Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Har bara ett avsnitt kvar av Cowboy Bebop (live action).
Kan inte annat än att säga att jag rekommenderar den starkt om man gillar lite quirky scifi, action, etc. Dvs, man ska inte ta den helt seriöst och ha i åtanka att den är baserad på animen.

Det sämsta med serien är att den bara är en säsong, men det är ju även animen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

The Acolyte avsnitt 1-3.
Vilken dynga.

Permalänk

Andor. Inte haft sådan pulshöjning sedan Casa de papel. Var väldigt bra. Tappa lusten på star wars efter Bobbafett serien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elfving88:

Andor. Inte haft sådan pulshöjning sedan Casa de papel. Var väldigt bra. Tappa lusten på star wars efter Bobbafett serien.

Håller med! Tittade om på några avsnitt nyligen och serien blir bättre ju fler gånger man tittar om. Inte sett La Casa de Papel dock, är den värd att ge sig in i?

Permalänk
Medlem

What We Do in the Shadows....igen. Den blir ännu bättre andra gången.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar dokumentärer nuförtiden då jag sett allt redan när det kommer till fiction. Det är mest upprepningar med de nya , särskilt som serier där man tar tid på sig. Och har nu kommit fram till sista avsnittet av "Den svarta svanen" på SVT. Mycket underhållande om hur gängkriminella ligger i samma säng som manchettkriminella advokater och företag som utåt sett är respekterade.
En kvinna som tidigare varit just en av de sistnämnda samarbetar med journalisterna medelst dolda kameror för att visa hur man lurar samhället och skattebetalarna.
Detta är i Danmark, men garanterat likadant i Sverige, om inte värre enligt nån expert jag läste om. Allt verkar bygga på att de kriminella advokaterna och företagarna vet att det inte finns resurser nog att komma åt dem. Inte minst för att det finns fler hål än i ett fisknät pga. överkomplicerade regler och lagar som skapar alla hål för dem att slinka igenom. Gediget journalistiskt arbete dock.
Fast se den inte om du inte vill bli deprimerad över sakernas tillstånd...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Sett klart 2 serier på senare tid, Fallout och Shogun.

Fallout var jag lite skeptisk mot i början, dels för att Amazon Prime har en tendens att vara väldigt ojämn i sina produktioner, antingen så producerar dom saker jag anser vara ren koskit eller riktigt underhållande saker, och dels för att speladaptioner tyvärr har en tendens överlag att vara dåliga.
Det tog mindre än 10 minuter innan mina farhågor var som bortblåsta. Riktigt bra adaption, som semi-aktiv Falloutspelare har jag inget att egentligen klaga på. Rått, underhållande, välskrivet och spännande.
Stark 9/10.

Shogun gick jag in i med neutrala (dvs. inga) förutfattade meningar. Som någon som börjat förvandlas till en weeb på senare år så blev jag dock extra intresserad när jag insåg att det faktiskt till stor del producerats av japaner, i japan, som kommer prata japanska, och inte "hollywood utländska" (dvs. vi börjar prata på ett språk och sen går vi över till engelska utan anledning).
Stark öppning, jag blev snabbt investerad i både karaktärer och story.
Tyvärr tappade serien mig lite under andra halvan av säsongen. Jag tyckte att serien började få sk. pacing issues (vet inte vad den korrekta termen är på svenska), då serien började kännas både rushad/stressad och långsam samtidigt. ("Det är så mycket som händer och står på spel nu, har vi verkligen tid att lägga majoriteten av ett avsnitt i fiskebyn?")
Det kändes också som att serien försökte klara upp större delen av storyn innan säsongen är över samtidigt som det lades upp saker inför säsong 2, vilket gav en lite surrealistisk känsla när vissa saker inträffade:

T.ex. att både Mariku och Yabushige dog i slutet av S1 men Buntaro(!) överlevde kändes som ett märkligt val. Framför allt att döda av Yabushige känns som en "Det blir inte fler avsnitt ändå"-beslut, men nu när det blir en S2 så kommer avsaknaden av honom att vara påtaglig.

