Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090. så 4070 är värdelöst.
vanlig ray tracing medium är allt avstängt på sen är FR så hög latency vid 30fps att det inte ens går att spela

Det är så för tillfället. Men det lär ju inte vara så att NV slutar här, så man kan nog vara lugn för att det kommer till hybrid RT också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

<Uppladdad bildlänk>

4k, DLSS Balanced, FG, PT och RR. Minns inte att kablar sett så illa ut tidigare och tar jag bort RR ser de lite bättre ut men ändå inte direkt bra. Vet inte om det bara var länge sedan jag spelade CP2077 eller om de ändrat något för ghosting och smearing känns som att det är värre än tidigare och med RR upplever jag det ofta som något värre än utan.

Det känns verkligen som powerlines offras när man tweakar uppskalning. Chernobylite, RDR2, Forza horizon och nu detta. Vill man ha sina powerlines, då kan man inte använda uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090. så 4070 är värdelöst.
vanlig ray tracing medium är allt avstängt på sen är FR så hög latency vid 30fps att det inte ens går att spela

Ray Reconstruction med Path Tracing fungerar jättebra på 4080 också, inte endast 4090 det fungerar bra på.
Grafikkort under 4080 har jag dock ingen aning om hur bra det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

<Uppladdad bildlänk>

4k, DLSS Balanced, FG, PT och RR. Minns inte att kablar sett så illa ut tidigare och tar jag bort RR ser de lite bättre ut men ändå inte direkt bra. Vet inte om det bara var länge sedan jag spelade CP2077 eller om de ändrat något för ghosting och smearing känns som att det är värre än tidigare och med RR upplever jag det ofta som något värre än utan.

Kablar är alltid svårt, men att det skulle blivit allmänt värre med ghosting stämmer ju inte alls, temporal denoisingen dom använde sig av tidigare kunde ju ge riktigt ful ghosting, medans nu är den som bortblåst.

Permalänk
Medlem

Sjuk teknik, funkar detta med 4070ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag köpte nyligen ett 4060 Ti och testade Forza Horizon som har stöd för DLSS 3. Jisses vilken prestanda det blev trots max settings, kortet gick typ på halvfart! Mitt tidigare 3060 Ti gick på knäna på max settings i samma spel.

Haha, låter som en Nvidia annons.

Men nej, Frame Generation (eller Super Sampligen, DLSS2, för den delen) ger inte mer prestanda, oavsett hur pass mer tilltalande resultatet är rent visuellt. Vi behöver inte springa Nvidias ärenden här...

Permalänk

Kommer mitt RTX3090 kunna ha nytta av DLSS 3.5 och Ray-reconstruction?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, låter som en Nvidia annons.

Men nej, Frame Generation (eller Super Sampligen, DLSS2, för den delen) ger inte mer prestanda, oavsett hur pass mer tilltalande resultatet är rent visuellt. Vi behöver inte springa Nvidias ärenden här...

Vad du än anser att det kallas så är en dubblerad framerate riktigt trevligt. Visst, input lag blir lite sämre men det bryr inte jag mig inte om. Det är ju inte som att jag sitter och lirar e-sport på någon nivå alls, utan det är bara för nöjes skull jag spelar.

Men kruxet med FG är att det behövs mest på långsamma kort men det fungerar bäst på snabba kort. Har man redan 100 fps och slår igång FG, det är då det är som bäst för då flyter det som smör i stekpannan. Men oavsett, hade jag haft ett långsamt kort hade i alla fall jag mycket hellre kört 60 fps med DLSS+FG än 20 fps utan.

Gällande Cyberpunk 2.0 har jag lite snabbt hunnit testa uppgraderingen och det ska bli riktigt kul att spela om från början för det verkar vara mycket nytt, inte bara snyggare reflektioner. Poliserna jagar en och skjuter, det har ju inte hänt tidigare. Och nu kanske man kan besöka ön i väster, såg det ut som?
Men motorljuden på bilarna, särskilt när man växlar, är jag inte lika exalterad över. Detta var definitivt bättre innan..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av JonasT:

Som @CrispVanDahl skrev var inte scopet för testet prestandamätning av det sedan tidigare tillgängliga path tracing-läget utan den visuella skillnaden som ray reconstruction kan bidra med.

