Windows 11 passerar 35 procent marknadsandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skumt det inte är högre procent.

Jag märkte en markant prestanda ökning när jag bytte från win 10 samt trevlig med nytt utseende.

Fast du hade även upplevt samma "markanta prestandaökning" om du installerade Windows 10, igen.

Nyheternas behag (eller obehag också för den delen) bidrar ju dessutom ytterligare psykologiskt till den upplevda fartkänslan även om den inte ens är mätbar. Helt enkelt eftersom de tenderar göra användaren långsammare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Iskra:

Såhär skriver Inrego, som du själv hänvisade till, på sin hemsida:

"För att en dator ska vara Windows 11 kompatibel måste den uppfylla vissa tekniska krav. Därför erbjuder vi bara laptops som klarar dessa krav. "

Jag kollade in några stationära med 8th gen Intel och de erbjuds med Windows 11.

ITAStore har bla denna HP Prodesk 400 G2 där Windows 11 Pro kommer installerat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag räknar mig som gamer och har inte använt Windows för spel sedan början av 10-talet. Jag röstar med plånboken och betalar inte för grejer som endast kan köras i Windows.

Har du kompisar som undviker viss kost, eller som pensionssparar? Det här är bara ytterligare en variant av samma sak: att göra medvetna val man tror är långsiktigt bättre för en själv eller för mänskligheten, även om de kommer med någon form av personlig kostnad här och nu.

Exact.

Om bara fler kunde förstå denna grundprincip.

Men det är ju överlag otroligt svårt för de flesta att göra val som är "jobbiga och tråkiga" i det korta perspektivet, även om de till o med inser att det skulle leda till något otroligt positivt i det längre och bredare perspektivet....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Datavetare

Vilket gnäll om Windows 11. Det är långt ifrån perfekt, men föredrar ändå starkt Windows 11 över Windows 10 då den viktigaste feature Microsoft någonsin lagt in i Windows, WSL2, fungerar klart bättre i Windows 11.

WSL2 är det som gör att man faktiskt kan använda Windows till något mer än ett glorifierat TV-spel

Rätt många, ärligt talat; särskilt bland de äldre. Maskiner som var bra 2016 är fortfarande fullt användbara för de flesta vardagliga uppgifter, och till och med en bra dator från 2010 duger till att läsa nyheter och mail och betala räkningar för någon som inte är så intresserad av datorer.

En bra desktop från 2016 är nog fullt duglig än, men en laptop från den tiden är inte så rolig.

Den sista Window-laptop jag köpt privat är en max-out Surface Pro 4 (så den har eDRAM och därmed helt OK iGPU perf..., lanserades okt 2015) som fortfarande är fullt fungerande (inklusive originalbatteri även om man får 1-2 timmar livstid idag, så tummen upp för kvalitén Microsoft!).

Går absolut absolut att surfa på den än, men inte ens det är direkt "snappy" längre. Och försöker man göra något lite mer krävande får man ha rätt bra tålamod...

SP4 har bara TPM 1.2, men då TPM 2.0 kom med SP5 och SP4 och SP5 har i praktiken samma CPU/iGPU (Intel 6:gen vs 7:gen) så fungerar det helt OK att köra Windows 11 ändå. Prestandamässigt kunde då jag inte märka någon skillnad på att köra Windows 10 eller Windows 11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt absurt vilket hat Windows 11 får motstå.

Det är absolut inte perfekt, det är inget operativsystem, och kan kräva lite mer handpåläggning för powerusers än Windows 10.
Men det är nyare, mer säkert (och kommer få säkerhetsuppdateringar) bland annat.

Med program som Rufus så kan man installera Windows 11 på väldigt gammal och utdaterad hårdvara så där har vi plockat bort kritiken om att det kommer bli massa elskrot.

Sedan har vi tex Raphire's Win11Debloat eller ChrisTitusTech WinUtil för att ta bort diverse saker som man inte vill ha samt få bort telemetri osv.

Det bästa vore ju om man inte behövde sådan program/script, men nu är det så, jag ser det på samma vis som att man installerar Add-Ons i browsern.

Nej, inget OS är perfekt, men personligen tycker jag det är absurt till vilka längder man kan försvara den mängd saker man behöver göra för att stänga av saker de flesta inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast du hade även upplevt samma "markanta prestandaökning" om du installerade Windows 10, igen.

Nyheternas behag (eller obehag också för den delen) bidrar ju dessutom ytterligare psykologiskt till den upplevda fartkänslan även om den inte ens är mätbar. Helt enkelt eftersom de tenderar göra användaren långsammare.

