Svårighetsgrad i spel

Permalänk
Medlem

Beror lite på om det är en genre som jag är invand vid. Spelar aldrig på lägre än Normal, de flesta shooters brukar jag hoppa direkt till de högre svårighetsgraderna.

Därbland har bara Doom Eternal orsakat mig besvär hittils, då det är en hel del annat man måste hålla koll på än bara att springa runt och panga på.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Oftast svårt. Brukar vara lagom utmaning och man dör ändå sällan.
Men då pratar vi inte elden ring typ av spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Oftast Normal/Medium, är en casual gamer och gillar att spela igenom storys i single player.

Beror dock lite på vad det är för spel dock. Till exempel i Diablo så blir det som ett helt nytt spel när man byter till Hardcore med risk att gubben dör permanent så det har varit kul att utmana sig med hur långt man kommer utan att dö.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem

Många spel måste man spela igenom på normal först innan man låser upp svårare.

Jag brukar starta på det svåraste och se hur det är, oftast så blir ett spel lättare efter ett tag då man lär sig hur spelet fungerar etc.

Ibland blir det även att köra på normal bara för att man vill spela storyn.

Permalänk
Medlem

Medium eller easy om medium är för jobbigt. Gillar inte svårt o jobbigt i spel förutom fromsoftwares spel vilket är speciella. Ja och nu wukong som är det enda svåra spelet jag gillar som inte fromsoftware har gjort

Permalänk
Skribent

Spelar jag enspelarläge är det oftast easy, med möjlighet att öka till normal om det visar sig vara så pass lätt att jag tröttnar av den anledningen. Spelar för avslappning, lättare mental stimulans eller bara för berättelsen i dessa fall. Vill jag ha en utmaning spelar jag online-spel mot andra riktiga spelare, ofta i en rankad miljö

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Ingenting ska vara för lätt eller för svårt = Normal.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Alltid normal

sen efter spelet är avklarat så brukar jag gå ner till easy för troféerna

Permalänk
Medlem

Svåraste möjliga oftast. Men helst vill jag att spelet ska vara svårt från början och vara utan svårighetsgrader som tex Dark souls osv. Många utvecklare lägger till svårighetsgrader för att göra alla nöjda, men det blir fel lätt då man bara multiplicerar skada/liv och man kan stöta på "bullet sponges" som bara är tidskrävande istället för utmanande.

Tröttnar oerhört fort på spel som låtsas vara en film

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid "I can win" när jag lirar q3.

Permalänk
Medlem

I dom allra flesta fallen blir det normal, det är oftast en bra balans för mig. Jag spelar inte spel för utmaningens skull, även om jag kan uppskatta utmaning ibland, jag spelar mest för underhållningens skull. Jag är ingen tävlingsmänniska och jag bryr mig inte om skryträtt o.dyl. så souls spelen och souls-likes är t.ex. nåt som inte intresserar mig alls. Jag känner ingen tillfredsställelse i att nöta samma boss 40-50ggr innan man klarar den, för mig känns det mer som att jag har slösat bort tiden på att sitta fast på samma punkt alldeles för länge. Jag var supernära att ställa ner till easy (vilket i stort sett aldrig händer) i God of War (2018) när jag höll på och nötte Valkyries (för platinum trophyn), men jag fortsatte att nöta på tills jag klarade alla. Så det är väl ungefär där nånstans min absoluta gräns går när det gäller utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag tycker att spel idag generellt är alldeles för lätta och förlåtande. Startar i princip alltid på svåraste, och blir glatt överraskad om jag måste ställa ner till normal. Det var länge sen jag stötte på ett spel som på allvar bjöd på motstånd och svettiga handflator.

Jag håller med! Sist det hände mig var i God of War (2018) på PS4. Körde svåraste och blev totalt knäckt. Det gjorde faktiskt att jag struntade i att spela klart spelet..

Sist jag klarade ett spel på svåraste var Doom Eternal när det kom. Det var utmanande men långtifrån omöjligt.

Permalänk
Medlem

Normal eller easy, förutom på några klassiska favoriter där jag höjer utmaningen.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Hedersmedlem

Startar också nästan alltid på normal. Sen beror det lite på spelet, sånt som det känns värt att spela om kan jag höja på, men det är inte så ofta det faktiskt blir så i praktiken.
Ori-spelen är de få exempel jag kan komma på där jag klarat spelet, sen börjat om på Hard typ direkt.
Sedan dess har jag nog klarat Ori and the Will of the Wisps totalt 3 ggr på Hard.

