Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper chassi?

Permalänk
Medlem

Ljuddämpade plåtsidor, dammfilter på alla luftintag samt att topp/bakstycke inte ser ut som durkslag.

Öppet tak är att be om att få moderkortet kortslutet av något föremål eller vätska som hamnar på datorn, och bakstycken som ser ut att vara gjorda för att tvätta potatis släpper in damm och ut massa oljud.

Permalänk
Medlem

utrymme & expansion möjligheter smådatorer ej för mig! Minimum 4he rackchassie eller stora fulltower.
Har själv en stor datorlåda jag byggt själv, med 2 system i botten & halva lådan 19" rack total storlek 1500x560x630mm önskar att racket var lite större 14 he bara fast var kul att bygga. Byggde med aluprofiler 30mm & aluplåt eloxerad utvändigt, blank invändigt. Mest använt lian li delar för moderkorten. & 21 fläkt platser varav en 15x120mm radiator i dörren på ena sidan. av lådan

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ingen J*vla lys & blink

Det beror ju på vilket ändamål man har med sitt bygge, men för en vanlig allround maskin så ...
1) Inget "fönster" i sidan på chassit.
2) Ventilation, luft och värme flöde. Gärna separat del för PSU och grafikkort.
3) Fulllängds & höjds PCIe kort ska få plats.

Permalänk
Medlem

Finns väl inga dåliga chassin mera som tar ut halva blodet med vassa kanter som det var för länge sedan, men jo ett bra chassi är ju både stabilt tyst och jag gillar och få skapligt med Io portar på framsidan. Sedan är väl det fint med powersupply shroud, men är det värkeligen nödvändigt vet jag väl inte samma med de nya fishtank designen men. Det är väl upp till den som köper.

Permalänk
Medlem

Annat.

Det är en kombination av olika faktorer.

Jag kör luftkylning, så ventilation är viktigt.

Gillar att komma åt enkelt, så borde kanske köpa ATX, men samtidigt gillar jag små paket, så borde egentligen köra ITX. Dock tycker jag ITX är svårbyggt och trångt så jag kör på mATX chassin storlek mindre.

Kan mycket väl köpa roliga eller konstiga chassin, men de är för dyra, och ofta knasiga bygglösningar. Dessutom finns det för få att välja på. Å andra sidan så står det bara där, ingen kommer hem för att chassi-spana direkt.

Gillar RGB, i synnerhet denna årstid och någon månad till, bidrar till lite mysig stämning i ett annars lite mörkt rum med bara ett fönster.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Alltså, det beror alldeles på om det är ITX, mATX eller vanligt ATX samt vilken budget man har.

Utgår man från att majoriteten av de lite mer kvalitativa chassi'n kostar nånstans omkr 1500-2000kr så ska det såklart ha en bra grund och vara av kvalité (inte ha massa glipor och lösa skruvar etc)
Fack och diverse funktioner ska vara genomtänkt och jag ska inte behöva dra en McGyver för och få en bra kabellösning eller dylikt.
Idag kör jag på O11-D vilket är stort, men ändå har jag "dåligt" med kabel-plats bakom med modulär psu då 3x2.5" SSD tar plats pga kablage som måste routas.

Kortar man ner det till kategorier så är "Kvalité, Ventilation & Funktion" de tre jag siktar på, att ett chassi är fint nyttjar mig inget om min CPU är 80 grader i Windows. Så övrigt är såklart plus funktioner och måste tas i åtanke till viss mån men inte prio.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk

Enkel att använda och tyst.
Det låter som enkla krav, men de flesta chassin uppfyller ens kravet enkelt. Man ska kunna öppna chassit utan något verktyg och den ska ej falla av lös, precis som man kan öppna motorhuven på bilen utan ta fram en skiftnyckel. Det ska alltså vara gångjärn eller liknande.
Sedan ska utrymmet inne vara byggt för bra luftflöde och många platser för hdd eller 2.5" ssd ska finnas. Där man enkelt kan ta ut dessa utan att använda en skruvmejsel.

*edit* Corsair iCUE Link 9000D RGB hade jag nog köpt om jag hade fått bygga en egen dator och använda i jobbet.
https://www.komplett.se/product/1311415/datorutrustning/dator...
https://www.youtube.com/watch?v=NdQa2iMEbs4

Permalänk
Hedersmedlem

Allt är självfallet viktigt och ingår i bedömningen. Men jag måste nog ändå säga att estetiken är det viktigaste. Måste se fin ut hahah 🤣

Permalänk

Ljudnivå är nog prio1 på chassi

Permalänk
Medlem

Tycker jag har det chassit jag behöver redan. Corsair 7000D Airflow. Grymt bra, stabilt och rymligt.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5722|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk

Jag har ett Fractal Design Define 6 och tycker det är så gott som perfekt. Tyst, bra luftflöde, behövs inga verktyg för att få loss sidopaneler, stilrent, gott om expansionsmöjliheter m m. Sjukt nöjd, faktiskt.

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket skyddsplast!

Nej, men en genomtänkt och påkostad konstruktion är alltid trevligt. Det kan vara svårt att veta innan köp så tillgänglig produktinformation där det tydligt framgår vad som ingår, vilka standarder som stöds, mått på kors och tvärs, produktbilder. Jag kan bli väldigt specifik när jag kommer igång.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Det kostade på men har haft samma kvalitets chassi i närmare 10 år nu, lär inte byta så länge av/på knappen fungerar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Full tower drömde jag om som barn & ung så lite konstigt att jag vill ha så litet midi tower som möjligt senare. vinner jag lotto blir det full tower e-atx. har saknat liggande chassin en del, de som var som en stor vhs/dvd spelare men det har gått över. Sen är det viktigaste utöver det ljudnivån för mig. & grått är flott, lite enformigt med svart kanske.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem

Estetik, följt av byggkvalitet och luftflöde.
Senaste blev ett O11 Vision Chrome efter att ha kollat på Mr Matt Lee's bygge på youtube. Inte helt klar med bygget än, har några 'placeholder' Thermalright fläktar i väntan på att jag ska installera Lian Li fläktarna som ligger och väntar. Blir nog pyssel till mellandagarna och då hoppas jag att SignalRGB har lagt till stöd för TL-fläktar.

Permalänk
Medlem

Dammfiltren är det viktigaste, och hur många fläktar som är inkluderade så att det blir ett övertryck av luft. Orkar inte öppna datorn för att städa den stup i kvartalet. Tycker det är omöjligt att hitta recensioner som testar hur bra anti-damm kvalitéer ett chassi har efter en tids användande.

Visa signatur