Med detta sagt hade det varit kul om folk i forumet vill dela med sig av sina resultat från sina RTX-kort. Jag fick exempelvis dessa resultat med ett RTX 3080 och samma inställningar som användes i artikeln:

RR på: 19 FPS
RR av: 18 FPS

Ändå 5 procents förbättring! Det är ju inte illa alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Vad du än anser att det kallas så är en dubblerad framerate riktigt trevligt.

Jag anser att man ska värna om begrepp [som företag gärna "misshandlar"]. Med tiden vattnas annars betydelsen av ord ur och det blir förvirrat...och taffligt.

Ja, som jag sa, detta utesluter inte att man ändå kan uppnå ett visuellt mer tilltillande resultat. Vilket inte är kattskit, det är ju det det går ut på i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag anser att man ska värna om begrepp [som företag gärna "misshandlar"]. Med tiden vattnas annars betydelsen av ord ur och det blir förvirrat...och taffligt.

Ja, som jag sa, detta utesluter inte att man ändå kan uppnå ett visuellt mer tilltillande resultat. Vilket inte är kattskit, det är ju det det går ut på i slutändan.

Jag tror inte det finns någon definition av ordet prestanda för spel. Många verkar tycka att latency = prestanda, då det är något som går att mäta. Men då skulle t.ex tripple buffering ge sämre prestanda och det skulle inte jag säga är riktigt. Skulle heller inte säga att Reflex ger bättre prestanda även om latency går ner.

Det är lite who cares runt allt det här. Det är bra att vi nu har ett verktyg där du kan byta latency mot framerate, en vettig trade-off i många sammanhang, oberoende av ifall just denna setting får kallas prestanda eller inte. En annan teknologi som böt latency mot framerate var ju SLI, med ungefär samma slutresultat som frame generation. Där var det inget snack om att man förlorade prestanda. Däremot ökade man latency och det var känt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Så bättre prestanda och bättre bildkvalité. Dvs win-win för alla med rtx-kort

De införde bättre stöd för 8-core CPU vilket verkligen märktes i stan, speciellt den där market...vad den nu heter. Min CPU användning ökar något extremt där. För mig resulterar det i bättre fps pga att CPUn inte längre flaskar GPUn lika mycket.

Skrivet av alexman:

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090. så 4070 är värdelöst.
vanlig ray tracing medium är allt avstängt på sen är FR så hög latency vid 30fps att det inte ens går att spela

Man har ju inte bra latens vid låg fps som tex 30 även utan FR, tycker jag iaf.

Skrivet av Chromatic:

Sjuk teknik, funkar detta med 4070ti?

Givetvis.

Skrivet av ipac:

Haha, låter som en Nvidia annons.

Men nej, Frame Generation (eller Super Sampligen, DLSS2, för den delen) ger inte mer prestanda, oavsett hur pass mer tilltalande resultatet är rent visuellt. Vi behöver inte springa Nvidias ärenden här...

FG var en räddning för mig där CPUn flaskar ordentligt och allt blev mycket mer spelbart med FG. Visst, FG är inte perfekt med artefakter runt statiska element som UI men det känns som att det bara blir bättre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

är det bara jag som upplever extrem ghosting i vissa miljöer med allt nytt lull lull påslaget?
ingen verkar nämna detta.

kör i 1440p med 4090 och ips panel.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

är det bara jag som upplever extrem ghosting i vissa miljöer med allt nytt lull lull påslaget?
ingen verkar nämna detta.

kör i 1440p med 4090 och ips panel.

Jag har också detta problem. Och kör precis som du, 4090 i 1440p, dock VA panel.
Men ghostingen känns mer än innan tycker jag. Enligt all marketing wank skulle väl ghosting minska med dlss 3.5 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Spelade litegrann men har sedan väntat. Börjar nog bli dags att köra nu

Edit: Och tack för intressant och bra artikel!

Man ska inte låta sig luras av tråkmånsar som inte kan glömma och gå vidare.

Cyberpunk är ett fantastiskt spel! Ett av de bästa spelen senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag har också detta problem. Och kör precis som du, 4090 i 1440p, dock VA panel.
Men ghostingen känns mer än innan tycker jag. Enligt all marketing wank skulle väl ghosting minska med dlss 3.5 ??

Körde du path tracing innan då? PT har en miljon olika visuella buggar om man skall vara petig, en del större och en del mindre. Förhoppningsvis jobbar man vidare på det. Jag tycker ju att det är värt att köra med även med dessa buggar, men det går ju att slå av för en betydligt renare raster-look, som iofs inte har i närheten samma ljussätning. Och screen space reflektioner kan inte mäta sig med RT längre, alls. Det är natt och dag skillnad.

Fan, jag tycker det är coolt att bara gå in i en gränd och kolla på sopor, vilken skillnad mot utan ray tracing. Hur allt skräp är planterat på backen. Tidningen som har en liten skugga där den är vikt osv. Men vill man spela en first person shooter med lite sköna uppdrag och inte stanna och ta in miljöer, jag hade stängt av det direkt och bara spelat.

Permalänk

Låtsaspixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Alla pixlar är på låtsas!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Kommer mitt RTX3090 kunna ha nytta av DLSS 3.5 och Ray-reconstruction?

Det är klart förvirrande. Endast 40-serien fungerar med DLSS 3.0 FG, men alla RTX-kort fungerar DLSS 3.5 Ray reconstruction...men samtidigt är endast 3.5-versionen av FG supportad av 40-serien. Men korta svaret är ja.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla pixlar är på låtsas!

Vissa mer än andra.

Permalänk
Medlem

Det är kul att man kan använda FSR2 + FG om man vill, finns ju möjligen en öppning för DLSS2 + AMD FG i framtiden också då, för 2000 och 3000 GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är kul att man kan använda FSR2 + FG om man vill, finns ju möjligen en öppning för DLSS2 + AMD FG i framtiden också då, för 2000 och 3000 GPU.

AMDs fg kräver väl 7000 serien?

Edit dem rekomenderar 7000 men fungerar på rtx och 7000+6000 serien från amd...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skulle börja igår kväll men blev för sent/tokslut. Har funderat ett tag på att köpa DLCt på GOG eller dubbeldippa bundle på Steam och blev ett köp av Steam. Inväntar att det laddats hem, sen blir det att mysa ner mig vid datorn.

Får se vad det blir att fokusera på, 4K 120Hz eller snyggast möjligt. Då det blir min andra genomspelning så vet jag hur mysigt detta kommer bli. Oavsett vad man tyckte om lanseringen så hoppas jag att fler tar till sig spelet nu efter allt uppdaterade. Det är ett av de bästa spelen som någonsin släppts i mitt tycke. Men det visade sig inte riktigt vid lanseringen för nästan 3 år sedan. En otrolig comeback.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har startat om nu i 2.0, körde nog bara några timmar när jag köpte det vid release.

Satte det på High och path tracing med RR och DLSS Balanced. Tycker det flyter på tillräckligt bra med ett 3080 och ser sjukt snyggt ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Låtsaspixlar.

Kan du rita in var bollen/pixeln ska vara vid de blåa strecken (vissa frames) när den kastas?

Gissa vad, det kan en dator också! Speciellt när den kan spelets lagar (fysiken).
Sen kan du kalla dem låtsaspixlar om du vill, men det ändrar inte det faktum att det går snabbare att göra en kvalificerad "gissning" än att matematiskt beräkna exakta positionen, och ingen kommer se skillnaden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Testade att Maxa allt med DLAA och det nya RTX , ja det blev endel frames... Men inte så många, måste ju spela med DLSS påslaget om man vill maxa verkar de som även med 4090

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kan du rita in var bollen/pixeln ska vara vid de blåa strecken (vissa frames) när den kastas?

<Uppladdad bildlänk>

Gissa vad, det kan en dator också! Speciellt när den kan spelets lagar (fysiken).
Sen kan du kalla dem låtsaspixlar om du vill, men det ändrar inte det faktum att det går snabbare att göra en kvalificerad "gissning" än att matematiskt beräkna exakta positionen, och ingen kommer se skillnaden.

