Windows 11 är nu populäraste operativsystemet på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Att man behöver betala för att få fortsatta uppdateringar känner jag till men jag trodde att man kunde använda sina windows 10 datorer ändå.

Nej det är helt missvisade det han skriver. Du kan givetvis fortsätta att använda Windows 10 efter att supporttiden gått ut, men du får då, precis som du skriver, inga uppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tvång gjorde de med Windows 10. Windows 11 installeras inte utan att man godkänner det själv och du kan använda Windows 10 även om den inte får uppdateringar, du behöver inte betala något, men du får då givetvis inga uppdateringar.

Minns ej hur Microsoft gjorde med uppgraderingen till Windows 10, men jag använde Windows 7 under den tiden och uppgraderade inte förrän efter kanske 2 år. Minns inte att jag fick popuprutor eller helskärms-skit om att uppgradera till Windows 10. Kanske har förträngt det

Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Att man behöver betala för att få fortsatta uppdateringar känner jag till men jag trodde att man kunde använda sina windows 10 datorer ändå.

Det stämmer, och då från och med den 14 oktober 2025. Man kan använda Windows 10 hur länge man vill efter det datumet, men om man vill vara laglig och lydig, så måste man punga ut 600 kr de första 12 månaderna. Efteråt är det 1 200 kr per månad som gäller, och beloppet ökas för var år som går. Efter ett halvår är beloppet uppe i 3 600 kr per månad, och 7 200 kr per månad efter 1 år.

Som sagt, om det är sant att Microsoft höjer beloppet för var år som går. Har för mig att jag har läst efter att SweClockers skrev om det, att det inte riktigt stämmer. Leta gärna efter säkra källor som publicerades efter den april i år, som berättar att beloppet höjs för var år som går.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det stämmer, och då från och med den 14 oktober 2025. Man kan använda Windows 10 hur länge man vill efter det datumet, men om man vill vara laglig och lydig, så måste man punga ut 600 kr de första 12 månaderna. Efteråt är det 1 200 kr per månad som gäller, och beloppet ökas för var år som går. Efter ett halvår är beloppet uppe i 3 600 kr per månad, och 7 200 kr per månad efter 1 år.

Som sagt, om det är sant att Microsoft höjer beloppet för var år som går. Har för mig att jag har läst efter att SweClockers skrev om det, att det inte riktigt stämmer. Leta gärna efter säkra källor som publicerades efter den april i år, som berättar att beloppet höjs för var år som går.

Återigen, det där gäller bara uppdateringar, du kan självklart använda Windows 10 efter 14 oktober 2025 men utan att få uppdateringar. Jag har Windows 7 på en gammal dator hos föräldrarna och den användes bara till att uppdaterade pappas golfklocka då den inte ville fungera på Windows 10 och det gick givetvis utmärkt. Ge en källa på att Windows 10 inte kommer fungera ÖVERHUVUDTAGET efter den 14 oktober 2025 för det har jag inte sett någon nyhet om, varken här på Sweclockers eller på övriga internet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Återigen, det där gäller bara uppdateringar, du kan självklart använda Windows 10 efter 14 oktober 2025 men utan att få uppdateringar. Jag har Windows 7 på en gammal dator hos föräldrarna och den användes bara till att uppdaterade pappas golfklocka då den inte ville fungera på Windows 10 och det gick givetvis utmärkt.

Då har jag antingen varit blind eller varit helt puckad i huvudet som inte har uppfattat det i artikeln från SweClockers Läste den igen och mycket riktigt är det så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Då har jag antingen varit blind eller varit helt puckad i huvudet som inte har uppfattat det i artikeln från SweClockers Läste den igen och mycket riktigt är det så.

Eller läst som du vill att det skulle stått

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Att fortsätta köra Windows 10 utan uppdateringar mer än nån månad eller sådär efter EOL är ju inte direkt en bra idé dock, om datorn är kopplad till nätverk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att fortsätta köra Windows 10 utan uppdateringar mer än nån månad eller sådär efter EOL är ju inte direkt en bra idé dock, om datorn är kopplad till nätverk.

Farsan körde Windows 7 fram tills sommaren 2022. Visserligen hade han virusskydd men ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man kan också gå över till andra, mer resurseffektiva operativsystem.
Något jag kommer göra på majoriteten av mina Win10-burkar när Win10 går i graven.

Just Windows 10 var dock väldigt resurseffektivt innan Microsoft gick all-in på Edge. Sedan förblir nog Windows 8.1 Embedded snabbaste och mest effektiva versionen av Windows i modern tid. För egen del så måste det ske något mindre mirakel för att jag skulle gå över till Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En hel del av dom funktionerna är återställda, iallafall de få jag använde som togs bort. Jag gillar också nya högerklicksmenyn.
Går alldeles utmärkt att byta till lokalt konto, direkt efter startup guiden för er som prompt inte vill köra MS konto.

Just det "direkt efter". Man förväntas alltså lägga in ett microsoftkonto först, sen kan man på nåder få göra som man vill. "Alldeles utmärkt" skulle jag inte kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Eller läst som du vill att det skulle stått

Önsketänk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när 10 an kom och som många säger så avskydde jag det då det var baserat på deras phone interface platt och fult sjuan var vackert men ett meny helvete som får 10 an att verka övertydlig, tror inte jag vill gå över till 11an av den enkla orsaken att jag inte gillar Microsoft längre för mig är ett OS grundplåten sen är det upp till mig hur jag vill ha det. Svårt att gilla läget när någon tvingar mig på skit jag inte vill ha, gärna tusen uppdateringar för kvalitet resten betackar jag mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Framförallt tycker jag Apple har fattat det där med att inte hålla med en massa helt onödigt omstuvande i UI:t. Det kan vara åratal mellan gångerna man håller på med deras grejer, men man hittar i dem ändå.

Ja det är en fördel tycker jag med. Sen önskar jag dock att dom kunde vara lite mindre restrektiva mot power users och öppna upp fler möjligheter till inställningar. Skulle till och med acceptera om dom gjorde det till en "unsupported feature" där man får köra en reset om man vill ha hjälp från CS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tvång gjorde de med Windows 10. Windows 11 installeras inte utan att man godkänner det själv och du kan använda Windows 10 även om den inte får uppdateringar, du behöver inte betala något, men du får då givetvis inga uppdateringar.

De var väldigt aggressiva med Windows 10.
Windows 11 har de installerat utan mitt medgivande på min laptop.
Det fick ligga kvar ett tag, men sen gick jag tillbaka till 10an.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

windows 10 är ändå bäst xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Du är helt säker på att de installerat 11:an utan ditt medgivande? På Reddit säger de iallafall fortfarande att de inte installerar 11:an utan att man själv godkänt det. Är din laptop kanske en jobblaptop? På jobbet fick vi Windows 11 förra veckan och då var det visserligen ingen fråga, men då har ju jobbet valt att göra uppgraderingen. Edit: Borde varit mer skriverier om det om W11 installerade utan medgivande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan sak att fundera på är vad som är spelfördelen med Windows 11 vs Windows 10. De flesta tidigare versioner av Windows har låst något relevant i en ny version. Här finns DirectStorage som inte ger nämnvärd prestanda eller används i speciellt många spel.

Det är nu med optimeringar i CPU prestanda via drivrutiner och liknande som du börjar se fördel med att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du är helt säker på att de installerat 11:an utan ditt medgivande? På Reddit säger de iallafall fortfarande att de inte installerar 11:an utan att man själv godkänt det. Är din laptop kanske en jobblaptop? På jobbet fick vi Windows 11 förra veckan och då var det visserligen ingen fråga, men då har ju jobbet valt att göra uppgraderingen. Edit: Borde varit mer skriverier om det om W11 installerade utan medgivande

99% säker, för det hände över en natt. Det var min privata laptop.
På jobbet kommer vi gå över till Windows 11 först nästa år.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Kommer ihåg när 10 an kom och som många säger så avskydde jag det då det var baserat på deras phone interface platt och fult sjuan var vackert men ett meny helvete som får 10 an att verka övertydlig, tror inte jag vill gå över till 11an av den enkla orsaken att jag inte gillar Microsoft längre för mig är ett OS grundplåten sen är det upp till mig hur jag vill ha det. Svårt att gilla läget när någon tvingar mig på skit jag inte vill ha, gärna tusen uppdateringar för kvalitet resten betackar jag mig för.

Du måste väl ändå tänka på Windows 8 nu?

DET var skapat enligt "Touch first" med den horribla nya menyn. Windows 10 hade, i alla fall mig veterligen, aldrig sådana tendenser när det släpptes.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av joakim99:

Du kan självklart fortsätta använda datorn som vanligt, men vill du ha uppdateringar behöver du betala för det. Man gjorde likadant med Windows 7.

Skrivet av jnsson:

En hel del av dom funktionerna är återställda, iallafall de få jag använde som togs bort. Jag gillar också nya högerklicksmenyn.
Går alldeles utmärkt att byta till lokalt konto, direkt efter startup guiden för er som prompt inte vill köra MS konto.

En hel del? Handfull är "adressed"
Högerklicksmenyn är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Sen önskar jag dock att dom kunde vara lite mindre restrektiva mot power users och öppna upp fler möjligheter till inställningar. Skulle till och med acceptera om dom gjorde det till en "unsupported feature" där man får köra en reset om man vill ha hjälp från CS.