Min dator från 2012 blev definitivt snabbare med Windows 11 än 10. Jag har ominstallerat den med Windows 10 tidigare och den är snabbare med Windows 11

Skrivet av Yoshman:

En bra desktop från 2016 är nog fullt duglig än, men en laptop från den tiden är inte så rolig.

Mja, jag använder en laptop från 2012 som absolut inte är seg eller liknande. Boottiden, från att man trycker på powerknappen tills att man kan logga in i Windows är snabbare än alla mina nyare enheter.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Min dator från 2012 blev definitivt snabbare med Windows 11 än 10. Jag har ominstallerat den med Windows 10 tidigare och den är snabbare med Windows 11
Mja, jag använder en laptop från 2012 som absolut inte är seg eller liknande. Boottiden, från att man trycker på powerknappen tills att man kan logga in i Windows är snabbare än alla mina nyare enheter.

Boot-tiden är inget problem, den dator har alltid bootat riktigt snabbt.

Är primärt CPUn som är horribelt långsam med dagens mått mätt och Windows har aldrig fungerat väl om man har 100 % CPU-last, något som är mer ett SW-problem än ett HW-problem då Linux länge (sedan "wonder-patch" från 2010) hanterat samma fall riktigt bra.

16 GB RAM och för den tiden snabb iGPU hjälper inte. Hade nog fungerat lika bra med hälften så mycket RAM, för när man behöver den mängden RAM har man redan passerat gränsen där en Skylake @ 3,2 GHz max boost känns som en snigel.

Det går absolut att surfa med. Men det är märkbart "lag" på t.ex. webbplatser som har mer reklam-banners än det är glitter på NKs julgran.

Vill man köra med så här gamla system är Linux ett bättre val. Har också en (rätt liknande spec:ad) Dell Latitude från samma år som kör Ubuntu 24.04 LTS (labb-laptop, pillar en del med egna svagströms-designer och föredrar att testa dessa ihop med en dator man kan leva med att man bränner...).

Inte heller den är en raket, men går ändå långt bättre att använda idag jämfört med SP4:an (har testat att köra Ubuntu på SP4, det fungerar pissdåligt då en del HW inte stöds på ett vettigt sätt, Dell Latitude är en dröm just för Linux-stöd).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det går absolut att surfa med. Men det är märkbart "lag" på t.ex. webbplatser som har mer reklam-banners än det är glitter på NKs julgran.

uBlock Origin, så är det löst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av VinterSolen:

Har aldrig stört mig på sådant, verkar ha ett inbyggt AI-filter som automatiskt filtrerar bort saker som reklam utan några som helst plugins.

Och det var bara ett exempel, finns idag rätt avancerade helt webbbaserade verktyg som är ännu mer krävande. Poängen är: kraften räcker inte ens till att fullt ut använda webbläsaren idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt mig flytta taskbaren till toppen av skärmen då... mummel mummel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har aldrig stört mig på sådant, verkar ha ett inbyggt AI-filter som automatiskt filtrerar bort saker som reklam utan några som helst plugins.

Och det var bara ett exempel, finns idag rätt avancerade helt webbbaserade verktyg som är ännu mer krävande. Poängen är: kraften räcker inte ens till att fullt ut använda webbläsaren idag!

Inget "AI" i reklamblockerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag kollade in några stationära med 8th gen Intel och de erbjuds med Windows 11.

ITAStore har bla denna HP Prodesk 400 G2 där Windows 11 Pro kommer installerat.

De följer väl mottot "Alltid lurar det någon".

Men på det stora hela tror jag mer som Bob Marley: "You can fool some people some times but you cant fool all the people all the time".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Inget "AI" i reklamblockerare.

Han har, i huvudet.

Samma här.

Permalänk
Medlem

Alla Windows verisioner efter 7 (Sista renodlade Desktop OS:et) suger till en eller annan grad. Windows 10 är en så kallad lesser-of-evils. 11 kommer "aldrig" att installeras på någon av mina maskiner, någonsin igen.

Det endrar som hindrar mig från att köra 7, är bristen på säkerhets och kerneluppdateringar. Annars tillför varken 8, 10 eller 11 någon som helst funktionalitet som jag faktiskt vill ha.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Boot-tiden är inget problem, den dator har alltid bootat riktigt snabbt.

Är primärt CPUn som är horribelt långsam med dagens mått mätt och Windows har aldrig fungerat väl om man har 100 % CPU-last, något som är mer ett SW-problem än ett HW-problem då Linux länge (sedan "wonder-patch" från 2010) hanterat samma fall riktigt bra.

