Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Ålder: 37
Utbildning: 3-årig gymnasieutbildning inom IT-Nätverk
Tjänst: Nätverkstekniker samt teamledare
Erfarenhet: Jobbat på samma företag sedan 2015
Lön: 45.000:- i grundlön sedan minst en kväll/natt/helgdag i månaden, i snitt på ett år är det cirka 50-52k/mån
Andra förmåner: 3000:- i friskvård, mycket självständighet och eget ansvar, roliga kollegor, man trivs väldigt bra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Ny arbetsgivare och -uppgifter från slutet av 2023. Arbetar med strategiska organisatoriska brandsäkerhetsfrågor inom offentlig verksamhet. I praktiken innebär det att förvalta övergripande styrdokument inom området och implementera innebörden av dessa ute i verksamheterna.

Gick upp i lön till 43 000 kr, vilket innebär att den lönen jag hade brutto i januari fick jag istället netto i december. Känns som en helt okej ökning

Utöver den monetära ökningen har min hälsa förbättrats drastiskt genom bättre arbetsmiljö.

Lönesamtal med tillförordnad chef ledde till 1 % löneökning. På frågan varför han anser att jag inte gjort ett tillräckligt bra arbete för att få 3,3 % som kollektivavtalet stipulerar skylde han på min ingångslön, som enligt statistiken är i paritet med mina kollegors.
Är inte alls nöjd varken med motiveringen eller beloppet och avser visa detta på enda sättet som är möjligt, nämligen genom att söka mig vidare nu när jag har relevant erfarenhet i förhållande till studieskulden.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Skrivet av Linux Lover:

Lönesamtal med tillförordnad chef ledde till 1 % löneökning. På frågan varför han anser att jag inte gjort ett tillräckligt bra arbete för att få 3,3 % som kollektivavtalet stipulerar skylde han på min ingångslön, som enligt statistiken är i paritet med mina kollegors.
Är inte alls nöjd varken med motiveringen eller beloppet och avser visa detta på enda sättet som är möjligt, nämligen genom att söka mig vidare nu när jag har relevant erfarenhet i förhållande till studieskulden.

Du bör ju rimligtvis ta upp detta med antingen klubb om ni har eller facket så du åtminstonde har rättvist satt lön fram tills dess du hittat något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Som före detta ledamot i Unionens fackklubb på min förra arbetsplats så är inte det där tillåtet om kollektivavtalet säger en garantiökning på 3,3%.

Ta upp det med facket centralt eller din lokala fackklubb. De kan hjälpa dig vidare i processen.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Som före detta ledamot i Unionens fackklubb på min förra arbetsplats så är inte det där tillåtet om kollektivavtalet säger en garantiökning på 3,3%.

Ta upp det med facket centralt eller din lokala fackklubb. De kan hjälpa dig vidare i processen.

Fast det är väl inte så vanligt att avtalet (för i varje fall tjänstemän) ger en garanterad ökning på individnivå utan det vanligaste är väl att ökningen skall gälla gruppen, t ex de som tillhör Unionen? När jag satt på arbetsgivarsidan i förhandlingar med Unionen så var det så den avtalade löneökningen tolkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det är väl inte så vanligt att avtalet (för i varje fall tjänstemän) ger en garanterad ökning på individnivå utan det vanligaste är väl att ökningen skall gälla gruppen, t ex de som tillhör Unionen? När jag satt på arbetsgivarsidan i förhandlingar med Unionen så var det så den avtalade löneökningen tolkades.

Brukar finnas minsta nivå, i mitt fall SEF var det 2%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Skrivet av joakim99:

Det är vanligt med individgaranti men det brukar vara en summa, inte procent.
Har aldrig hört talas om att den är i procent faktiskt, men säkert inte omöjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ålder: 31
Yrke: Executive Assistant
Erfarenhet: 6 år (Allt som allt inom admin)
Lön: 45,000 Brutto
Utbildning: statsvetenskap + strökurser i ekonomi.
Plats: Stockholm

Plus: Friskvårds på 5k, eget företagskort, flyger till olika städer/länder, inga fler matlådor, bonus. 100% av lönen om jag blir föräldraledig, ny mobil, dator. Folk är "snällare mot mig"

Minus: Det är verkligen inte 9 to 5, man jobbar hela tiden. Vissa tror man är en gud som kan lösa alla problem.
Finns fler nackdelar med yrket, får bara inte nämna allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har aldrig hört talas om att den är i procent faktiskt, säkert inte omöjligt men låter besvärligt att räkna på för båda parter.

Alltid % I mitt yrke och en lägsta nivå I kronor för lägsta löner på länken hittar du hela protokollet också

https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/installationsavtalet-k...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltid % I mitt yrke och en lägsta nivå I kronor för lägsta löner på länken hittar du hela protokollet också

För tjänstemän är det inte lika vanligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För tjänstemän är det inte lika vanligt dock.

