TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noahsjoberg:

Tack för snabbt svar!
Jag tror att det viktigaste är att den levererar bra bild i ljus miljö, vilken parameter är det man ska titta på i sådant fall?
Men även, märks 120hz av vid sport & filmtittande eller är det bara en parameter man ska strunta i?

Förutsättningar för bätte bild i ljus miljö kräver modeller som rankar högre i ljusstyrka och reflexfilter. Den TCL och den Hisense du tittar på rankar lågt/basnivå där. Som skrivet är budgeten för tajt för att kunna få en 75:a med egenskaper som sträcker sig ovanför basnivån.

De 65:or från Philips och LG du tittat på har både bättre förutsättningar som just mellan/enkel toppklass-modeller. Där har du en möjlighet att välja en TV utifrån att den är bättre på de egenskaper du efterfrågar.

120 Hz har i första hand betydelse för spel och påverkar inte kvaliteten på filmtittandet eller sporten. Däremot har TV-apparater med 120 Hz-paneler ofta en bättre förutsättning för interpolering, dvs fejkat mjukare flyt. Sambandet är egentligen det omvända med att de bättre TV-modellerna i toppklassen och mellanklassen har 120 Hz-paneler, inte att 120 Hz-panel i sig automatiskt gör TV:n bättre.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Förutsättningar för bätte bild i ljus miljö kräver modeller som rankar högre i ljusstyrka och reflexfilter. Den TCL och den Hisense du tittar på rankar lågt/basnivå där. Som skrivet är budgeten för tajt för att kunna få en 75:a med egenskaper som sträcker sig ovanför basnivån.

De 65:or från Philips och LG du tittat på har både bättre förutsättningar som just mellan/enkel toppklass-modeller. Där har du en möjlighet att välja en TV utifrån att den är bättre på de egenskaper du efterfrågar.

120 Hz har i första hand betydelse för spel och påverkar inte kvaliteten på filmtittandet eller sporten. Däremot har TV-apparater med 120 Hz-paneler ofta en bättre förutsättning för interpolering, dvs fejkat mjukare flyt. Sambandet är egentligen det omvända med att de bättre TV-modellerna i toppklassen och mellanklassen har 120 Hz-paneler, inte att 120 Hz-panel i sig automatiskt gör TV:n bättre.

Stort tack för engagemang och mycket bra information. Har pratat med min far och vi har tittat på lite apparater på plats.

Han kan nu tänka sig att gå upp i budget då han vill ha 75" och denna såg ut att passa med bakgrund till det du skrivit.

Har du några invändningar mot denna eller tror du den skulle fungera bra? Eller vet du om något bättre alternativ?(https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)

Återigen, enormt tack! Du är en hjälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noahsjoberg:

Vad tror ni? Finns det något bättre alternativ?
Samt - är det värt att kompromissa till en 65" med bättre specs?
Som dessa två i samma budget:
Philips 65” The Xtra PML9008 &

Jag har tittat runt på Philips då jag gillar Ambilight.
Var nyfiken på modellen du nämner men efter att ha läst runt lite så verkar den vara ett rejält bottennapp.
Bl.a så finns inte alla streamingtjänster till systemet som körs på den tvn och det ytterst tveksamt om det kommer att komma.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av noahsjoberg:

Stort tack för engagemang och mycket bra information. Har pratat med min far och vi har tittat på lite apparater på plats.

Han kan nu tänka sig att gå upp i budget då han vill ha 75" och denna såg ut att passa med bakgrund till det du skrivit.

Har du några invändningar mot denna eller tror du den skulle fungera bra? Eller vet du om något bättre alternativ?(https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...)

Återigen, enormt tack! Du är en hjälte.

PML-modellerna är något av doldisar. De har på pappret funktioner som gör dem till enklare toppklass, FALD, mini-LED men Philips skickar inte modellerna för tester och det dyker därför inte upp många kvalificerade omdömen. Smart-systemet är Philips egna och inte heltäckande men sådant kan man alltid kliva runt via önskvärd väg, chromecast, appletv, rpi etc.