Annars har jag mest kört spel som brukar anses svåra på sistone. I kronologisk ordning Ori (lättast av dessa), Hollow Knight, Celeste (inkl B-sides och C-sides), Noita och Dead Cells.
Hollow Knight, Celeste och Noita har inga svårighetsinställningar; Dead Cells har 6, men man kan bara nå nästa när man slagit spelet på nuvarande. Och jag har ännu bara nått den andra (1BC), tycker det är rätt tufft där också!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lättaste

Permalänk
Medlem

Medium oftast och sen om jag får mersmak blir det en runda på Hard men det är inte ofta jag spelar om ett singelplayerspel.. Senast var Doom 2016, Grim Dawn och C&C Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Blir oftast på normal men om man jagar lite trophies så höjer jag om det krävs. Beror helt och hållet vad det är för sorts spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Beror spel, tillexempel final fantasy 7 remake blev det easy på om jag minns rätt, mycket då det enbart spelades för storyn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Numera kör jag på normal/medium för att en någorlunda utmaning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Beror mycket på spelet, men för det mesta blir det någon typ av medium/normal. Finns det fler än 3 (easy-medium-hard) så väljer jag oftast ett steg över medium.

Tidigare körde jag ofta på svårare lägen, men nu med familj kan det ofta innebära att jag har 30-45 minuter om dagen lugn tid totalt, och om man då kör 30 minuter för att sen tappa alla progress på grund av nåt banalt så förstör det lite hela grejen. Men är det ett spel där man inte förlorar så mycket progress av att dö så kör jag gärna lite svårare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Easy. Jag har det tillräckligt svårt i verkliga livet. Jag vill inte att mina spel också är svåra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk

Blir oftast normal men det är väldigt beroende på spel. Mitt problem med många spel är att hard inte gör fiender smartare och mer kapabla. I många fall skruvas bara stats upp såsom hälsa vilken gör att de blir "bulletsponges" som tar två magasin att skjuta ner. Eller så spawnas bara fler fiender. Allt som händer är att det tar mer tid och kräver ingen förbättring från mig som spelare. Ett exempel är fallout (3, NV, 4, whatever) där högt levlade fiender kan ta all ammo man har ibland och det är liksom inte kul att skjuta på nåt och se att det knappt har nån effekt. Samtidigt är de lika dumma som på easy.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Finns det 2 nivåer väljer jag den lättare.
Finns det 3 väljer jag mellannivån.
Finns det 4 så väljer jag den näst lättaste.
Finns det 5, mellannivån.
I varje fall första gången, andra varvet höjer jag ibland ett snäpp.
Är det för svårt sänker jag en nivå, tills jag når lagom och går det inte hyfsat på det lättaste så skiter jag i spelet.
Spel ska ju ändå vara skoj, inte ett jobb.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Beror lite på spelet och hur bekväm jag är med genren, men oftast några snäpp uppåt ifrån normal. Har spelat rätt mycket MMORPGs och det har väl satt sina spår i att jag inte bryr mig nämnvärt om något sopar mattan med mig, bara att försöka igen.

Permalänk
Medlem

Nytt spel i en genre jag knappt spelat förut? Easy.

Annars? Easy.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kör oftast easy. Som många redan sagt så ger det mig inte så mycket att nöta samma boss(eller vad som nu dödar mig) 100 gånger. Då avancerar jag hellre storyn som jag oftast är ute efter i spel. Samtidigt ska det inte vara för enkelt så det inte finns någon utmaning som helst då kan man istället se en film eller läsa en bok.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

Spelar oftast på Easy första gången, om spelet är väldigt roligt eller engagerar mig så kan jag öka det upp till Hard.
Beror ju mycket på spelet, vissa spel spelar man för storyn medan andra spelar man för att man gillar gameplayen.

Om ett spel saknar svårighetsgrader så väljer jag nog cheese mode och guider :'D

Permalänk
Medlem

Normalt. jag är ute efter en upplevelse.
Inte att plågas tills man vill sticka en penna i ögat.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Alltid lättaste. Spelar spel för att ha kul, inte bli frustrerad. Att sätta 40 pilar i en motståndare innan hen dör är inte min grej. Ett välriktad skott mot huvudet och motståndaren sänks direkt. Känns dessutom mer verklighetstroget. XD

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Om ett spel har en skala från 1 (lätt) till 5 (svår) så brukar jag köra 4:a oftast, aldrig svårat. Har aldrig tid att göra om samma boss så ofta.