skaffa ett som får vandra runt bland alla enheter.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För de som är ute efter ett relativt billigt mekaniskt tangentbord med linjära Kailh Choc Low Profile-brytare såg jag att Voxicon säljer en svensk variant av den modell som även Havit säljer, OEM-tillverkad av DareU. Skillnaden förutom brytarna är att denna har blå-turkos backlight istället för RGB.

https://www.dustinhome.se/product/5011197991/gr8-9?ssel=false

Den Havit-modell jag själv har säljs numera bara med clicky-brytare, så kanske kan vara intressant för någon.

Intressant, tackar för info!
Är det choc low v2 tro med vanlig MX-stam? Eller är det choc low med ML-liknande stam?
(Tangenterna ser nästan för höga ut för att vara ML?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Någon som har ett 40% Ortho och kan dela med sig av layout? Överväger starkt att skaffa ett som får vandra runt bland alla enheter.

Såhär ser mitt ut. Inte helt perfekt då det finns lite dubbletter, men allt jag behöver(förtillfället) finns. Det är väldigt likt default Planck men har ändrat så jag kan använda det tillsammans med swerty utan några större kompromisser.

Bara fråga om du vill.

Ser att det saknas en knapp för lager 3 på lager 1&2.. 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressant, tackar för info!
Är det choc low v2 tro med vanlig MX-stam? Eller är det choc low med ML-liknande stam?
(Tangenterna ser nästan för höga ut för att vara ML?)

Skulle tro att det är med ML-liknande stam, av den enkla anledningen att det är vad Havit och andra varumärken använt på sina varianter av denna modell tidigare. 100% säker kan jag ju inte vara dock.

Notera också att åtminstone tidigare varianter av detta hade något modifierade fästen i stammen, en anpassning av Kailh för DareU (OEM-tillverkaren) som gör att andra keycaps till Kailh Choc inte passar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad finns det för 60% tangentbord av bättre kvalitet? Med nordisk layout och bruna swichar (eller liknande). Har ett Ducky One 2 Mini RGB men det känns lite plastigt och har det irriterande problemet att det ibland inte startar när man sätter på datorn.

Permalänk
Skrivet av rampjesus:

Vad finns det för 60% tangentbord av bättre kvalitet? Med nordisk layout och bruna swichar (eller liknande). Har ett Ducky One 2 Mini RGB men det känns lite plastigt och har det irriterande problemet att det ibland inte startar när man sätter på datorn.

Vill du ha det bästa för Gaming är ju Wooting 60HE det bästa du kan köpa just nu. Går även att byta ut chassit till ett Tofu om du fortfarande tycker det är plastigt.

Vill du ge dig in i custums så är nog qk60 det bästa som inte är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vill du ha det bästa för Gaming är ju Wooting 60HE det bästa du kan köpa just nu

Nog för att Cherry Brown inte är speciellt taktila, men analoga brytare är ju superduperlinjära Håller dock med dig i övrigt, jämfört med vanliga mekaniska linjära brytare så finns det ju faktiskt en reell fördel med att de är analoga när man ska spela. Och just med tanke på att brown inte är sådär jättetaktila är kanske inte hoppet till linjära brytare allt för svårt att ta jämfört mot om du hade kört med typ taktila ZealPC-brytare.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Nog för att Cherry Brown inte är speciellt taktila, men analoga brytare är ju superduperlinjära Håller dock med dig i övrigt, jämfört med vanliga mekaniska linjära brytare så finns det ju faktiskt en reell fördel med att de är analoga när man ska spela. Och just med tanke på att brown inte är sådär jättetaktila är kanske inte hoppet till linjära brytare allt för svårt att ta jämfört mot om du hade kört med typ taktila ZealPC-brytare.