Bättre alternativ – allt i toppklassen är vettiga alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

PML-modellerna är något av doldisar. De har på pappret funktioner som gör dem till enklare toppklass, FALD, mini-LED men Philips skickar inte modellerna för tester och det dyker därför inte upp många kvalificerade omdömen. Smart-systemet är Philips egna och inte heltäckande men sådant kan man alltid kliva runt via önskvärd väg, chromecast, appletv, rpi etc.

Bättre alternativ – allt i toppklassen är vettiga alternativ

Förstår mig inte riktigt på Philips tänk här. Mini-LED är populärt och det finns ändå de som inte väljer OLED av olika skäl.
Samsung visar ju att Mini-LED säljer i toppsegmentet. Så varför låter Philips sina Mini-LED hamna i skymundan?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Det skrivs väldigt lite om mjukvarusupport, hur länge en leverantör kommer uppdatera och hur snabbt tillverkarna levererar uppdateringar till sina enheter som sannolikt kommer kopplas upp mot internet och vara en central del av hemmets nätverk (som mkt annat).

När kommer tester börja fokusera på detta lite mer tror ni? När det gäller annan uppkopplad teknik så har det blivit bättre, t.ex. mobiltelefoner. Men det känns som IOT/övriga uppkopplade enheter så ställs det inte så mkt krav.
Känns som att den dagen då testare börjar titta lite mer på detta så kanske köpare ställer krav och tillverkarna blir lite mer öppna med hur dom kommer supportera enheter framåt.

Att leverera support till en såld enhet är kostsamt och det utgör ju en del av priset vilket man kanske inte alltid tänker på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av reverend benny:

När kommer tester börja fokusera på detta lite mer tror ni?

Förmodligen aldrig eftersom det ligger i sakens natur.

För att en tredje part ska kunna testa, övervaka och bedöma efterlevnad av mjukvarussupport kräver det ett kontinuerligt rullande testcentral som jag har svårt att se en ekonomi för. Bara att räkna på saken. Ska man man med varje årskull köpa in 10, 20, 30 eller fler nya modeller och hålla dem igång för att se hur länge det finns mjukvarusupport kommer man efter fem år behöva hantera 50, 100 och 150 TV-apparater. Logistiken, kostnaderna bara i inköp, lokalhyrorna för de ytorna det kräver och personal som regelbundet ska checka vad som fortfarande fungerar eller inte. Rtings kanske har möjligheterna att hålla en sådan central igång, men annars ser jag det som en praktiskt och ekonomisk omöjlighet.

Fast framför allt är det en fråga om hur relevant denna information är? Ingen kan *idag* berätta för köparen hur väl TV4 Play kommer fungera på en Samsung Q70C år 2030. Den ovanstående enorma testcentralen måste ju vänta till 2030 för att se hur väl TV4 Play faktiskt fungerar på nämnda modellen. Först när TV:n är för gammal har vi svaren på när den är för gammal. Den information du efterfrågar i testerna är av sin natur omöjlig att få när du köper TV:n.

Jämför med mobiltelefoner. Köpte du en mobiltelefon 2016 har den inte mycket kvar att ge 2024. Visste du detta år 2016? Förmodligen. Så vad är det som ska testas och bedömas som man inte redan idag kan lista ut med sunt förnuft?

Tredje problemet är själva definitionen av "mjukvarusupport". Finns få anledning att uppdatera mjukvaran i TV:n i flera år framåt bara för att. Ifall "mjukvarusupport" omfattar specifika appar och tjänster, TV4 Play som exempel, så är det väldigt mycket upp till TV4 att fatta besluten hur deras mjukvara förändras i framtiden – inte TV-tillverkaren.

Vill man ha en evig funktion med specifika appar finns det existerande lösningar för detta oavsett TV:n man köper.

Permalänk
Medlem

Håller på att titta på uppgradering av TVn i vardagsrummet, är inne på Samsung NEO QLED, och specifikt modellerna QN85C och QN95C.

Men har en fundering kring hur "märkbar" skillnaden är mellan en QN85C och en QN95C.
Anledningen till att jag undrar är att 75" QN95C och 85" QN85C kostar lika mycket på Elgiganten.
Så min fundering är ifall tappet i kvalité är värt 10 tum extra eller inte. Om ni förstår hur jag tänker. Är det en bra trade-off osv?

