Nothing utmanar Iphone med eget Imessage-stöd

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Nej nej. Det är bara bland Apple-användare det finns rötägg. Alla andra är snälla och ödmjuka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Blåa och gröna bubblor? Dags att klistra in den här igen:

https://www.youtube.com/watch?v=2zfqw8nhUwA

Handlar inte om enskilda användare, det är apple som har gjort det möjligt att se skillnad. Så att ungar (och vuxna) fryser ut andra pga detta ansvar de för.

Kult.

Men det är ju också en skillnad. De gröna bubblorna är SMS. Den text jag skickar via SMS från Iphone ger också gröna bubblor.

Sen är det absurt tragiskt att det blir en ”vi och dem”-grej med detta. Skitfånigt.
Men undrar om det har så mycket med Apple att göra och mer med mänskligheten? Anti-Apple-folk upplever jag för övrigt också ofta inte sällan som rätt kultiga.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Om det bara är färgen som spelar roll så är ju bubblorna i Signal redan blå..?

Signal kan inte skicka några pratbubblor alls till en iPhones inbyggda meddelandeapp, oavsett färg på pratbubblan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Haha håller med, varför är det ens ett problem!?
Behövs det verkligen en iMessage för Android? Funkar ju och smsa som vanligt eller?

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga: hur många av er som kör Android på heltid använder sms som primärt kommunikationsmedel för textmeddelanden?

(Min bild är att de flesta använder sig av någon annan app likt WhatsApp, signal, snap, insta etc? Jag är helt öppen för att jag har fel så därav min nyfikenhet och fråga.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men är inte hela blå-bubbel-diskussionen bara ett bra sätt att hitta rötäggen med? Ingen normal människa bryr sig

Inget vettig människa bryr sig. Vad som är normalt är jag dock osäker på. Ytlighet och narcissism tycks sprida sig som en pandemi.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av AddeC:

Haha håller med, varför är det ens ett problem!?
Behövs det verkligen en iMessage för Android? Funkar ju och smsa som vanligt eller?

Rena text-sms är ju lugnt, men såfort man ska skicka en bild mellan android-iphone eller vice versa så kommer typ 56 pixlar fram, och det ser ut som skit.

Så på android får man köra tredjepartsmjukvara såsom whatsapp, signal, wechat, messenger, you name it.

Är det mellan två iphones så är det bara imessage, så där är det ju smidigt.

Apple och Google borde bara komma överens om en gemensam standard, så slipper man alla dessa jävla tredjeparts-appar för att skicka ett enkelt bildmeddelande

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

För en vuxen funkar det så, för unga som blir mobbade p.g.a. det funkar det inte riktigt så dock: https://www.wsj.com/articles/why-apples-imessage-is-winning-t...

Det är liksom svårt för en 15-åring som blir utfryst och inte får vara med i klassens chat-grupp att bara säga "huh rötägg allihopa" och sen fortsätta genom skolan utan vänner.

Medhåll. Kunde inte läsa hela artikeln, men gissar att den tar upp "grupp-chattar" som folk kör i Imessage. Har man Android kör man sannolikt gruppchattar i något annat, och i fallet USA får man komma ihåg att många appar har 13-årsgräns. Exempelvis Facebook kräver väl också 13 år, så Facebook Messenger är inget alternativ.

En fotnot kan vara att en rejäl bunt amerikanska delstater vill åtala Meta för att de langat socialt mediaknark till barn under 13, i praktiken vill dessa delstater att man måste kunna verifiera sin ålder för att få använda sociala medier - ska man då logga in med bank-id (eller motsvarande) varje gång man skapar ett konto? Eller måste man knyta ett betalkort? Räcker det? Vi får se vartåt det barkar. Bank-ID för att få skriva på forum framöver?

Angående fanboyism är min subjektiva tolkning att många som kör Android knappt vet märket på luren de har. Och många kör Iphone bara för att "jag har hört att det är bäst"; det är en relativt liten andel som håller på och bråkar om vilket system som är bäst och varför. Den andelen är överrepresenterad på sådana här forum. Själv minns jag med värme (dvs, överhettning av ilska) när det bråkades om huruvida Amiga eller Atari var bäst, those were the days.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Finns nog inget värre än att bli inbakad i en imessage gruppchat om man inte har en iphone själv.

