Permalänk

Koppla ihop två skärmar

Hejsan!

Jag är helt färsk på sånt här men sonen vill koppla ihop två skärmar till datorn.
Den ena skärmen är en Samsung s27f358fwu som har en DP in och en HDMI in. Den andra är en Andersson EM2481W (köpt igår) har en HDMI och en Digport. Datorn är en Asus med grafikkort Nvidia Getforce 1070.
Min fråga är går det att koppla ihop dessa? Och hur ska jag gå tillväga..
Oerhört tacksam för svar🙏

Mvh Johan

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kopplar inte ihop själva skärmarna, utan du kopplar varje skärm med egen sladd till datorn. Ifall datorn och dess Geforce 1070 är en stationär dator med eget grafikkort kopplat du direkt till det grafikkortet. Den bör ha minst fyra anslutningar och de kan användas samtidigt.

Ifall du det är en laptop/bärbar eller kompakt all in one-dator är det däremot inte säkert det är möjligt och då varierar det med just den datormodellen i fråga om vad som är möjligt.

Permalänk

Det är en stationär dator med en HDMI port. Ska jag dra hdmi kablar från båda skärmarna till burken? Köpa en hdmi splitter kanske funkar?

Tack för snabb återkoppling Laxpudding😀🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altobelli:

Det är en stationär dator med en HDMI port. Ska jag dra hdmi kablar från båda skärmarna till burken? Köpa en hdmi splitter kanske funkar?

En sladd per skärm från skärm och direkt in i grafikkortet, inget annat däremellan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altobelli:

Grafikkortet har säkert flera DisplayPort-anslutningar, en HDMI och en DVI eller något sådant. Kanske kan skilja lite mellan tillverkare. Om ni bara har HDMI-kablar idag så behöver ni skaffa minst en DisplayPort-kabel också så att ni kan koppla in båda skärmarna i grafikkortet.

Observera att det kan finnas en skärmutgång till där moderkortskontakterna finns men den ska ignoreras.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altobelli:

Om datorn bara har en HDMI port så kan du dra en hdmi till en skärm och en displayport till den andra.

Se dock till att du kopplar in skärmarna i datorns grafikkort och inte i moderkortet. (alltså INTE i hdmi-kontakten som sitter på samma ställe som alla USB-portar m.m, utan dom hdmi och displayport-portarna som är samlade längre ned)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Otroligt tack för alla grymma svar! Ni är riktigt vassa!👌 Fick upp bildskärm 1 och 2 nu😀

Permalänk

En snabb fråga till…grabben vill lira på ena skärmen och chatta på andra. Vilka inställningar ska han använda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altobelli:

En snabb fråga till…grabben vill lira på ena skärmen och chatta på andra. Vilka inställningar ska han använda då?

Kolla först i windows att skärmarna är inställda på utvidga/extend och inte duplicerad bild.

I respektive spel får ni sen ändra från full screen till windowed mode.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34