Permalänk
Skrivet av timpO:

Det blev marklyft idag på gymmet. Första seriösa sedan jag gjorde illa ljumsken i böj för ett par veckor sedan. Satte nytt PB med 180kg! Nu har man klarar målet på 2x kroppsvikt
Nu förtjänar man att dricka öl med kunder imorgon och fira!

Grattis! Alltid kul med PB!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Verkligen! Tack! Ska väl sätta en 2a-3a som nästa mål på 180. Sen är nästa mål 200! Får se hur lång tid det tar innan man är där. Kollegan har 220kg som mål för mig i år. Har ju tiden på min sida när man startat bra första månaden på året

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag letade övningar för att bli bättre på chins/pull-ups och sett det där med ”negativa” övningar.
Flera sidor/videos menade på att man använder mycket axlar för chins och att den övning jag skrev var bra.

Så det är väl en kombo med svaga biceps och axlar?

Det gjorde ont efter typ 4-5 repetitionen (inte setet).
Har låtit bli den sedan hösten pga det 🙃

Men att köra uppvärmning med 10min roddmaskin fungerar fint, men det kanske inte blir exakt samma muskelgrupp?

Roddmaskin och rodd med hantel är tillräckligt lika för att känna av om det vore något som absolut inte funkar där bakom axeln tänker jag. Som andra har sagt så är det bäst att nöta på pullup-maskinen om du vill bli bra på just pull ups. Försök öka i antal reps eller minska hjälpvikten successivt, och skriv upp reps och hjälpvikt varje pass så att du kan följa din träning.

Jag vågar nog påstå att inget pekar på en svag bicep som problemet här. Ont efter 4-5 reps kan bero på att axeln hamnat i fel läge. Om du vill fortsätta träna rodd är ett tips, som inte är så uppenbart, att inte gå för långt bakåt med armbågen. Det kan hända om man tränar med ett lätt vikt att man orkar trycka tillbaka armbågen bakom kroppe så långt att axeln och skulderbladet börjar rotera framåt och liksom tippa över. Då kan det bli ont för att det blir trångt inne i axeln. Typ så:

https://brobible.com/sports/article/rows-back-development/
One of the biggest mistakes people make when performing any kind of row is letting their elbow drift way behind their body. This often happens when people try and get some momentum to help them pull the weight, and they wind up with their elbow drifting 6 inches or more behind their body.

Without getting too much into the anatomy of your shoulder, doing this causes the humerus to slide forward in the ball/socket joint of the shoulder and can wind up irritating your biceps tendon and “loosening” of the anterior shoulder capsule.

All fancy terms for basically saying that too much of that, and your shoulder will be fucked.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det var metoden jag fick min sambo att köra. Från att inte kunna göra en enda så gör hon nu 6st strikta och fina chins. Sen när man väl kan börja göra några enstaka chins så är det bra att köra explosiva singlar, det har hjälpt mig väldigt mycket.

Mitt personbästa än så länge är 14 reps på ca 100kg kroppsvikt.

Jävlar, det är imponerande ändå. Hur menar du med explosiva singlar? Med vikt? Hur många och hur lång vila mellan?

Permalänk
Medlem

Jahopp, ny skada igen och en olycka kommer sällan ensam. Gammalt axelproblem från tiden när jag bänkpressade kom tillbaka när jag kört tung hantelpress där jag går riktigt lågt. Lätt känning av golfarmbågen som jag tidigare lyckats hålla i schack genom att alltid använda remmar på ryggövningar. Dessutom något som kallas de quervains vilket innebär skydd 24/7 med låst tumme och handled. Jag misstänker dock att det kan ha att göra med att jag slarvat med deloads. Körde hårt i typ ett halvår utan någon direkt lugn vecka så jag får väl skylla mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jävlar, det är imponerande ändå. Hur menar du med explosiva singlar? Med vikt? Hur många och hur lång vila mellan?

'Full' fart upp och kontrollerad negativ fas skulle jag gissa. Vikt tycker jag man skall vänta med till man kan göra fler än några stycken, personlig preferens såklart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av timpO:

Verkligen! Tack! Ska väl sätta en 2a-3a som nästa mål på 180. Sen är nästa mål 200! Får se hur lång tid det tar innan man är där. Kollegan har 220kg som mål för mig i år. Har ju tiden på min sida när man startat bra första månaden på året

Kul att höra! Marklyft är helt klart en personlig favorit för mig.

