HP säger stopp för tredjepartsbläck i skrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Nja det är inte fullt så enkelt eller svart/vitt (pun intended🤓).

Många av dessa 3e parts blir tillvärkade fel, barn arbete, skumma kriminella och detta är ett stort problem. Allt är ju inte så, många hederliga tillvärkare men svårt att hålla koll på vart alt kommer ifra.

Beklagar svenska/norskan.

Ja men visst, så kan det vara.
Konstigt nog verkar det finnas extremt lite som pekar på det som inte kommer från tillverkarna själva

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

När en bläckstråleskrivare med bläckpatroner kostar oftast tyvärr liks mycket som nya patroner utan skrivare om man väljer original, så förstår jag väl att folk köper 3:e parts patroner.

Det finns flera problem med hela grejen som jag ser det.
Dels är det ju så att dom säljer skrivarna med förlust för att dom räknar med att när du väl köpt skrivaren så köper du patronerna även om dom är dyra. Dvs hela idén är att dom kränger på dig en skrivare till underpris för att dom räknar med att hämta igen det på patronerna.
Sen är patronerna som följer med en ny skrivare inte fulla tyvärr. Dom brukar typiskt sett vara halvfulla ungefär för att du ska behöva köpa nya patroner tidigare.

Egentligen skulle nog en ny skrivare behöva kosta åtminstone det dubbla mot idag för att vara ekonomiskt vettigt för tillverkaren. Och patronerna skulle dom utan tvivel kunna sälja för under halva priset mot idag. då skulle priserna spegla vad dom kostar att tillverka och distribuera.

Men den tillverkare som gör så kommer då att sälja överlägset dyrast skrivare och då får dom inte sälja vare sig skrivare eller patroner. (Folk är tyvärr inte alltid så medvetna att dom kollar utskriftskostnad innan dom köper skrivare.)

Undantaget är väl ecotank där man faktiskt lyckats sälja skrivarna till ett högre pris med motivering att bläcket blir billigare.

Både HP och Canon har sådana här dumheter för sig. HP som spärrar patronen om den är pirat och Canon som bland annat spärrar scannern om man inte har bläckpatroner i vilket är mer än lovligt dumt för du behöver inte något bläck för att scanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Kan inte förstå varför man ska använda bläckskrivare överhuvudtaget längre.
De få gånger man vill ha en fotoutskrift kan man låta en nättjänst/lab göra det. Blir klart bästa kvaliteten.
"Vanliga" texter, grafer, diagram oh "Tecknade" saker blir bättre på laser ändå. Går snabbare och är driftsäkrare och billigare per utskrift.

Nja. Har du en skaplig bläckstråleskrivare så är det oerhört svårt att se skillnad på det du själv skrivit ut och det som kommer från ett labb skulle jag säga.
Är det frågan om vanliga 10*15 format så är förvisso onlinetjänsterna så pass billiga att man inte sparar några pengar på det men å andra sidan kan man få ut bilden på en gång.
Ska man ha utskrifter i större format som exempelvis A4 så är onlinetjänsterna så dyra att man faktiskt sparar en del pengar på att skriva ut hemma.
Om man sedan dessutom skulle välja en Ecotank skrivare så är utskrifter hemma oslagbart skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hoppas EU löser sånt här också.
Och ser över alla företag som tillverkar bläckskrivare.

Som min Epson XP-830 Premium.
Aldrig mer Epson.

Har använt den så lite så att man kan räkna på 2 händer.
Den slukar bläck fort med originaltoners.
Men ännu snabbare med pirattoners som ska ha mer mängd i sig.

Hinner skriva ut några sidor innan det är dags igen.
Skrivarjäveln vill köra en rengöringscykel varenda gång och håller på länge.
Köpte skrivaren framförallt för att den har smidigt matningsfack på toppen för att skanna dokument med.
Men ingenting på skrivaren går att använda (läs: INTE ENS ATT SKANNA) om man inte har alla bläckpatroner med bläck i sig.

Har försökt hur mycket som helst att försöka kringgå på något sätt, men till slut dyker den där rutan upp ändå om att sätta i bläckpatron.
Blev så förbannad på skrivaren en dag, att jag slog sönder displayen med knogen.

