Permalänk
Medlem

Ford Focus problem.

Hejsan alla , Har nyligen köpt en Ford focus ST 2.0 Ecoboost 2015, har för en månad sen märkt att när jag kör Rakt fram så drar Bilen Både åt Höger och Vänster, får liksom Hålla tillbaka ratten så man inte kör av vägen.

Hade den på en Verkstad för en vecka sen och dom trodde att det kunde vara den elektriska Servon på bilen.

Vad tror ni det kan vara, är det servon eller nått annat som spökar.

Permalänk
Medlem

Kollade de däcken så de inte är konstigt slitna? Kanske hjulinställning som behövs. Dock så borde det dra mer åt ett håll i sådan fall.
Möjligen trasig fjädring.

Dock ingen koll på om det elektriska styrservot kan orsaka sådana här problem på bilar som enbart har elektrisk styrning. Om det är det din har.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

1. Krokig/trasig krängningshämmare.
2. Dåliga bussning länkarmarna
3. Glappa styrleder.
4. Trasiga fjädrar/dämpare.
5. Däcken ej åtdragna.

Visst kan säkert vara servon men min erfarenhet är en bil som kränger höger vänster av sig ajälvt mer troligt ett glapp nånstans i hjulupphängning antingen fram eller bak.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Slitna hjullager. Hissa upp ett framhjul i taget och testa om det glappar, både sida till sida och upp/ner.

Permalänk
Medlem

Kolla efter den här knappen

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Om du haft den på verkstad och de gjort en bedömning är den mer sannolik än gissningar på ett forum där ingen ens sett kärran. Hjullager, trasiga stag och däckproblem identifierar en riktig verkstad omedelbart.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

Hejsan alla , Har nyligen köpt en Ford focus ST 2.0 Ecoboost 2015, har för en månad sen märkt att när jag kör Rakt fram så drar Bilen Både åt Höger och Vänster, får liksom Hålla tillbaka ratten så man inte kör av vägen.

Hade den på en Verkstad för en vecka sen och dom trodde att det kunde vara den elektriska Servon på bilen.

Vad tror ni det kan vara, är det servon eller nått annat som spökar.

Rekommenderar att åka till närmsta Ford auktoriserade verkstad, för det är där kunskapen brukar finnas om udda fel/bekymmer.

Vill du inte göra det så kan du börja med att få en hjulinställning utförd så man ser att allt står rätt i både framvagn och bakvagn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Drar bilen åt ett håll under accelration och andra hållet när du släpper upp gasen/motorbromsar är det glapp i framvagnen.
Kan vara dålig spindelled, bussningar till länkarmar eller liknande. Är ju något som de annars på besiktning hade upptäckt också.

Köpte du bilen av firma är det bara att åka tillbaka med bilen och så får du stå på dig att de ska åtgärda problemet. Undet förutsättning att tex hjulen du köpte bilen med sitter fortfarande på, så du inte monterat vinterhjulen och problemen började uppstå. Om nu inte vinterhjulen följde med köpet.

Permalänk
Medlem

Mycket av det som nämns i form av glapp o dyl fastnar ju i en vanlig besiktning om inte besiktningsmannen är helt plakat eller en enastående mutkolv. Det går ju även att göra en motsvarande statuskoll istället för en riktigt besiktning om bilen är utanför besiktnignsperioden.

Permalänk
Medlem

En kollega hade samma problem med en passat, gungade och slirade över hela vägen. Dom hittade inget fel, men visade sig tillslut att det var fel dimension på däcken till dom fälgarna. Så be en däckfirma kolla så att däcken är schyssta och har rätt dimension.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Låter som hjulinställning på dom bilar jag haft. Dock kan det vara lämpligt att man byter en del i framvagnen innan en sådan görs. Om du tittar på framdäcken så kolla om de är jämnt slitna eller om det ser ut att vara en ojämn förslitning.

Har du inte tummen mitt i hand så byt ut spindellederna och krängningshämmare själv. Sedan lämnar du in den för hjulinställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Låter som hjulinställning på dom bilar jag haft. Dock kan det vara lämpligt att man byter en del i framvagnen innan en sådan görs. Om du tittar på framdäcken så kolla om de är jämnt slitna eller om det ser ut att vara en ojämn förslitning.

Har du inte tummen mitt i hand så byt ut spindellederna och krängningshämmare själv. Sedan lämnar du in den för hjulinställning

Att föreslå spekulativ "parts cannon" när man inte ens vet hur långt bilen har gått känns lite eljest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att föreslå spekulativ "parts cannon" när man inte ens vet hur långt bilen har gått känns lite eljest.

Jaså det tycker du. Det är inte miltalen som avgör när det är dags för sådant. Snarare körstil och ålder. Om bilen är från 2015 så bör gummit på damaskerna blivit lite sprött och fettet stelnat. Då brukar toleranserna öka och hjulinställning bli lite fel. Om det är hjulinställning så beror det oftast på något.

Det lät som hjulinställningen är fel och spindelleder och krängningshämmare är kaffepengar om man byter sådant självt. Sedan finns det "pekkas" i göteborg som gör hjulinställning på gammalt hederligt sätt med pris därefter. Annars brukar det kosta rejält med stålar om dom skall göra en hjulinställning med laser och sådant.

Då kan man ju passa på att byta förslitningsdetaljerna INNAN man bekostar en hjulinställning. För byter man senare så kommer man åka på en hjulinställning igen.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Mycket av det som nämns i form av glapp o dyl fastnar ju i en vanlig besiktning om inte besiktningsmannen är helt plakat eller en enastående mutkolv. Det går ju även att göra en motsvarande statuskoll istället för en riktigt besiktning om bilen är utanför besiktnignsperioden.

beror ju lite på hur glappt det är om det fastnar på besikningens skaktest.

men brukar inte behövas mycket glapp förrän bilen börjar dra åt nått håll och oftast märker man det själv före besiktningsmanen som max åker runt i den i 2 minuter på parkeringen efter att ha skakat på den i typ 20 sekunder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows