Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Permalänk
Medlem

Proshop vägrar sälja produkt genom klarna?

Jag gjorde för 2 dagar sedan ett köp på proshop där jag köpte ett 7900 xtx. Jag valde klarna som betalningsalternativ, så att jag kan dela upp kostnaden istället för att lägga ut 13k direkt. Idag, 2 dagar efter jag fått en orderbekräftelse så mailar de och säger att de inte godkänner klarna som betalningsalternativ då produkten är för dyr. De informerar mig att om jag vill ha produkten så måste jag genom en bank överföring betala hela summan direkt. Detta var något av det konstigaste jag stött på när dem kommer till återförsäljare och tänkte kolla med er andra medlemmar om ni har haft liknande problem med proshop när ni köpt produkter över 10k.

EDIT: jag har kontaktat klarna kring det här och de har godkänt köpet. De väntar nu på att proshop ska godkänna så att Klarna kan debitera mig. Så problemet ligger hos varken klarna eller mig, utan det är proshop som för tillfället av okända anledningar valt att de inte vill sälja produkten med klarna som betalningsmetod.

Permalänk
Avstängd

Låter som att Klarna inte vill hantera produkten.

Permalänk
Medlem

känns inte jätteseriöst.
Är man inte kreditvärdig brukar ju Klarna neka vid köptillfället.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DunderFarre:

Jag gjorde för 2 dagar sedan ett köp på proshop där jag köpte ett 7900 xtx. Jag valde klarna som betalningsalternativ, så att jag kan dela upp kostnaden istället för att lägga ut 13k direkt. Idag, 2 dagar efter jag fått en orderbekräftelse så mailar de och säger att de inte godkänner klarna som betalningsalternativ då produkten är för dyr. De informerar mig att om jag vill ha produkten så måste jag genom en bank överföring betala hela summan direkt. Detta var något av det konstigaste jag stött på när dem kommer till återförsäljare och tänkte kolla med er andra medlemmar om ni har haft liknande problem med proshop när ni köpt produkter över 10k.<Uppladdad bildlänk>

de inte godkänner klarna som betalningsalternativ då produkten är för dyr.
Detta står ju inte i mailet ovan, är det något som kommunicerats i senare led?

Jag har svårt att se hur det är rimligt att separera varukorg/produkt efter kostnad. De säljer ju hela fakturan till Klarna vid transaktionen.

Känns som det finns mer info, Klarna lär ju ha godkänt transaktionen iom köpet annars inte hade gått vidare. Är det en beställningsvara? Då hade jag väl kanske kunnat förstå att de vill ha stålar och inte ligga ute själva.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Låter som att Klarna inte vill hantera produkten.

Jag ringde in till proshop och bekräfte problemet, de sa igen bara att dem inte säljer dyra produkter genom klarna pågrund av säkerhetsskäl. Jag ifrågasatte detta och sa att jag tvivlar på att dem skickat ut mail om bank överföring till varenda kund som köpt 4090, 4080, 4070 ti, 7900 xtx och 7900 xt genom klarna. Och dem svarade bara med att dem inte säljer så många produkter över 10k för att det ska vara ett problem.

Permalänk
Medlem

De gånger som jag har blivit nekad att köpa genom klarna så har det inte gått att genomföra köpet, då det tar stopp i processen hos klarna.

Permalänk
Medlem

De kanske haft för mycket problem med folk som "köper" kort från en massa ställen och sedan returnerar dom av oklar anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Jag gjorde för 2 dagar sedan ett köp på proshop där jag köpte ett 7900 xtx. Jag valde klarna som betalningsalternativ, så att jag kan dela upp kostnaden istället för att lägga ut 13k direkt. Idag, 2 dagar efter jag fått en orderbekräftelse så mailar de och säger att de inte godkänner klarna som betalningsalternativ då produkten är för dyr. De informerar mig att om jag vill ha produkten så måste jag genom en bank överföring betala hela summan direkt. Detta var något av det konstigaste jag stött på när dem kommer till återförsäljare och tänkte kolla med er andra medlemmar om ni har haft liknande problem med proshop när ni köpt produkter över 10k.<Uppladdad bildlänk>

Känns mer som om dom är fula fiskar!

Citat:

Vid banköverföringar skyddas du inte av reklamationsrätten för kortbetalningar enligt konsumentkreditlagen.

https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm

Finns under punkt 2 innan avsnitt presentkort.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Finns säkert en annan affär som säljer till dig genom klarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte både 3080 Ti (20K) och 3080 (10K) hos Proshop på faktura. Det var ju iofs ett tag sen men då var det inga problem.

Aldrig ens hört talas om att det här har hänt förut, känns riktigt oseriöst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

De gånger som jag har blivit nekad att köpa genom klarna så har det inte gått att genomföra köpet, då det tar stopp i processen hos klarna.

Jag kontaktade klarna och dem säger att dem har godkänt köpet men att dem väntar på att proshop ska aktivera fakturan. Väldigt konstigt faktiskt att det blivit ett problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

De kanske haft för mycket problem med folk som "köper" kort från en massa ställen och sedan returnerar dom av oklar anledning.

Proshop kundservice sa i telefon att jag har 2 veckor öppet köp så är jag inte nöjd med produkten så kan jag skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka. Så då värkar ju inte problemet vara km jag ska behålla produkten eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Jag kontaktade klarna och dem säger att dem har godkänt köpet men att dem väntar på att proshop ska aktivera fakturan. Väldigt konstigt faktiskt att det blivit ett problem nu.

Låter som det finns någon kostnad för finansieringen de inte vill ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns säkert en annan affär som säljer till dig genom klarna.