Ifall det är relevant info så kommer TVn i vardagsrummet inte användas för gaming utan bara för att kolla serier, film osv.

Har även en Shield Pro, som jag då också funderar på om den är fortsatt värd att använda till eller inte? Om jag nu byter TV.

Tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Håller på att titta på uppgradering av TVn i vardagsrummet, är inne på Samsung NEO QLED, och specifikt modellerna QN85C och QN95C.

Men har en fundering kring hur "märkbar" skillnaden är mellan en QN85C och en QN95C.
Anledningen till att jag undrar är att 75" QN95C och 85" QN85C kostar lika mycket på Elgiganten.
Så min fundering är ifall tappet i kvalité är värt 10 tum extra eller inte. Om ni förstår hur jag tänker. Är det en bra trade-off osv?

Ifall det är relevant info så kommer TVn i vardagsrummet inte användas för gaming utan bara för att kolla serier, film osv.

Har även en Shield Pro, som jag då också funderar på om den är fortsatt värd att använda till eller inte? Om jag nu byter TV.

Tack!

QN95C är en bättre TV på alla punkter jämfört med QN85C. Mer ljusstyrka och bättre reflexfilter om du ska köra den i ett ljust rum. Bättre FALD för kontrasten i ett mörkt rum. Vad som är "värt det" kan du endast avgöra själv och beror mer på vilken förväntan du har. Går du från en gammal och enkel TV kan den skillnaden du når med QN85C vara så pass stor att du i vilket fall får ett rejält lyft. Är din gamla TV riktigt bra, kanske en äldre motsvarighet till QN95C riskerar en QN85C på sina områden vara en försämring.

Samma sak med Shield Pro. Bara du som kan avgöra om den är "värd att använda" eller om Tizen-systemet är bättre ur din synpunkt. Här är i alla fall skillnaden att du kan testa båda och välja. TV:n behöver man däremot välja rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QN95C är en bättre TV på alla punkter jämfört med QN85C. Mer ljusstyrka och bättre reflexfilter om du ska köra den i ett ljust rum. Bättre FALD för kontrasten i ett mörkt rum. Vad som är "värt det" kan du endast avgöra själv och beror mer på vilken förväntan du har. Går du från en gammal och enkel TV kan den skillnaden du når med QN85C vara så pass stor att du i vilket fall får ett rejält lyft. Är din gamla TV riktigt bra, kanske en äldre motsvarighet till QN95C riskerar en QN85C på sina områden vara en försämring.

Samma sak med Shield Pro. Bara du som kan avgöra om den är "värd att använda" eller om Tizen-systemet är bättre ur din synpunkt. Här är i alla fall skillnaden att du kan testa båda och välja. TV:n behöver man däremot välja rätt från början.

Tack för snabbt och bra svar!

Har idag en QE75Q70R från 2019, men det känns som att QN95C är mer rätt för mig då.

Tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Kan inte bestämma mig för 77 c3, eller 77 s90c… kommer säkert bli nöjd med vilken jag väljer,samtidigt som kommer ångra att jag inte tog den andre oavsett🫣😅
Faen… får la fortsätta köra på med projjen. Epson9400 och 65an oled… tanken va att sälja tv/projj och ja en större oled… men dom andra i familjen är lite emot att sälja projj” är ju mer bio” säger dom 😅. Kör dock bara på en 95” duk
Det är la bara jag som blir irriterad när det körs 4k hdr filmer… blir lite mer ”dim” bild och ingen bra hdr effekt, jämfört med tvn… och kör jag sdr från apple tvn blir det inte riktigt hundra då heller…
Därför jag vill ha stor oled🫣😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Har idag en QE75Q70R från 2019, men det känns som att QN95C är mer rätt för mig då.

Du kommer med QN85C antagligen få samma eller kanske något sämre reflexfilter men istället betydligt mer ljusstyrka, uppemot dubbla. Q70R är med Samsung sista generationer egna VA-paneler och dessa har väldigt bra grundkontrast utan att blanda in en FALD. QN85C är troligtvis en ADS-panel med låg grundkontrast vilket delvis vägs upp av FALD:en. Samtidigt riskerar en relativt enkel FALD med låg grundkontrast och dessutom högre ljusstyrka, att bli mer synlig med blooming och liknande. När det väl lyser upp har QN85C inte alls svärta och kontrast som Q70R kan naturligt utan FALD.

