Permalänk
Medlem
Skrivet av Stellar:

Hej igen. Sorry för bump. Det här senaste versionen av mitt bygge. Kommer köra med 1440p monitor. Om ni/inet tycker att allt ser bra ut, så kör jag på detta. Orkar inte researcha mer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1493126/14700k-4070-ti-superhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1493126/14700k-4070-ti-super].[/url]

Moderkortet har ingen bios usb uttag. Är det viktigt? Senn finns det en kf version av processorn, som är 400 kr billigare, hur viktig är ett internt grafikkort?

Något högre prestanda och mycket billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/pX0lAY6s3o_UbDFJsCthGLPIxd0/stellar

Permalänk
Medlem

Om du är privatperson så betala inte för Windows, otroligt onödiga 1500 spänn. Bara ladda ner från Microsoft och köra.

Permalänk
Medlem

Söte jesus, budgeten har verkligen ballat ur under resans gång
Kanske värt att tänka ett varv till vad du faktiskt ska ha burken till och vilken prestanda du behöver? (och på vilken sikt)
Om det är gaming som är fokus och du vill köpa nått som håller på hyfsad sikt så skulle jag nog hålla mig till 7800x3d. Då kan du köra luftkylt med Thermalright Assassin och spara en del pengar på kylning ... blir dyrare att kyla Intel som är varmare!

(Utöver det så är det lite skakigt att köpa Liquid freezer 2 i detta läge då trean släppts precis och säljs tydligen billigt på Arctic coolings egna hemsida just nu)

4070ti super verkar som ett rätt rejält hopp upp i pris jämfört med tidigare budget! vanliga 4070 eller 4070 super kanske "räcker" för de spel du spelar? (eller nått av AMD-korten som föreslagits)

Gällande RAM tycker jag du är på rätt spår: 6000 mhz i spannet CL30 till CL36 känns som sweetspot för prestanda kontra pris.

För SSD tycker jag det är bra du inte toksnålar: undvik QLC och de som saknar RAM så kommer du långt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hm tack för infot! Jag ska tänka på saken gällande intel vs amd, du har en poäng där. Jag valde intel för de verkar ha starkare kärnor. Gamla spel använder 1-2 kärnor och där är intel bättre, räknade jag ut för mig själv. Jag vill ha denna dator till att spela gamla, dagens och framtidens spel (8 år frammåt). 7800x3d verkar vara till för esport.
Jag kör ti super för den har 16 gb vram, och vram verkar vara viktigt ju högre upplösning du kör i.

Mycket händer i total war spel. Både grafikkortet och processorns får jobba, det är därför jag inte vill snåla där. Det är bättre att köpa en ti super än att köpa en vanlig för några tusen billigare och sen behöva uppgradera. 12 gb är inte så stabilt för 1440p.

Jag valde arctic II för den känns säkrare, då III inte har hunnits testats av konsumenter och finns inte så många recensioner från privatpersoner. ii är billigare än III hos inet dessutom

Angående ssd:n förstår jag inte riktigt. Har jag valt bra eller dåligt? Jag visste inte att SSD:n hade RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stellar:

Hm tack för infot! Jag ska tänka på saken gällande intel vs amd, du har en poäng där. Jag valde intel för de verkar ha starkare kärnor. Gamla spel använder 1-2 kärnor och där är intel bättre, räknade jag ut för mig själv. Jag vill ha denna dator till att spela gamla, dagens och framtidens spel (8 år frammåt). 7800x3d verkar vara till för esport.

Hmm har inte sett benchmarks på så många gamla spel, men du KAN ha en poäng där att äldre spel kanske inte nyttjar massa cache på samma sätt som nyare spel. Intel kan nog pressa en hel del ur 1-2 kärnor med rätt inställningar, men om du har det fokuset kanske en 14600 skulle räcka? Och jag tror ändå 7800X3D är ett lika bra allroundval, med fördelen det är strömsnålare mm.

Skrivet av Stellar:

Jag kör ti super för den har 16 gb vram, och vram verkar vara viktigt ju högre upplösning du kör i.

Jo, fast 1440p är ingen monsterupplösning direkt. Ovanligt med titlar som käkar så mycket i dagsläget. Du får välja själv om du vill lägga tusenlappar för något som kanske är användbart senare
Jag ska erkänna jag har dålig koll på Total war dock, men kan tänka mig det är rätt hungrigt! Har du gjort din hemläxa där så backar jag... Men AMD lär ha mer prisvärda 16GB kort!

Skrivet av Stellar:

Jag valde arctic II för den känns säkrare, då III inte har hunnits testats av konsumenter och finns inte så många recensioner från privatpersoner. ii är billigare än III hos inet dessutom

Jo, ska du köpa från enbart Inet och i närtid så är väl inte tvåan ett dåligt val. Men köper du 7800x3d är den overkill. Thermalright PA bör räcka till vettig ljudnivå

Skrivet av Stellar:

Angående ssd:n förstår jag inte riktigt. Har jag valt bra eller dåligt? Jag visste inte att SSD:n hade RAM.

Det är en bra disk! Jag hade nog valt samma (utan att ha lusläst nuvarande priser på Inet)
Jepp sitter lite RAM cache på många SSD, men långt från alla. Historisk så har diskar utan RAM varit rena budgetbyggen och ganska slöa, men nuförtiden verkar gränserna suddas ut lite med bättre optimering av kontrollerkretsarna. Personligen hade jag iallafall sett till att min "main" disk har DRAM cache och att den inte har QLC minnen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.