Så minskar du starttiden i Windows

Permalänk

Vet inte om detta påverkar så mycket nuförtiden då datorer o ssd är så snabba men brukar städa bort gamla saker i enhetshanteraren.
Dvs sånt som är greyed out. typ gamla usb minnen o diskar osv osv.
Gamla grafikkort man haft i datorn tidigare.
Windows skippar testa om dessa finns vid boot.
Först går jag på avancerade system egenskaper fliken avancerat och miljövariabler
lägger till systemvariabler
devmgr_show_nonpresent_devices
1

Därefter går jag in i enhetshanteraren
Fliken Visa sedan visa dolda enheter. därefter rensar gammalt groll som är grått.
Va dock försiktig! Skulle man råka ta bort nå viktigt brukar det funka med en reboot så hittar Windows igen enheten pånytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är det för sjuka människor som stänger av sin dator?

.. när det räcker med att dra ut nät-kabeln ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Mesta av artikeln handlade ju om att lägga till program i autostart, inte att snabba upp starten.

Bara 1 tips av 4 handlar ju delvis om att lägga till, resten mest om att ta bort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Steg 1: sätt datorn i hibernate istället för att stänga av
Done

Permalänk
Medlem

Aktivera fastboot så går det mycket snabbare. Om man har det avstängt dvs.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Mmm... flashback till gamla tider när jag satte på datorn på morgonen, tog en dusch och så var den i princip färdigstartad lagom till att man var klar.

När jag var liten, så startade man C64:an med ett spel på kasettsidan A, gick till skolan, gick hem efter lunchen och vände till B-sidan, och sedan efter skolan, om man hade tur, kunde sätta sig och spela på commodoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad är det för sjuka människor som stänger av sin dator?

Jag gör det ofta för att jag hatar att få strömavbrott under sleepmode.
Min laptop har en bugg också som gör att första gången den går in i sleep mode så vaknar den efter några sekunder, så jag använder det helst inte av ren irritation.

Jag har ett tips kanske, jag körde nyligen
"powercfg.exe -h on"
på min laptop för att jag glömde bort att windows kan använda hibernering för att snabba upp uppstarter.
Och det går verkligen undan på en ssd.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eller väntar man några sekunder och har lite tålamod...

Eller tar en kaffe medans man väntar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg när jag "väntat" på att datorn ska starta förutom vid större Windows updates, ingen av dessa tips hjälper för det.

Känns som tips från Windows 98SE/XP eran... Alla har väl OS på solid disk idag och har inte detta problem?

Permalänk

Min skärm tar längre tid att starta än windows. Vi snackar 1-2 sekunder efter Bios-loggan så är allt igång. Tror inte jag orkar bry mig nämnvärt.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Frågan man ska ställa sig är inte hur lång tid det tar att starta datorn med alla program, utan andra saker som spelar större roll.

Spionerar dom på allt man gör?
Hur mycket CPU-tid tar de?
Hur mycket minne tar de?
Behöver jag ha igång det? (läs alla tillverkarprogram, mus, tbg, gfx, m.m.)
...
...
Och längst ner... Hur mycket extra tid tar det att starta datorn?

Och som en annan skrev. BIOS-uppstarten (DDR5) tar längre tid än Windows uppstarten och då har jag ett snabbt moderkort och testar inte minnet varje gång.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Oavsett från viloläge eller kallstart så tar skärmen lägre tid på sig att vakna till än datorn bli färdigstartad för min del, är väl några få sekunder....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag bryter alltid huvudströmmen i huset efter att jag använt prylar, har skilld brytare för kyl, frys, värme, varmvatten, ventilation etc.

Även skruvat ur/lött bort samtliga lampor i alla prylar och använder E-ink displayer i alla prylar. Är endast vaken och aktiv under dygnets ljusa timmar så behöver inta lampor, har stearinljus gjord av egengjord bivax för toalett besök.

Alla bäckar små

Skämt åsido, datorn är på tills jag vet att jag inte använder den på mer än en timme, har en 8 GB/s SSD så att komma in i Windows går på runt 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

Tycker de startar snabbt nog, kan skriva in lösenordet innan skärmen har startat så skulle inte hjälpa mig direkt

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Låt mig förstå det här rätt.

Om jag väljer i autostart att en viss app är längst upp på listan kommer den prioriteras att starta först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Låt mig förstå det här rätt.

Om jag väljer i autostart att en viss app är längst upp på listan kommer den prioriteras att starta först?

Jag skulle nog säga att den försöker starta allt samtidigt, såvidare det inte är satt till fördröjd/delayed