Med andra ord ett givande och ett tagande med QN85C. Rent tekniskt är det skillnader. Om detta påverkar din upplevelse till det bättre eller om det är något du stör dig på är ju något du bara själv kan avgöra. En del märker inte sådana här skillnader alls och är då toknöjda med 10 tum till.

QN95C är då den TV som på ett tekniskt plan behåller det du har och ger något mer. 4x ljusstyrkan (om det nu skulle behövas) och ett reflexfilter som dämpar speglingar väldigt väl. Betydligt bättre vinklar än Q70R och trots lägre panelkontrast kommer den betydligt bättre FALD:en lyckas rätt bra med att hålla kontrast och svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kommer med QN85C antagligen få samma eller kanske något sämre reflexfilter men istället betydligt mer ljusstyrka, uppemot dubbla. Q70R är med Samsung sista generationer egna VA-paneler och dessa har väldigt bra grundkontrast utan att blanda in en FALD. QN85C är troligtvis en ADS-panel med låg grundkontrast vilket delvis vägs upp av FALD:en. Samtidigt riskerar en relativt enkel FALD med låg grundkontrast och dessutom högre ljusstyrka, att bli mer synlig med blooming och liknande. När det väl lyser upp har QN85C inte alls svärta och kontrast som Q70R kan naturligt utan FALD.

Med andra ord ett givande och ett tagande med QN85C. Rent tekniskt är det skillnader. Om detta påverkar din upplevelse till det bättre eller om det är något du stör dig på är ju något du bara själv kan avgöra. En del märker inte sådana här skillnader alls och är då toknöjda med 10 tum till.

QN95C är då den TV som på ett tekniskt plan behåller det du har och ger något mer. 4x ljusstyrkan (om det nu skulle behövas) och ett reflexfilter som dämpar speglingar väldigt väl. Betydligt bättre vinklar än Q70R och trots lägre panelkontrast kommer den betydligt bättre FALD:en lyckas rätt bra med att hålla kontrast och svärta.

Tack för en bra förklaring!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan inte bestämma mig för 77 c3, eller 77 s90c… kommer säkert bli nöjd med vilken jag väljer,samtidigt som kommer ångra att jag inte tog den andre oavsett🫣😅
Faen… får la fortsätta köra på med projjen. Epson9400 och 65an oled… tanken va att sälja tv/projj och ja en större oled… men dom andra i familjen är lite emot att sälja projj” är ju mer bio” säger dom 😅. Kör dock bara på en 95” duk
Det är la bara jag som blir irriterad när det körs 4k hdr filmer… blir lite mer ”dim” bild och ingen bra hdr effekt, jämfört med tvn… och kör jag sdr från apple tvn blir det inte riktigt hundra då heller…
Därför jag vill ha stor oled🫣😅

Rent objektivt och i tester så verkar S90C ha en något vassare bild med mer "tryck" i HDR då det är en QD-OLED panel vs WOLED hos LG:n.

Sedan tror jag du kommer bli nöjd oavsett val men faller kanske ned i vilka funktioner respektive TV har (och inte har) som just du anser kritiska eller viktiga.

LG stödjer till exempel passthrough av alla tänkbara ljudformat inkl. DTS. Även stöd för Dolby Vision om man tycker det är viktigt.
S90C-panel stöder 144Hz, LG "bara" 120Hz (C4 stödjer nu 144).

Är TV:ns OS viktigt? Om ja, läs på skillnader i webOS (LG) vs Tizen (Samsung.

Finns mer skillnader, läs recensioner och kolla jämförelsevideos, finns hur mycket som helst på Youtube.
Men som sagt, vs. en projekter är båda utmärkta val!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Rent objektivt och i tester så verkar S90C ha en något vassare bild med mer "tryck" i HDR då det är en QD-OLED panel vs WOLED hos LG:n.

Sedan tror jag du kommer bli nöjd oavsett val men faller kanske ned i vilka funktioner respektive TV har (och inte har) som just du anser kritiska eller viktiga.