Klart det skapar grupptryck/problem bland ungdommar som är desperata att tillhöra en grupp.

Nog för att mesta verkar ske över snapchat då, men rent krasst är ju Android oftast en second citizen när det kommer till apputveckling. Kolla bara på hur länge instagram var iphone endast, eller kameran var värdelös i snapchat. Det är bara två exempel och det finns nog fler.

Att telefonerna sen är skitdyra gör inte saken bättre, det skapar en situation där barnen som inte har iphones har fattiga föräldrar osv. Ni vet hur barn är. Jag är jävlig glad att det enda jag dömdes efter var mina kläder för dagen när jag gick i skola för 25 år sen. Nog hade man mobiler, men 4.55kr /sms var fortfarande sjukt dyrt och det var ju trots allt inte alla som hade mobil ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Apple och Google borde bara komma överens om en gemensam standard, så slipper man alla dessa jävla tredjeparts-appar för att skicka ett enkelt bildmeddelande

Det finns väl visserligen sedan länge en på pappret gemensam standard (RCS), vilken Apple har förkastat... så det är väl rätt kört på den punkten.
Den har förstås sina egna problem, men det verkar ju inte finnas något större intresse oavsett... har ju större värde att ha användarna i ett eget ekosystem än att ha interoperabilitet.

Så om ingen tvingar fram en lösning genom lagkrav eller liknande så verkar ju interoperabelt vara på väg ut på fler fronter än bara detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av boibo:

Finns nog inget värre än att bli inbakad i en imessage gruppchat om man inte har en iphone själv.

Klart det skapar grupptryck/problem bland ungdommar som är desperata att tillhöra en grupp.

Nog för att mesta verkar ske över snapchat då, men rent krasst är ju Android oftast en second citizen när det kommer till apputveckling. Kolla bara på hur länge instagram var iphone endast, eller kameran var värdelös i snapchat. Det är bara två exempel och det finns nog fler.

Att telefonerna sen är skitdyra gör inte saken bättre, det skapar en situation där barnen som inte har iphones har fattiga föräldrar osv. Ni vet hur barn är. Jag är jävlig glad att det enda jag dömdes efter var mina kläder för dagen när jag gick i skola för 25 år sen. Nog hade man mobiler, men 4.55kr /sms var fortfarande sjukt dyrt och det var ju trots allt inte alla som hade mobil ens då.

Går ju att hitta fullt dugliga äldre modeller av Iphone som kostar långt mindre än de senaste plus att det finns många Android-lurar som också kostar mycket. Vet inte om jag upplever att iPhone bara är för de med mycket pengar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Går ju att hitta fullt dugliga äldre modeller av Iphone som kostar långt mindre än de senaste plus att det finns många Android-lurar som också kostar mycket. Vet inte om jag upplever att iPhone bara är för de med mycket pengar.

Både de dyrare Android-telefonerna (allt fler över tid) och alla Iphones får väl betraktas att vara för folk som har (hade?) pengar. (Eller tar skulder för den delen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Både de dyrare Android-telefonerna (allt fler över tid) och alla Iphones får väl betraktas att vara för folk som har (hade?) pengar. (Eller tar skulder för den delen)

Kanske. Men tycker det var länge sen som Iphone blev vanligt förekommande (så klart inte senaste modellen).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Finns nog inget värre än att bli inbakad i en imessage gruppchat om man inte har en iphone själv.

Finns det verkligen inget som är värre än det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det verkligen inget som är värre än det?

Jag tror inte det. Stegling kommer som god tvåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varifrån får du informationen om att det är så de löst det? Nothing själva påstår att totalsträckkrypteringen inte äventyras. Har svårt att se om det kan vara så om det är som du beskriver.

https://www.youtube.com/watch?v=ji5HwS3bhlU

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Signal 4tw. iMessage är så 70-tal.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Får man då även stöd för att ändra meddelanden i efterhand? Det är nog det jag tycker är trevligast med imessage.