Sant, mycket större gap i löner och olika befattningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linux Lover:

Oavsett anser jag att argumentet inte håller. Ett lönesamtal ska baseras på din prestation, inget annat!
Jag förstår chefens tänk och "syfte" att balansera lönerna i teamet men här blir det tankevurpa.

Vad din ingångslön sattes till är i sammanhanget inte relevant och bör (ska) hållas utanför revisonen.
Annars skulle din nya lön redan varit reviderad (läs: inprisad) och du skulle inte varit med i årets revision. Brytpunkten brukar dock ligga tidigast runt april-maj för detta beroende på vilken avtalssnurra man är i.

Att erbjuda en 1% ökning på ett 3,3%-avtal i snitt (En pott som alla i revisionen bidrar till) bör signalera att du haft svårt att nå många av dina mål och bör erbjudas en handlingsplan.

Det finns absolut kollektivavtal där man har rätt att "nolla" medarbetare men då ska dessa knappt ha nått ett enda mål / något alls och det är ett krav på att sätta en handlingsplan!

Vet inte hur mycket du vill eller orkar bråka men jag skulle inte varit nöjd med chefens argumentation och förklaring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av Json_81:

Har aldrig hört talas om att den är i procent faktiskt, men säkert inte omöjligt.

Det beror helt och hållet på vilken bransch. Unionen täcker ju mer eller mindre alla tjänstemän i privat sektor som inte har ett eget fack, t.ex. it-konsulter eller anställda på icke-vinstdrivande organisationer.

Unionen förhandlar ju med en arbetsgivarorganisation och beroende på bransch så ser det olika ut. I min bransch och arbetsgivarorganisation så var det ökningen skall gälla gruppen, men det finns exempel på när det inte ser ut så utan det är för individen. Då kan det gälla antingen konkreta belopp på grupp/individnivå, eller en procentsats på individnivå.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Det beror helt och hållet på vilken bransch. Unionen täcker ju mer eller mindre alla tjänstemän i privat sektor som inte har ett eget fack, t.ex. it-konsulter eller anställda på icke-vinstdrivande organisationer.

Unionen förhandlar ju med en arbetsgivarorganisation och beroende på bransch så ser det olika ut. I min bransch och arbetsgivarorganisation så var det ökningen skall gälla gruppen, men det finns exempel på när det inte ser ut så utan det är för individen. Då kan det gälla antingen konkreta belopp på grupp/individnivå, eller en procentsats på individnivå.

Absolut, därför är det svårt att uttala sig utan att veta vilket avtal som gäller. Ökningen på 3.3% känns inte som att det är en ökning på individnivå tycker jag utan snarare på kollektiv nivå.

Permalänk

Ålder: 24
Utbildning: Datateknik, högskoleingenjör, CTH.
Tjänst: DevOps Engineer. Avtal som konsult i ett år sedan direktanställd på företaget.
Erfarenhet: Nyexaminerad.
Lön: 37.000:-
Andra förmåner: 4000:- i friskvård, 25 dagar semester, mm. Inget kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxxch9994:

Andra förmåner: 4000:- i friskvård, 25 dagar semester, mm. Inget kollektivavtal.

25 dagars semester känns inte direkt som en förmån tycker jag. Det är minsta möjliga antalet semesterdagar enligt semesterlagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxxch9994:

Andra förmåner: 4000:- i friskvård, 25 dagar semester, mm. Inget kollektivavtal

Hur är detta en förmån?
Du kan:
-bli utan årlig lönerevison
-obetald övertid
- få ingen pension avsättning

Jag förstår att vissa kollektivavtal är krångliga men just pension etc brukar vara helt okej...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pxxch9994:

Tjänst: DevOps Engineer. Avtal som konsult i ett år sedan direktanställd på företaget.

Nu är du 24 år och brytpunkten när man börjar få tjänstepension brukar (inte alltid!) vara 25 år.
Jag skulle definitivt undersöka och höra mig för när du ev. blir anställd att det finns ett avtal på plats för tjänstepension. Detta är extra viktigt om företaget saknar kollektivavtal.

Personligen skulle jag aldrig jobba hos en arbetsgivare som inte erbjuder någon form av pensionsavtal.
Det innebär att man ger bort ~4,5% i årlig avsättning på inkomster upp till 47 625kr och 30%(!) på inkomster över detta belopp.

Permalänk
Skrivet av pxxch9994:

Tillägg: Pensionsavsättning på 5,5%, (även för alla under 25 år).

Som nyexaminerad med ett år kontrakt som konsult på ett megastort bilföretag är detta helt ok för mig. Jag kommer att övergå till direktanställd på företaget som har kollektivavtal och förmodligen bättre förmåner.

Permalänk
Medlem

Hur är detta en förmån?
Du kan:
-bli utan årlig lönerevison
-obetald övertid
- få ingen pension avsättning

Jag förstår att vissa kollektivavtal är krångliga men just pension etc brukar vara helt okej...