Tränade som mest för kanske 5-6 år sedan (innan barn) och då hade jag ett maxlyft på 230 eller 240kg.

Där har jag inte varit sedan dess men igår fick jag åtminstone upp 190kg i hemmagymmet, det får man väl vara nöjd med med tanke på hur sporadisk träningen är just nu

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Börja utan vikt först. Jag brukar sikta på att köra åtminstone 30st singlar och kanske 20 sekunder mellan varje. Känner jag att orken börjar ta slut så kan jag ta en lite längre vila på kanske 2 minuter innan jag fortsätter igen. Ett vanligt pass så brukar jag sikta på minst 60-70st om jag kör typ åttor eller liknande. Gillar att köra hög volym i chins. Ett sådant pass så kör jag inga andra ryggövningar, bara chins. Förut körde jag ofta 100st reps på kortast möjliga tid, valfritt upplägg med sets/reps/vila. Bästa jag lyckats med var kring 21 minuter vill jag minnas.

Med explosivt så menar jag att du ska starta från ett helt dött läge i botten, alltså häng i botten med så långa armar som möjligt. Häng helt stilla, inget svingande åt något håll. Sedan från det läget så fokuserar du ordentligt och drar dig upp så snabbt och explosivt du bara kan. Försök komma högt upp, nästan så att bröstkorgen slår i stången. Sedan kan du hålla emot lite på vägen ner men inte överdrivet länge. Fokusera på att aktivera ryggen så mycket som möjligt, och fokusera på timingen och koordinationen. I och med att du får in så många såna här reps så kommer du till slut att bli väldigt duktig på tekniken vilket kommer underlätta sedan när du ska göra många reps. Se dock till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar med dessa superexplosiva reps. Värm upp med lite latsdrag och sedan några "vanliga" chins i normal fart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Börja utan vikt först. Jag brukar sikta på att köra åtminstone 30st singlar och kanske 20 sekunder mellan varje. Känner jag att orken börjar ta slut så kan jag ta en lite längre vila på kanske 2 minuter innan jag fortsätter igen. Ett vanligt pass så brukar jag sikta på minst 60-70st om jag kör typ åttor eller liknande. Gillar att köra hög volym i chins. Ett sådant pass så kör jag inga andra ryggövningar, bara chins. Förut körde jag ofta 100st reps på kortast möjliga tid, valfritt upplägg med sets/reps/vila. Bästa jag lyckats med var kring 21 minuter vill jag minnas.

Med explosivt så menar jag att du ska starta från ett helt dött läge i botten, alltså häng i botten med så långa armar som möjligt. Häng helt stilla, inget svingande åt något håll. Sedan från det läget så fokuserar du ordentligt och drar dig upp så snabbt och explosivt du bara kan. Försök komma högt upp, nästan så att bröstkorgen slår i stången. Sedan kan du hålla emot lite på vägen ner men inte överdrivet länge. Fokusera på att aktivera ryggen så mycket som möjligt, och fokusera på timingen och koordinationen. I och med att du får in så många såna här reps så kommer du till slut att bli väldigt duktig på tekniken vilket kommer underlätta sedan när du ska göra många reps. Se dock till att du är ordentligt uppvärmd innan du börjar med dessa superexplosiva reps. Värm upp med lite latsdrag och sedan några "vanliga" chins i normal fart.

Är det verkligen vettigt om man inte är vältränad?

Chins är groteskt ansträngande för folk med dåliga axlar eller bara svaga i ryggen (vilket en majoritet är). Att köra explosivt utan att vara duktig teknisk kommer öka chansen för skador.

Speciellt om man har en normal vikt som runt 85-100kg samt långa armar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det verkligen vettigt om man inte är vältränad?

Chins är groteskt ansträngande för folk med dåliga axlar eller bara svaga i ryggen (vilket en majoritet är). Att köra explosivt utan att vara duktig teknisk kommer öka chansen för skador.

Speciellt om man har en normal vikt som runt 85-100kg samt långa armar.

