AMD-chef: Därför satsar vi inte på grafikkort i absoluta toppen

Permalänk
Medlem

Klart AMD kan göra starkare grafikkort om dom vill. Det är inte samma som att de kan konkurrera eller att grafikkorten skulle vara bra. Dock, det är bäst att de som minst gör övre mellanklass. Starkare grafikkort hjälper till att sälja svagare grafikkort då det är bra pr. Satsa på mass market borde betyda lägre priser, annars vet jag inte hur det ska göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Vi får see jag hoppas på en 8900 XTX som kämpar med 5080 och 5080 Super, som idag men ligger ca 2000kr under.
Nvidia, Sedan måste de minska gapet lite till mellan FSR och dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket dåligt för oss konsumenter, då med ohotad krona så kommer priset på Nvidias toppsegmentkort, bara fortsätta att skjuta i höjden.

AMD existerar inte på grafikkortsmarkanden bara för att du skall kunna köpa nästa toppkort från nvidia billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det finns bara ett sett att möta det och det är med plånboken. Om korten säljer trots överpris kommer priset inte gå ner.

Det skeppet har seglat. nvidia har ju döpt om gaming-delen i deras resultrapportering till "gaming and ai", så konsumentkorten kommer ju inte bara att säljas till spelare utan även till de som använder sig av ai professionellt, allt från vanligt folk till mindre företag som inte har råd med deras datacenterkort för ai. Och de som tjänar pengar på att använda korten är också villiga att betala mer för dem, gäller ai, och det gällde även tex kryptobrytning, men det gäller inte de som spelar.

Så även om spelare skulle sky de nya korten så finns det en ny marknad för dem, nivdia kommer inte behöva sänka priset.

nvidiaägare som spelar får de priser de förtjänar.

Permalänk
Medlem

Ville du ha ner priset på nästa grafikkort så hade de hjälpt att inte bara hoppas att det andra företaget, som man aldrig skulle köpt något grafikkort av, hade släppt konkurrerande modeller som då någon annan skulle köpa. AMD kommer ändra inriktning om deras toppkort inte säljer tillräckligt jämfört med liknande konkurrenter, vilket nu har skett.

Men även att köpa annat är som sagt för sent, såvida då inte ai kollapsar ordentligt. För nu drar nivida in de stora pengarna på ai och därmed så finns det inte längre skäl att sänka priset eftersom de också kommer säljas mot de som sysslar med ai oberoende hur mycket än nvidiaälskarna gråter över priset och inte fattar att deras kärlek till företaget är obsvarad.

Och har man inte råd så finns ju alltid avbetalning.

Svar på § 1 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Vi får see jag hoppas på en 8900 XTX som kämpar med 5080 och 5080 Super, som idag men ligger ca 2000kr under.
Nvidia, Sedan måste de minska gapet lite till mellan FSR och dlss.

Deras topkort kommer vara 8800 xt i klass med 7900Xt. Det har dem mer eller mindre själva bekräftat....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kanske även lite SMS-lån.

Och för ett xx90-kort så fungerar det rätt så bra med bara en njure.

Permalänk
Medlem

Hur man än vänder och vrider på det står TSMC för 100% av alla GPUer då AMD, Nvidia och Intel alla tillverkar sina GPUer hos dem.
Jag tror vi alla behöver låta detta sjunka in för att se hur illa hela situationen egentligen är.

För AMDs del blir frågan hur mycket av sin kapacitetet hos TSMC kan de avvara för GPUer.
Jag tror att CPUerna har bättre marginaler är GPUerna.
Vad de bör göra är se till att alla GPUer blir sålda, annars kan de lika väl använda det till CPUer.

Att få allting sålt uppnår man enklast genom att ha ett disruptivt pris, dvs sälj 5080-konkurenten för vad Nvidia tar för ett ett 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349446:

Inte när man ser till volym. Låt oss säga att AMD säljer 10,000 st 7900 XTX à 12,000 kr. Det blir 120,000,000 kr. Om AMD i stället säljer 100,000 st 7600 XT à 4,000 kr så blir det 400,000,000 kr.

Menar att marginalerna på topp korten är mycket högre.

Kanske tjänar 5000kr vinst på att sälja ett 7900xtx för 12000kr, men under 1000kr med ett 7600xt för 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det som inte framgår är vilken nivå dom kommer lägga sig på. klar är att dom inte kommer försöka tävla med RTX5090 men det gjorde dom inte mot RTX4090 heller.
Kommer dom släppa ett RX8900XTX som tävlar mot RTX5080? eller nöjer dom sig med RX8800 som tävlar mot RTX5070/TI?

Den stora massan köper nog RTX5060 eller RX8700 eller lägre.

Eftersom de vill åt stora massan är det nog runt 5060 de kommer ligga runt, kanske 5070 men knappast högre om de vill åt de flesta.
5060 och under tror jag på, då kommer de åt de flesta.
Så jag tycker det är ganska så tydligt vilken nivå de kommer ligga på, där folk köper mest kort helt enkelt för att öka marknadsandelen.
Nvidia verkar satsa på AI så mycket nu så är det kanske ett perfekt tillfälle, tråkigare blir det nog för oss ett par år eller mer framöver.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rwkk:

Menar att marginalerna på topp korten är mycket högre.

Kanske tjänar 5000kr vinst på att sälja ett 7900xtx för 12000kr, men under 1000kr med ett 7600xt för 4000kr.

Nej, jag säger att man tjänar mer på att sälja i volym, trots lägre pris. Även med det räkneexemplet du tar upp så blir intäkterna högre med budgetkortet med hela 50,000,000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Det här är en strategi som bevisligen inte fungerar. Nvidia vinner kunder för att de har den bästa prestandan, bättre features etc. RT och DLSS kostar pengar. Det kräver fler transistorer vilket gör kretsen större och dyrare att tillverka. Men det vinner också prestanda- och bildkvalitetstester och motiverar ett högre pris och skapar mindshare för produkter i de lägre prissegmenten.

Njah det mer av en etablerad grej med marknadsföring, annars exempelvis intels nedgång hänt i betydligt snabbare takt då zen dominerat ett bra tag nu.

Visst har det en effekt men jag tror det är betydliga diminishing returns då toppmodellerna har skenat iväg till fantasipriser igen normal person kan försvara.

Det enda scenariot jag skulle kunna motivera ett ex av 4090 vore om jag tjänade minst 60k efter skatt eller kunna skriva av som en investering till jobbet.

§ 1 - MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Jag vet att det är måndag och regnigt och hösten börjar idag så många är lite extra gnälliga, men känner man så bör man, för allas trevnad, hitta något bättre sätt att ventilera det än på SweClockers. När man väl gjort det brukar det bli enklare att bidra konstruktiv till diskussionen.

Kommer strax rensa ut lite i tråden då det varit en del som klampat rakt in i forumregel § 1

- MOD

edit: färdigstädat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att inta toppklass, skulle kanske AMD återkomma till praxis då man kunde köra 2 kort via en brygga. Eller till och med en AMD gpu och en Nvidia, då AMD skulle kunna utvinna Dlss och RT via budget Nvidias kort men förstärka det med AMDs raster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349446:

Nej, jag säger att man tjänar mer på att sälja i volym, trots lägre pris. Även med det räkneexemplet du tar upp så blir intäkterna högre med budgetkortet med hela 50,000,000 kr.

Jo absolut förstår jag, och nu kommer vi båda med nummer utifrån tomma intet, men tittar man på eg. populära kort på prisjakt och hos stora återförsäljare samt användning på Steam så säljer 7600xt inte alls fler än 7900xtx, utan tvärtom. Tror de i princip behöver ta bort all vinst för att kunna ta stora marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD har alltid inställningen utåt att dom KAN konkurrera med Nvidia, och göra lika snabba grafikkort, men dom VÄLJER hela tiden att inte göra det, av olika anledningar. Det här är bara ytterligare ett sätt att säga det på. Dom ligger efter, men skulle aldrig erkänna det.

Fast han säger ju rakt ut att de är efter. Han pratar ju om att ta marknadsandelar, att uppnå 50% ”sen kan vi snacka” osv.

Sen är det nog ännu svårare att slå Nvidia i toppskiktet av GPUs nu när de är så äckligt förbannat rika. De skulle ju kunna ge bort kort för 1:- i ett år bara för att behålla marknadsandelar. Sen kommer de såklart aldrig att göra det, av flera anledningar.