Det är väl det du har PowerShell till. Det blir ju exponentiellt svårare givetvis än att ha det som point-and-click-inställningar.

Men absolut, MS borde göra fler inställningar lättillgängliga än att påtvinga folk en massa skit hit och dit.

Absolut avskyr hur Win10 startar om din dator för att uppdatera oavsett hur du ställer in ditt Windows att den inte får göra så. Går tillräckligt lång tid med en väntande uppdatering liggandes så skiter Microsoft i vad du tycker och kommer att starta om Windows så småningom för att installera den oavsett. Då stänger Windows bara ner osparade grejer utan pardon. Helt sjukt att de tar sig friheten att göra så, och att de ens tycker sig få hålla på på det viset. Det är tydligen Microsoft som tycker sig äga din dator och de prioriterar givetvis medel-Svensson... inte konstigt att folk flyr till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

För mig var det tvärtom xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En hel del? Handfull är "adressed"
Högerklicksmenyn är inte bra.

Det är extremt sällan jag behöver gå in i den gamla högerklicksfunktionen och jag gillar den nya. Jag har inga problem med den sedan jag bytte till Nanazip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MS tvingar ingen. Du kan använda Windows 10 även när uppdateringarna slutat komma, om man så vill

Detta är tyvärr fel. De installerade t.ex. Windows 11 på min laptop utan att jag bad om det. De basunerade visserligen ut det, så jag var inte oförberedd, men det fanns inget sätt att stoppa det utan registry-hack.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Detta är tyvärr fel. De installerade t.ex. Windows 11 på min laptop utan att jag bad om det. De basunerade visserligen ut det, så jag var inte oförberedd, men det fanns inget sätt att stoppa det utan registry-hack.

Tror aldrig jag sett det på någon av mina Windows 10 enheter. Kör dock både lite udda versioner samt olika varianter av ShutUp10/11.

Däremot så gick jag ofrivilligt från Windows 8.1 till 10:an, då popup-rutan låg och lurade efter att skärmen slocknat.

Känns lite elakt att Microsoft på den tiden gav popup-rutan fokus med ok-knappen förmarkerad.

Hade kunnat haft roligare i Tokyo på sensommaren 2015 än att installera om Windows.

Permalänk

Folk måste ha slagit i huvudet rejält om ni inte har förstått av w11 var påtvingat efter omstart för några versioner sedan gick inte heller gå tillbaka till W10 utan att formatera nu är förvisso operativsystemet bättre men förlåter inte Microsoft för det.

Likaså hoppet från w10 är ingen skillnad, det är 1-2% som högst men inget man märker av. Det jag märker av är all reklam och skit, bloatware..

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Vi är alla olika och ser olika på vad som är en fördel och nackdel med våra operativsystem. Min åsikt är iaf att datorn jag köpt/byggt är MIN. JAG bestämmer hur jag vill använda den och hur saker ska se ut. Windows 7 upplevde jag som en förbättring över XP (kanske på alla sätt, kanske inte, lite svårt att minnas). Windows 10 är stabilare än 7, hade från början bättre drivrutinsstöd och helt enkelt bara fungerade. Utseendet gick däremot från ett vackert, färgglatt, runt, transparent UI med enkel och logisk tillgång till alla inställningar till ett färglöst grått, kantigt UI med de mest svårtillgängliga och ologiskt uppbyggda inställningsfönster jag kan minnas.

Jag vill tillbaka till Win 7, inte närmare macOS. Varför kan inte Microsoft vara stolta över sitt (vårt?) Windows, göra det enkelt och frivilligt (kanske med olika officiella teman för win7- och win11-utseende) och vinna/behålla kunder på att vara vår vän istället för att låsa in, stänga av, gömma funktioner och valfrihet som nån diktaturstat?

Jag var kvar på Win7 två år efter supporten upphörde. Det var lite bök att få Ryzen 5600 att funka men det gick. Nu har jag 10 och kommer inte byta till 11. Kanske 12, OM det går tillbaka mot vad jag vill få ut av ett OS, annars blir det Linux. Har redan börjat med Mint på laptopen för utvärdering.

Permalänk

En av anledningarna är väl oxå att många inte har så stor koll.
Win 11 måste ju va bättre än 10, det står ju 11...
Eller?
Jag körde win xp tills förra sommaren när man hdd dog, iof använde jag bara datorn till winamp och vlc i stort sett

Köpte mini-pc med win 11 installerat och ja jag vet inte, tycker det är lite krångligt och trökigt men använder fortfarande bara den winamp och lite vlc...
Så jag har inte mycket att komma med.

Btw hade jag en annan dator som jag i stort sett bara körde cs på den hade Vista installerat, det OS:et gillade jag verkligen inte.