Truenas för torrent och plex/jellyfin, värt att använda äldre gpu?

Permalänk
Medlem

Truenas för torrent och plex/jellyfin, värt att använda äldre gpu?

Sitter och försöker få igång en dedikerad torrent/(plex/jellyfin) server då våran hp laptop tydligen inte klarar av att agera plex server år lite mer ordentliga filmer.

I dagsläget sitter det en gammal amd fx-8320 med 8gb ram och två mindre SSDer bara för att experimentera och testa lite.

Men min fundering då är om jag har någon nytta av att peta i ett grafikkort i datorn och i sånt fall vilket? Har två liggandes, ett gtx 680 och ett r9 290.

Kommer som mest kolla på film på en enhet åt gången då vi i dagsläget bara har en tv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hej
Sitter också med en 8320 som hjärtat i min Proxmox-server.Jag har dock 24GB ram
Har plex och torrent i egna LXC
Den klarar bara några få transcodes så kör direct-play om det är möjligt.
Som grafikkort så hade jag satsat på minst ett 1050 för linux iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Hej
Sitter också med en 8320 som hjärtat i min Proxmox-server.Jag har dock 24GB ram
Har plex och torrent i egna LXC
Den klarar bara några få transcodes så kör direct-play om det är möjligt.
Som grafikkort så hade jag satsat på minst ett 1050 för linux iaf...

Ja nu va tanken att bara köpa några begagnade diskar och sen köra på hårdvara som redan finns hemma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har plex pass för annars får du ingen hårdvaruaccelerering alls.
Kolla annars på Jellyfin också som alternativ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag antar att du har plex pass för annars får du ingen hårdvaruaccelerering alls.
Kolla annars på Jellyfin också som alternativ.

Just ja så va det. Ja nej jag har inte plex pass och va derför jag skulle köra jellyfin men fick inte till den pluginen innan datorn dog (grabb tyckte startknappen va rolig att trycka på. Så började med att få igång plex som va lite enklare att starta upp

Men oavsätt plex eller jellyfin, är det värt att använda någon av gpuerna och vilken i sånt fall vilken?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Just ja så va det. Ja nej jag har inte plex pass och va derför jag skulle köra jellyfin men fick inte till den pluginen innan datorn dog (grabb tyckte startknappen va rolig att trycka på. Så började med att få igång plex som va lite enklare att starta upp

Men oavsätt plex eller jellyfin, är det värt att använda någon av gpuerna och vilken i sånt fall vilken?

Vet inte mycket om Linux och drivers men AMD brukar väl rulla ok? Likaså har Jellyfin full hårdvaruacc för alla GCN kort så bör funka på ditt R9 290.
Jag har inget uppsatt just nu men kommer sätta upp Jellyfin när jag orkar på en htpc med windows.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kör du Scale ? Jellyfin funkar väl inte med bsd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Kör du Scale ? Jellyfin funkar väl inte med bsd?

Nej gör jag inte utan kör Core, men hittade jelltfin i community plugin listan men fick inte till installationen och har inte hunnit testa något mer än då jag väntar på att sambon ska komma hem med kylpasta ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Rent generellt behöver du relativt ny hårdvara för att det ska vara aktuellt med hårdvaruacceleration (undantaget är Intel) och stödet kan variera rätt kraftigt mellan olika generationer av hårdvara. I regel fungerar Intel bäst vilket tyvärr inte hjälper dig då du sitter med en gammal AMD CPU och Arc-stöd får du vänta på lite längre. Tvivlar på att någon av grafikkorten du listar kommer vara värt tid att försöka få ihop något fungerande då de är väldigt gamla och de ligger inte någon direkt fokus på modellerna numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Rent generellt behöver du relativt ny hårdvara för att det ska vara aktuellt med hårdvaruacceleration (undantaget är Intel) och stödet kan variera rätt kraftigt mellan olika generationer av hårdvara. I regel fungerar Intel bäst vilket tyvärr inte hjälper dig då du sitter med en gammal AMD CPU och Arc-stöd får du vänta på lite längre. Tvivlar på att någon av grafikkorten du listar kommer vara värt tid att försöka få ihop något fungerande då de är väldigt gamla och de ligger inte någon direkt fokus på modellerna numera.

Funkade fint med nvidia kortet så fort jag petade in mitt felsökningskort i datorn också (gtx 750), problemet visade sig vara att truenas tydligen va tvunget att ha en gpu dedikerad till sig och iom att min cpu saknar gpu så var det där det tog stop.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Men, TrueNAS Core har väl inte PCIE pass-through till virtuella maskiner? Eller kör du Plex/Jellyfin som plug-in och funkar det annorlunda då?

(Bara pillat med sånt här på Proxmox så jag har långt från stenkoll)

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

EDIT:

Ber om ursäkt för nekro. Jag såg inte åldern på tråden!
--

Ett GTX 680 klarar upp till 5 h.264 streams enligt denna sida.

Jag har ett GTX 960 i min som ska klara 13st h.264 eller 17 stycken HEVC (h.265).

Precis som ovan skulle jag råda att försöka få tag på ett 1050. Det som är najs är att dem drar bara 75w så strömförsörjning via moderkortet räcker.

1050 2GB klarar av 7/7 streams av h.264/h.265
1050 3GB klarar av 10/10 streams av h.264/h.265
1050 Ti 4GB klarar av 14/14 streams av h.264/h.265

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag slängde ut 8320 och köpte beg 3900x och ett 1660ti
Så nu behöver jag inte oroa mig för transcode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plow:

Jag slängde ut 8320 och köpte beg 3900x och ett 1660ti
Så nu behöver jag inte oroa mig för transcode

Ja jag orkade inte bry mig om den en vecka, sen starta jag upp den och då fungerade allt som de ska även 20gb hdr filer körs utan problem på tvn

Visa signatur

here we go!