Jag måste ändå säga att det han säger här är bland det vettigaste jag hört någon från AMD säga. Självklart vinner man mycket på att ha den snabbaste spel-GPUn, men att försöka ta över låg- och mellansegmentet tjänar man nog mer på i längden. När de nu inte kunnat klå Nvidia i toppskiktet på ett par generationer (och inte skiter pengar som Nvidia numera gör), då får man lägga om strategin. Mycket klokt, tycker jag.

Sen får vi se om de lyckas.

Vi ska iaf be till gudarna att inte Nvidia blir ensam kvar på täppan, för då blir det fan inte bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Fast han säger ju rakt ut att de är efter. Han pratar ju om att ta marknadsandelar, att uppnå 50% ”sen kan vi snacka” osv.

Sen är det nog ännu svårare att slå Nvidia i toppskiktet av GPUs nu när de är så äckligt förbannat rika. De skulle ju kunna ge bort kort för 1:- i ett år bara för att behålla marknadsandelar. Sen kommer de såklart aldrig att göra det, av flera anledningar.

Jag måste ändå säga att det han säger här är bland det vettigaste jag hört någon från AMD säga. Självklart vinner man mycket på att ha den snabbaste spel-GPUn, men att försöka ta över låg- och mellansegmentet tjänar man nog mer på i längden. När de nu inte kunnat klå Nvidia i toppskiktet på ett par generationer (och inte skiter pengar som Nvidia numera gör), då får man lägga om strategin. Mycket klokt, tycker jag.

Sen får vi se om de lyckas.

Vi ska iaf be till gudarna att inte Nvidia blir ensam kvar på täppan, för då blir det fan inte bra..

Om du inte har det bästa kortet så kommer du inte tag speciellt mycket andelar.... Nvidia kommer bara prisjustera.

De hade ju kunnat gjort båda, topskikt + marknadsandelar om de hade vettig arkitektur.

Jag är 100% säker att nvidia har ganska mycket buffert på sina lanseringar beroende på vad amd gör. Finns mer att hämta, ny sort vram, mer bus etc etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du inte har det bästa kortet så kommer du inte tag speciellt mycket andelar.... Nvidia kommer bara prisjustera.

De hade ju kunnat gjort båda, topskikt + marknadsandelar om de hade vettig arkitektur.

Jag är 100% säker att nvidia har ganska mycket buffert på sina lanseringar beroende på vad amd gör. Finns mer att hämta, ny sort vram, mer bus etc etc

Varför skulle de prisjustera? De har ofantlig mindshare gällande grafikkort och de tjänar ofantligt på deras ai-kort.

Prisjusterar de riskerar de att yttterliga öka prisavgrund mellan deras toppkort och de kort som konkurrerar med AMD, vilket då riskerar att många kommer att välja ett av de billigare korten som konkurrerar mot AMD.

Å andra sidan, de kan ju lansera xx80 och xx90-korten som prosumer-kort för de som sysslar med ai och dra upp priset på de ytterligare. Vill sedan spelare köpa de för att spela på så går det väl också, kommer bara att kosta.

Och sen kan de ju sälja korten upp till xx70 mot spelare och konkurrera ut AMD genom agressiva priser. Och när väl AMD försvunnit så är det bara att höja priserna igen.

Permalänk
Medlem

En del av strategin verkar vara att de nu ska slå ihop CDNA och RDNA till UDNA, främst för att underlätta konkurrens med CUDA. För min del låter det som en bra idé, någon som är mer insatt kanske kan utveckla om så är fallet eller om det kan vara ett rejält felsteg.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-announces...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

En del av strategin verkar vara att de nu ska slå ihop CDNA och RDNA till UDNA, främst för att underlätta konkurrens med CUDA. För min del låter det som en bra idé, någon som är mer insatt kanske kan utveckla om så är fallet eller om det kan vara ett rejält felsteg.

Nu vet jag inte hur olika CDNA och RDNA egentligen är, men jag vågar nog säga att det inte varit den främsta orsaken till att de inte kunnat konkurrera med CUDA. AMDs problem är snarare att de hela tiden hittar på nya strategier för GPGPU och överger tidigare satsningar, vilket inte inger något förtroende hos utvecklare.

Permalänk
Medlem

AMD må ligga efter lite, men samtidigt, ska man verkligen jämföra exempelvis ett 7900 XTX med 4090? Ett 4090 kostar ju dubbelt så mycket. Ett 5090 kommer givetvis bli ännu dyrare.

