Leveranser av grafikkort rasade år 2022

Permalänk
Melding Plague

Leveranser av grafikkort rasade år 2022

En rapport från Jon Peddie Research gör gällande att antalet levererade grafikkort sjönk som en sten under förra året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad med tanke på dom priserna som har annonserats. Sen lågkonjunktur och inflation på det gör nog att många drar in på konsumtionslyx.
Min snabbanalys av det hela.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Inte direkt förvånad med tanke på dom priserna som har annonserats. Sen lågkonjunktur och inflation på det gör nog att många drar in på konsumtionslyx.
Min snabbanalys av det hela.

Nja, snarare Ethereum som gick proof-of-stake.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Leveranser av grafikkort rasade år 2022

Bra. Kanske dom lär sig att inte ta ocker-priser.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Misstänker att det finns ganska många som mig som är vana vid att köpa ett xx70-kort eller motsvarande för ~5000 kr och inte tänker betala över det dubbla bara för att marknaden har gått åt skogen. För 5000 kr idag får man ett 6700 XT eller 3060 Ti och visst skulle det vara ett litet lyft, men inte på långa vägar vad man förväntar sig när man, som i mitt fall, köper sex år nyare hårdvara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Leveranser av grafikkort rasade år 2022

Bra. Kanske dom lär sig att inte ta ocker-priser.

Är ju nedgång pga krypto inte använder gpuer längre på dem som är värdefulla...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju nedgång pga krypto inte använder gpuer längre på dem som är värdefulla...

En gissning från min sida är också inflation och recession i många länder i kombination med vansinniga priser.

Det är många faktorer som spelar in här.

Vad som är positivt är att Nvidia, AMD och Intel behöver återigen fokusera på priseffektiva produkter igen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

I Augusti blir det 6 år, precis innan Eth hypen boomade totalt.
Skulle vilja uppgradera men får vänta på rimliga priser tyvärr.
Har ändå ett 1080ti i min burk och ett 1070 i sonens, så fungerar än så länge iaf, då det mestadels är Fortnite som spelas just nu av han.
Jag kör allt på lägsta och överklockad gpu och cpu.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl det som brukar hända när kundernas rimliga förväntningar på vad en viss SKU borde kosta inte speglas av det faktiska priset. Sålänge tillverkarna vill ha nästan dubbla priset mot vad kunderna anser är rimligt och realistiskt så lär försäljningen fortsätta gå ner.

Nästa steg för dem blir väl att lobba för att förbjuda begagnatmarknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

I Augusti blir det 6 år, precis innan Eth hypen boomade totalt.
Skulle vilja uppgradera men får vänta på rimliga priser tyvärr.
Har ändå ett 1080ti i min burk och ett 1070 i sonens, så fungerar än så länge iaf, då det mestadels är Fortnite som spelas just nu av han.
Jag kör allt på lägsta och överklockad gpu och cpu.

Jamen gud, har man inga krav och man är nöjd så håll kvar bara
Priserna börja ju gå ner vilket är trevligt och se så tror det inte är länge kvar innan det "återgår" till liknande priser som förr.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Med nuvarande höjningar av priset på grafikkort så kommer fler och fler övergå till konsoler. Kommer själv stanna på pc ett tag till men har vänner som övergått till konsol och flera som funderar på. Att kräma ut 12-17k för mellansegment 4070-4080 är sjukt. Att sitta och snåla och producera mindre grafikkort bara för att hålla priserna uppe, snacka om att skjuta sig själva i foten det långa loppet. Sitter själv på ett 3080 som köptes för 7999 på release och skulle inte tänka mig byta från det förens jag sitter på dubbla prestandan för runt samma pris, nu när det börjar bli gammalt och man känner att den inte riktigt klarar nyare spel i 120+ på 1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Leveranser av grafikkort rasade år 2022

Bra. Kanske dom lär sig att inte ta ocker-priser.

Nej, tyvärr inte. Kolla på NVidia resultat från Q4 2022...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Har vi inte läst den här artikeln 1-2 gånger i år redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Har vi inte läst den här artikeln 1-2 gånger i år redan?

Bara kvartalen och prognos, nu är helårsutfallet klart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Jamen gud, har man inga krav och man är nöjd så håll kvar bara
Priserna börja ju gå ner vilket är trevligt och se så tror det inte är länge kvar innan det "återgår" till liknande priser som förr.

Krav har jag nog, men tyvärr inte en plånbok som klarar av dom, så nöjd vette tusan, vi kan ju spela iaf, men visst hade jag hellre uppgraderat. Mat, semester och aktiviteter för sonen måste ju dock gå före

Räknade lite på kostnaden av datorer för några månader sen, även medräknat dollar kurserna och inflationen så kostade en dator då ca 50% mer än de gjorde runt 2000, då datorer fortfarande var relativt dyra.