Ska jag skriva ut dokument, får jag väl använda min 3D-skrivare istället då den är ljusår mer pålitligare.

Epsons Ecotank är däremot svårslagna skulle jag säga. Morsan har en och jag kommer nog att byta till en sådan när jag behöver byta ut min skrivare för bläcket till en sådan räcker rejält länge och kostar nada. Du får bläck till tusentals sidor färgutskrifter för någon hunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yep, behöver en skrivare och browsade runt, HP hade nästan bara skrivare med 'abonnemang' på bläcket, köp skrivaren sedan en månadskostnad för att skriva ut, betalar du inte spärras skrivaren. Helt jävla befängt. Så jag köpte en Canon skrivare för samma peng utan den skiten, fungerar asbra.

Tyvärr så har Canon börjat med liknande dumheter med.
Bland annat så har dom gjort så att dom på en del multifunctionenheter börjat blockera hela enheten inklusive scannern om man inte har en full uppsättning patroner som det är bläck i. Att blockera scannern för att en patron är tom är bara dumheter.
Dessutom behöver man inte bläck i mer än pigmentsvart om man bara skall skriva ut ett dokument med text men det blockar dom också.

Dessutom tycker jag mig ha märkt att både HP och Canon slutat med skrivare där man har 6 separata patroner för fotoutskrifter utan bara har skrivare där det är 3 färger i en patron så man måste köpa nytt av alla färger bara för att exempelvis cyan är slut.

Dumheter.

Permalänk
Medlem

Bläckindustrin måste ju vara en utav dom största scamsen som finns. Måste finnas miljarder och miljarder med vinster. Tillverkningskostnaden för dom där patronerna måste ju vara under 20-lappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Storformatskrivare är bläckstråle. Och HP är som vanligt värst med sina pyttevolymer i sina patroner.
Storformat laser är ohemult dyra tyvärr.

Fast om vi snackar om storformat så är det inte vanliga hemanvändare längre.
Och, återigen, skulle man behöva någon enstaka stor utskrift så kan man anlita någon som gör det professionellt.
Det här är ju ett typiskt sånt case där man anlitar någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Nja. Har du en skaplig bläckstråleskrivare så är det oerhört svårt att se skillnad på det du själv skrivit ut och det som kommer från ett labb skulle jag säga.
Är det frågan om vanliga 10*15 format så är förvisso onlinetjänsterna så pass billiga att man inte sparar några pengar på det men å andra sidan kan man få ut bilden på en gång.
Ska man ha utskrifter i större format som exempelvis A4 så är onlinetjänsterna så dyra att man faktiskt sparar en del pengar på att skriva ut hemma.
Om man sedan dessutom skulle välja en Ecotank skrivare så är utskrifter hemma oslagbart skulle jag säga.

Fast då är frågan hur ofta man egentligen behöver skriva ut foton. '
Jag menar att de flesta tittar på en bra skärm eller tom TV:n (suveränt med OLED) och de få gånger man vill ha något på papper så är det inte lönt att ha en bläckstråleskrivare för det.
Sen har vid dom där fotoalbumen, kalendrarna etc som man smidigt kan få också.
Men är man någon "gammaldags" som ska ha ut allt på fotopapper så, javisst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ett otyg. Samma sak med Nespressos kaffemaskiner. De har blockat tredjepartskapslar.

Nej, finns ju flera sorters alternativ som är kompatibla med nespressomaskinen som man kan köpa på ICA.
Köper aldrig Nespressos egna då dom är extremt dyra.
FAst jag har slutat med Nespresson nu sen kaffet gått upp allmänt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har använt nån lite bättre modell av ecotank än den jag länkade (tog den billigaste) och det är riktigt trevlig kvalite. Bläcket kostar ca 100kr för tiotusentals sidor.

Låter ju onekligen som en väg framåt och ta bort onödig plastanvändning i tonerkapslarna.

