Tips på komponenter för sim-racing?

Permalänk
Medlem

Tips på komponenter för sim-racing?

Funderar på att bygga en extra dator som enbart ska användas till att köra spel för sim-racing.
Har byggt ett antal datorer genom åren men aldrig en med ett nischat behov, därav lite behov av tips på komponenter.
Kommer köra en skärm med upplösning 5120x1440, 120hz.
Spelen som är aktuella i dagsläget är:

• Assetto Corsa

• Project cars 2 & 3

• iRacing

Spelen i sig är inte så tungdrivna men skärmen är det och bra flyt premieras och gärna med så hög kvalité som möjligt för bästa inlevelse och upplevelse.

Tips på chassi, kringutrustning(mus, tangentbord, m.m), lagring och kylning behövs inte och ingår inte i budget. Operativsystem ingår inte heller i budget.

Budget är flytande men vill gärna hålla den så låg som möjligt, så definitivt inga 4090 🙂.
Vill gärna hamna under 15 000 och definitivt under 20 000.

Permalänk
Medlem

Initialt så ska jag säga att i iracing och ACC iaf, så SKA man ha en amd x3d prolle, 5800x3d eller ännu bättre 7800x3d. De är monster i sim titlar. Hade man lagt 2000kr mer på GPU och suttit med en 7600 vs att lägga pengarna på 7800x3d och 1500-2000 mindre gpu så får man mer fps med x3d prollen och billigare gpu.

Ska du köra VR vilket du inte ska så är Nvidia ett måste på gpu, tror även de tjänar fps i iracing med trippel skärm också men jag kör vr så kan inte testa. Iracing t.ex. har att man inte behöver ha nvidia surround igång men med en annan feature så får man bättre fps när den hanterar trppels

Iracing vill ha 32 gig minne, flera polare som hade stutter med bara 16.
men en 5700x3d och ett 4060ti är inte orimligt om du vill spara pengar, hade själv nog velat gå upp i am5 och 7800x3d men det är beroende på budget också. Korten tappa enorm prestanda om per bracket i de lägre klasserna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tack för input.
Har kört en del simracing i VR och vore skoj att köra mer men får nog lägga mer på GPU än jag tänkt iså fall. Har kört med ett 6800XT och det funkar hyfsat men fick skruva ner kvalitén lite mer än jag ville. Så VR är ingen prioritet.

Gäller även fördelen för x3D även gamla AC? Det är det som kommer spelas innan det blir ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Tack för input.
Har kört en del simracing i VR och vore skoj att köra mer men får nog lägga mer på GPU än jag tänkt iså fall. Har kört med ett 6800XT och det funkar hyfsat men fick skruva ner kvalitén lite mer än jag ville. Så VR är ingen prioritet.

Gäller även fördelen för x3D även gamla AC? Det är det som kommer spelas innan det blir ACC

Finns inte så mycket benchmark på just gamla AC. ACC testar t.ex. hardware unboxed i deras svit av cpu tester och finns flera iracing youtubers som testar iracing med ny hårdvara.
Men skulle gissa resursmässigt är ac och acc rätt likt mer än att ACC är mycket mer tungdrivet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Har funderat och kikat runt lite.
Verkar som att en X3D processor är det jag bör skaffa och även om 5700X3D blir lite billigare är det nog värt att satsa på 7800X3D ändå då vi pratar om kanske 1500:- i total skillnad.
Har använt ett Radeon 6800XT med skärmen jag nämnde i första posten och tyckte då att det inte riktigt räckte till och vill iså fall ha ett grafikkort som åtminstone är något bättre.

Så knåpade ihop ett bygge å tänkte höra om ni ser att jag borde göra några ändringar.
Jag har inte kollat om minnena finns på QVL än, så de kan behöva ändras.