Hoppas du har rätt, man blir ju orolig när folk köper för de priserna som är nu. Om de säljer slut på sina produkter, varför ska de sänka priserna?
Är ju lite över 10 år sen nu, sen någon smart jäkel kom på att utvecklingskostnaden för nya (ibland inte så nya) funktioner ligger kvar på produkterna, innan dess visste man ju att flaggskepps gpuerna ligger på ca 5000 tex, den går ner över året och när nästa generation kommer, så kan de ligga på 5000 igen. Sen plötsligt så slutade dom gå ner i pris över året, nästa modell kom, men då någon tusenlapp högre i pris än tidigare. Bra mycket mer än vad inflationen och dollarkursen hade ändrats.
Skulle vilja säga att det började med mobiler, är ju bara att kolla deras vinstmarginaler för att se att det stämmer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Misstänker att det finns ganska många som mig som är vana vid att köpa ett xx70-kort eller motsvarande för ~5000 kr och inte tänker betala över det dubbla bara för att marknaden har gått åt skogen. För 5000 kr idag får man ett 6700 XT eller 3060 Ti och visst skulle det vara ett litet lyft, men inte på långa vägar vad man förväntar sig när man, som i mitt fall, köper sex år nyare hårdvara.

oj 5000 till och med, kanske jag som är snål och inte hängt med tiden men jag tyckte ~3000 för hd 6970 och ~4000 för r9 290 tri-x var ganska lagom, hade turen att ha en schysst bekant som sålde mig ett rtx 2080 beg för 4250 när de gick för det dubbla nya.

har ingen avsikt att köpa nytt grafikkort tills priserna kommer ner till "normalnivåer" tyvärr har väl ganska många visat att de är villiga att betala

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En rapport från Jon Peddie Research gör gällande att antalet levererade grafikkort sjönk som en sten under förra året.

Läs hela artikeln här

Samtidigt har företagens vinst intäkterna och vinst prognosen……..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Konstigt.
Förut var det flameware av typen Intel, AMD, Apple Suger! Idag känner jag snarare att precis allt suger!
Man får betala väldigt mycket pengar för något som knappt är bättre än vad man redan har.
Och vissa tillverkare som Microsoft Azure skickade idag ut ett mail som löd något liknande. Eftersom eran Svenska krona är så värdelös, så kommer vi nu höja de svenska priserna med 15% emot Euron och Dollarn.

Permalänk
Medlem

Ajdå. Låter som att priserna måste höjas för att kompensera den dåliga försäljningen. %-)

Permalänk
Medlem

Grafikkort klassas idag mer som lyx och lär även göra det framöver. Det var skillnad mot 1995 då jag köpte min första PC. Då var grafikkortet ett måste. Då täljde grafikkortstillverkarna guld.
Jag hade gärna köpt ett separat grafikkort idag om det hade en avsevärt förbättrad prestanda jämfört med den inbyggda i CPUn och samtidigt hade en låg strömförbrukning & ett pris på runt 2000 kr. Jag tror många som använder datorn hemma hade gått tillbaks till den stationära. En dröm som aldrig kommer bli verklighet. Tråkigt, trist.
Nej, marknaden för grafikkort lär minska framöver. Idag är majoriteten av datorköpare inte villiga att betala merkostnaden för ett separat GPU. Priset för grafikkortet lär bli 5000 kr och däröver. Minskad efterfrågan gör att företagen måste höja priserna, bl a för att täcka utvecklingskostnaderna.

Permalänk

Det här kostar 20 000+ kr.
För halva den kostnaden får du Ett bra moderkort med en AMD 7700 med cpukylare och 32GB ram.
Enligt mig så bör ett bra grafikkort ligga på hälften av det, dvs ca 5000kr.
Men vi har oss själva att skylla när vi anser det ok att få ett par procent fler fps för dubbla kostnaden.
Vi är inne i en energikris vilket skapat en recession och vi tycker det är bra att dubbla elförbrukningen på en pc?
Nej, Nvidia och AMD behöver komma med energieffektivare och mycket billigare grafikkort med samma prestanda.
Utopi? Knappast när vi kört med samma format sedan hedenhös.