Det kan helt klart vara en förmån så länge det man får istället är bättre, det ställer dock högre krav på den anställde att se till att man avtalar om sakerna som är viktiga. Har man t.ex. ITP så kan man förvänta sig lägre pension än samma pensionsavsättning direkt in på pensionskonto hos t.ex. Avanza eller många andra kollektivavtalade planer ger. Sedan finns det ofta andra fördelar med många pensionsavtal som inte är kollektivavtalade lite beroende på vad man har för lön osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det kan helt klart vara en förmån så länge det man får istället är bättre, det ställer dock högre krav på den anställde att se till att man avtalar om sakerna som är viktiga. Har man t.ex. ITP så kan man förvänta sig lägre pension än samma pensionsavsättning direkt in på pensionskonto hos t.ex. Avanza eller många andra kollektivavtalade planer ger. Sedan finns det ofta andra fördelar med många pensionsavtal som inte är kollektivavtalade lite beroende på vad man har för lön osv.

Finns inget som säger att du inte kan ha det bättre än vad kollektivavtalet säger? Bara göra lokala förhandlingar.

Kollektivavtalet är ett golv och väldigt många som har utan har det sämre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns inget som säger att du inte kan ha det bättre än vad kollektivavtalet säger? Bara göra lokala förhandlingar.

Detta. Det är nog bland det mest missförstådda aspekterna när man pratar om kollektivavtal. Absolut ingenting hindrar ett företag att ge högre löneökning än vad de kommer överens med facket om. jag har dubbelkollat detta med Unionen och det stämmer.

Alltså: om du är med i facket och ditt företag säger något i stil med "vi kom överens med facket att öka 3% i år, så vi måste förhålla oss till det" så är det skitsnack. Då är det företagets egna, valda budget som sätter stopp. Inte facket.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Detta har inget med det att göra, det har att göra med att pensionslösningen i vissa kollektivavtal har ett förväntat sämre utfall än indexinvestering då man tvingar alla till att låsa delar av pengarna i räntepapper trots lång tid tills pensionen. ITP är vad jag vet värst här men det finns andra dåliga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Detta har inget med det att göra, det har att göra med att pensionslösningen i vissa kollektivavtal har ett förväntat sämre utfall än indexinvestering då man tvingar alla till att låsa delar av pengarna i räntepapper trots lång tid tills pensionen. ITP är vad jag vet värst här men det finns andra dåliga också.

Är ju inget måste med ITP även med kollektivavtal, det är enbart standarden... Om inget annat anges så blir det ITP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ju inget måste med ITP även med kollektivavtal, det är enbart standarden... Om inget annat anges så blir det ITP

Nej precis, men det är ett väldigt stort avtal och vissa andra avtal efterliknar det. Jag personligen hade aldrig tagit ett arbete där jag fått ITP för då kan jag förvänta mig mig 15-20% lägre pension i slutändan, med samma procentuella avsättning.

Det jag sa var att det kan vara en fördel utan kollektivavtal då man kan få allt lika men byta ut delar som kollektivavtalet styr till sådant den anställda själv får styra över. Man kan helt enkelt inte automatiskt anta att det är sämre att sakna kollektivavtal då det beror helt på vilket kollektivavtal och hur förmånerna ser ut i övrigt.

Permalänk
Medlem

48000 Kr/månad innan skatt. Jobbar nattskift på ett industriföretag som maskinoperatör.

Får ut ca 32000 kr efter skatten är dragen. Friskvårdsbidrag på 3000 kr/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

48000 Kr/månad innan skatt. Jobbar nattskift på ett industriföretag som maskinoperatör.

Får ut ca 32000 kr efter skatten är dragen. Friskvårdsbidrag på 3000 kr/år.

Vilken skattetabell har du? det låter som en väldigt hög skatt. Hade du haft skattetabell 33 så skulle du få ut runt 36 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken skattetabell har du? det låter som en väldigt hög skatt. Hade du haft skattetabell 33 så skulle du få ut runt 36 tusen.

Finns ingen tabell som går så högt.
Högsta skattetabellen är 42 och i den betalar man 15118kr i skatt på en inkomst av 48001kr.
Så OP måste ha sidoinkomster eller så gör lönekontoret brutalt fel

Skatteavdrag för månadslön 2024 Tabell 42

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har skattetabell 34, betalar 16000 i skatt. Jag har inget emot det, det går till bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej precis, men det är ett väldigt stort avtal och vissa andra avtal efterliknar det. Jag personligen hade aldrig tagit ett arbete där jag fått ITP för då kan jag förvänta mig mig 15-20% lägre pension i slutändan, med samma procentuella avsättning.

Det jag sa var att det kan vara en fördel utan kollektivavtal då man kan få allt lika men byta ut delar som kollektivavtalet styr till sådant den anställda själv får styra över. Man kan helt enkelt inte automatiskt anta att det är sämre att sakna kollektivavtal då det beror helt på vilket kollektivavtal och hur förmånerna ser ut i övrigt.

Även om kollektivavtalet säger ITP så får man avsätta till annat pensionssystem på dem firmorna, som jag sagt så är kollektivavtal ett golv. De måste bara göras extra avtal mellan parter.

Visa signatur