Som ovan. Kanten på en bostad, ovanför ytterdörren i en relativt stor ”lägenhet”, tyder på betong och minst en vägg mellan användare och router. Inte optimalt. Om man väntar sig en förbättring mot vad man redan har så kanske man kan få det, men inte väsentligt bättre.
Kabeldragning finns uppenbarligen redan i någon mån, med tanke på kravställningen. Att komplettera med någon extra accesspunkt eller helt enkelt flytta den enda Wi-Fi-routern mer centralt ger antagligen ett bättre resultat. Det finns också betydligt större utbud om man slopar kravet på väggmontering, typ använder hatthyllan i stället.
För att du ska ha något mer att titta på så tänker jag nämna ZyXEL WSM20 (a.k.a Multy M1), som är möjlig att vägghänga och marknadsförs som ett WiFi 6/802.11ax mesh-system. Säljs billigt i 2- och 3-pack, klen hårdvara men prisvärda. Jag vet dock inget om mjukvaran som kommer ut kartong, jag kör OpenWrt på mina, lätt att installera från tillverkarens webbgränssnitt, definitivt inte lätt att konfigurera för nybörjare.
I hatthyllescenariot hade jag tittat på Netgear WAX 202 eller framför allt 206, som säljs som accesspunkter men som enligt manualen körs som router i standardinställning. Inget jag kört själv, men kompetent hårdvara på pappret och bra manual. Väldigt diskret (tråkigt) utseende. Även dessa är enkla att installera OpenWrt på, vilket är anledningen till att de är på min radar.