16 GB RAM och för den tiden snabb iGPU hjälper inte. Hade nog fungerat lika bra med hälften så mycket RAM, för när man behöver den mängden RAM har man redan passerat gränsen där en Skylake @ 3,2 GHz max boost känns som en snigel.

Vill man köra med så här gamla system är Linux ett bättre val. Har också en (rätt liknande spec:ad) Dell Latitude från samma år som kör Ubuntu 24.04 LTS (labb-laptop, pillar en del med egna svagströms-designer och föredrar att testa dessa ihop med en dator man kan leva med att man bränner...).

Inte heller den är en raket, men går ändå långt bättre att använda idag jämfört med SP4:an (har testat att köra Ubuntu på SP4, det fungerar pissdåligt då en del HW inte stöds på ett vettigt sätt, Dell Latitude är en dröm just för Linux-stöd).

Skrivet av Yoshman:

Jag håller inte alls med. Jag kör med uBlock Origin så reklam är inget problem. CPU:n är väldigt, väldigt sällan på 100% användning och den är absolut tillräcklig för att användas som surf och video dator. Håller som sagt inte alls med om vad du skriver.

Skrivet av VinterSolen:

Jag håller med dig. Kör uBlock Origin och datorn känns inte alls seg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nej, roliga skulle jag nog inte anklaga dessa datorer för att vara, men användbara till sånt som vanligt folk gör mest är de fortfarande - återigen med brasklappen att det behöver ha varit en bra maskin när den var ny, vilket exkluderar allt som såldes med mekanisk lagring och 4 GB minne, åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skumt det inte är högre procent.

Jag märkte en markant prestanda ökning när jag bytte från win 10 samt trevlig med nytt utseende.

Jag också, varje gång jag får en ny kärna så får jag 2-3% "snabbare" dator. Dvs bättre mätresultat i syntetiska tester, uppstart etc. Har inte installerat om något från grunden sedan 2017.

Skrivet av Mindfighter:

Vi pratar om hårdvara från innan 2018. Win10 har support även nästa år. Handen på hjärtat, hur många bekanta/släktingar känner du som kör PCs som är 8+ år?

Jag, antagligen. Min maskin beräknar jag att den uppgraderas någonstans runt 2030, när DDR 6 och AM6 är intressant. DDR5 / AM5 tänker jag hoppa över. Det här är en grov gissning som sagt och beroende på vad som händer så kan det vara tidigare eller senare. Men AM6 är det som är styrande i så fall. Man får se vad som händer.

Jag känner några som fortfarande kör Windows XP. En person som även körde Windows 95 år 2012.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Nej, roliga skulle jag nog inte anklaga dessa datorer för att vara, men användbara till sånt som vanligt folk gör mest är de fortfarande - återigen med brasklappen att det behöver ha varit en bra maskin när den var ny, vilket exkluderar allt som såldes med mekanisk lagring och 4 GB minne, åtminstone.

Intressanta är ju att i princip alla så pass gamla maskiner kan få sig ett rejält prestandalyft genom att bara uppgradera från HDD till SSD.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Intressanta är ju att i princip alla så pass gamla maskiner kan få sig ett rejält prestandalyft genom att bara uppgradera från HDD till SSD.

Precis. Om jag inte missminner mig så fick jag en mekanisk hårddisk i den HP Elitebook från 2012 jag har och den var väldigt seg med Windows 10. Stoppade direkt in en SSD och den blev ju helt snabb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det endrar som hindrar mig från att köra 7, är bristen på säkerhets och kerneluppdateringar.

Windows 7 SP1 (läs Server 2008 R2) får fortfarande säkerhetsuppdateringar:
https://betawiki.net/wiki/Windows_Server_2008_R2

Support end
2026-01-13 (Extended Security Updates under Grandfathered Premium Assurance Support

Har hittills kunnat patcha Windows 7 Ultimate fullt ut (Oktober -24).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Du är kanske något på spåret, den röda tråden man i så fall skulle kunna se är att folk är mindre intresserad av att "uppdatera" när man har en positiv upplevelse av det man har, och många av förändringarna som kommer med det nya ses som försämringar.
När det är det omvända så är intresset högre.

Att folk tog emot all förändring som erbjöds när de satt med Vista eller 8an är ju kanske inte så svårt att förstå?