Färgen på bubblorna är skitsamma eftersom jag är inte 10år gammal.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att slippa bli mobbad och utfryst av iPhone-användare för att man får fel färg på sina pratbubblor när man messar dem.

Låter ju som en stor anledning att inte byta, orka anpassa sig för folk med den attityden.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte det. Stegling kommer som god tvåa.

Jag hatar när det händer. Tar sån jäkla tid att återhämta sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Låter ju som en stor anledning att inte byta, orka anpassa sig för folk med den attityden.

Så bra att ingen tvingar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Får man då även stöd för att ändra meddelanden i efterhand? Det är nog det jag tycker är trevligast med imessage.

Woah-woah, vänta här nu, kan man redigera gamla meddelanden??

Permalänk
Avstängd

Det intressanta här är väl ändå att Nothing är med och bidrar till (grön-blå) problemet genom att göra en sån stor grej av det hela. De får det att låta som att det är världens största problem vilket det verkligen inte är. Jag förstår att tanken är att locka över iPhone-användare och få publicitet men riktigt töntigt.

Carl Peis sätt att göra videor på är också störigt, han vill visa sig som ”en av folket” och bli vän med sina kunder genom sina personliga videor på YT. Jag ogillar den typen av marknadsföring.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pv2b:

Signal kan inte skicka några pratbubblor alls till en iPhones inbyggda meddelandeapp, oavsett färg på pratbubblan.

Nej, så det var alltså inte färgen som spelade roll...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nyfiken fråga: hur många av er som kör Android på heltid använder sms som primärt kommunikationsmedel för textmeddelanden?

(Min bild är att de flesta använder sig av någon annan app likt WhatsApp, signal, snap, insta etc? Jag är helt öppen för att jag har fel så därav min nyfikenhet och fråga.)

SMS är och har alltid varit min primära textkommunikationen.

Enda gången jag använder nån "chat-tjänst" är när jag saknar telefonnummer, eller när det är för att kontakta någon som jag ej känner, typ annons köp/sälj på Facebook...

Jag tillhör den lilla och minskande skara som helt enkelt inte lyckas se alla de fördelar över sms som kidzen påstår finns hos dessa "chat-tjänster".
Det handlar liksom att skicka korta textmeddelanden fram o tillbaks, SMS urfadern som funkar för alla oavsett modell eller tillverkare på fickdatorn, eller vilket operativsystem den har.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Så bra att ingen tvingar dig.

Ja, det är väl självklart?

DUH-DOY.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nyfiken fråga: hur många av er som kör Android på heltid använder sms som primärt kommunikationsmedel för textmeddelanden?

(Min bild är att de flesta använder sig av någon annan app likt WhatsApp, signal, snap, insta etc? Jag är helt öppen för att jag har fel så därav min nyfikenhet och fråga.)

För mig ja. De flesta jag skriver till har dock RCS men använder i huvudsak Google Messenger appen och Google Chat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Woah-woah, vänta här nu, kan man redigera gamla meddelanden??

Jepp kommer upp en (edited) indikator vid meddelandet, väldigt praktiskt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Signal, Whatsapp och dylikt är inte alls lika utbrett i USA som Imessage, så sannolikt är nog satsningen egentligen mer riktad för att locka över (unga) amerikaner.

Personligen använder jag mest Meta/Facebooks Messenger, det är liksom det de flesta i min vänskapskrets använder, vilket blivit avgörande faktor. Tror vad merparten av kompisar och familj använder är det största skälet bakom de flesta vanliga användares val av meddelandetjänst.

Som nördar så är det vårt förbannade ansvar att locka över folk till signal

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

"De blå bubblorna är meddelandetjänsten Imessage signum – ett av Appels trumfkort och något som gör användare motvilliga att skifta från IOS till Android."

Allvarligt talat, finns det verkligen någon normalt funtad människa som fäster vikt vid vilke j:a färg det är på message-bubblor? Herrejösses...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.