Varför gissa när man har hårdvara nog att räkna ut en exakt position?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMDs fg kräver väl 7000 serien?

Edit dem rekomenderar 7000 men fungerar på rtx och 7000+6000 serien från amd...

Jag tror bara det gäller driver based frame gen. Dvs spel som inte har det inbyggt. Annars tror jag dom säger 590 och uppåt. Vet iofs inte vad dom säger om Nvidia men dom är ju inne på kompabilitetsspåret med FSR så det kanske gäller här också, jag förutsatte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMDs fg kräver väl 7000 serien?

Edit dem rekomenderar 7000 men fungerar på rtx och 7000+6000 serien från amd...

Enligt wccftech funkar Frame gen från 5700 och upp från amd, Nvidia 20 serie och upp.
FSR3 med bara uppskalning från 590 och upp på amd och 10 serien och upp med Nvidia.

https://wccftech.com/amd-fsr-3-hypr-rx-explained-frame-gen-fo...

So as far as technology support goes:

FSR 3 (Frame Gen) - AMD RX 5000 & Above / NVIDIA RTX 20 & Above
FSR 3 (Vanilla) - AMD RX 500 & Above / NVIDIA GTX 10 & Above
HYPR-RX (Anti-Lag+) - Radeon RX 7000 & Above / Radeon 700M iGPUs
Anti-Lag (Vanilla)- AMD RX 5000 & Above
RSR - All AMD, NVIDIA, Intel GPUs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag tror inte det finns någon definition av ordet prestanda för spel. Många verkar tycka att latency = prestanda, då det är något som går att mäta. Men då skulle t.ex tripple buffering ge sämre prestanda och det skulle inte jag säga är riktigt. Skulle heller inte säga att Reflex ger bättre prestanda även om latency går ner.

Det är lite who cares runt allt det här. Det är bra att vi nu har ett verktyg där du kan byta latency mot framerate, en vettig trade-off i många sammanhang, oberoende av ifall just denna setting får kallas prestanda eller inte. En annan teknologi som böt latency mot framerate var ju SLI, med ungefär samma slutresultat som frame generation. Där var det inget snack om att man förlorade prestanda. Däremot ökade man latency och det var känt.

Tror inte heller jag sett en klar definition av vad prestanda egentligen innebär här, har mest sett teknikfientlighet och "det var bättre förr", mer än något annat. Visst, kunde man få mer fps utan fg och utan att köra i low så slipper man ju några sällsynta artefakter och man får bättre input latency. Det är väl inte fel, men ingen dealbreaker heller. Men i nvidias fall utgår man ju från kort som är relativt "råstarka" så att säga (utom de billigare korten som det verkar) sedan ovanpå det lägger man dlss och fg. I fallet 4080/4090 får man ju då en vansinnig prestanda med allting maxat, man fullkomligt krossar allt annat i framerate. Har aldrig förr haft så hög framerate i precis allting.

Apropå "det var bättre förr", minns i the good old days hur man var rätt nöjd när man fick 50-60 fps och mer än så var helt magiskt. Och då körde jag oftast motsvarande (nvidia) xx60- xx70 kort så nånstans i medel till övre medelsegment. Idag klagar folk högt och ljudligt när man inte får 100 fps med ett 3060ti i senaste spelen verkar det som.

Latency används ofta som ett argument till att inte använda dlss3+fg, men det blir ju inte sämre än native, snarare totalt sett blir det lite bättre. Men de som använder latency som ett av huvudargumenten tror jag inte själva testat utan de bara återupprepar sådant folk pratar om på div forum. Men varför köra/genomlida native när man kan öka sin fps 2-3 ggr med samma latency eller bättre. Dessutom, men detta är min personliga åsikt, tycker jag dlss ofta ser bättre ut än native med taa, så finns ingen anledning stt köra utan.

Nåja, to each their own. Jag kör med allting på, en del vill inte ha lök och tomat. Det är fine. Nu låter jag som en nvidia fanboy... och det är jag nog i viss mån 😂. Men skulle inte tveka att skaffa vare sig intel eller amd om de bara gjorde grejer som var bra nog.