Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

5G modem/router som failover

Hej,
jag har en Ubiquity Dream Machine Pro som router och vill lägga till ett 5G modem/router med SIM kort som failover på den andra WAN porten. Jag behöver alltså inte wifi eller någon annan router funktionalitet eftersom den bara kommer användas som input till UDM:en. Finns det någon enkel "nerskalad" router som jag kan använda? Någon som har ett förslag?

Gissar att det är något liknande denna jag letar efter men den är bara 4g och jag skulle gärna ha 5g om det finns:
https://www.dustin.se/product/5011228827/unifi-redundant-wan-...

Permalänk
Medlem

Är ont om 5G modem. Allt verkar ha router funktionalitet.
Zyxel och Nokia har routrar som kan sättas utomhus.
Tveksamt om Nokia går att köpa och Zyxel kostar skjortan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

De rena 5G modem med ethernet som finns är riktade mot företag och har prislapp därefter. Ett billigare alternativ är att köra en 5G router i bryggatläge.

fel modell
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Det du ska leta efter är väl en som går att sätta i bridge mode, om det finns.

Permalänk

Tack för svar
Jag vill helst inte lägga så mycket på det eftersom det förhoppningsvis inte ska behövas så ofta. Hade hoppats hitta något enkelt för runt 2000kr, 5g routrar verkar ligga på 3500 och uppåt så kanske får bli något sånt då och brygga. Fördelen är ju att man kan ta med den och använda om man åker på semester, så kanske inte är så dumt ändå.

Permalänk
Medlem

Bridge-mode existerar inte riktigt eftersom LTE aldrig kan "bryggas" på det sättet man tänker. Däremot finns "passtrough" funktionalitet.

Mikrotiks varianter brukar stödja Passtrough, å andra sidan är det vettiga routers så man brukar inte behöva hoppa över dem.
https://mikrotik.com/product/chateau5gr16

Permalänk
Medlem

Exakt detta tittar jag på nu också, blev det någon lyckad uppsättning av detta? Någon som har några förslag på hårdvara?
Jag skulle kunna tänka mig 4G också om man kan komma ner i pris lite, den ska ändå förhoppningsvis inte användas så ofta!

Permalänk
Medlem

Jag löste det billigare än så.

Det jag gjorde var att jag lyckades få tag på en Samsung Galaxy A55 5G mobil med spräckt skärm för 800:- och så köpte jag en USB-C RJ45 nätverksadapter med USB-PD passthrough. Jag kopplade adaptern till telefonen och USB-kabeln mot denna för laddning, samt att jag skapade upp en automatik som aktiverar internet-delning via USB-nätverksadaptern som då är inkopplad mot WAN på routern.

Ovan lösning fungerar klockrent, sånär som på att den USB ethernet-adaptern jag hittade visade sig endast vara ett 100Mbps nätverkskort.

Nackdelen med denna lösning är förstås att mobilen inte kan brygga 5G utan den sekundära förbindelsen blir dubbel-routad, men det duger som reserv-internet för att kunna fortsätta surfa och strömma video när fibern går ner. Det gäller bara att hitta en dockningsstation eller USB-C nätverksadapter med USB-PD vars chipset har stöd i linux-kerneln på Android-telefonen, vilket innebär lite trial and error.

Edit:
Här har du exempel på en 2.5Gbps adapter som åtminstone en individ har påstått fungerat ihop med hens telefon.
https://www.aliexpress.com/item/1005009355040890.html
Har du tur så kan du roffa hem en Samsung Galaxy S20 5G eller motsvarig telefon med skavanker för under tusenlappen, vilket duger fullgott som 5G-brygglösning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör en Teltonika TRB500 i passthrough läge och jag är mycket nöjd. Den är dock rätt dyr.

En Teltonika RUT241 funkar bra om man inte har krav på 5G och är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagekurt:

Jag kör en Teltonika TRB500 i passthrough läge och jag är mycket nöjd. Den är dock rätt dyr.

En Teltonika RUT241 funkar bra om man inte har krav på 5G och är billigare.

Jag har sett uppgifter om att TRB500 har problem att hålla hastigheten. Är det något du märkt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har sett uppgifter om att TRB500 har problem att hålla hastigheten. Är det något du märkt av?

Inget jag har märkt av. Jag bor i landen ingenstans med riktantenn på taket så får ut vad jag förväntar mig.

Permalänk
Medlem

jag fick tag i en beggad Zyxel Nebula FWA510 5G för runt 1000:- som ja gklör i bryggat läge som backup till min Cloud gateway max, funkar prima de få gånger primära linan strulat.