Det finns det nog garanterat. Det va till ett bra pris genom proshop dock och jag tycker bara det va konstigt att de har den här proceduren då jag aldrig vart med om det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Det finns det nog garanterat. Det va till ett bra pris genom proshop dock och jag tycker bara det va konstigt att de har den här proceduren då jag aldrig vart med om det förut.

Ja men tyvärr får man finna sig i deras regler, står det inte något om det någonstans? det borde det göra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men tyvärr får man finna sig i deras regler, står det inte något om det någonstans? det borde det göra?

Inte vad jag kan hitta, hade absolut förstått om dem hade det som villkor. Men att bara dra fram det ur luften känns lite väl.... Individen jag pratade med hade själv inte hört om det förut och va tvungen att kolla med sin kollega innan hon kunde vidare ge mig informationen.

Vad gör man, bara gilla läget ville bara kolla om de gör detta mot alla eller om just jag blivit utvald av någon konstig anledning 💀

Permalänk
Medlem

Hade inte detta problemet när jag köpte ett RTX4080 för 17000 i december på faktura.
Låter väldigt skumt tycker jag.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderFarre:

Inte vad jag kan hitta, hade absolut förstått om dem hade det som villkor. Men att bara dra fram det ur luften känns lite väl.... Individen jag pratade med hade själv inte hört om det förut och va tvungen att kolla med sin kollega innan hon kunde vidare ge mig informationen.

Vad gör man, bara gilla läget ville bara kolla om de gör detta mot alla eller om just jag blivit utvald av någon konstig anledning 💀

Det är konstigt. Det är något man borde göra sina kunder medvetna om med tanke på att det kan avgöra om man köper över ej. Alla kan inte slänga ut summor över 10k på en månad.
Hoppas du hittar något för liknade pris i annan affär om du inte har råd att punga ut med 13k direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Är ”farko…@hotmail…” deras eller din epostadress?

Permalänk

bara jag som reagerade på att mailet var från en @hotmail.com adress?

luktar som att någon på proshop försöker få dig att sätta in pengar på sitt eget konto...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara jag som reagerade på att mailet var från en @hotmail.com adress?

luktar som att någon på proshop försöker få dig att sätta in pengar på sitt eget konto...

Hotmail = ts mottagande adress.
Kontonummer leder till proshop enligt deras egna hemsida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

skulle just påpeka adressen, den lilla kontakt jag har haft med dem, kom från Support@proshop.se

Från proshop
Som privatkund har du möjlighet att få upprättat ett kreditavtal med Klarna, och därigenom handla via faktura eller avbetalning.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hotmail = ts mottagande adress.
Kontonummer leder till proshop enligt deras egna hemsida.

Nu vet jag inte vilken mailapp TS använder men ser konstigt ut att TS ska se sin egen mail där och inte avsändarens mail. Första intrycket för mig är också scam mail från hotmail. Dräller in liknande skit från gmail-konton på min primära mail. Dvs rena scams från Gmail.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Är ”farko…@hotmail…” deras eller din epostadress?

Det är min mail, på bilden fick jag mailet från "support@proshop.se". Jag trodde först att det va någon form av scam där någon lyckats få reda på att jag köpt en produkt från proshop samt summan och att de försöker få mig att sätta in pengar på något scam konto. Men efter jag kontaktade deras support så sa dem att mailet stämde och att de faktiskt vill ha hela beloppet betalt på en gång.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att de anser att din kreditvärdighet(?) är för låg?
Kommer inte ihåg vem som gör upplysning. Är det klarna eller butiken?

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att detta strider mot Klarnas villkor som de ställer på handlarna, skulle rekommendera att prata med Klarnas kundtjänst och höra vad de säger.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det kan inte vara så enkelt att de anser att din kreditvärdighet(?) är för låg?
Kommer inte ihåg vem som gör upplysning. Är det klarna eller butiken?

Rätt så säker på att det är klarna som gör den bedömningen, har dem skickat godkännande faktura till proshop så tvivlar jag på att dem i sin tur har dubbelkollat om det borde godkännas. Och tar man ut kreditbelysning på någon så får ju individen veta det, vilket de inte har gjort på mig. Om det nu inte finns ett sätt att anonymt se någons kreditvärdighet utan att individen får veta det. Men inget spelar roll igentligen då jag har en bra kreditvärdighet.

Permalänk
Skrivet av DunderFarre:

Rätt så säker på att det är klarna som gör den bedömningen, har dem skickat godkännande faktura till proshop så tvivlar jag på att dem i sin tur har dubbelkollat om det borde godkännas. Och tar man ut kreditbelysning på någon så får ju individen veta det, vilket de inte har gjort på mig. Om det nu inte finns ett sätt att anonymt se någons kreditvärdighet utan att individen får veta det. Men inget spelar roll igentligen då jag har en bra kreditvärdighet.

inte alltid du får beskedet att de tagit en koll på det via mail/kivra whatever ibland kommer det med snigelpost.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det kan inte vara så enkelt att de anser att din kreditvärdighet(?) är för låg?
Kommer inte ihåg vem som gör upplysning. Är det klarna eller butiken?

Såvitt jag vet är det Klarna som sköter allt det där om de hanterar betalningen.

Dock vet jag inte hur villkoren ser ut mellan Klarna och butiken, om det är mer riskabelt på något vis och att butiken ändå har anledning att fundera på sitt håll också.
(Om det är en ny kund som handlar dyra grejer? Om köpet triggar någon varning i deras system på andra grunder? ...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske är så att Proshop har problem med ekonomin?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2