Skrivet av DavidtheDoom:

Är det inte ett gäng av Ecotank som har en flush-svamp som på något sätt anses vara en del av maskinen och inte går att byta. Typ hela maskinen förbrukad när svampen är saturerad efter X-antal tvättningar?

Annars gillar jag Ecotank-konceptet. Bättre för miljön, rimligare att maskinen är dyr och bläcket rimligt prissatt.

Själv kör jag med en Brother duplex svart-vit laser. Toner kostar 6-700 kr för org. och kanske 500 för 3:e part. Köpt två på 7 år så inte jättemånga kronor för att kunna printa returetiketter.

Det där med svampen låter ju helt kass dock. Man borde ju rimligen kunna byta svampen också, sen hade jag kunnat köpa att den är ganska dyr i sammanhanget men den lär inte behöva bytas särkskilt ofta. Alternativt att man får utrustning för att tvätta svampen.

Jag kör också med en ganska billig Brother-skrivare laserskrivare som bara skriver ut svart-vitt. Gör jobbet för mina begränsade behov, mycket ritmallar för barnen och retursedlar med mera. Allt bygger ju på behoven men att köra med bläckstråle och påfyllnadsflaskor känns som rätt väg framåt för den som kräver hög kvalitét på färgutskrifter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har laserskrivare från HP. Har i och för sig hittills kört originaltoner men blir nu sugen på annan toner.
Kan de blocka detta också?

Fungerar 100 % köpt från Firma 24 ... kalmar men så lite som anv så är ju ej stora pengar man sparar på toner viktigare köpa papper till bra pris samt hålla rent maskinen om det läcker jag lägger fram en stor tidning och skakar ur maskin vid byte ev blås rent om kompressor och skaka patron nya patron före installation och testa att fungerar tid skrev jag ut mkt dokument instr böcker osv nu endast vissa intr sidor eller kartor ell tex bijetter om man ska på resa och telefon är urladdad på resa åter hem tex.
Hp är ju en av de bästa märkena men om ej andra följer efter kan man ju byta till brother eller epson tex men ej fler bläck om ej bilder hade 3 st tid av olika märken Alltid problem med någon patron som läck eller tät eller slut.
Tonner ser man snabbt på svärtan på texten när den börjar ta slut men har tid på sig att skaffa ny sedan kan man spara på storlek på tex retur ettiketter eller anv lägre upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Det kan de. T.ex. uppdaterades firmwaren på min M281fdw så att skrivaren slutade funka eftersom den hade pirattoner. Fick nergradera firmware och blocka skrivarens internetaccess. Se även svaret från @PerWigren. Blir det skrivarbyte, tvivlar jag på att det blir HP för mig.

HP har dock fungerat väldigt bra i Linux för mig, därav köpet. Har en liknande modell som dig, kanske samma (osäker).
Frågan då är väl om det finns någon annan tillverkare med lika bra stöd för Linux?

Köpte någon HP 203X toner sist och det blev ganska dyrt att byta alla färger. Jämförbart med hela skrivarens pris. Bara det att den toner som följde med skrivaren vid köpet var någon snikvariant som räckte till färre sidor än den normala tonern. Det är ändå betydligt billigare per sida än bläckskrivare men ganska tung utgift ändå när man behöver byta toner (sällan men dyrt).

Permalänk
Medlem

Många sura miner

Jag har en Hp skrivare för 10K(som skriver ut jättefint), bäst att jag slänger den direkt efter denna nyheten!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle ändå säga att detta delvis är bra, bortsett från det faktum att HP utövar maktspel deluxe.

Det ligger dock en hel del i att pirat/trejdepart toner & bläck inte bara kan, utan faktiskt gör skada på produkter i de långa loppet. Vilket slutar med att man kastar en skrivare som annars hade kunnat leva vidare, och man bidrar till e-waste och miljöpåverkan.

Finns fler sidor utav myntet än bara ”Tillverkare X är dum!”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Största misstag jag har gjort är att köpa en HP skrivare för hemmabruket..

Gör om gör rätt..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Hur kan någon tänka att det är okänt varför man gjort på det här sättet? Vad är det man inte förstår?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Skrivarbranschen påminner mycket om musikbranschen. Gör allt för att försvara sitt åldrande och utdöende medium.