Jag tror inte att man skall överskatta betydelsen av vad folk är intresserade av heller…
Visst finns det människor som är ivriga att uppleva alla nyheter som kommer i nästa version (eller omvänt förfasar sig över hur dåligt allt kommer bli), men majoriteten bryr sig väl inte (och har kanske svårt att skilja mellan versionerna)? Det viktiga är att maskinen fungerar (kör de applikationer man behöver) och så länge det är fallet har man inget intresse av att ändra något.

Permalänk
Medlem

Om win 11 inte var så jävla buggigt hade jag kunna köra det på min desktop, men nu räcker det med att bli tvingad att ha skiten på jobbdatorn. Hur man kan ha barnsjukdomar i möget fortfarande är helt galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi pratar om hårdvara från innan 2018. Win10 har support även nästa år. Handen på hjärtat, hur många bekanta/släktingar känner du som kör PCs som är 8+ år?

Jag gör

Min dator har passerat 12 år, köpt 2012. Duger till det jag använder den till.

Dock börjar kolla på en ny. Men planerar att vänta till Panther Lake som det ser ut nu. Troligen 18A, PowerVIA, RibbonFET och extra instruktionsset APX (tror jag dom skall kallas).

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

Om win 11 inte var så jävla buggigt hade jag kunna köra det på min desktop, men nu räcker det med att bli tvingad att ha skiten på jobbdatorn. Hur man kan ha barnsjukdomar i möget fortfarande är helt galet.

Buggigt? Som vad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Windows 11 känns långsammare än Windows 10 på en lite äldre dator? Min nuvarande dator finns i signaturen.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet om Windows 11 känns långsammare än Windows 10 på en lite äldre dator? Min nuvarande dator finns i signaturen.

Windows 11 känns långsammar än Windows 10 på även en nyare dator. Men desvärre stöds din dator inte av Windows 11.

Visserligen kan man trixa till det med rufus, men det finns inga garantier att Microsoft inte täpper till existerande kryphål i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Windows 11 känns långsammar än Windows 10 på även en nyare dator. Men desvärre stöds din dator inte av Windows 11.

Visserligen kan man trixa till det med rufus, men det finns inga garantier att Microsoft inte täpper till existerande kryphål i framtiden.

Ok, tack. Det var det jag hade tänkt att använda Rufus i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jag kör med Windows 11 på en HP Elitebook från 2012. Förutom när jag startar explorer 1:a gången efter uppstart så är 11:an snabbare än 10:an för mig. Fungerar alldeles utmärkt och jag gillar 11:an mer än 10:an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag tror bara det är att folk inte kan lära sig nya grejer och därför klankar ner på saker istället.

Delvis är det ju så, men jag har (parallelt med Windows) kört MacOS och utvecklingen är mycket mer gradvis där, det känns VÄLDIGT mycket mer enhetligt. 2008-OSX känns och ser ut väldigt lika 2024-OSX. Och har man uppdaterat under åren är utvecklingen om inte sömlös så relativt problemlös.
Windows 8 var helt enkelt total katastrof, och Windows 10 har inte lyckats ge en enhetlig Windowsupplevelse. Utspridda inställningar etc. Rörig startmeny. Och Windows 11 går ett steg till.

Jag har nu återgått till att låta äldre släktingar få starta alla program från ikoner på skrivbordet. Att hitta dem i menyer etc är för bökigt. Vi är tillbaks till Windows 3 i vissa avseenden.

Och att filhanteraren (Explorer) är segare på min nuvarande burk med SSD än Explorer på min Pentium 1-burk med Windows NT4 och IDE-hårddisk är trist.
(Dock blev väl NT4-Explorer långsammare i och med NT4 sp5 eller nåt sådant så man fick böka för att få tillbaks den äldre och rappare Explorern, sabla krångel vill jag minnas, att slippa "internet explorer"-explorer.)

Skrivet av shogun-r:

På min dator, snarlik din, KÄNNS 11 absolut långsammare, men det är nog mest filhanteringen, i synnerhet om man har många enheter anslutna varav flera nätverksenheter verkar Windows 11-Explorer dra benen efter sig jämfört med Windows 10. Men när man väl kör programmen, eller kopierar filer, upplever jag inte Windows 11 som sämre egentligen, jag kör Win 11 som mitt huvudsakliga Windows-system, har bara Windows 10 som fallback. (Mest kör jag dock MacOS på min PC)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Gratulerar MIcrosoft. Jag är efter decenier av användning i processen att migrera till Linux.

Linux suger och allt blir ett jävla projekt att lösa. Men det är så desperat jag är att hitta något nytt.