LG stödjer till exempel passthrough av alla tänkbara ljudformat inkl. DTS. Även stöd för Dolby Vision om man tycker det är viktigt.
S90C-panel stöder 144Hz, LG "bara" 120Hz (C4 stödjer nu 144).

Är TV:ns OS viktigt? Om ja, läs på skillnader i webOS (LG) vs Tizen (Samsung.

Finns mer skillnader, läs recensioner och kolla jämförelsevideos, finns hur mycket som helst på Youtube.
Men som sagt, vs. en projekter är båda utmärkta val!

Lycka till!

Ljudet och ”smart tv” är strunt samma, kör apple tv,bd spelare etc genom förstärkare först 😁
Vet att DV inte finns på sammy,och det kan va lite retligt kanske,men å andra sidan ska ju s90 sköta hdr10 riktigt bra ändå
Har säkert kollat 10 olika videorecensioner, och läst lika många… lika kluven för det😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ljudet och ”smart tv” är strunt samma, kör apple tv,bd spelare etc genom förstärkare först 😁
Vet att DV inte finns på sammy,och det kan va lite retligt kanske,men å andra sidan ska ju s90 sköta hdr10 riktigt bra ändå
Har säkert kollat 10 olika videorecensioner, och läst lika många… lika kluven för det😅

Förstår! Svårt att bestämma åt dig, beror också på priset och om du hittar en fin deal. Själv köpte 77C3 i augusti förra året för 20K vilket var en kanondeal, senare kom en ännu bättre deal genom LG där man kunde komma ner till 15-16k vilket jag tror blir svårt att matcha. Svinnöjd med 77C3 men jag har inte sett S90C IRL så kan inte säga något om den.

Alt. om du inte har panik så väntar du till årets reaperiod dvs Black Friday och kanske bestämmer dig för att gå upp ännu ett snäpp i nivå och siktar på LGs G-serie. G4 ser riktigt riktigt vass ut i de tester jag läst och sett.

Permalänk
Medlem

Läst lite att några tyckte svärtan va liiite sämre på s90c än c3… undrar om dom menar när det är jätteljust i rummet, så det är Samsung’s reflexfilter som gör der.. för svärtan borde väl va detsamma väl?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swennis:

Läst lite att några tyckte svärtan va liiite sämre på s90c än c3… undrar om dom menar när det är jätteljust i rummet, så det är Samsung’s reflexfilter som gör der.. för svärtan borde väl va detsamma väl?

Svärtan är i praktiken noll på både. Även om det går att mäta en viss nivå av ljus från en OLED är det på nivåer bortom vad ögat kan uppfatta, särskilt om vi samtidigt har ljus i övriga delar av bilden.

Så när någon beskriver "svärtan som sämre" kan de mena en rad olika saker, likt de du nämnt:

1) Svartnivån är ankrat fel, kanske för högt, dvs svart i bilden återges på panelen som en nivå av mörkgrått. Men kan också vara viceversa, ankrat för lågt så att skuggtoner som ska vara mörkgrå återges som svart. Båda exemplen betyder att inställningarna är fel, i alla fall på en OLED. Med en LCD-panel, särskilt VA, kan det vara vinkeln som är den skillnaden. Två olika personer framför TV:n får olika svartnivåner som följd av de har olika vinkel till panelen.

2) Reflexfiltret plockar upp mer eller mindre ljus och återreflekterar mot svart. Folk i gemen går väldigt sällan runt med luxmätare (knappt ens jag!) och jämför, men ifall man ser en TV i en miljö med 100 lux och nästa i en miljö med 1000 lux är det en extrem skillnad på vad filtret kastar tillbaka. Samtidigt är hjärnan rätt usel på att kvantifiera nivåskillnader av ljus i rum. Vi är logaritmiska där och upplever inte 1000 lux som det 10 ggr ljusare än 100 lux det faktiskt är. Men det har enorm effekt på vad reflexfiltren kastar tillbaka.

3) Hanteringen av lågdagrar/skuggtoner, alltså nyanserna ovanför svart. Där talas det ofta om "sämre svärta" med att det visas för tydliga skuggtoner så att bilden blaskar och blir platt eller att det är svårt att särskilja skuggtoner och den upplevs för mörk. Detta är en kombination av (1) med olika inställningar, särskilt "Gamma"-reglagen med (2) ljusnivån i rummet som påverkan pupillen och därmed hur ögonen får in mer eller mindre ljus. Bildinställningar för rummet med 100 lux är inte optimalt för rummet med 1000 lux och viceversa.