Ändå har jag sett benchmarks där 7900 XTX lyckats slå 4090. Visst, drivarna var säkert inte helt optimerade, men det brukar ju samtidigt påverka AMD mer än vad det påverkar Nvidia, så man kan inte skylla på drivare varenda gång AMD vinner.

7900 XTX vs 4080 å andra sidan så är AMD oftast snabbare, har 50% mer VRAM, har Displayport 2.1 istället för 1.4a, och är dessutom billigare. Dock får man ju inte raytracing-prestandan som Nvidia har, men det har funnits tillfällen där AMD lyckats slå Nvidia även där (antagligen p.g.a. drivare igen). Men det är inte alla som tycker raytracing är riktigt moget ännu och inte känns värt prestandatappet. Jag delar den uppfattningen, och tror nog att vi är ett par grafikkortsgenerationer ifrån att raytracing ska bli mer mainstream och värt att köra utan att prestandan dyker för mycket.

Sedan har väl AMD:s kort en tendens att bli bara bättre och bättre med tiden, medan Nvidia anammat lite mer mobiltelefonstrategi där korten bara blir slöare och slöare om du inte köper senaste generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu vet jag inte hur olika CDNA och RDNA egentligen är, men jag vågar nog säga att det inte varit den främsta orsaken till att de inte kunnat konkurrera med CUDA. AMDs problem är snarare att de hela tiden hittar på nya strategier för GPGPU och överger tidigare satsningar, vilket inte inger något förtroende hos utvecklare.

Om jag förstod citaten och artikeln rätt så måste utvecklare för tillfället göra väldigt olika implementationer för CDNA och RDNA, det går alltså inte att göra en implementation och sedan skala den för hårdvaran som används. Det är tydligen detta som ska fixas till med den här nya satsningen på "UDNA".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

De är nog tvungna för att hålla nere kostnader för optimering och utveckling. Kanske det uppstår volymrabatt och andra fördelar om enterprise o desktop är mer lika dessutom. Sedan är det ju en fördel att att bara ha ett stort team för gpu istället för 2 som gör olika saker.

Personligen tror jag inte det kommer påverka något för oss på Swec. Det mesta mynnar ut i hur väl lyckas de utveckla sin mjukvara. Resten kommer falla på plats därefter men det kommer ta tid. Hårdvaru delen behärskar de redan.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara mycket klokt att satsa på mellansegmentet och låta Nvidia dra iväg i toppen. AMD behöver jobba på RT-prestandan och erbjuda starkt pris i det segmentet. Säg, ett rx 8800 för 5000-6000 kr som är på nivå med 4080 super, fast med RT-prestanda som ett 4070 ti super samt 16 gb vram. Är övertygad att det kommer sälja riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Lite synd, för NVidia skulle verkligen behöva konkurrens i toppsegmentet. Sen är det ju bra för oss konsumenter med konkurrens och valmöjligheter. Men jag antar att man får hoppas att dom (AMD) fortsätter att släppa "prisvärda" kort i mellansegmentet och jobbar på att förbättra sin uppskalnings teknik (FSR) och ray tracing prestanda.

Permalänk
Medlem

Bra om AMD börjar massproducera mellanmjölks-kort, men då behöver dom prissätta korten aggressivt från början och inte hålla på och sänka priset var 3:e månad.
RX8800XT med RX7900XT prestanda för $399 eller 5000 Svenska pesos, skulle kunna sälja rejält.
AMD kan skippa marginalerna och se till att ta marknadsandelar istället, så kommer marginalerna senare.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Synd att användning av två grafikkort i ett och samma chassi är inte en enkel installation.

https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-and-amd-gpu-te....

Men kanske i framtiden detta blir enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra om AMD börjar massproducera mellanmjölks-kort, men då behöver dom prissätta korten aggressivt från början och inte hålla på och sänka priset var 3:e månad.
RX8800XT med RX7900XT prestanda för $399 eller 5000 Svenska pesos, skulle kunna sälja rejält.
AMD kan skippa marginalerna och se till att ta marknadsandelar istället, så kommer marginalerna senare.

Då kommer dem konkurrera ut konsoler. Vilket är värre för dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tror du inte Nvidia svarar med samma mynt?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Deras topkort kommer vara 8800 xt i klass med 7900Xt. Det har dem mer eller mindre själva bekräftat....

Det är sant men det kan ju ändras