Första speldatorn på länge! Prepp inför black friday
Bakgrund
Jag har inte köpt speldator på närmare 10 år. Jag har en hyfsat grundkunskap men jag har inte varit insatt på länge. Intresset för PC-gaming har krypit tillbaka senaste året men inte mitt intresse för allt runt om; hårdvara etc. Fördel om det går att beställa allt från samma ställe och inkludera att återförsäljaren bygger och testar.
Jag köpte 2st LG 27" 1440p skärmar för 1 - 2 år sedan. Jag har inte för avsikt att byta ut dem förrän om tidigast hösten 2025.
Vad jag vill spela
Baldur's gate 3
Space marine 2
Cyberpunk
Äldre spel (Fallout 4, Skyrim, The Sims) med massor av o-optimerade moddar
Jag är ingen pro-gamer och svettigaste jag spelar är mythic raids i wow. Det klarar jag av på min nuvarande relik så det kommer inte vara ett problem oavsett. Bygget handlar bara som spelglädje. 200 FPS är inte en prioritet men (minst) 60 FPS med svinsnygg grafik är ett måste.
Vad jag prioriterar
Jag hatar laddtider i spel och när saker tar lång tid att starta upp. Jag är villig att spendera pengar för att förbättra det här så gott det går.
Tystnad: Datorn står i vardagsrummet. Lite luftsus är Ok men jag prioriterar en tyst rigg.
Jag tror en sval dator håller längre och strular mindre. Vi ska inte snåla på kylning.
Jag vill såklart försöka framtidssäkra så gott det går.
Jag tycker "akvarie-chassin" är coola. Jag tror dessutom jag var en nattmal i mitt förra liv: så lampor/belysning i ett chassi där det syns bra är en stor bonus.
Vad jag vill undvika
Bygga själv
Uppdatera bios vid köp. Hörde på youtube att det är en grej vissa moderkort i kombination med vissa CPUs. Inget problem om återförsäljaren gör det åt mig.
Byta ut grejer inom de närmsta 3 åren. Inte en dealbreaker; spenderar jag mindre på en GPU nu och byter till en mer lämpad för 4k gaming när jag skaffar en sådan skärm -det tycker jag är försvarbart. Men jag vill inte byta ut mer än det.
Budget
Jag hade först tänkt mig runt 20 - 25k men inser att det viktiga för mig är inte nödvändigtvis priset, utan att jag för bra värde för det jag köper. Men min smärtgräns går vid 30k eller strax över.
Det jag kikat på
En del av dessa val har jag baserat på omdömen och vad som är populärt hos återförsäljare snarare än någon egen djupare kunskap - valet av nättagg och moderkort är ett bra exempel på det.
Saker kommer ändras beroende på rea. Jag har haft problem med Radeon tidigare och gillar Nvidia men det var som sagt ett tag sedan. Ser jag Radeon RX 7900 XT 20GB på rea så känns det som ett bra alternativ?
Är 32GB DDR5 tillräckligt nu för tiden och framöver?