4) Folk letar efter skillnader till den grad att de börjar inbilla sig skillnader. Så fort man jämför apparaterna på olika platser och försöker hålla något slags minne av skillnader är det enkelt att lura sig själv. Är de dessutom inte rätt inställda eller inställda väldigt olika så har man ingen aning om vad man egentligen jämfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av telrad:

Produkt: LG OLED77C35LA
Länk: https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77c35la/...
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292612
Prist: 19990 (Som medlem på NetOnNet med koden NETONNETSE LG20)

Bra deal @Swennis

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det verkar det ju vara! men hittar inte vart man fyller i koden?
Sen skulle behöva vänta tills efter lön... hehe 🫣😅
Edit: Hittade, när kollade på datorn

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att skaffa ny tv. Hade tänkt mig en riktigt bra modell och siktat in mig på OLED.
Sugen på Philips kommande OLED+909.

Nu har dom lagt upp manualen till den så jag började läsa.
Det första jag får läsa är hur man ska ta hand om sin OLED och vad den är känslig för.

Och seriöst, vad jag läser på sidan 4-5 i manualen får mig att bli avskräckt från att välja en OLED.
Verkar väldigt känslig och gång på gång påpekar dom att garantin inte gäller.

Länk till PDF-manualen för Philips OLED+909.
https://www.documents.philips.com/assets/20240429/a33cd1f1452...

Citat:

Särskild skötsel av OLED-TV
Organic LED (OLED) kan visa bildeftersläpning på
skärmen (på grund av materialets egenskaper) när en
bild visas kontinuerligt under en lång tidsperiod eller
när samma bild visas flera gånger. Så vi
rekommenderar starkt att du följer instruktionerna för
att ta hand om OLED-TV:n:
• Visa inte någon stillbild kontinuerligt och visa inte
samma bild i mer än tio minuter.
• Rekommendera användning av ECO,
HDR-hemmabio eller Dolby Vision Mörk som bildstil
vid normal visning hemma.
• Rekommendera användning av OLED-inställning 50
eller lägre för Kontrast i bildinställningar när
användaren spelar spel eller tittar på TV-program
med logotyper eller klockor på några delar av
skärmen.
• Slå av skärmvisning (t.ex. hemmenyerna) i
programmet för TV-program när de inte används.
• Slå av skärmvisning från anslutna externa
videoenheter (t.ex. DVD-spelare). Mer information
finns i instruktionsböckerna för de anslutna
enheterna.
• Undvik att visa video med ljusa färger (inklusive vitt),
text, klockor eller logotyper på några delar av
skärmen under en längre tid.
• Använd bildformatet Bredbildsskärm eller Fyll
skärmen (se TV-bildinställningar).
• Titta alltid på video i helskärm i stället för i ett litet
fönster på TV-skärmen. (t.ex. video i en webbläsare)
• Fäst ingen etikett på OLED-skärmen för att minska
risken för kvardröjande bilder.
• OLED-skärmar (Organic LED) är extremt känsliga för
tuffa miljöer och yttre faktorer, t.ex. under direkt
solljus och/eller ultraviolett belysning eller i felaktig
omgivningstemperatur, vilket resulterar i en minskning
av ljusstyrka, förkortad livslängd för OLED-skärmen,
bildpunktsreducering och svåra skador och/eller fel
på skärmen. Observera att garantin inte gäller för
problem som direkt eller indirekt beror på användning
4
som inte överensstämmer med dessa
produktanvisningar.
Om du visar en stillbild under en längre tidsperiod kan
det leda till att bilden fastnar. Detta fenomen är
normalt för OLED-skärmen och är inte en defekt på
TV:n. Undvik att visa en fast bild på TV-skärmen under
lång tid.

Jag har ju en del solljus som kommer in i lägenheten på sommaren och det kan bli rätt varm där under högsommaren.
Är det en "tuff miljö" som kommer försämra min OLED-TV?`

Är det rimligt att en pryl för hemmabruk till det priset är så här pass känslig att dom måste varna för allt detta?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dool:

Jag har planer på att skaffa ny tv. Hade tänkt mig en riktigt bra modell och siktat in mig på OLED.
Sugen på Philips kommande OLED+909.