Dold text

I efterhand har jag förstått att när S1 gjordes var dom inte säkra på om det skulle bli en S2, och det märks tyvärr av i klimaxet av säsong 1, då mycket känns både färdigt och ofärdigt på samma gång.
Svag 8/10.

Kommer utan tvekan att fortsätta titta på S2 av båda när och om dom kommer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Efter att ha satt manken till och producerat Andor, som jag verkligen älskade, producerar nu Disney alltså The Acolyte. Första två avsnitten var så plågsamt värdelösa att jag inte ens riktigt vet vad jag ska tycka. De var pyttelite bättre än She-Hulk men det säger ju liksom det mesta. Tyckte dock att tredje avsnittet var betydligt bättre. Lagt märke till att det verkar vara olika regisörer för varje avsnitt typ. Misstänker att det kanske har förvärrat den här soppan. Läste att den kostat 2 miljarder att spela in och det är verkligen obegripligt, vart fan har man lagt de pengarna egentligen kan man undra???

Permalänk
Medlem

The Jinx: Part Two

Uppföljare till den kända Netflixdokumentär-serien om Robert Durst. Följer efterföljande rättegång och bevisen mot honom.

Var väl okej. Gillade man första så är denna intressant också. Men långt ifrån lika fascinerande som den första.
5/10p

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Game of thrones S1 - Jag blev lite sugen på denna igen då HotDs2 körde igång och jävlar vad bra det är. Alla karaktärer, alla miljöer, sättet de väver alla storylines så de vandrar framåt i ett stadigt tempo. Visst, det är mycket pretentiöst skitsnackande måste man ju säga, speciellt med tanke på vad som händer senare men bra som fan ändå. Sir Ilyn, bring me his head! 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Efter att ha satt manken till och producerat Andor, som jag verkligen älskade, producerar nu Disney alltså The Acolyte. Första två avsnitten var så plågsamt värdelösa att jag inte ens riktigt vet vad jag ska tycka. De var pyttelite bättre än She-Hulk men det säger ju liksom det mesta. Tyckte dock att tredje avsnittet var betydligt bättre. Lagt märke till att det verkar vara olika regisörer för varje avsnitt typ. Misstänker att det kanske har förvärrat den här soppan. Läste att den kostat 2 miljarder att spela in och det är verkligen obegripligt, vart fan har man lagt de pengarna egentligen kan man undra???

Tredje, bättre? Du måste skämta. De flesta tycker 1-2 >> 3 > 4. Hela serien är dock skriven av en gammal tvättlapp och har skådisar som tagna från walmart. Nepotism galore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tredje, bättre? Du måste skämta. De flesta tycker 1-2 >> 3 > 4. Hela serien är dock skriven av en gammal tvättlapp och har skådisar som tagna från walmart. Nepotism galore.

Nä jag och tjejen gillade tredje bättre. Vi tyckte skådespelarna inte alls kändes lika stela i det här avsnittet men serien i stort är verkligen en fruktansvärd besvikelse. =/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Nä jag och tjejen gillade tredje bättre. Vi tyckte skådespelarna inte alls kändes lika stela i det här avsnittet men serien i stort är verkligen en fruktansvärd besvikelse. =/

Var väl tredje avsnittet man bara ser de två barnen som inte alls ser lika ut och de är ju super stela i hela avsnittet och hela avsnittet är fullt av korkade moment och avsaknad av någon form av logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Var väl tredje avsnittet man bara ser de två barnen som inte alls ser lika ut och de är ju super stela i hela avsnittet och hela avsnittet är fullt av korkade moment och avsaknad av någon form av logik.

Det är ok att vi inte tycker lika

Permalänk
Medlem

Game of thrones S2 - Denna fortsätter i samma stil som första men med nya karaktärer, mer elände och fler intriger. Att de bara orkar. Valar Morghulis. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Sweet Tooth

trotts bara 3 säsonger så var det en skapligt bra serie och den fick ett fint slut och det lyfte en viktig fråga angående mänskligheten.
tänker inte spoila, men kan väl säga att Gus gjorde rätt val.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av killawife:

Game of thrones S2 - Denna fortsätter i samma stil som första men med nya karaktärer, mer elände och fler intriger. Att de bara orkar. Valar Morghulis. 9/10

personligen tyckte jag i början att S1 och 2 var sega.
försökte att se GoT typ 4 gånger, men jag kom bara till de sista avsnitten utav S2.
men sen, typ när S7 reklamen bombade sönder flödet på FB, så tog jag mig själv i kragen och såg förbi S2 och kom till S3 E3, det var där som jag blev upp till öronen kär i serien.

du kanske har sett förbi E3 redan och vet vad jag syftar på, men det var en enormt episk scen i slutet på episoden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt9114512/

Sträckkollat sen imorse:) riktigt bra serie som handlar om en polsk-judisk familjs liv när nazisterna invaderar polen.

4/5 så här långt med 2 avsnitt kvar.

Permalänk
Medlem

Game of thrones S3 - Här växlar de upp lite med ÄNNU mer grymheter och folk som är allmänt sviniga. Kvaliteten är fortsatt hög. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

What We Do in the Shadows....igen. Den blir ännu bättre andra gången.

Missa inte Wellington paranormal efter det

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Shogun gick jag in i med neutrala (dvs. inga) förutfattade meningar. Som någon som börjat förvandlas till en weeb på senare år så blev jag dock extra intresserad när jag insåg att det faktiskt till stor del producerats av japaner, i japan, som kommer prata
<klipp>

Kan varmt rekommendera "orginalserien" från 1980 med Richard Chamberlain och Toshiro Mifune om du inte sett den. Både den och den nya serien är (som du säkert vet) baserade på romanen av James Clavell, så de var ju ganska låsta till händelserna där när de gjorde serierna.

Jag gillade den nya versionen också, men som du säger kändes den lite jäktad i de avslutande avsnitten. Trots att den äldre serien inte är längre totalt sett (9-10 timmar någonting) så tyckte jag att de fick med mer av intrigerna och strategierna i den, jämfört med den nya versionen. Eller, kanske inte mer, men det var liksom tydligare fokus och bättre förklarat i den. Sen hjälper det kanske att jag har sett den gamla versionen upprepade gånger, samt läst romanen säkert fem-sex gånger genom åren ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Missa inte Wellington paranormal efter det

Tack, skall göras omedelbart.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Sett klart 2 serier på senare tid, Fallout och Shogun.

Fallout var jag lite skeptisk mot i början, dels för att Amazon Prime har en tendens att vara väldigt ojämn i sina produktioner, antingen så producerar dom saker jag anser vara ren koskit eller riktigt underhållande saker, och dels för att speladaptioner tyvärr har en tendens överlag att vara dåliga.
Det tog mindre än 10 minuter innan mina farhågor var som bortblåsta. Riktigt bra adaption, som semi-aktiv Falloutspelare har jag inget att egentligen klaga på. Rått, underhållande, välskrivet och spännande.
Stark 9/10.

Shogun gick jag in i med neutrala (dvs. inga) förutfattade meningar. Som någon som börjat förvandlas till en weeb på senare år så blev jag dock extra intresserad när jag insåg att det faktiskt till stor del producerats av japaner, i japan, som kommer prata japanska, och inte "hollywood utländska" (dvs. vi börjar prata på ett språk och sen går vi över till engelska utan anledning).
Stark öppning, jag blev snabbt investerad i både karaktärer och story.
Tyvärr tappade serien mig lite under andra halvan av säsongen. Jag tyckte att serien började få sk. pacing issues (vet inte vad den korrekta termen är på svenska), då serien började kännas både rushad/stressad och långsam samtidigt. ("Det är så mycket som händer och står på spel nu, har vi verkligen tid att lägga majoriteten av ett avsnitt i fiskebyn?")
Det kändes också som att serien försökte klara upp större delen av storyn innan säsongen är över samtidigt som det lades upp saker inför säsong 2, vilket gav en lite surrealistisk känsla när vissa saker inträffade:

T.ex. att både Mariku och Yabushige dog i slutet av S1 men Buntaro(!) överlevde kändes som ett märkligt val. Framför allt att döda av Yabushige känns som en "Det blir inte fler avsnitt ändå"-beslut, men nu när det blir en S2 så kommer avsaknaden av honom att vara påtaglig.

