EK Water Blocks höjer priser med 8 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nice. Då har vi snart inflation som främst drivs av lönerna, som på 90-talet. Precis vad alla ekonomer önskar sig antingen det eller så blir det strejker och stöldvåg istället.

Känns kanon att de stora människorna som fattar de stora besluten bestämt att vi andra har det lite för bra så vi får tåla att saker blir sämre och sämre tills vi är nedbrutna och kuvade. För vi jobbar ju hellre gratis än strejkar, och svälter hellre än att stjäla från mat företagen... Och I första steget så kommer vi såklart bara acceptera att vi inte har råd med en fritid, inte skapa gratis nöjen som att typ gå ut och skapa kaos. Nä. Ingen risk. Folk är så snälla och beskedliga så. Vad som helst kan accepteras

Ja det är en bisarr tid och värre kommer det bli.
Jag siktar på 8% löneökning i år. Även om jag får det så är det en löneminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja det är en bisarr tid och värre kommer det bli.
Jag siktar på 8% löneökning i år. Även om jag får det så är det en löneminskning.

Ens privatekonomi brukar ju inte vara relevant vid lönesamtal. Men det är klart att om reallönen inte ökar så är det ju i verkligheten ingen löneökning och då blir det ingen uppskattning från företaget och motivationen att prestera mer än att man gör precis vad som förväntas av en försvinner helt. Så det är klart att om företag vill ha produktiva och nöjda medarbetare så ska varje löneökning innebära en reallöneökning. Sen är det såklart många företag som snålar och då får de medarbetare som känner noll lojalitet och bara gör det de absolut måste, om ens det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ens privatekonomi brukar ju inte vara relevant vid lönesamtal. Men det är klart att om reallönen inte ökar så är det ju i verkligheten ingen löneökning och då blir det ingen uppskattning från företaget och motivationen att prestera mer än att man gör precis vad som förväntas av en försvinner helt. Så det är klart att om företag vill ha produktiva och nöjda medarbetare så ska varje löneökning innebära en reallöneökning. Sen är det såklart många företag som snålar och då får de medarbetare som känner noll lojalitet och bara gör det de absolut måste, om ens det.

Privatekonomi, nja ren logik tycker jag.
Vi höjer priserna till våra kunder efter inflation. Mellan 8-12%.
Inflationen är 12%
För mig är det alldeles logiskt att min lön skall följa med. Våra kostnader i företaget ökar efter inflationen, varför ska det vara ok att sänka lönerna när alla andra kostnader följer inflation?

Sen om riksbanken står och säger att "ni kan inte kräva högre löner, det driver ju på inflatiooonen fattar ni väl".
Ja det är bra om majoriteten av folket sväljer det. Jag gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Privatekonomi, nja ren logik tycker jag.
Vi höjer priserna till våra kunder efter inflation. Mellan 8-12%.
Inflationen är 12%
För mig är det alldeles logiskt att min lön skall följa med. Våra kostnader i företaget ökar efter inflationen, varför ska det vara ok att sänka lönerna när alla andra kostnader följer inflation?

Sen om riksbanken står och säger att "ni kan inte kräva högre löner, det driver ju på inflatiooonen fattar ni väl".
Ja det är bra om majoriteten av folket sväljer det. Jag gör det inte.

Ja det har pratats mycket om att vi ska passa på att höja priserna till våra kunder nu när alla andra gör det, som om inflation av den här kalibern är något eftersträvansvärt. Det är helt galet. Sen har vi inte haft lönesamtal än men gissningsvis är man inte lika ivrig att "passa på att höja lönerna nu när det är inflation" så det är dubbla måttstockar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det har pratats mycket om att vi ska passa på att höja priserna till våra kunder nu när alla andra gör det, som om inflation av den här kalibern är något eftersträvansvärt. Det är helt galet. Sen har vi inte haft lönesamtal än men gissningsvis är man inte lika ivrig att "passa på att höja lönerna nu när det är inflation" så det är dubbla måttstockar.

Ja det är underligt tankesätt på många plan.
För mig är löneförhandlingen ganska enkel. Jag vill ha lika mycket lönehöjning som prispåslaget jag lägger på mina kunder.
Om inte så justerar jag ned mina kunders priser att matcha min löneöknings procent.
Det skriks efter folk i min bransch så det är bara att byta jobb annars.

Permalänk
Medlem

Bara flytta till kina eller nåt annat land med lika extrem populationskollaps. Där har ju lönerna i snitt ökat med x15 sen år 2000.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop