Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Kollar man bara på den totala försäljningen så ingår tjänstebilar vilket blir missvisande om man skall se vad "Svensson" betalar.
Statistiken för bilar registrerade på fysiska personer ser lite annorlunda ut.
De 30 vanligaste modellerna kostade i genomsnitt 418k 2023.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att när jag följde eventet i somras så var det ingen som gjorde något galet men det har varit någon tidigare år som spexat till det för att göra det bästa av det. De allra flesta sätter sig i bilen och kör men under åren har det funnits enstaka personer som gjort massa saker mest på skoj.

Som sagt håller jag med dig om att elbilarna som är bra på långresa idag kostar en del, men det blir billigare med tiden. När jag köpte min Model S för drygt 6 år sedan så var det mycket dyrare än idag för vad man fick vad gäller räckvidd och laddtid (och det är trots inflationen och svagare krona), förhoppningsvis fortsätter det på den vägen. Tycker helt enkelt att det som krävs för att en klar majoritet ska bli nöjda är att trycka ner den hårdvara vi redan har i pris, inte att vi måste få fram bättre hårdvara.

Nu börjar dessutom begagnatpriserna bli mer normala för elbilarna vilket gör att det blir vettigt att köpa sådana vilket såklart kommer göra det mer tillgängligt. Men frågan är väl också vad en Svensson-bil är år 2024, den mest sålda bilen förra året var ju en Model Y så en ”normal” nybil verkar vara rätt dyr idag.

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Mig veterligt drar inte en stark elmotor mer än en svag vid given belastning - såvida den inte bara har permanentmagneter. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl det sämsta av två världar. Dyr. Tung. Dåligt utnyttjade utymmen. Tråkig, bullrig förbränningsmotor, litet batteri med klen elmotor. Hög servicekostnad och en massa rörliga delar som går sönder.

Precis min åsikt, och erfarenhet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur menar du när du skriver att det är många bilar som klarar sträckan Ystad-Haparanda på under 3h laddning?
Det är inte många olika modeller på SECC’s hemsida och hälften 2023 (7 av 14) var Tesla.

Sedan kör de med mindre fälgstorlek än normalt, avstängd AC, lättade bilar samt i vissa fall fyllt upp baksätet med madrasser för att inte behöva värma upp så mycket luft????

Låter långt ifrån ett jämförligt ”test”.

Tittar man sedan på de bilar som du nämner borde klara 17+17 -10 så pratar vi bilar för 630’ - 1,2M.

Dina exempel hör ju bara till entusiaster och höginkomsttagare.
Ska man snacka bilar för Svensson får man väl ändå anpassa urvalet av exempel.

Svårt att föra en diskussion om mn jämför äpplen med päron.

Om du kan hålla med om att google maps beräkning av körtid brukar stämma ganska hyfsat (har gjort det för mig när jag testat) så kan du kolla på 2022 års topplista här.
https://alltomelbil.se/ystad-haparanda-med-elbil-lika-snabbt-...

google map anger att det tar 17,5 timmar med nonstop körning i gällande hastighet, det innebär att alla under 20,5 timmar har klarat resan med mindre än 3 timmars laddning.

En anna sak från detta är att sträckan Ystad - Stockholm klarades med endast 8 minuters laddning, man måste inte ladda fullt varje gång man laddar

Har man laddmöjlighet på slutdestinationen (vilket många har) behöver man ladda mer än att man kommer dit, sen laddar man upp medans bilen står parkerad och man själv gör annat.

Allt eftersom infrastrukturen för laddning växer blir det lättare och lättare med elbil eftersom man kan ladda medans man göra annat, försök få bilen tankad (på annat ställe än en mack) medans du göra annat

Ja det går fortfarande snabbare att tanka en vanlig bil, men laddtiderna för elbilar minskar mer och mer och om tekniken fortsätter utvecklas som den borde är vi snart nere på mycket korta tider för att ladda fullt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

En ICE-motor har typiskt sin maximala effektivitet vid ~70 % av peak-effekt. Den typ av elmotorer som används i elbilar har tydligen (fick läsa på om det, har dålig koll på tekniken här...) sin topp vid ~30 % av peak-effekt.

