Ny router behövs, vet inte vad jag ska kolla efter.

Permalänk
Medlem

Ny router behövs, vet inte vad jag ska kolla efter.

Jag behöver hjälper med en bra och helst inte allt för dyr router till hemmet.

Bor i en 100kvm lägenhet och behöver:
- WiFi för mobil/paddor.
- kabel för Apple TV, IKEA trådfri, samt två för speldatorer.
- Ska kunna monteras på väggen då den sitter ovanför ytterdörren i hallen.

Jag har kollat runt på olika och ser på ytan varianter som passar från ~1000kr till ~3000kr. Men jag vet inte alls vad skillnaderna är eller vad som är att föredra. Vill ha en som är stabil och robust och som kommer hålla i år utan att jag behöver oroa mig.

Så jag vänder mig till kunskapskällan SweClockers för råd 😄

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

använder den här till sju enheter och funkar perfekt för alla former av internet användning.
https://www.inet.se/produkt/5412867/tp-link-archer-ax53-ax300...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Placera hellre routern närmre mitten av bostaden, annars får du ju "halva signalen" utanför bostaden och den kanske inte räcker till för att ge jämn signalstyrka/täckning/hastighet i hela bostaden

Edit: Ändrade mening till något bättre.

Permalänk
Medlem

Som ovan. Kanten på en bostad, ovanför ytterdörren i en relativt stor ”lägenhet”, tyder på betong och minst en vägg mellan användare och router. Inte optimalt. Om man väntar sig en förbättring mot vad man redan har så kanske man kan få det, men inte väsentligt bättre.

Kabeldragning finns uppenbarligen redan i någon mån, med tanke på kravställningen. Att komplettera med någon extra accesspunkt eller helt enkelt flytta den enda Wi-Fi-routern mer centralt ger antagligen ett bättre resultat. Det finns också betydligt större utbud om man slopar kravet på väggmontering, typ använder hatthyllan i stället.

För att du ska ha något mer att titta på så tänker jag nämna ZyXEL WSM20 (a.k.a Multy M1), som är möjlig att vägghänga och marknadsförs som ett WiFi 6/802.11ax mesh-system. Säljs billigt i 2- och 3-pack, klen hårdvara men prisvärda. Jag vet dock inget om mjukvaran som kommer ut kartong, jag kör OpenWrt på mina, lätt att installera från tillverkarens webbgränssnitt, definitivt inte lätt att konfigurera för nybörjare.

I hatthyllescenariot hade jag tittat på Netgear WAX 202 eller framför allt 206, som säljs som accesspunkter men som enligt manualen körs som router i standardinställning. Inget jag kört själv, men kompetent hårdvara på pappret och bra manual. Väldigt diskret (tråkigt) utseende. Även dessa är enkla att installera OpenWrt på, vilket är anledningen till att de är på min radar.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur "tech savvy" du är men inget kommer "hålla" (ha support) i flera år om du köper någon konsumentmodell. Bästa du kan komma undan med är något som stöds av OpenWrt så har du möjligheten att uppdatera enheten själv och på så sätt hålla den aktuell och slippa diverse säkerhetsproblem.

Vad jag skulle titta på är någon Mediatek Filogic baserad router med 3 radios om du inte vill dra kabel. 3 av den enkla anledning att du kommer förmodligen behöva två access punkter om en skall sitta i entrén och då dedikerar du en av radion som en transparent länk mellan routrarna. Fungerar fint utan att behöva mecka någon markant både med enheterna i sig men även klientern.

dvs.... Låt säga att du har 2.4GHz, 5Ghz, 6GHz eller 2.4GHz, 5Ghz, 5Ghz på vadera router, då förslagsvis väljer du 6Ghz eller ett av 5Ghz som "WDS-länk" och använder de andra för klienter precis som vilken router som helst och då har du möjlighet till kabel på båda platserna också.

Förklara tydligare
Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

använder den här till sju enheter och funkar perfekt för alla former av internet användning.
https://www.inet.se/produkt/5412867/tp-link-archer-ax53-ax300...

Skrivet av diizzy:

Vet inte hur "tech savvy" du är men inget kommer "hålla" (ha support) i flera år om du köper någon konsumentmodell.

Just TP-Link är notoriska för att inte supporta deras enheter länge. Dock har Asus presterat bra här, köpte en RT-AC68U 2017 (modell från 2013) som senast fick säkerhetsuppdatering i maj i år. (https://www.asus.com/supportonly/rt-ac68u/helpdesk_bios/)

men jag håller med om att det är svårt att veta detta och inget som de brukar vara öppna med i förväg.

Permalänk
Medlem

Jo, hela SDKn är dock flera år gammal så det är bara nödlösning för att slippa dålig PR. Sker inga direkta uppdateringar när det gäller mjukvara i övrigt.

Har haft TP-Link modeller i flera år med fräsch mjukvara via OpenWrt men nu börjar MIPS som platform att vara riktigt trött så de ersätts med ARM-baserade lösningar numera.

Edit: Har faktiskt deployat ett gäng Mercusys MR90X (ett varumärke under TP-Link) med OpenWrt och de har fungerar väldigt bra. Trevlig hårdvara också med Quad Core A53-baserad SoC (Mediatek Filogic) och radio från samma tillverkare. För 1200kr så är de riktigt trevliga enheter även om man bara vill använda de som APs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Just TP-Link är notoriska för att inte supporta deras enheter länge. Dock har Asus presterat bra här, köpte en RT-AC68U 2017 (modell från 2013) som senast fick säkerhetsuppdatering i maj i år. (https://www.asus.com/supportonly/rt-ac68u/helpdesk_bios/)

men jag håller med om att det är svårt att veta detta och inget som de brukar vara öppna med i förväg.

Rekommenderar inte Asus. Haft både moderkort, grafikkort, laptops och routrar som alla har har börjat strula och fått bytas ut.