Permalänk
Medlem

@Purrfected Du gör helt rätt. Jag har 2080 och väntar till 50-serien pågrund av priserna, kanske 60-serien. Kör 1440p.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

När priserna gått upp med typ 100% så är det inte så märkligt att försäljningen går lite ned. 😂

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Grafikkort klassas idag mer som lyx och lär även göra det framöver. Det var skillnad mot 1995 då jag köpte min första PC. Då var grafikkortet ett måste. Då täljde grafikkortstillverkarna guld.
Jag hade gärna köpt ett separat grafikkort idag om det hade en avsevärt förbättrad prestanda jämfört med den inbyggda i CPUn och samtidigt hade en låg strömförbrukning & ett pris på runt 2000 kr. Jag tror många som använder datorn hemma hade gått tillbaks till den stationära.

På 90 talet så var det ovanligt med integrerad grafik. Så man var tvungen att ha ett grafikkort för att ens få bild på skärmen.
Men å andra sidan så var grafikkorten på den tiden inte så avancerade och hade inte så mycket mer funktioner än så heller.
Att det handlade mest om ett "få bild på skärmen kort" och skillnaden mellan att ha 512kB eller 1MB eller 2MB grafikkort var främst att de korten med mer minne klarade av fler samtidiga färger i högre upplösning.

Exempelvis, ville man köra 16 Miljoner färger på skärmen så var man begränsad till 640x480 med ett 1MB grafikkort.
Detta gällde alltså inte bara i spel. Utan även i Windows generellt.

Det mesta var software renderer. Så CPU stod för att rendera grafik i både 2D och 3D. Medans grafikkortet visade resultatet på skärmen.

På senare delen av 90 talet började det komma mer avancerade grafikkort. Dels 3Dfx Voodoo och Voodoo 2. Men även grafikkort som klarade både 2D och 3D på samma kort (Både från 3dFx och andra)

Bl.a. första generationen GeForce, GeForce 256, lanserades Q4 1999 (fjärde kvartalet).
Så det är ju fortfarande 90 tal. Men inte många som hade GeForce under 90 talet med tanke på att det kom precis i slutet.

Under andra halvan av 90 talet så var det många spel man kunde välja mellan mjukvaru eller hårdvaru rendering beroende på vilket grafikkort man hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Nej, tyvärr inte. Kolla på NVidia resultat från Q4 2022...

Som visar att dom tappat omsättningen för gaming från 3,6 miljarder USD till 1,8 mellan Q1 och Q4, alltså helt i linje med den här rapporten. Vinstmarginalen typ samma bägge kvartal, så är ju ett rejäl tapp i vinst från det segmentet, är ju datacenter som räddar nvidia rätt rejält nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

I Augusti blir det 6 år, precis innan Eth hypen boomade totalt.
Skulle vilja uppgradera men får vänta på rimliga priser tyvärr.
Har ändå ett 1080ti i min burk och ett 1070 i sonens, så fungerar än så länge iaf, då det mestadels är Fortnite som spelas just nu av han.
Jag kör allt på lägsta och överklockad gpu och cpu.

Behöver du verkligen köra 800x600 allting på lowest på ett GTX 1080ti för att få över 30FPS ?

Jag har ett GTX 1060 och skulle vilja ha bättre... men upplever inte att det är riktigt SÅÅÅ dåligt att precis allt behöver köras i botten för att få mer än "cinematiska" 24 FPS.

(Kör iofs inte de senaste mest krävande spelen)

Permalänk
Medlem

Jag får spela igenom min befintliga spelkatalog så länge tills de går ner till rimliga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Behöver du verkligen köra 800x600 allting på lowest på ett GTX 1080ti för att få över 30FPS ?

Jag har ett GTX 1060 och skulle vilja ha bättre... men upplever inte att det är riktigt SÅÅÅ dåligt att precis allt behöver köras i botten för att få mer än "cinematiska" 24 FPS.

(Kör iofs inte de senaste mest krävande spelen)

Givetvis inte, antar att lägsta inställningar är ett subjektivt uttryck, kör 1440p 144 hz, alla andra inställningar, tex Anti-Alising, Antistropic Filtering, post-processing, shadows, liquid osv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte konstigt när ett grafikkort kostar lika mycket som en hel speldator gjorde för några år sedan. Plus att de stora som hus och drar lika mycket el som en liten by.

Hoppas verkligen att trenden med enorma grafikkort vänder snart. Problemet är väl att ingen vill vara först att släppa en generation grafikkort som endast är mindre, inte snabbare än föregående generation.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Med dagens priser på grafikkort så är det nästan lite märkligt att knappast någon annan tillverkare vågar utmana Nvidia. Efterfrågan på kraftfulla och rimligt prisatta kort måste vara enorm. Min gissning är att Nvidia sitter på så många grundläggande patent att det krävs enormt mycket pengar för att uveckla något helt nytt och ta sig runt patenten. Lite tråkigt bara att Nvidia tycks vara nöjda med att kränga färre kort till skyhöga priser än att satsa på volym. På sikt kommer det nog att straffa sig.