Köpte en HP laser för några år sedan. Orimligt krånglig att installera och använda. Windows store app och massa trams som behövdes trots att den hade både USB och ethernet. Skit.

Tycker att det skall vara kassettskatt på patronerna, det går ju att kopiera saker med skrivarna.
https://youtu.be/pVQB42EjgD8

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

I många lägenhetshus skulle man väl kunna sätta in en skrivare och en kopiator bredvid mangeln i tvättstugan och sedan kommer det några kronor extra på hyran om man skrivit ut arga tvättlappar på den?
Gällande HP så undevikar jag deras elektronik som pesten, av samma anledning som jag undviker apple, detta då dom förespråkar en slit & släng mentalitet med deras belägring av reparationer och modularitet.

Att sätta sitt hopp till EU är nog svårt, bäst vore om den stora massan förstod och lät bli att köpa skiten.
Att avdigitalisera saker har aldrig varit svårare.
Tänk om man gjorde liknande med 3D-skrivare, de skulle ju inte sälja en enda enhet.

Då har du inte använt dig av Stratasys 3D skrivare

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Ja men visst, så kan det vara.
Konstigt nog verkar det finnas extremt lite som pekar på det som inte kommer från tillverkarna själva

Har själv sett hur dårligt det kan gå med sånna typer patroner… jag ser båda sidor av saken och är delvis enig med dig men realiteten är att en del av det kommer från kriminella miljøer. Ett totalt forbud som hp gjør är ju inte bra men jag førstår att de vill ha sin revenue. Är jäkla tufft før många där och många har fått sparken (folk som du och jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Letar skrivare och det blir helt klart inte något från HP.

Du tog orden ur mun på mig, är också på jakt efter en skrivare och HP var ett alternativ då dem har både toner och trumma i ett men nu får det bli något annat.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om terrorister, pedofiler eller kinesisk övervakning, jag tycker HP har missat en hel del argument som borde ha använts tillsammans med de magiska orden Användarupplevelse och Säkerhet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Blockar dom patroner så blockar jag hp

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

är ju lika billigt att köpa en helt ny skrivare som att köpa ny toner. Skulle köpa ny och kollade på clas ohlsson, de skulle ha över 1000:-. hittade en remanufactured på kjelles för 400:-. Kan ju tillägga att jag köpte skrivaren för 600:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

är ju lika billigt att köpa en helt ny skrivare som att köpa ny toner. Skulle köpa ny och kollade på clas ohlsson, de skulle ha över 1000:-. hittade en remanufactured på kjelles för 400:-. Kan ju tillägga att jag köpte skrivaren för 600:-

Medföljande toner brukar bara vara ca 50% av en hel patron och det finns ofta extra stora som passar med 3x den storleken

Så det kan vara värt att köpa beroende på modell

Permalänk
Medlem

"HP vill att användarna av företagets bläckskrivare ska ha en så bra upplevelse som möjligt."

Ja, det är säkert drivkraften bakom det här "initiativet" ;D

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

är ju lika billigt att köpa en helt ny skrivare som att köpa ny toner. Skulle köpa ny och kollade på clas ohlsson, de skulle ha över 1000:-. hittade en remanufactured på kjelles för 400:-. Kan ju tillägga att jag köpte skrivaren för 600:-

Bra för naturen också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Obligatorisk video i sammanhanget:

Permalänk
Medlem

Har dom inte såna här "ecotanks" nu, där man fyller på bläck själv? måste vara svårare att bloacka i sådana

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Är det så stor skara som kör bläck? Trodde "alla" körde laserskrivare

I min erfarenhet som supporttekniker så är ca 80% av alla skrivare bland privatpersoner bläckstråleskrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Nej, finns ju flera sorters alternativ som är kompatibla med nespressomaskinen som man kan köpa på ICA.
Köper aldrig Nespressos egna då dom är extremt dyra.
FAst jag har slutat med Nespresson nu sen kaffet gått upp allmänt.

Jej, inte med deras "nya" maskin (Vertuo) som kan göra större koppar. Den fungerar bara med deras egna kapslar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1