Permalänk
Medlem

Få bort dekaler på plasttunnor

Har ett problem på arbetsplatsen jag arbetstränar på.
Vi har tre tunnor som det på framsidan sitter dekaler som ska tas bort då det företaget ska upphöra med sin verksamhet och vi får behålla tunnorna bara vi tar bort dekalerna.

Men när man försöker skrapa så får man bara bort pyttesmå bitar av dom och det är rätt stora dekaler.

Någon som har tips på hur man enkelt kan göra?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vinkelslip med sliprondell eller stålborste.

Gör väl viss åverkan på plasten om man kör på för hårt men brukar inte va nån fara om man tar de lugnt och bara kör ytligt.

Altetnativs nått medel som löser upp limmet/pappret eller vad det nu är gjort av.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Värmepistol och skrapa kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Värmepistol och skrapa kanske

This

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Har ett problem på arbetsplatsen jag arbetstränar på.
Vi har tre tunnor som det på framsidan sitter dekaler som ska tas bort då det företaget ska upphöra med sin verksamhet och vi får behålla tunnorna bara vi tar bort dekalerna.

Men när man försöker skrapa så får man bara bort pyttesmå bitar av dom och det är rätt stora dekaler.

Någon som har tips på hur man enkelt kan göra?

Vad är det för material och yta på tunnorna?
Aceton som föreslagits löser upp visas plaster och stålborste... suck.
Jag har använt gummitrissa på lackade ytor och alkohol. ED-40 är annars någon jag vet andra rekommenderat tidigare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Är det pappersbaserade dekaler funkar CRC Label Off riktigt bra, men är det plastdekaler är nog värme och skarpa steg 1 och följa upp med gummirondell steg 2. CRC Label Off

Permalänk
Medlem

Måla över dem?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Samma problem jag har när jag köper Ikeas matlådor, en gigantisk etikett som är helt omöjlig att få bort. Det bästa jag kommit på är att pilla bort så mycket av papperet av etiketten för att sedan gå på med brakecleaner på limmet som är kvar. Funkar hyfsat:)

Permalänk
Medlem

Det handlar om stora blåa "soptunnor" med en stor dekal på framsidan.

Permalänk
Medlem

Label Off + glasskrapa

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

En sylvass kniv

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mmanderKeen:

Samma problem jag har när jag köper Ikeas matlådor, en gigantisk etikett som är helt omöjlig att få bort. Det bästa jag kommit på är att pilla bort så mycket av papperet av etiketten för att sedan gå på med brakecleaner på limmet som är kvar. Funkar hyfsat:)

Blanda bikarbonat och olja och smet på ett lager på etiketten.
Avakta några minuter, skrapa och upprepa.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Blanda bikarbonat och olja och smet på ett lager på etiketten.
Avakta några minuter, skrapa och upprepa.

Kan man göra det på tunnorna som står utomhus också tro?

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips och ska försöka mig på det så fort jag hinner. Blev lite annat idag så hann inte titta på det tyvärr

Permalänk
Medlem

Brukar räcka med hårfön om dom inte suttit där i typ 100 år, blir det limrester kvar och man inte vill repa ytan brukar matolja lösa upp rätt bra, klart miljövänligast också.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Kan man göra det på tunnorna som står utomhus också tro?

Vet faktiskt intw, har enbart använt det på mindre etiketter.
Tror Lable off är mer effektivt och lämpligt.

*Matolja förra inlägget
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Vet faktiskt intw, har enbart använt det på mindre etiketter.
Tror Lable off är mer effektivt och lämpligt.

Ska testa iaf. Det får vänta lite bara. Har snöat och blåst massor sen igår här så känner inte riktigt stå utomhus i snöstorm och pilla med det🤣