Nu har dom lagt upp manualen till den så jag började läsa.
Det första jag får läsa är hur man ska ta hand om sin OLED och vad den är känslig för.

Och seriöst, vad jag läser på sidan 4-5 i manualen får mig att bli avskräckt från att välja en OLED.
Verkar väldigt känslig och gång på gång påpekar dom att garantin inte gäller.

Länk till PDF-manualen för Philips OLED+909.
https://www.documents.philips.com/assets/20240429/a33cd1f1452...

Jag har ju en del solljus som kommer in i lägenheten på sommaren och det kan bli rätt varm där under högsommaren.
Är det en "tuff miljö" som kommer försämra min OLED-TV?`

Är det rimligt att en pryl för hemmabruk till det priset är så här pass känslig att dom måste varna för allt detta?

Allt det där är generella friskrivningstexter. Om du är orolig för problem med din miljö, gå på de tillverkare som ger starkare garantier. Panasonic har fem år på sina OLED-modeller och LG har fem år på G-serien med en rätt stark renommé om att faktiskt efterleva den. Kolla med butikerna om de kan erbjuda utökade garantier.

På det kan du utbilda dig om din egen miljö. Alla har mer sol på sommaren utan att det är en epidemi av trasiga TV-apparater. Som svensk betraktat har du dessutom mycket mindre soltimmar jämfört med resten av världen. Philips skriver en text som ska gälla globalt oavsett om köparen sitter i Sverige, Spanien eller Saudi Arabien.

Permalänk

Hej

Jag funderar också på att uppgradera min TV i år. Sitter på en Samsung js9005q 55 tum och funderar lite på någon av följande modeller från Samsung: QN90D eller QN95D Men är lite osäker på vilket som fungerar bäst för mig eftersom jag planerar att ha tv i 5+ år så vill man köpa en bra modell som fungerar länge när det kommer till bildkvalitet. Lutar mycket åt QN95D med tanke på det lilla extra när det kommer till funktionerna. Men är som sagt osäker om det gör så står skillnad.

Jag vet att S95D är en bättre modell men jag känner mig ganska osäker när det kommer till OLED med tanke på risken för inbränning så blir man ganska osäker på om man ska våga ge sig på något sånt även fast det ger mycket bättre bildkvalité.

Permalänk

Hallå allihop!

Jag behöver er hjälp då det var längesen jag var i tv-djungeln. Min gamla kära plasma tv från Panasonic (TXP50GT-Y)har gått ur tiden och sa adjö igår..

Är på jakt efter en 55-65" tv men vad ska jag välja? Har en budget på 10-18k.
Många som rekommenderar tcl c845 men jag vet inte.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hallå allihop!

Jag behöver er hjälp då det var längesen jag var i tv-djungeln. Min gamla kära plasma tv från Panasonic (TXP50GT-Y)har gått ur tiden och sa adjö igår..

Är på jakt efter en 55-65" tv men vad ska jag välja? Har en budget på 10-18k.
Många som rekommenderar tcl c845 men jag vet inte.

Tack på förhand!

Har du ägt en Panasonic Plasma så är du sannolikt van vi god svärta. Då tycker jag verkligen att du ska satsa på en TV med OLED-panel!

Bäst pris just nu för 65" hittar du genom Webhallen och denna kampanj:
https://www.webhallen.com/se/campaign/9755-LG-TV-Sparkling-de...

LG 65" B3 kostar med LG20 koden 12 792kr vilket är ett väldigt bra pris för en OLED 65".

Har du plats (och pengar) finns också 77" C3-modellen att få tag i för 19 990kr (Medlemspris):
https://www.webhallen.com/se/product/359540-LG-77-OLED77C35LA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Hej

Jag funderar också på att uppgradera min TV i år. Sitter på en Samsung js9005q 55 tum och funderar lite på någon av följande modeller från Samsung: QN90D eller QN95D Men är lite osäker på vilket som fungerar bäst för mig eftersom jag planerar att ha tv i 5+ år så vill man köpa en bra modell som fungerar länge när det kommer till bildkvalitet. Lutar mycket åt QN95D med tanke på det lilla extra när det kommer till funktionerna. Men är som sagt osäker om det gör så står skillnad.