Är man otränad så orkar ma nog inte chins över huvud taget. När jag gav mina råd förutsatte jag att man klarar av i alla fall 4-5st chins med någorlunda bra utförande. Är man otränad så är det bättre med långsamma negativa reps alternativt att köra med gummiband.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är man otränad så orkar ma nog inte chins över huvud taget. När jag gav mina råd förutsatte jag att man klarar av i alla fall 4-5st chins med någorlunda bra utförande. Är man otränad så är det bättre med långsamma negativa reps alternativt att köra med gummiband.

Aaah då missuppfattade jag din info, då håller jag helt med 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Beror väl på om man vill vara funktionell eller inte. Att kunna drag sig upp har ju en nytta i livet.

Det kan det absolut ha.
Och det blir man bättre på genom att köra andra övningar som inte sliter lika mycket. Latsdrag i maskin osv.
Lika mycket bättre som om man kör chins? Nä. Nog mycket bättre för att kunna dra sig upp den där gången livet hänger på det?
Antagligen

Personlig åsikt: Är man 20ish, visst kör alla coola övningar man känner för, nästan oförstörbar.
Men tränar man för att få en bättre fysik generellt och är "lite äldre än så", så kör sådant som inte sliter.
Lär ränta i fler gjorda träningspass på aktuell muskelgrupp äver tid pga ej slitna muskelfästen och annat.

Sådant jag har slutat med: Tex chins, dips, flyes. Kör annat i maskin istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Det kan det absolut ha.
Och det blir man bättre på genom att köra andra övningar som inte sliter lika mycket. Latsdrag i maskin osv.
Lika mycket bättre som om man kör chins? Nä. Nog mycket bättre för att kunna dra sig upp den där gången livet hänger på det?
Antagligen

Personlig åsikt: Är man 20ish, visst kör alla coola övningar man känner för, nästan oförstörbar.
Men tränar man för att få en bättre fysik generellt och är "lite äldre än så", så kör sådant som inte sliter.
Lär ränta i fler gjorda träningspass på aktuell muskelgrupp äver tid pga ej slitna muskelfästen och annat.

Pullups sliter inte på kroppen, såvida du inte gör fel. Det som sliter är oftast kass teknik i kombination med för tunga vikter. Generellt gillar folk att gå för tungt på allt som inte är en maskin och då hjälper inte ens bra teknik på vissa övningar. Att exempelvis köra flyes 6-8 reps är sällan en bra idé.

Pulldown och pullups är olika övningar med liknande mål, att bli starkare i vertikala drag. Båda fungerar utmärkt för alla åldrar så länge man gör rätt.

Också fel tankesätt att undvika det som är "coolt" på gymmet. De funktionella/frivikt övningarna är i många fall bättre skulle jag säga då maskiner fungerar optimalt för ganska få. Övningar där du kan anpassa dig som mest efter din kropps preferenser kommer vara bäst i längden, det kan både vara en maskin eller frivikt men man bör inte utesluta något av dem.

tillägg
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Det kan det absolut ha.
Antagligen

Chins/pullup är inte så farligt om du inte lyfter axlarna när du drar dig upp utan fokuserar på att drag ned skuldrorna och sedan använder latsen.

Kör man väldigt hafsigt så blir det en risk, men den risken finns i maskin också. Allt handlar om armbågens vinkel och vart din axel tar vägen.

Precis som det finns ingen bättre övning för en dålig rygg som marklyft och det finns också ingen sämre om man inte håller vinklarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Chins/pullup är inte så farligt om du inte lyfter axlarna när du drar dig upp utan fokuserar på att drag ned skuldrorna och sedan använder latsen.

Kör man väldigt hafsigt så blir det en risk, men den risken finns i maskin också. Allt handlar om armbågens vinkel och vart din axel tar vägen.

Precis som det finns ingen bättre övning för en dålig rygg som marklyft och det finns också ingen sämre om man inte håller vinklarna.

Det går att göra bättre och sämre som alla övningar.
Men det känns inte ärligt att säga att det inte är större risk än att t.ex. köra i en maskin där du justerar vikten exakt efter det du vill och orkar. Hur mycket större? Det ser jag inte som relevant.
Vill man ta en större risk i "onödan" så fine. Gör det då som ett medvetet val. Jag ser däremot inte uppsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Men det känns inte ärligt att säga att det inte är större risk än att t.ex. köra i en maskin där du justerar vikten exakt efter det du vill och orkar. Hur mycket större? Det ser jag inte som relevant.
Vill man ta en större risk i "onödan" så fine. Gör det då som ett medvetet val. Jag ser däremot inte uppsidan.