Så ur den anledning finns en poäng att använda rätt kraftiga elmotorer, framförallt blir regenerering mer effektiv med större motorer då det oftare handlar om större effekt vid inbromsning (om man nu inte kör som om man befinner sig på LeMans...).

Det kanske delvis förklarar varför man ser så många elbilar med ICE-mått mätt galet många hästkrafter. Men känns ändå rätt suboptimalt att normalkonfiguration ska ha så hög effekt. Uppenbarligen är det dåligt för säkerheten, elbilar är iblandade i betydligt mer olyckor.

Precis som den amerikanska undersökning jag länkade ovan har liknande slutsats gjorts i Schweiz

"Electric cars cause around 50 % more collisions with self-inflicted damage on the road than conventional passenger cars, and the high-performance ones even more than twice as many."

"The risk here is not in reducing speed, but rather in accelerating. The so-called overtapping effect is often underestimated. Electric cars have a very high torque, which is immediately noticeable when the pedal is pressed, so that there is often unintended and jerky acceleration that is no longer controllable. This effect is likely to be the cause of increased damage frequency, among other things. In an initial crash in which a Tesla driver supposedly presses the pedal only briefly and loses control due to the strong acceleration. As a result of the rollover and the impact, there is sever damage to the underbody of the car, which brings up the next topic: the underbody."

Hur mycket effekt man kan få ut är långt mer en effekt av storleken på batteriet än något annat. Sen behöver saker som hjulupphängning, däck, bromsar, etc dimensionernas efter peak-effekt. Även där är det galet att ha massor med effekt som förval, det kräver dyrare bromsar och däckdimensioner som ger högre pris och sämre räckvidd.

Fördelen med elbilar är att man rätt enkelt kan begränsa effekten och än mer effekt-kurvan med programvara. Tror/hoppas man framåt kommer kunna något över de enklaste modellerna utan att automatiskt få 400-500 hp på köpet.

Massor med hästkrafter kan absolut vara kul, i rätt bil och när man själv valt att ta kostnaden det medför i försäkring, reservdelar, etc. Men känns bara korkat att trycka in "svensson-åk" bara för att det går, statistiken ovan visar att det inte heller gynnar säkerheten på vägarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Storlek påverkar inte effektivitet på det viset, om något är "större" motorer effektivare likt en större PSU i datorn vid last.
Det som skulle kunna göras annorlunda är att ha växlar, men det är rätt dumt overall.
Kanske man skulle gimpa effekten på motorn och därmed slippa aktiv kylning... men batterierna behöver redan det så rätt dumt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

Där kan jag hålla med dig, även om min Q4 ger mig tillräckligt med räckvidd så hade jag inte haft något emot att få ännu mer.
Sen är det ju inte alla elbilar som gör 0-100 så snabbt, min ligger väl på 8,5 sekunder vilket även det är fullt tillräckligt för mig.

Citat:

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Batterierna har ju visat sig hålla betydligt bättre än vad man först trott och dom flesta har väl runt 8 års garanti på batterierna med en max förlust av 20%, den förlusten tror jag ingen lyckats komma upp i om det inte blivit något fel på batteriet.

Motorerna tror jag inte är ett problem, tror dom håller bättre i vårt klimat än en förbränningsmotor, sen tror jag inte dom är dyrare än en ICE motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Får man fråga vad för elbil det var? Vi har kört Stockholm - Göteborg ToR relativt ofta och det är inte tal om några vidare långa laddstopp även om vi är sådana som kör fort. Men det finns helt klart elbilar som inte är lika bra på långresa och kräver lång laddning.

Audi Q4 40.

Sträckan är mestadels 70-80 km/h med inslag av 90/110 så dieselbil alltid 30km/h över hastighetsbegränsningen men mycket omkörning, gas och broms. Därav en dåre mindre på vägarna.

Med elbilen farthållare nära hastighetsbegränsningen då räcker det med ett laddstopp om 30-40 min.

Funderade alltid på att jag upplevde att alla Teslor körde så långsamt med tanke på prestandan på många modeller tror nu jag förstår varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Audi Q4 40.

Sträckan är mestadels 70-80 km/h med inslag av 90/110 så dieselbil alltid 30km/h över hastighetsbegränsningen men mycket omkörning, gas och broms. Därav en dåre mindre på vägarna.

Med elbilen farthållare nära hastighetsbegränsningen då räcker det med ett laddstopp om 30-40 min.

Funderade alltid på att jag upplevde att alla Teslor körde så långsamt med tanke på prestandan på många modeller tror nu jag förstår varför

Okej ja då förstår jag varför. Ja vi kör oftast precis under ”bli av med kortet” och Stockholm - Göteborg har legat kring 15-30 minuter laddning de senaste åren beroende på vilken bil vi haft.

Tror knappast de som kör Tesla kör långsamt för att spara energi då för t.ex. en Model 3 så går A till B tiden ner ju snabbare man kör upp till rätt höga hastigheter just för att bilen laddar så pass snabbt i antal verkliga km/min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Så det lär nog dröja bra många år innan några mackar börjar stänga ner.

Fyra månader senare har en stängt, och visst en svala gör ingen sommar men tongångarna från branchen är inte muntra direkt.

https://alltomelbil.se/konkursen-sista-macken-langt-borta-inn...

I dag är läget "mackar finns överallt medan laddare är sällsynta" men förr eller senare lär det ju bli tvärsom. Frågan är om inte de sista fossilbilförarna kommer känna av räckviddsångest de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Fyra månader senare har en stängt, och visst en svala gör ingen sommar men tongångarna från branchen är inte muntra direkt.

https://alltomelbil.se/konkursen-sista-macken-langt-borta-inn...

I dag är läget "mackar finns överallt medan laddare är sällsynta" men förr eller senare lär det ju bli tvärsom. Frågan är om inte de sista fossilbilförarna kommer känna av räckviddsångest de också.

Det är inte den enda macken i Hagfors. Dock är Hagfors en liten ort (under 5000 invånare) och det finns knappast särskilt mycket underlag enbart på orten. Att det alls har funnits flera mackar kvar så länge lär nog bero på trafik som passerar igenom orten, samt att Uddeholms fabrik ligger där. Om jag misstänker rätt kring vilket bolag det är så har soliditeten inte direkt varit lysande ens före det såldes ett märkbart antal elbilar. Att "välta" ett sådant bolag som har så stor omsättning, men så liten ekonomisk buffert kräver inte särskilt mycket. Huruvida någon annan med lite kreativitet på intäktssidan kan skrämma liv i den med ett nytt bolag förtäljer inte historien. Till saken hör förstås också att macken var bemannad med flera anställda. Det behövs inte om man bara ska sälja bensin/diesel/biodrivmedel, vilket ju är något som har drabbat en del mackar. Butiken har försvunnit och det har blivit en automatmack och ibland bedrivs verkstad med mycket kortare öppettider i de gamla lokalerna.

Sedan säger det sig självt att man inte kan ha en mack till en (1) bensinbil i hela Sverige. Det torde dock vara rätt långt dit om inte bränslepriserna blir extremt höga. Någon bred lösning på den uttalande dieselsidan, dvs lastbilar, entreprenad, jordbruk osv finns än så länge inte ens om man tycker att räckvidden på elbilar är finfin. Man kan köra dem på olika typer av derivat som liknar diesel, men den måste fortfarande distribueras. Det här med tunga fordon illustreras nog i Hagfors med tanke på att det finns rena dieseltankar, dvs ej kompletta mackar.

I verkligheten är det ju också så att flera mackar även installerar laddare, men då lär man behöva ha några pengar till att börja med och en verksamhet som i övrigt har någon slags bärighet. Svårare i glesbygd än längs E4:an och för stora mackar i Storstockholm... Någon gång kanske den sista litern bensin/diesel (eller substitut) säljs, men det är inte ett absolut binärt förhållande.

Sedan har den så kallade mackdöden pågått i många, många decennier. Antalet mackar har minskat mer eller mindre konstant, men i olika takt. Dock blev mackarna under en period framförallt färre, men större. Mer sentida har pumplagen och ökade krav på rörledningar mm under mark (som tvingat fram omfattande grävning) varit ett aber som har försvårat för mindre/ekonomiskt svagare mackar, inte minst i glesbygd.

skrivfel
Permalänk
Medlem

Har inte kört någon längre sträcka sen vi köpte vår model 3 och hämtade hem den Göteborg -> Umeå, men härom dagen rullade vi ner till Uppsala, strax under 60 mil. Vi började med 100%, kom fram med 32% och laddade totalt 32 minuter på vägen. Kan inte klaga på det, och det hade inte gått snabbare med vår dieselbil, för vi hade stannat minst en halvtimme då också.

