Permalänk
Medlem

Finns det någon okej miniprojektor?

Disclaimer: Jag förstår att en miniprojektor inte kan konkurrera med en fullstor proj eller TV.

Skulle vilja projicera mot sovrumstaket ibland, en TV eller fullstor projektor är inte aktuellt.

Finns det någon mini-modell som är bra för vad det är?
Dvs, tillräcklig för att slötitta något på 40-50" i ett mörklagt rum.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Viewsonic M1 har jag hört talas om men idk. Nebula laser 3? Samsungs free-nånting? Beror på budget och vad man är ute efter tbh. Man får ingen "bra" bild men duglig kanske.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sniglom:

Finns det någon mini-modell som är bra för vad det är?
Dvs, tillräcklig för att slötitta något på 40-50" i ett mörklagt rum.

Problemet med små och portabla projektorer har ofta varit att de personer som undrar om modellerna väldigt ofta har haft alldeles för hög förväntan på produkterna. Med de kraven har du ställer placerar du dig däremot på den nivå där en liten projektor faktiskt fungerar bra och där det mesta också levererar efter önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Problemet med små och portabla projektorer har ofta varit att de personer som undrar om modellerna väldigt ofta har haft alldeles för hög förväntan på produkterna. Med de kraven har du ställer placerar du dig däremot på den nivå där en liten projektor faktiskt fungerar bra och där det mesta också levererar efter önskemål.

Ja, min förhoppning är att det ska duga till mina enkla önskemål. Men det hade varit skönt att veta om det finns några modeller som är bättre eller om man ska undvika något.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Viewsonic M1 har jag hört talas om men idk. Nebula laser 3? Samsungs free-nånting? Beror på budget och vad man är ute efter tbh. Man får ingen "bra" bild men duglig kanske.

Ja, det svåra är att veta vilken modell man ska ta. Vill undvika de värsta bottennappen. Budget är några tusenlappar, beror så klart på vad man får för pengarna också.

Vad du länkat är en SEO-bastard som lever på kickback från att folk klickar på affiliate-länkar.
Jag letar efter någon som testat produkter (inte läst specifikationer) och har en god rekommendation.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Finns det någon mini-modell som är bra för vad det är?
Dvs, tillräcklig för att slötitta något på 40-50" i ett mörklagt rum.

Jag har en Nebula Capsule II som funkar fint i upp till 80".

Den klarar dock enbart 720p och Android TV lämnar en hel del att önska. Kör med extern ChromeCast och får betydligt bättre bild på Netflix den vägen. Ljudet i sig är riktigt bra!

Sedan är ett bra kamerastativ nära nog ett måste, då mjukvaran bara kan justera bilden vertikalt.

Om du kan få Nebula Capsule II för ~3500:- så är den prisvärd, annars hade jag kollat vidare efter annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har en Nebula Capsule II som funkar fint i upp till 80".

Den klarar dock enbart 720p och Android TV lämnar en hel del att önska. Kör med extern ChromeCast och får betydligt bättre bild på Netflix den vägen. Ljudet i sig är riktigt bra!

Sedan är ett bra kamerastativ nära nog ett måste, då mjukvaran bara kan justera bilden vertikalt.

Om du kan få Nebula Capsule II för ~3500:- så är den prisvärd, annars hade jag kollat vidare efter annat.

Tack för tipset, ser intressant ut, 720p borde räcka fint för det jag ska göra.
Tyvärr ser nypriset ut att vara närmre 6500kr enligt prisjakt, lite i högsta laget.
För 3500kr hade det absolut varit ett alternativ.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tack för tipset, ser intressant ut, 720p borde räcka fint för det jag ska göra.
Tyvärr ser nypriset ut att vara närmre 6500kr enligt prisjakt, lite i högsta laget.
För 3500kr hade det absolut varit ett alternativ.

Jag gav 3990:- för snart ett år sedan, så förhoppningsvis reas den ut snart igen.

Nebula Capsule Max är annars nära nog samma projektor, men saknar Android TV och kräver specialladdare. Har dock för mig att den har lite bättre batteri samt bildjustering både vertikalt och horisontellt.