Jag vet att S95D är en bättre modell men jag känner mig ganska osäker när det kommer till OLED med tanke på risken för inbränning så blir man ganska osäker på om man ska våga ge sig på något sånt även fast det ger mycket bättre bildkvalité.

Risken för inbränning på OLED är kraftigt överdriven och verkar ha blivit en allmän "sanning". Förvisso inte oförtjänt då tidiga modeller och paneler hade problem om de hårdkördes länge mot statiska element. Mest känt är TV4:as "sol" i Nyhetsmorgon.

Dagens modeller och paneler har utvecklats mycket och har dessutom en mängd inbygga skyddsmekanismer för att ytterligare dra ner risken. OLED Care osv hos LG till exempel.

Så länge du inte planerar att starta en grillkiosk och ha permenta menyer på 24/7 så ser jag risken som minimal

Här kan du läsa mer:
https://www.sweclockers.com/artikel/33973-guide-till-modern-s...

Så, självklart ska du satsa och unna dig en OLED TV. Magisk svärta och bildkvalitet!

Permalänk
Skrivet av edson:

Har du ägt en Panasonic Plasma så är du sannolikt van vi god svärta. Då tycker jag verkligen att du ska satsa på en TV med OLED-panel!

Bäst pris just nu för 65" hittar du genom Webhallen och denna kampanj:
https://www.webhallen.com/se/campaign/9755-LG-TV-Sparkling-de...

LG 65" B3 kostar med LG20 koden 12 792kr vilket är ett väldigt bra pris för en OLED 65".

Har du plats (och pengar) finns också 77" C3-modellen att få tag i för 19 990kr (Medlemspris):
https://www.webhallen.com/se/product/359540-LG-77-OLED77C35LA...

Okej, tack för svar! Jo jag har varit inne på oled också. Var ju ett väldigt lockande pris på den LG B3 du skickade. Jag vill ju alltid ha best bang for the buck sätt säga!

Permalänk
Skrivet av edson:

Risken för inbränning på OLED är kraftigt överdriven och verkar ha blivit en allmän "sanning". Förvisso inte oförtjänt då tidiga modeller och paneler hade problem om de hårdkördes länge mot statiska element. Mest känt är TV4s "sol" i Nyhetsmorgon.

Dagens modeller och paneler har utvecklats mycket och har dessutom en mängd inbygga skyddsmekanismer för att ytterligare dra ner risken. OLED Care osv hos LG till exempel.

Så länge du inte planerar att starta en grillkiosk och ha permenta menyer på 24/7 så ser jag risken som minimal

Här kan du läsa mer:

Så, självklart ska du satsa och unna dig en OLED TV. Magisk svärta och bildkvalitet!

Men frågan är hur det fungerar över tid med en OLED skärm? När man har haft TV några år är den förfarande lika bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias86aa:

Men frågan är hur det fungerar över tid med en OLED skärm? När man har haft TV några år är den förfarande lika bra då?

Min oled har jag haft i 3 år, mest mitt förskolebarn som använder den, inte minsta problem ännu

Permalänk
Skrivet av edson:

Risken för inbränning på OLED är kraftigt överdriven och verkar ha blivit en allmän "sanning". Förvisso inte oförtjänt då tidiga modeller och paneler hade problem om de hårdkördes länge mot statiska element. Mest känt är TV4:as "sol" i Nyhetsmorgon.

Här kan du läsa mer:

Jag har läst den informationen tidigare och den ger inte riktigt svar på saken utan den känns mer som otydlig i min mening. Eller så är det jag som inte förstår vad det är jag läser. Det gör mig i alla fall inte klockare om det är värt att använda sig av OLED eller inte.

Sen kanske det är kraftigt överdriven men jag vet inte om jag är så pass känslig när det gäller svärta på en OLED vs en bra mini-led tv.

hifiklubben https://www.hifiklubben.se/samsung-qn95d-neo-qled-tv/samtq55q... skriver exempelvis om att man kommer mycket nära OLED när det kommer till svärta på den här tv.