Dessutom tycker jag att jag hade hög förbrukning stor del av vägen, var nästan uppe i 2kWh/mil, men det var ändå riktigt kasst väder och runt 10-15 grader. När det lugnade sig verkade 1,7 bli snittet. I vardagskörningen ligger den mellan 1,2 och 1,6 nu i sommartemp, men då är det såklart lägre hastigheter också

Det tråkiga med längre resor är ju att det är så dyrt att ladda, 5kr/kWh tycker jag är för mycket. Blir ju uppåt 10kr/mil vid förbrukning kring 2kWh så knappt, om ens, billigare än annat bränsle om man ligger runt 0,6-0,7 i förbrukning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Fyra månader senare har en stängt, och visst en svala gör ingen sommar men tongångarna från branchen är inte muntra direkt.

https://alltomelbil.se/konkursen-sista-macken-langt-borta-inn...

I dag är läget "mackar finns överallt medan laddare är sällsynta" men förr eller senare lär det ju bli tvärsom. Frågan är om inte de sista fossilbilförarna kommer känna av räckviddsångest de också.

Snarare senare då snabbladdare kräver enormt med infrastruktur skilt från en dunk i marken, några pumpar, och en flotta lastbilar.

Elbilar som en del av den större infrastrukturen är ren fantasi denna och troligen nästa decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Fyra månader senare har en stängt, och visst en svala gör ingen sommar men tongångarna från branchen är inte muntra direkt.

https://alltomelbil.se/konkursen-sista-macken-langt-borta-inn...

I dag är läget "mackar finns överallt medan laddare är sällsynta" men förr eller senare lär det ju bli tvärsom. Frågan är om inte de sista fossilbilförarna kommer känna av räckviddsångest de också.

Skillnaden är att i en fossilbil kan du ställa in ett par 20 liters dunkar i bakluckan så har du 50+ mil extra. Vet att vissa elbils ägare har en generator med och bränsle till den för att kunna ladda vid vägkanten men känns mer krångligt och tar nog längre tid.

Elbilar har en bra bit kvar, laddningen är nog bland det största bekymret när det gäller publika laddare, dyrt och 511 appar och eller "brickor" till vansinne. Det är nog största klagomålet jag hör från vänner med elbilar.
Bor man i lägenhet utan laddstolpe är det bara att glömma att ha elbil, speciellt om man vill spara pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Snarare senare då snabbladdare kräver enormt med infrastruktur skilt från en dunk i marken, några pumpar, och en flotta lastbilar.

Elbilar som en del av den större infrastrukturen är ren fantasi denna och troligen nästa decennium.

Jag blir helt förvirrad, givetvis är det enklare att dra en kabel en gång och aldrig behöva göra något igen någonsin jämfört med att behöva ha ständiga leveranser av raffinerad petroleum från en flotta lastbilar, men det låter som du menar tvärsom?

Elbilarnas infrastruktur är i sin linda just nu, men den kommer givetvis vara helt i särklass överlägsen när den är utbyggd. Eldrivna lastbilar är ju en succesaga, de säljer som smör. Man spar så mycket pengar på bränsle att åkerierna köar hos alla som kan leverera. Snabbladdningsstationer med nära eller över megawattkapacitet byggs redan.

Jag är helt övertygad om att bensinpumpar har påbörjat samma resa som telefonkioskerna, frågan är bara om den sista stänger om 10 eller 20 år. Senare än så lär det inte bli även om vissa kanske drivs vidare under kulturarvsbudgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skillnaden är att i en fossilbil kan du ställa in ett par 20 liters dunkar i bakluckan så har du 50+ mil extra.

När den dagen kommer att du måste göra det tror jag de dunkarna kommer kosta 1000 kr vardera och du måste beställa dem för hemleverans.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Elbilar har en bra bit kvar, laddningen är nog bland det största bekymret när det gäller publika laddare, dyrt och 511 appar och eller "brickor" till vansinne. Det är nog största klagomålet jag hör från vänner med elbilar.
Bor man i lägenhet utan laddstolpe är det bara att glömma att ha elbil, speciellt om man vill spara pengar.

Du har helt rätt i detta, ingen diskussion. Men jag tror det är ett övergående problem.
Säg 2-3 år till så laddar man med kreditkort överallt om man vill och man får 30 mil på 10 min vid nästan varje snabbköp. Då funkar det även för lägenhetsbor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag blir helt förvirrad, givetvis är det enklare att dra en kabel en gång och aldrig behöva göra något igen någonsin jämfört med att behöva ha ständiga leveranser av raffinerad petroleum från en flotta lastbilar, men det låter som du menar tvärsom?

Elbilarnas infrastruktur är i sin linda just nu, men den kommer givetvis vara helt i särklass överlägsen när den är utbyggd. Eldrivna lastbilar är ju en succesaga, de säljer som smör. Man spar så mycket pengar på bränsle att åkerierna köar hos alla som kan leverera. Snabbladdningsstationer med nära eller över megawattkapacitet byggs redan.

Jag är helt övertygad om att bensinpumpar har påbörjat samma resa som telefonkioskerna, frågan är bara om den sista stänger om 10 eller 20 år. Senare än så lär det inte bli även om vissa kanske drivs vidare under kulturarvsbudgeten.

Absolut, kräver enormt med NY infrastruktur för snabbladdarna - du måste förstå att varje elbil per år drar lika mycket ström (om inte magnitud mer) som ett hushåll per år.
Blir typ att hela Sveriges elnät behöver koncentreras ner och dras parallellt bara för att föda snabbladdarna.

I glesbygden blir problemet att det är liten skala (en bensinmack är otroligt billig att installera jämförelse)
För att inte nämna att laddarna kräver underhåll från slit och sabotage och att strömmen behöver genereras till att börja med och västvärlden är komiskt underinvesterad i billig el.

Sedan är problemet med ostabila och dyra battier och obefintliga reparationer...
El-revolutionen har gått helt fel (tack Elon).

Permalänk
Medlem

bara titta över gränsen mot norge , ingen problem med laddare på gläsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

bara titta över gränsen mot norge , ingen problem med laddare på gläsbygden.

Norge har oändligt med pengar, energi och halva population.
Vad man egentligen vill veta är vilka bilar privatpersoner äger om dom skulle ge upp alla subventioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

När den dagen kommer att du måste göra det tror jag de dunkarna kommer kosta 1000 kr vardera och du måste beställa dem för hemleverans.

Du har helt rätt i detta, ingen diskussion. Men jag tror det är ett övergående problem.
Säg 2-3 år till så laddar man med kreditkort överallt om man vill och man får 30 mil på 10 min vid nästan varje snabbköp. Då funkar det även för lägenhetsbor.

Ja vi får se hur det blir. Det största problemet här är vårt dåliga elnät. Vi får avvisa företag som vill expandera för att elnätet inte klarar belastningen, då blir det svårt om även laddning ska in och bråka där med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Absolut, kräver enormt med NY infrastruktur för snabbladdarna - du måste förstå att varje elbil per år drar lika mycket ström (om inte magnitud mer) som ett hushåll per år.
Blir typ att hela Sveriges elnät behöver koncentreras ner och dras parallellt bara för att föda snabbladdarna.

I glesbygden blir problemet att det är liten skala (en bensinmack är otroligt billig att installera jämförelse)
För att inte nämna att laddarna kräver underhåll från slit och sabotage och att strömmen behöver genereras till att börja med och västvärlden är komiskt underinvesterad i billig el.

Sedan är problemet med ostabila och dyra battier och obefintliga reparationer...
El-revolutionen har gått helt fel (tack Elon).

Trenden nu är ändå att mackarna adderar snabbladdare till sitt sortiment då de ser bensindöden sakta komma kryande, men med (antagligen) snabbt accelererande fart under nästkommande decennium.

OKQ8 bygger laddare på 300 mackar, Statoil, jaja..Circe K har +100 laddare. Infrastrukturen finns ju där, även om det är glesbyggd. Bara att uppgradera från 'tank i marken' till ett par stora vägguttag och hoppas på att vi har en regering som hänger med i svängarna av vad som komma skall..

