Google varnar att Ublock Origin snart försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dacko:

Dags att byta webläsare?

Tog mig en timme eller tre att hoppa över till floorp, få igång mina addons samt få till floccus to synca mina bookmärken, hoppade av vivaldi.

Permalänk

Edge fungerar bra. Bytte från Chrome till Edge för flera år sedan. Kör det tom. på telefon. Adblock är inbyggt på Edge till Android.
Är förvånad över att alla föreslår Firefox som är trögt när Edge är en bättre version utav Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Edge fungerar bra. Bytte från Chrome till Edge för flera år sedan. Kör det tom. på telefon. Adblock är inbyggt på Edge till Android.
Är förvånad över att alla föreslår Firefox som är trögt när Edge är en bättre version utav Chrome.

Du bytte från chrome.. till chrome..

Permalänk
Medlem

Får se om jag pallar byta webläsare privat. på jobbet är det ju edge som är företagsbrowser, och bäst integrerad med MS enterprise floran av produkter.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Inaktiv

Övergav Chrome för säkert 4 år sedan. Kört Firefox sedan dess och upplever det inte alls segt.

Kan säga så här, att överge Chrome för Firefox var relativt enkelt. Absolut krävde det tillvänjning efter att ha kört Chrome i 10+ år (kan tillägga att jag övergav Googles tjänster i samma veva). Att däremot helt överge Googles sökmotor är desto svårare. Växlat sökmotorer och kör just nu DDG men använder ofta kommando för att göra Google-sökningar när jag inte hittar vad jag söker. Är medveten om att DDG inte är perfekt heller. Jag försöker prova mig fram men ogillar verkligen Googles maktställning när det kommer till sökmotor. Deras andra tjänster är betydligt lättare att avstå, även om Maps ärn bra så börjar alternativen bli hyfsat bra (OpenStreetMap).

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt grejen, varför köra Chrome om man inte gillar reklam/spårning ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om man vill blockera reklam så finns här två val;

1) Byt till Firefox. Detta byte är acceptabelt. Firefox har lovat att motverka V3 och ge stöd för V2-extentions, men det är troligt att de också kommer att ge vika inom ett par år.
2) Byt till Brave, som använder Chromium precis som Chrome. Skillnaden är att Brave har en inbyggd adblocker i Rust, som utnyttjar uBlock Origins filtermotor, vilket gör att Brave inte påverkas av Manifest V2 eller V3. Det är ett utmärkt byte från Chrome för den som vill fortsätta med blink-motorn i Chromium eller inte föredrar Firefox. Brave erbjuder samma stöd för extentions som Chrome och går att dra hem via Googles webstore.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Det här har fått mig att prova att byta till Firefox, känns lite sämre än chrome tyvärr men det funkar

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du bytte från chrome.. till chrome..

Chrome och chromium är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Blir o byta till brave snart då.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

"Lite" funkar lika bra för gemene man. Storm i ett vattenglas.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag behöver fler anledningar att undvika skiten, men tack Google för ännu en.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har testat Vivaldi (Chromium) i några månader nu, det har fungerat helt ok. Men nu blir det till att gå tillbaks till Firefox igen som jag kört i snart 20 år eller nåt.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Kär FF sen många år

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vet ni ifall det går blockera reklamen på Twitch? Ublock fungerar inte längre. Provade nu uBlock Origin Lite men samma resultat.

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem

Reklam är ett kontraproduktivt djävulskt påfund och måste i mitt tycke bekämpas med alla medel. Vill jag köpa något så köper jag det utan att nån bild/video eller röst säger åt mig att välja just den produkten över andra, liknande produkter.

Permalänk
Medlem

Välkommen till Firefox!

Permalänk
Inaktiv

Jag kör helt utan något block program och det fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Vet ni ifall det går blockera reklamen på Twitch? Ublock fungerar inte längre. Provade nu uBlock Origin Lite men samma resultat.

Alternate player for twitch funkar halvt. Upplösningen trillar ned till säg 480p när reklamen går med du ser den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

https://github.com/pixeltris/TwitchAdSolutions#twitchadsoluti...

Följ stegen under: Applying a script (uBlock Origin)

Detta funkar för mig för att blockera reklam på Twitch. Har ingen reklam alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Jag kör helt utan något block program och det fungerar perfekt.

Vi känner och lider med dig. Du har forumets helhjärtade stöd i ryggen.

Permalänk
Medlem

Jag har länge märkt att jag klarar mig alldeles utmärkt utan Google och allt de vidrör, och undra stilla hur länge det ska ta innan majoriteten känner likadant.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

För den som använder Edge så blockerar den här inställningen nästan all reklam.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag har länge märkt att jag klarar mig alldeles utmärkt utan Google och allt de vidrör

vad använder du för webbläsare och vad för telefon?

Permalänk
Medlem

Firefox för min del. Blixtsnabbt och bättre än Chrome på alla sätt och vis för min del på både PC och mobil.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Chrome och chromium är inte samma sak.

Nej, men både Chrome och Edge är baserade på chromium. Båda kommer förlora stöd för manifest V2, för det stödet tas bort i chromium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Reklam är ett kontraproduktivt djävulskt påfund och måste i mitt tycke bekämpas med alla medel. Vill jag köpa något så köper jag det utan att nån bild/video eller röst säger åt mig att välja just den produkten över andra, liknande produkter.

Fast det är svårt att köpa saker om man inte vet om att de finns, eller vad de har för fördelar jämfört med andra produkter. Så reklam är nog ganska produktivt ändå.

Permalänk

vad är skillnaden mellan ublock och ublock lite?

går det att använda egna filters under "mina filter" med ublock lite?

har ublock lite elementväljarläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Lite har såvitt jag fasta listor som levereras med tillägget (tror det är hur modellen för content filtering ser ut rent allmänt i MV3).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Någon skrev på Reddit för ca 2 år sen

Filter lists update only when the extension updates (no fetching up to date lists from servers)

Many filters are dropped at conversion time due to MV3's limited filter syntax

No crafting your own filters (thus no element picker)

No strict-blocked pages

No per-site switches

No dynamic filtering

No importing external lists