Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Sista raden är ett påstående som man ska välja är sant eller falskt. Så är testerna uppbyggda generellt.
True or false alltså.

Fast inget i texten förutom den sista meningen säger ju något om huruvida skåpet går att stänga utan chippet eller ej, det är bara instruktioner för hur man gör men säger inget om vad som är möjligt. Den enda logiska tolkningen är att se den sista meningen som ett axiom snarare än ett påstående som kan vara sant eller falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så kan det vara, finns en teori som heter flynn effekten som handlar om att vår IQ ökar över tid baserat på hur vår omgivning ser ut, tillgång till mat o.s.v. MEN det intressanta är att man numer faktiskt ser en MINSKNING av IQ i utvecklade länder numer trots tillgång till mat, utbildning, fred o.s.v.

Det låter ju riktigt intressant! Jag måste läsa mer om detta. Hur kan det ha vänt!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@albinb4: Jag gjorde testet 2004 med "full pott" alla rätt.
Sedan ville de jag skulle betala för ett "riktigt" test för att se om jag var kvalificerad som medlem.

Men jag var smartare än så.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det låter ju riktigt intressant! Jag måste läsa mer om detta. Hur kan det ha vänt!?

Idiocracy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det handlar om att de räknat fram hjärnans massa på jägare och samlare jämfört med moderna människan så var den större förr, före jordbrukssamhället, sen har det dragits många slutsatser åt olika håll utifrån det

Permalänk
Medlem

Legitimerad psykolog här, medlem i mensa och har investerat mycket tid i att bedöma testers validitet samt användningsområde.

Generellt skulle jag säga att jag inte ger mycket för tester som rekryteringsföretag etc använder, de är oftast rätt kassa. Det finns heller inga absoluta sanningar eller tolkningar utifrån de siffror som spottas ut efter testning, utan förståelse för vad testerna avser mäta, testsituation samt observation så skulle jag vara väldigt försiktig med att lägga vikt vid siffror.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av twit:

Om detta är ett faktiskt exempel är personen som skrivit frågorna inkompetent. Att nå ett svar här handlar inte om logisk slutledning utan om att göra antaganden om vad den som skrivit frågan egentligen menar.

Det finns en grön indikatorlampa som visar att man stängt och låst dörren ordentligt, men det sägs ingenting om huruvida dörren över huvud taget kan stängas utan bricka. För att nå slutsatsen att sista raden är "sann" måste man alltså anta att frågeställaren menar "properly closed and locked" när det på sista raden bara skrivits "closed".

- Yep

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar om att de räknat fram hjärnans massa på jägare och samlare jämfört med moderna människan så var den större förr, före jordbrukssamhället, sen har det dragits många slutsatser åt olika håll utifrån det

Nja, det baseras på IQ-testning och att man senaste åren ser en minskning snarare än den förväntade ökningen. Har inte sett annat än spekulationer hittills varför det är så.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej! Flynneffekten berör IQ, inte hjärnans massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nja, det baseras på IQ-testning och att man senaste åren ser en minskning snarare än den förväntade ökningen. Har inte sett annat än spekulationer hittills varför det är så.

Skrivet av Jonas13:

Nej! Flynneffekten berör IQ, inte hjärnans massa.

Ok, då finns det mer än en tendens åt samma håll

Permalänk
Medlem

1994 släpptes en rapport som visade att Östtyskland hade en genomsnittlig IQ på 90 samtidigt som Västtyskland hade 102.
Samma folk…