Problemet med maskiner, enligt mig, är att det blir så knepiga rörelser. Kör man med kroppen/skivstång/hantel/kettlebell så rör sig kroppen i en naturligare bana (förutsatt någorlunda bra teknik) och då känns det som att man kan fläska på mer utan att riskera skador.

Jag tycker inte det känns läskigt att helt kall och ouppvärmd göra några chins. Brukar inte kännas konstigt eller göra ont. Däremot så skulle jag aldrig sätta mig i latsdragen ouppvärmd och kall och fläska på med 95kg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Det är inte övningen det är fel på, det är (nästan alltid) utförandet. Om du är för svag för pullups så känns det inte bra eftersom tekniken garanterat kommer brista. Även om tekniken inte brister kan rep rangen vara för låg för att det ska kännas bra i lederna.

Det är därför du inte känner obehag i kroppen när du kör pulldowns, du har en passande vikt till din styrka vilket antagligen gör att din teknik också blir bättre. Är ju bara att testa att slänga på din kroppsvikt på pulldown maskinen och se hur det känns jämfört med pullups. Tvivlar på att det är någon större skillnad i obehag eftersom rörelsemönstret är så likt.

Säger inte mot att det finns variation från person till person angående vad som passar och inte passar. Tycker bara det är fel att mena att pullups och andra icke-maskin övningar har större skaderisk än motsvarande maskiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Grymt! Det måste jag testa. Fick problem med golfarmbåge efter att jag jagat fler reps lite väl intensivt så nu har jag stagnerat på 10 reps senaste halvåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Jag har aldrig varit med om någon som gör illa sig i chins eller pull up.

Dock har det hänt att latsmaskinens vajer har gått av och gett någon en fin fläskläpp 😊

Men man måste komma ihåg att kroppen anpassar sig efter vad du gör och utmanar du inte kroppen kommer du stagnera.

Att man är äldre är inte en ursäkt för undvika kroppsvikt/skivstångs övningar. Det bästa med dem övningarna är att man får gratis core styrka vilket man oftast inte får med maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra med olika åsikter, jag inser att vi inte kommer överens. Det är helt ok.
Jag säger inte att någon gör fel, det är väldigt individuellt.

Jag tycker att det kan bli lite religion ibland. Influencers, bro-science och andra förståsigpåare.
Det kommer en massa åsikter som för vissa blir orubbliga sanningar.

Som jag ser det finns det väldigt många vägar till Rom då det kommer till styrketräning.
Kontinuitet och lite push så kommer resultaten.
Vill man minmaxa med "rätt" övningar, kosttillskott, se videor, använda andras träningsprogram och köra skiten ur sig med superset, dropset mm, så fine, gör det.
Men det går att nå bra resultat ändå. Exakt lika bra över tid? Nej det säger jag inte, men kanske nog bra för det man är ute efter.
Tror många blir avskräckta från träning eller slutar med det på grund av att det är för stökigt. Det kan vara jävligt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Bra med olika åsikter, jag inser att vi inte kommer överens. Det är helt ok.
Jag säger inte att någon gör fel, det är väldigt individuellt.

Jag tycker att det kan bli lite religion ibland. Influencers, bro-science och andra förståsigpåare.
Det kommer en massa åsikter som för vissa blir orubbliga sanningar.

Som jag ser det finns det väldigt många vägar till Rom då det kommer till styrketräning.
Kontinuitet och lite push så kommer resultaten.
Vill man minmaxa med "rätt" övningar, kosttillskott, se videor, använda andras träningsprogram och köra skiten ur sig med superset, dropset mm, så fine, gör det.
Men det går att nå bra resultat ändå. Exakt lika bra över tid? Nej det säger jag inte, men kanske nog bra för det man är ute efter.
Tror många blir avskräckta från träning eller slutar med det på grund av att det är för stökigt. Det kan vara jävligt enkelt.

Det är en annan diskussion. Det jag ville påpeka var att det inte finns någon specifik större skaderisk med frivikt övningar om de utförs korrekt (teknik och väl vald rep range). Det är alltså inget man aktivt bör undvika bara för man är 40+, finns ingen logik i det. Det kan vara bättre eller sämre än maskiner men sådant är individuellt och det undersöker man själv, precis som du har gjort i ditt fall med gå från pullups till pulldown.

