Permalänk
Medlem

Datorkonfiguration

Vet ej om detta är rätt ställe att lägga tråden.. ähh jag kör på!

Håller på att plocka ihop en dator, behöver lite info...

Fungerar dom här komponenterna tillsammans eller?
Nått som ni tycker ska in istället för en sak?
Vad tycker ni om konfigurationen?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=29416

Permalänk

Du verkar ha pengarna, köp ett 9800pro.

Permalänk
Medlem

nja.. behövs det verkligen?
Jag spelar inte så mycket så jag valde bort den.. är det stor skillnad om man inte spelar vilken grafikkort man väljer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
nja.. behövs det verkligen?
Jag spelar inte så mycket så jag valde bort den.. är det stor skillnad om man inte spelar vilken grafikkort man väljer?

Ja, gkort är den komponent som gör störst skillnad i spel. Så det skulle bli en väldig skillnad mellan ett 9800 pro och ett gf4. Skillnaden mellan en 2.8 och en 3.0 är knappt märkbar med någon app eller nåt spel. Så lägg mer pengar på grafikortet och kör med en 2.6 eller 2.8 är mitt tips.

Permalänk
Medlem

han skrev ju att han INTE spelar!

Tarzan: Jag skulle köpt en 19"-skärm istället, annars ser det skitbra ut.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är helt klart den svagaste länken i den där kedjan. Och du behöver inte (även om det nog är trevligt) punga ut för ett Radeon 9800, du klarar dig bra på ett 9700 ett bra tag framöver. Men om du är inne på Nvidia, ta ett 4400 iaf. Och om det kniper i plånboken, gå i så fall ned till en 2.8 processor, pengarna för de 200 megahertzen gör mer nytta på ett grafikkort tror jag, om du måste välja nu då...

Skärmar är jag kass på men de är generellt sett den mest underskattade delen i ett system. Att ha en monsterdator med fint grafikkort på en liten billig fjuttskärm är som att ha värsta sportbilen och bara kunna köra den på garageuppfarten... Men bra skärmar kostar.

För att svara på din fråga, jag tror nog delarna kommer trivas utmärkt ihop

Permalänk
Medlem

Ok.. ska nog göra som plake och enzo sa.. att köpa en 19"

Nja.. jag tänkte att om jag inte spelar så mycket så behöver jag väl inte det bästa grafikkortet.. men ska kolla på datorbutiken vad ett 9700 kan kosta!

Permalänk
Medlem

Föressten.. går den bra att överklocka??

Permalänk
Medlem

OM du inte spelar så skulle jag sattsa på ett 9600m dom är billiga och ger hyfsad prestanda. Plus att ATI har mycket bättre kvalite på 2D grafiken än Nvidia. Sen så instämmer jag helt i att en bättre skärm kan du satsa stålar på, Kör med en 2.8 och en 19" are istället.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

ok, vilken 19" skärm rekomenderar ni?

Jag la in ett 9600, hyffsat pris + att jag inte kommer att spela så mycket..

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM959NF

Du får väldigt mycket för pengarna om du tar den.

Nec:en för 4k är väldigt fin med, fast jag vet inte om det är värt att lägga så mycket i mellan.

Synd att dom inte har några 19" från sony. I usa kan man få en fin sony 19" för 5-6k. Sony.se vill ha typ 12k...

Permalänk
Medlem

joo.. har kollat på den lite.. inte så dyr + snygg.. blir nog en sån!

föressten, som jag frågade i ett tidigare inlägg, går den bra att överklocka??

EDIT: Är Abit IS7-G säme än Abit IC7-G ?

Permalänk
Medlem

Den ska väl gå fint att överklocka. Hur mycket skilljer väldigt från exemplar till exemplar även om det är samma komponenter. Jag har ingen större koll på abits moderkort men det som är dyrast är nog bäst, även om det nog är ganska så marginelt.

Permalänk
Medlem

ok, IC7-G va 200 kr dyrare så det är nog inte så stor skillnad...

då är nog datorn färdig!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=29416

Permalänk
Medlem

tycker inte dom 200 mhzen är värda 1400 kr mellan 2.8 och 3.0

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej, men han skulle nog ta 2.8 och satsa mer på skärm istället om jag fattade rätt. Jag tror inte man skulle märka skillnaden överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

aha trodde det va en ny länk men sakerna han skulle köpa men såg att de va den gamla nu.

Visa signatur

CCNP