Permalänk
Medlem

På landet har jag kört med 4G via en Netgear Nighthawk M1. Har nu fått fiber så skaffade en Unifi Cloud router.
Bryggade Netgear routern och satte den som WAN 2 i Unifi router.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag har också letat efter en vettig lösning för att använda som WAN failover/WAN i fritidshus. Jag kikade först på en Teltonika TRB500 men ryggade tillbaka lite pga rapporter om skakiga hastigheter efter ett tag i drift samt att jag tyckte att den var lite för dyr. Dessutom verkar den använda sig av Quectel RG501Q-EU (Snapdragon x55) vilket är ett lite äldre 5G modem, så framtida uppdateringar av modemets firmware kan nog bli tveksamt. Snapdragon x55 är också begränsat till färre CA-kombinationer när det kommer till 5G NSA/4G och har inte möjlighet att aggregera ihop flera 5G-band när det blir dags för 5G SA i Sverige.

Min kravspec:

• Möjlighet att köras i bryggat läge/IP Passthrough.

• Lång livstid med frekventa firmwareuppdateringar.

• Bra stöd för att aggregera ihop flera 4G/5G-band.

• Passivt kyld. Inga fläktar som kan gå sönder.

Ett alternativ till detta blev således att kika vidare på andra lösningar som har ett fräschare och nyare modem. Tillslut landade jag i att skruva ihop en egen lösning bestående av följande:

Modemet installeras i M.2 till RJ45-adaptern där det monteras mot ett aluminiumblock för att hjälpa till att leda bort den värme som modemet utvecklar. Jag har valt att installera en kylfläns på modemet också för att få ner modemets temperatur ytterligare, dock lite tveksamt om detta hjälper något. Modemet blir ändå inte varmare än 50 °C som max en varm sommardag, normalt sett ligger temperaturen på ca 30-40 °C beroende på last. Först vid 70 °C verkar det bli problem med att modemets CPU kan börja klocka ner sig eller att radiodelen segar ner 4G/5G länken.

När modemet monterats i adaptern kopplar man upp sig med en dator (via USB) för att uppdatera firmware och konfigurera modemet så att det kan kommunicera via RJ45-porten. Här är en länk med utförliga instruktioner för en grundläggande konfiguration https://github.com/iamromulan/cellular-modem-wiki/blob/main/q.... När modemet konfigurerats i detta läge så överlåts all hantering för att hålla 4G/5G-anslutningen uppe till modemet vilket (enligt mig) verkar göra ett bra jobb med att återansluta när det behövs osv, mycket bättre än andra lösningar jag testat där jag behövt starta om hela routern för att få igång anslutningen igen. Här kan man välja att nöja sig med konfigurationen då du nu har en 4G/5G anslutning som bara fungerar och går och går. Nackdelen blir då att du måste ansluta till modemet via USB så fort något behöver konfigureras eller att något måste felsökas.

Då Quectel-modemet i sig har en liten ARM-processor och kör en nedskalad Linux-variant så finns det möjlighet att faktiskt köra applikationer direkt på modemet. Om man enklare vill kunna konfigurera modemet och även ha möjlighet att monitorera anslutningen på distans finns det möjlighet att installera https://github.com/iamromulan/quectel-rgmii-toolkit/tree/SDXL... som ger dig ett enkelt Web-GUI samt även möjlighet att köra Tailscale för att komma åt modemet på distans om din ISP tilldelar dig en CG-NAT:ad IP.

Något som är viktigt att tänka på är att Quectel-modemen kan skilja sig lite åt även fast de ingår i samma familj. I fallet med RM520N måste det vara ett RM520N-GLAA och inte RM520N-GLAP då GLAP-modellen inte går att konfigurera på samma sätt som GLAA-modellen. Även RM520-EU (RM520NEUDA-M20-SGASA) borde fungera på samma sätt som RM520-GL. Det som skiljer GL- och EU-varianterna är att GL-varianten har stöd för fler olika frekvensband men verkar i gengäld inte stödja lika många, för Sverige, gångbara CA-kombinationer som EU-varianten. Även nyare modeller som Quectel RM551E-GL (Snapdragon x75) är på ingång. Där erbjuds ännu bättre stöd för fler CA-kombinationer och högre hastigheter.

Som vanligt får man laborera lite med vilka band man bör ansluta till, men med B3 + B7 + N78 i Göteborgs innerstad får jag konsekvent ut ca 700 Mbit/s ner och 150 Mbit/s upp. Självklart kan detta svänga lite beroende på tid på dygnet och vilken operatör du använder, men min anslutning har varit riktigt stabil så länge som jag använt den här lösningen.

Avslutningsvis har jag full förståelse för om folk anser att det här är en onödigt komplicerad lösning för att få till en vettig 4G/5G-anslutning. I mitt fall har det fungerat klockrent och bara står och går utan att jag behöver underhålla det (mer än någon frivillig uppdatering av modemets firmware), vilket är det viktigaste för min egen del.