Men du har helt rätt, det är OK att vi är oense som våra gymfilosofier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Kul att höra! Marklyft är helt klart en personlig favorit för mig.

Tränade som mest för kanske 5-6 år sedan (innan barn) och då hade jag ett maxlyft på 230 eller 240kg.

Där har jag inte varit sedan dess men igår fick jag åtminstone upp 190kg i hemmagymmet, det får man väl vara nöjd med med tanke på hur sporadisk träningen är just nu

Det har blivit det för mig med! Det blir lite som idrott istället för att bara lyfta vikt iom all teknik. Världens lättaste mest svåra övning! Lyft en vikt från golvet, hur svårt ska det va?

Snyggt! Det är fan mycket vikt! Börjar få sjuk respekt för vikt i mark. 100kg tex kan man slänga runt lite hur som helst, men ” Bara” 150+ vill inte stången släppa marken längre..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är en annan diskussion. Det jag ville påpeka var att det inte finns någon specifik större skaderisk med frivikt övningar om de utförs korrekt (teknik och väl vald rep range). Det är alltså inget man aktivt bör undvika bara för man är 40+, finns ingen logik i det. Det kan vara bättre eller sämre än maskiner men sådant är individuellt och det undersöker man själv, precis som du har gjort i ditt fall med gå från pullups till pulldown.

Spännande att man kan se saker 100% motsatt och vara övertygad om att det är logiskt.
För mig är det helt logiskt att det är större slitage och skaderisk med den typen av övningar.
Det räcker med att ha testat bägge varianterna för att direkt känna det.
Men jag har onekligen ingen forskning/siffror att hänvisa till, så ambitiös är jag inte i mitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Spännande att man kan se saker 100% motsatt och vara övertygad om att det är logiskt.
För mig är det helt logiskt att det är större slitage och skaderisk med den typen av övningar.
Det räcker med att ha testat bägge varianterna för att direkt känna det.
Men jag har onekligen ingen forskning/siffror att hänvisa till, så ambitiös är jag inte i mitt resonemang.

På vilket sätt kan två nästan identiska rörelsemönster vara så olika i skaderisk, det är det jag anser är fullkomligt ologiskt. Jag pratar inte om specifika situationer utan som ett generellt påstående.

Du tog tidigare upp att pulldowns medför en mindre skaderisk tack vare att du kan justera vikten efter behov. Det stämmer för dem som är för svaga för vanliga pullups eftersom de förmodligen bara kan göra ett par pullups med bra teknik. Skaderisken ökar markant ju närmare man är mot sitt one-rep max så självklart medför pullups en högre skaderisk för dessa individer men det handlar om belastning i form av vikt, inte rörelsemönstret i sig. Pullups är helt klart för de mer avancerade gymutövarna eftersom det kräver styrka och muskler men är du kapabel till att göra det är det absolut inget man aktivt bör undvika.

Återigen, har du testat att köra din kroppsvikt i pulldowns och i så fall upplevde du natt och dag i obehag jämfört med pullups? För mig låter det som att du har kört pullups, fick sedan ont för att det var tungt för din nivå och sedan gick över till pulldowns och sänkte vikten med x kg tills du kunde göra reps med bra teknik alternativt kom upp i en rep range som ger bra stimulans utan ledsmärta. Och det är inget fel med det, tvärtom är det så man ska göra. Det betyder däremot inte att slutsatsen bör bli att pullups är dåliga generellt, om så var fallet.

förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

På vilket sätt kan två nästan identiska rörelsemönster vara så olika i skaderisk, det är det jag anser är fullkomligt ologiskt. Jag pratar inte om specifika situationer utan som ett generellt påstående.

Du tog tidigare upp att pulldowns medför en mindre skaderisk tack vare att du kan justera vikten efter behov. Det stämmer för dem som är för svaga för vanliga pullups eftersom de förmodligen bara kan göra ett par pullups med bra teknik. Skaderisken ökar markant ju närmare man är mot sitt one-rep max så självklart medför pullups en högre skaderisk för dessa individer men det handlar om belastning i form av vikt, inte rörelsemönstret i sig. Pullups är helt klart för de mer avancerade gymutövarna eftersom det kräver styrka och muskler men är du kapabel till att göra det är det absolut inget man aktivt bör undvika.