Dold text

I efterhand har jag förstått att när S1 gjordes var dom inte säkra på om det skulle bli en S2, och det märks tyvärr av i klimaxet av säsong 1, då mycket känns både färdigt och ofärdigt på samma gång.
Svag 8/10.

Kommer utan tvekan att fortsätta titta på S2 av båda när och om dom kommer.

Hade samma inställning som dig gällande Fallout, och var precis lika imponerad när jag började titta. Gällande Shogun, ja det var lite av en grej jag själv lade märke till efter att serien hade smält. Var en helt tillfällen jag tänkte "Vänta varför hände det där?". Men är fortsatt taggad på Säsong 2, även om jag tyckte storyn knöt ihop sig rätt bra.

Permalänk
Medlem

Parasyte: The Grey
Netflix

En live-action av mangan och utspelar sig i Parasyte-universat, dock efter anime-adaptionen (8 år senare) och i Korea istället för LA. Tror jag fick det rätt Men ja, sci-fi action med en rätt sedvanlig "plot" och skådespelarinsatserna är varierande, från riktigt bra till "Hey, till och med för Korea är det där extremt överspel" ^^

Jag är inte alls insatt i vare sig mangan eller anime-adaptionen, men tydligen på slutet slängs någon som är känd/vital för Mangan/Anime in... och det är ingen spoiler utan räknas nog mer som en Cameo och ett sätt att försöka få till en säsong 2. Lite mixad bag, ibland är den bra... ibland mindre bra och känns mer som något som bara går i bakgrunden. Dock väldigt snygg när det kommer till effekterna, väldigt välgjort. Aldrig varit ett fan av "skakande kamera när kameramannen jagar skådisen", tycker inte den effekten ger något personligen och stör mer.

Summa summarum, är man sugen på att se live-action av stories som bygger på Manga i koreansk anda fungerar den mer än väl, annars kan jag bara rekommendera denna om man har lite torka för tillfället.

Edit: Sci-fi är att det landar spores/parasiter som tar över människor och vissa människor försöker sätta käppar i hjulen för dessa parasiters planer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

we were the lucky ones

helt ok serie om en polsk judisk familjs överlevnad under WWII
för den som inte har sett och som gillar WWII temat, så kan jag rekommendera

Visa signatur

Permalänk

Sett klart House of Ninjas på Netflix. Helt OK serie som man kan slötitta på.
Är nu på avsnitt 3 av The Gentlemen. Tyckte filmen var bra och serien har börjar mycket bra.

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Hedersmedlem

Såg klart säsong 2 av The Bear igår och FAN vad den var bra. Den andra säsongen var något lugnare än den första, vilket är förståeligt med tanke på sammanhanget. Efter andra avsnittet var jag helt hooked och kunde inte sluta titta. Serien gynnas verkligen av att vara 30-40 minuter per avsnitt. Skådespelet är fortsatt på topp och manuset klockrent. Har kommenterat det förr men det är verkligen sällsynt att hitta media där alla pratar så himla naturligt. Och fruktansvärt relaterbara karaktärer dessutom. Budskapen var också intressanta. Jag skrattade, jag grät, jag blev ledsen, jag blev glad. Grym andra säsong och ser ivrigt fram emot säsong tre.

5/5

Permalänk
Medlem

Sen på bollen, men tog och sträck-kollade igenom Gen V som vidare hype inför S4 av The Boys.
Suverän, och rejält likvärdig med The Boys i allmänhet. Hon som spelar Emma (Little Cricket) är en av de bättre skådespelare jag sett på länge.
Stark 9/10 rekommendation om man gillar The Boys och gjort som mig och missat Gen V..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd

Acolyte, uppe på avsnitt 7 nu.
Vilken dynga.
40 minuter långt, kanske 30 exklusive rullgardin, varav typ 20 minuter av avsnittet är avsnitt 2 eller 3 åter.
Och fy vad dålig HDR Disney har.

Permalänk
Medlem

Säsong 1-2 av Broadchurch, spännande och välgjord brittisk kriminalserie, svårt att sluta titta. Finns en tredje säsong som jag ska ge mig in i nu.
8/10