Finns väl taktila att byta ut till? Eller har Gateron inte hunnit släppa dem än? 🤔

Men ja, det blir ju lite knepigt om man vill ändra aktiveringspunkt. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Finns väl taktila att byta ut till? Eller har Gateron inte hunnit släppa dem än? 🤔

Det hade jag inte ens hört talas om om jag ska vara ärlig, men sen följer jag ju inte Wooting i detalj så jag ber om ursäkt om jag har missat det. Jag tänker också lite att det här med att det finns ett fysiskt stopp nånstans i brytaren gör att det här med ställbar aktiveringspunkt blir lite märkligt och är lite kontraproduktivt till hela konceptet, men det kanske finns en tanke bakom det med som någon smartare än mig tänkt ut.

Den dagen någon gör en brytare med magnetisk taktilitet som är ställbar är jag först i kön att köpa.

Permalänk
Medlem

Är inne på år 4 med mitt IDM Model M nu, det håller! Tror det är från tidigt 90-tal, saknas en windows-knapp i alla fall.

Många har ju dock "bolt moddat" sina vet jag, hoppas dock slippa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är inne på år 4 med mitt IDM Model M nu, det håller! Tror det är från tidigt 90-tal, saknas en windows-knapp i alla fall.

Många har ju dock "bolt moddat" sina vet jag, hoppas dock slippa det...

Ett riktigt trevligt tangentbord, jag tar fram mitt lite då och då men det tar ju upp en del utrymme på skrivbordet. Men buckling springs är ju svårslagna när det kommer till skrivkänsla om man jämför med andra mekaniska varianter som kommit sedan dess. Man kanske inte ska försöka sitta och smygsurfa när frugan sover bara.

Och sen är det väl inte optimalt att spela på med tanke på att det strejkar ganska fort om du börjar hålla ner för många knappar samtidigt. Jag vet inte om det är något som är löst på Unicompmodellerna som går att köpa nu, som i övrigt är exakt samma tangentbord men under nytt namn (för de som vill ha ett Model M och inte bryr sig om det står IBM på det). Då får man en Windowsknapp också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ett riktigt trevligt tangentbord, jag tar fram mitt lite då och då men det tar ju upp en del utrymme på skrivbordet. Men buckling springs är ju svårslagna när det kommer till skrivkänsla om man jämför med andra mekaniska varianter som kommit sedan dess. Man kanske inte ska försöka sitta och smygsurfa när frugan sover bara.

Och sen är det väl inte optimalt att spela på med tanke på att det strejkar ganska fort om du börjar hålla ner för många knappar samtidigt. Jag vet inte om det är något som är löst på Unicompmodellerna som går att köpa nu, som i övrigt är exakt samma tangentbord men under nytt namn (för de som vill ha ett Model M och inte bryr sig om det står IBM på det). Då får man en Windowsknapp också

Ja juste! Har hört att det görs helt nya, och att dom faktiskt använder dom gamla maskinerna från OG-tiden. Dock har dom fått lite kritik på grund utav denna anledning, tydligen återskapar dom inte exakt samma känsla, enligt många pga. maskinslitage...
Vet att N-key rollover är dålig men aldrig någonsin påverkats av det under dom åren jag spelar, och då använder jag ändå rätt så konstiga knapp-kombinationer i wow.

Det jag har lärt mig är CTRL+ESCAPE combinationen, väldigt glad att den finns! xD

Har testat moderna mekaniska men även dom blåa brytarna saknar den härliga känslan av mitt Model M!! Det är så himla skönt, och bara hunden och katten som utsätts för oljudet

Permalänk

Mitt Microsoft Sidewinder X4 har en bra känsla, är bakgrundsbelyst, har ingen RGB, är tyst, upphöjningsbart och har handledsstöd. Det är perfekt, men efter tio år är det slitet och upplever att ett par tangenter glappar från och till.

Har ni något tips? Logitech MX Keys går bort för det är inte upphöjningsbart och deras G915-serie kostar för mycket. Betalar gärna 1000 kr men inte mer. Jag har Linux och vill därför inte vara beroende av mjukvara i Windows.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.