Återigen, har du testat att köra din kroppsvikt i pulldowns och i så fall upplevde du natt och dag i obehag jämfört med pullups? För mig låter det som att du har kört pullups, fick sedan ont för att det var tungt för din nivå och sedan gick över till pulldowns och sänkte vikten med x kg tills du kunde göra reps med bra teknik alternativt kom upp i en rep range som ger bra stimulans utan ledsmärta. Och det är inget fel med det, tvärtom är det så man ska göra. Det betyder däremot inte att slutsatsen bör bli att pullups är dåliga generellt, om så var fallet.

Tycker det är givet, du har hela balansbiten och teknikbiten, samt att du kan få problem om det visar sig att något är för svagt.
Du säger det själv - den är mer avancerad, vilket jag då kallar större risk.
Tänker att du får ge dig i och med detta, men det lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Tycker det är givet, du har hela balansbiten och teknikbiten, samt att du kan få problem om det visar sig att något är för svagt.

Nädå, jag ger mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Jag tror att folk undviker chins för att det är betydligt svårare än latsdrag. Man blir väldigt ödmjuk inför uppgiften om man testat att maxa chins. I slutändan gör man det man tycker är skoj för det är det man gör mest av vilket i sin tur kommer ge bäst resultat i längden.

Permalänk
Skrivet av timpO:

Det har blivit det för mig med! Det blir lite som idrott istället för att bara lyfta vikt iom all teknik. Världens lättaste mest svåra övning! Lyft en vikt från golvet, hur svårt ska det va?

Snyggt! Det är fan mycket vikt! Börjar få sjuk respekt för vikt i mark. 100kg tex kan man slänga runt lite hur som helst, men ” Bara” 150+ vill inte stången släppa marken längre..

Precis så är det, roligt att följa viktökningar i basövningar generellt och ännu roliga om man har någon jämställd att jämföra med!

Jag kan säga att var tio kilo över 200 var ett litet berg för mig att bestiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Precis så är det, roligt att följa viktökningar i basövningar generellt och ännu roliga om man har någon jämställd att jämföra med!

Jag kan säga att var tio kilo över 200 var ett litet berg för mig att bestiga.

Verkligen! Man har framförallt mycket att lära av att diskutera med de som kört tyngre. För det är lite nya tekniska delar för varje platå man hamnar på märker man.

Förstår det! Känner ju hur de där sista Kg just nu blir mycket jobbigare än de varit tidigare att öka på. Så vet inte riktigt hur lång tid jag behöver för att sätta 200kg. Håller på och ska bänka min första 100kg inom en vecka eller två.. Har just nu 1RM på 92,5kg.. "Det är ju nu bara 3,75kg per arm för att få upp skiten på 100kg.. Småbarn grejar ju det... :D"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Fast det där med att utföra friviktsövningar korrekt är inte helt trivialt. Dels går det att debattera hur länge som helst om vad som är korrekt teknik, och dels kan det vara svårt att utföra den tänkta tekniken. Tränar du själv är det exempelvis ingen som kommer säga åt dig att du drar mark med bananrygg, och när du blir trött är det lätt att tekniken blir lidande.

Jag tycker för all del inte att någon ska undvika friviktsövningar, men det är klart det medför viss risk. Snarare tycker jag man ska hantera den risken.

Sen är förstås inte alla maskiner bra heller, men en bra maskin är det svårt att skada sig i (sen kan man förstås debattera vad som är en bra maskin likt man kan debattera vad som är korrekt teknik). Dåliga maskiner kan dock snabbt ge problem.

Technogym som finns på många ställen är exempel på vedervärdigt skräp. Kanske därför de brukar komma med viktmagasin för folk med svår atrofi. Jag har exempelvis aldrig kunnat köra deras axelpress med full ROM utan att få inflammation i axlarna. Då kör jag hellre militärpress som aldrig gett mig problem.

I slutändan blir det dock en fråga om vad som finns tillgängligt. Ofta är valmöjligheterna begränsade om man letar gym inom kort avstånd. Då får man laga efter läge (och vara lycklig om det finns bra utbud vad gäller fria vikter).