Skrivet av ipac:
16GB lär förvisso räcka bra så ev. gnäll kommer nog bli överdrivet men hur tänker du här? Ingen köper ett 5080 med PS5 spel som tillräcklig måttstock.
Det beror på spel, spelutvecklare, mm.
Säg att du har ett spel som släpps enbart till PC. Då spelar konsolspecarna ingen roll.
Men mycket spel är multiplattform.
Då kan det vara så att de först utvecklar exempelvis en PS5 version.
Sen portar den till PC.
På PC så kan de sprinkla med lite extra inställningar på toppen.
Men om de inte vill lägga mycket resurser på det så kan även PC versionen bli i stort sett som PS5 versionen med något lite extra.
Exempelvis kan de köra låst till 60 FPS på PS5 och på PC kan man välja om man vill köra låst eller upplåst framerate. Men högre framerate med i övrigt samma inställningar kräver mer GPU kraft men bör inte göra någon större skillnad på minnesmängd (kanske minnesbandbredd dock).
Sen är det klart att de går åt en del extra VRAM för de PC användare som kör i 8K.
Men det är en ganska liten andel av gamers.
Säg om du har en gamer som köper nytt toppkort varannan generation så är det troligtvis någon som har bra ekonomi och om de gillar ett variarat spelutbud istället för att bara ha ett eller ett fåtal favoritspel så kan de mycket väl vara någon som köper fler spel (och kanske DLC) än genomsnittsgamern.
Men av totala marknaden av alla som kör digitala spel i någon form är de en liten del.
För spelutvecklare blir det en fråga av mycket resurser är det värt att lägga på saker som en liten andel i toppen kan utnyttja mot hur mycket det är värt att lägga på saker den breda massan kan utnyttja.
Men det är ju från fall till fall.
Kan de lägga till något som gör stor skillnad för de med toppkort utan att det kostar dem mycket tid/resurser så är det större sannolikhet än om de måste lägga mycket resurser på det.
Sen kan det också varit lite image grej.
Lite liknande som att den som har toppkortet är bäst, typ om RTX 4090 är bäst så är Nvidia bäst och då måste vi köpa ett Nvidia kort även om man inte har råd med toppkortet.
Då kanske AMD har något mer prisvärt i den prisklassen man vill köpa. Men man köper ändå Nvidia, för Nvidia var ju bäst...
Om man kan dema ett spel som ser så snyggt ut att det sticker ut från mängden så kan det vara en marknadsföringsgrej också även om de flesta inte har hårdvaran för att köra spelet med de inställningarna.
Så ja det finns många faktorer.
Men generellt är dagens spelutveckling väldigt komersiell och då är det ofta pengarna som styr beslut. Anses det inte lönt att lägga resurser på något bara en liten andel kan utnyttja så kan det bli så.
Sen finns det ju indie utvecklare också som kanske i större grad har andra drivkrafter än ekonomiska.
Men spelutveckling har blivit så avancerad idag så inde utvecklare kan inte konkurrera på en teknisk nivå med avancerad grafik och sånt.
Sen kanske de kan komma med bra spelkänsla och/eller story eller dyl.
Men det påverkar inte nödvändigtvis grafikkraven.