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Absolut, kräver enormt med NY infrastruktur för snabbladdarna - du måste förstå att varje elbil per år drar lika mycket ström (om inte magnitud mer) som ett hushåll per år.
Blir typ att hela Sveriges elnät behöver koncentreras ner och dras parallellt bara för att föda snabbladdarna.

I glesbygden blir problemet att det är liten skala (en bensinmack är otroligt billig att installera jämförelse)
För att inte nämna att laddarna kräver underhåll från slit och sabotage och att strömmen behöver genereras till att börja med och västvärlden är komiskt underinvesterad i billig el.

Sedan är problemet med ostabila och dyra battier och obefintliga reparationer...
El-revolutionen har gått helt fel (tack Elon).

Elförbrukning i Sverige 2023 134,8 TWh
Av det stod Bostäder, service mm för 54% (73,3 TWh)
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/elfakta/energianvandni...

1 miljon elbilar drar ca 3-4TWh
(1000000 x 1500-2000mil x 2KWh/mil)

Givetvis har vi i Sverige alla förutsättningar att klara detta.
Om, våra folkföreträdare ser till att göra det de är valda för.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Nu har jag knappt läst i den hår tråden, men sett att frågan dykt upp ibland och det är något jag tycker är intressant. Nämligen om ni kör elbil har köpt en privat eller om ni har företag som betalar den?

Jag känner ingen som har elbil privat, men flera som valt elbil som tjästebil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Trenden nu är ändå att mackarna adderar snabbladdare till sitt sortiment då de ser bensindöden sakta komma kryande, men med (antagligen) snabbt accelererande fart under nästkommande decennium.

OKQ8 bygger laddare på 300 mackar, Statoil, jaja..Circe K har +100 laddare. Infrastrukturen finns ju där, även om det är glesbyggd. Bara att uppgradera från 'tank i marken' till ett par stora vägguttag och hoppas på att vi har en regering som hänger med i svängarna av vad som komma skall..

Att macken har belysning och lite el till att driva pumparna betyder inte att det finns sådan kapacitet vare sig på anslutningen in till macken, eller utanför, så att det snabbt och enkelt går att sätta upp laddare. Det är här somliga lever fullständigt uppe i det blå. Ett tydligt exempel är att "halva Vaxholm" ska grävas upp framförallt för att Trafikverket ska få till laddare till den eldrivna vägfärja de har beställt till Vaxholmsleden. Vi pratar grävning på en sträcka på 2,2 km, i tätbebyggt område. Snabbt och enkelt, sa Bull. Det är klart att detta även kommer att kunna komma andra förbrukare till del också, men den som inbillar sig att elnätet överallt är dimensionerat för att sätta upp snabbladdare saknar verklighetskontakt. Dessutom kan ta det ta tid att komma från idé till faktiskt genomförande, så att nå fram till fungerande laddare kan ibland ta flera år. Om inte sådan anslutning bara nekas pga kapacitetsbrist.

Notabelt angående Trafikverkets avtal med nätägaren är att i överenskommelsen ingår att de inte ska utnyttja kapaciteten fullt ut, på grund av elnätets kapacitetsbrist. Annars hade det blivit njet på fler anslutningar tills ytterligare omfattande arbeten har genomförts. Det här är inte som att hänga upp nätverkskablar som tvättlinor kors och tvärs i lägenheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Norge har oändligt med pengar, energi och halva population.
Vad man egentligen vill veta är vilka bilar privatpersoner äger om dom skulle ge upp alla subventioner.

Vad är det för oändlig energi Norge har? Har för mig att dom importerar rätt friskt från oss emellanåt.
Sen får vi även tillbaka en del fast i andra delar av Sverige från Norge under vissa delar av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Elförbrukning i Sverige 2023 134,8 TWh
Av det stod Bostäder, service mm för 54% (73,3 TWh)
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/elfakta/energianvandni...

1 miljon elbilar drar ca 3-4TWh
(1000000 x 1500-2000mil x 2KWh/mil)

Givetvis har vi i Sverige alla förutsättningar att klara detta.
Om, våra folkföreträdare ser till att göra det de är valda för.

Addera att raffinaderier även konsumerar en del el. Nu kommer vi inte lägga ner dessa bara för att vi kör el, men det lär minska.

Permalänk
Medlem

Det som är lite intressant är att vi hela tiden har något X vs Y scenario och att man måste ställa sig på någon sida.
Jag älskar båda typer av motorer och kan se att det finns för och nackdelar med båda.

Sen har vi ju haft olika bränsletyper sedan urminnestider och kommer ha det även i framtiden, så förstår inte den ständiga jakten på att man måste ställa sig på en sida. Sen så brukar det vara så att om man står på ena sidan och gapar sig blå så brukar man ha rätt dålig koll på den andra. Minns tillbaka till Amiga VS Atari, Mac VS PC, Android VS Apple, Bensin VS Diesel, Etanol VS Biogas, Saab vs Volvo....ja ni hajjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja vi får se hur det blir. Det största problemet här är vårt dåliga elnät. Vi får avvisa företag som vill expandera för att elnätet inte klarar belastningen, då blir det svårt om även laddning ska in och bråka där med.

Det blir ett problem om man måste ha hög effekt hela vägen, men det var ju någon nyhet i dagarna om någon som börjat tillverka laddstationer med batterubuffer. Dvs de ger sina 800w till bilarna från batterilagret i backen men de laddas själva från nätet med lägre effekt och därmed lägre belastning på befintlig infrastruktur.

Jag tycker generellt att det verkar vara bäddat för ett mer distribuerat elnät, där produktion sker i liten skala nära där den konsumeras. Sol och vind genererar gas som sedan eldas på plats för att generera ström året runt, exempelvis. Eller laddar batterier som funkar på natten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FatherOfThree:

Elförbrukning i Sverige 2023 134,8 TWh
Av det stod Bostäder, service mm för 54% (73,3 TWh)
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/elfakta/energianvandni...

1 miljon elbilar drar ca 3-4TWh
(1000000 x 1500-2000mil x 2KWh/mil)

Givetvis har vi i Sverige alla förutsättningar att klara detta.
Om, våra folkföreträdare ser till att göra det de är valda för.

I Sverge är inte produktionskapaciteten huvudproblem, framförallt inte i kontext "kan vi ladda ett par miljoner elbilar".

Problemet är, som vanligt i kontext av elproduktion, inte kWh utan kW. Det som kommer vara utmanande med 1 miljon elbilar är att få accessnäten att stå pall för effekten då väldigt många har väldigt snarlika användarmönster.

Vi ser det i vår BRF. Alla har fått sin "egen" 11 kW laddbox, kändes rimligt när skattebetalarna får stå för 50 % av notan i kombination med "råder inget tvivel om vad vi är påväg" här.

Men redan nu när 20-25 % av boxarna används händer det att "tillräckligt många" elbilar/PHEV behöver ladda samtidigt att det blir en ren utopi att ens få i närheten av några 11 kW (automatiskt lastbalansering).

Normal kan vi ladda vår bil över natten, 80 kWh kapacitet. Men i fallen det blir ladd-race kan det bli så att man bara fått 20-30 kWh på morgonen

Vi har ändå hyfsade huvudsäkringar, 120 A per fas. Men blir inte så mycket när det finns 80 boxar + undergrupperna har ju fler begränsningar. 4-8 boxar delar på 16 A till 20 A var... Att fixa undergrupper är rejält dyrt, men ligger ändå helt i våra händer. Att fixa huvudsäkringarna kräver utbyggnad av transformatstation och liknande, så lär knappast hända inom överskådlig tid.

Skrivet av Shadee:

Nu har jag knappt läst i den hår tråden, men sett att frågan dykt upp ibland och det är något jag tycker är intressant. Nämligen om ni kör elbil har köpt en privat eller om ni har företag som betalar den?

Jag känner ingen som har elbil privat, men flera som valt elbil som tjästebil.

Var helt inne på att köpa elbil privat, men skippade det då det inte var vettigt när man kör så pass lite som jag gör ~1500 mil per år.

Och i efterhand är jag utöver nöjd från en annan aspekt: utvecklingen går så snabbt på elbilar att de som är ett par år gamla känns inte speciellt roliga idag... Har ändå elbil, frugan har en via jobbet där de bara får välja BEV eller PHEV.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer