Tradera blir dyrare nästa år

Permalänk
Medlem

Dagens sämsta. Jag har köpt och sålt 1000-tals saker på Tradera i snart 25år och har inte ens en handfull problem, som utebliven leverans, trasig vara osv. Visst, jag är nogrann med vem och vad jag köper, men vill inte påstå att det är något problem direkt.

Nä, det här är bara ett sätt att ta mera betalt utan att höja avgifterna.
Tradera måste vara oerhört lönsamt. Vad gör dem ens? Håvar in pengar 24/7.

Jag har lagt ned mååånga timmar att hjälpa med buggrapportering och utrensning av scammers, men aldrig fått ett enda svar eller ens ett tack från Tradera.

Det är dags för en konkurrent att segla upp nu.

Permalänk
Medlem

Det här borde de bli stämda för!

Jämförelsevis som Elektronikkedja skulle tvinga på dig drulleförsäkring när du handlar oavsett vara. Bara för att de tycker det är bäst för dig.
Du har ingen talan

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Så utöver den dyra avgiften som säljaren måste kalkylera in i priset så blir det nu ett extra pålägg på köparen?

Så dem vill beskatta köpare och säljare på en samma gång för 1 vara?

Permalänk

Folk lägger oftast ut samma vara på blocket. Så köper man där ifall man ändå ska hämta. Tycker detta var ett lamt sätt att öka intäkterna.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Först 10% från säljaren och nu 5% av köparen, girigt värre!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd

dom får det tufft om det dyker upp en konkurrent som inte bryr sig så mycket om att tjäna något..
Blocket tog bort sina avgifter för att inte förlora marknaden

Permalänk
Medlem

Har handlat hundratals om inte tusentals varor på Tradera utan köpskydd så detta är inget mer än en prishöjning för oss som endast lägger bud på varor från seriösa säljare. Köpskydd är en helt meningslös utgift när man köper saker som är värda max 200kr. Ett ruttet ägg på 1000 och man förlorar 200kr. Nu blir det betydligt dyrare.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Avstängd

jag skulle aaaaaldrig betala för köpskydd någonsin

Permalänk
Medlem

Dom har nog våta drömmar om att kunna debitera som "riktiga" auktionsfirmor. Tex på Bukowskis onlineauktioner betalar köparen 25% + 50kr och säljaren 18.75% + 170kr ...
Så på en vara klubbad för 10.000 så tjänar B 4595:-...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande ingen anti-snipe-funktion...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Och fortfarande ingen anti-snipe-funktion...

Maxbud är väl anti-snipe? Om man sedan sätter ett lägre maxbud än man faktiskt kan tänka sig betala som mest blir det ju dock meningslöst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Det blir inte dyrare för alla, för mig som alltid köper köpskydd om det inte är en butik som säljer så blir det 3kr billigare per vara och om du köper flera saker från samma person blir det ännu billigare då man slipper betala basavgiften för varje köpt vara. Skulle aldrig tänka mig att köra utan köpskydd nu speciellt när det är så kallt, saker spricker så lätt i frakten.

Tycker dock att det fortfarande borde vara ett val till köpskydd och man får skylla sig själv om man blir blåst om man valt att köra utan, lägg bara till en varning att om du inte har köpskydd så får du heller ingen kompensation om du blir blåst, som mest kommer de stänga av säljaren.

Vad skulle det kosta i längdne om man bara körde på postens försäkring som ingår eller hemförsäkringen?

Permalänk
Medlem

De insåg nog att de flesta använde gratis köpskydd man får via sitt kreditkort istället för deras överprisade tjänst. Aja tror de blir mindre aktuella med dessa påtvingade avgifter, får se om de överlever denna förändring.

Permalänk
Medlem

Håller själv på och säljer en hel del på Tradera i form av samlarkort.

Detta påverkar mig och även köpare negativt. Inte nog med påtvingade avgifter så ska ju även Postnord höja portopriset vid årskiftet. En del av korten jag säljer kan ibland gå för så lite som 4kr. Och då tar Tradera 3kr provision av mig, så jag får en hel krona för kortet.
Frakten bekostas ju såklart av köparen men ibland köper de ju endast 1-2 kort av mig. Då blir det svårt som köpare att motivera frakt på 22kr (Nya priset efter årskiftet) och då även den nya påtvingade köpskyddet.

Detta påverkar väl kanske inte de som säljer dyrare saker lika mycket mycket, men det kommer ju döda småförsäljningen avsevärt.
Så det är väl dags att leta efter en ny plattform att sälja på. Synd då Tradera faktist funkar väldigt bra och smidigt när det kommer till att betala, boka frakt etc.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Maxbud är väl anti-snipe? Om man sedan sätter ett lägre maxbud än man faktiskt kan tänka sig betala som mest blir det ju dock meningslöst.

Nä maxbud är maxbud. Anti-snipe innebär typ att auktionen förblir öppen i kanske 5 minuter efter senaste bud. Så vid slutskedet av auktionen skulle det då alltså finnas ett litet fönster att höja sitt maxbud om man skulle vilja det.
Beroende på vad man säljer så skulle en sådan valfri funktion vara bra att ha 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avloppsdykarn:

Vad skulle det kosta i längdne om man bara körde på postens försäkring som ingår eller hemförsäkringen?

Posten försäkring gäller inte begagnade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Dagens sämsta. Jag har köpt och sålt 1000-tals saker på Tradera i snart 25år och har inte ens en handfull problem, som utebliven leverans, trasig vara osv. Visst, jag är nogrann med vem och vad jag köper, men vill inte påstå att det är något problem direkt.

Nä, det här är bara ett sätt att ta mera betalt utan att höja avgifterna.
Tradera måste vara oerhört lönsamt. Vad gör dem ens? Håvar in pengar 24/7.

Jag har lagt ned mååånga timmar att hjälpa med buggrapportering och utrensning av scammers, men aldrig fått ett enda svar eller ens ett tack från Tradera.

Det är dags för en konkurrent att segla upp nu.

Skrivet av Infiniti:

Har handlat hundratals om inte tusentals varor på Tradera utan köpskydd så detta är inget mer än en prishöjning för oss som endast lägger bud på varor från seriösa säljare. Köpskydd är en helt meningslös utgift när man köper saker som är värda max 200kr. Ett ruttet ägg på 1000 och man förlorar 200kr. Nu blir det betydligt dyrare.

Har ca 500 omdömen och har både köpt och sålt. Väljer ofta seriösa säljare och har använt köparskydd där säljarna är nya eller har fått omdömen.
Detta kommer nog mig få att sluta använda tradera.
Om de erbjöd gratis köparskydd vore en annan sak. De tjänar redan 10% räcker inte det?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Buden borde då rimligtvis kunna göras så de är inkluderat köpskyddet, dvs det du budar är totalsumman du kommer att betala exkl. frakt. Mycket lättare för köparen att se direkt vad totalen blir om Tradera gör det så.
Personligen kommer jag bli mycket mindre benägen att handla på Tradera hädanefter, orkar fan sitta och tänka efter både 2 och 3 ggr varje gång man budar hur mycket det faktiskt kommer att kosta i slutändan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ca 500 omdömen och har både köpt och sålt. Väljer ofta seriösa säljare och har använt köparskydd där säljarna är nya eller har fått omdömen.
Detta kommer nog mig få att sluta använda tradera.
Om de erbjöd gratis köparskydd vore en annan sak. De tjänar redan 10% räcker inte det?

Eller hur, detta är givetvis ett cyniskt sätt att öka sin vinst och inget annat. Inlindat i lite rosa fluff om att de värnar konsumenten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Nä maxbud är maxbud. Anti-snipe innebär typ att auktionen förblir öppen i kanske 5 minuter efter senaste bud. Så vid slutskedet av auktionen skulle det då alltså finnas ett litet fönster att höja sitt maxbud om man skulle vilja det.
Beroende på vad man säljer så skulle en sådan valfri funktion vara bra att ha 👍

Ja, fast kan vara dåligt för den som köper...jag brukar slänga in ett ärligt maxbud när det är en 10 sekunder kvar eller något sådant, blir jag överbjuden får det bli så. På det jag sålt har jag sett att folk budar nästan i panik sista 15 sekunderna. Jag är inte säker på att jag hade fått sålt för högre belopp med anti-snajp. Folk verkar tycka det är lite roligt att "snajpa". På de auktioner jag haft där folk INTE snajpat har beloppet stannat i god tid innan sluttiden och så blir det inte mer.

På sajter som Sweclockers tycker jag dock att 5 min anti-snipe är helt ok.

Skrivet av meanh:

Buden borde då rimligtvis kunna göras så de är inkluderat köpskyddet, dvs det du budar är totalsumman du kommer att betala exkl. frakt. Mycket lättare för köparen att se direkt vad totalen blir om Tradera gör det så.
Personligen kommer jag bli mycket mindre benägen att handla på Tradera hädanefter, orkar fan sitta och tänka efter både 2 och 3 ggr varje gång man budar hur mycket det faktiskt kommer att kosta i slutändan.

Men då kommer väl säljarna att känna det som att de betalar 15% provision istället för 10%? Det kommer ändå att påverka säljarna såklart, men kommer att upplevas som att Tradera är riktigt jävla giriga. Vilket de kanske visserligen är.

Jag ser för mig att okynnesklagomål kommer att öka. Men, vi får väl se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, fast kan vara dåligt för den som köper...jag brukar slänga in ett ärligt maxbud när det är en 10 sekunder kvar eller något sådant, blir jag överbjuden får det bli så. På det jag sålt har jag sett att folk budar nästan i panik sista 15 sekunderna. Jag är inte säker på att jag hade fått sålt för högre belopp med anti-snajp. Folk verkar tycka det är lite roligt att "snajpa". På de auktioner jag haft där folk INTE snajpat har beloppet stannat i god tid innan sluttiden och så blir det inte mer.

I min erfarenhet brukar folk lägga alla sina bud runt sista minuten för det finns ingen egentlig anledning att inte göra så. Alla vill ju vinna budgivningen men också betala så lite som möjligt, så varför riskera att bli överbjuden av någon som hunnit tänka över det och tagit ställning ifall de är villiga att buda mer när man kan lägga sitt bud 10 sek innan i förhoppning att ingen annan kommer hinna svara och buda över?

Anti-snipe skulle ju ge betänketid till samtliga intresserade och kanske även ge incitament att lägga buden tidigare och kanske tillåta folk att välja att buda högre efter att de sett hur mycket någon annan är villig att buda snarare än vad de från började trodde borde räcka. I bästa fall kan det leda till en budfight som slutar med en större summa till säljaren och i värsta fall blir det sannolikt ingen praktisk skillnad mot som det är nu annat än att budgivningen kanske kan pågå några minuter extra.

Permalänk
Medlem

Paypals köparskydd

Nu förstår man varför de tog bort PayPal som betal alternativ. De erbjuder ju 6 månaders köparskydd gratis som konsument. Då blir det ju så inga pengar till Tradera! Detta är ju en kopia av samma skydd men för 5%, skamligt!

Permalänk
Medlem

Givetvis skit, sist Tradera blev giriga gick det åt helvete så man tror ju att de lärt sig.

Ge feedback till Tradera, finns en knapp lite längre ner på deras supportsida.
https://www.tradera.com/support/se/

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke_30:

Nu förstår man varför de tog bort PayPal som betal alternativ. De erbjuder ju 6 månaders köparskydd gratis som konsument. Då blir det ju så inga pengar till Tradera! Detta är ju en kopia av samma skydd men för 5%, skamligt!

Och som jag skrev innan, glöm inte att även tidigare när de erbjöd Paypal som alternativ så var köparskydd-avgiften obligatorisk om man valde Paypal. Ganska uppenbart att de ville ta betalt för privilegiet till köparskydd även om det var Paypals köparskydd du i praktiken fick, de hänvisade ju t.o.m. att man skulle vända sig till Paypal vid ev. tvister och frånsade sig alltså förstahandsansvaret för köparskyddet de tvingat dig betala för, trots att tjänsten egentligen ingår utan extra kostnai Paypals betalvillkor och inte på något vis hanterades av Tradera.

Vet folk som fick avgiften återbetalad efter att de kontaktade Paypal och klagade på att de tvingats betala en avgift för köparskydd som egentligen redan ingår i betaltjänsten, så med största sannolikhet gjorde de detta utan Paypals godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5% på all omsättning??! Det är ju enorma summor pengar för Tradera. För jag antar att de INTE betalar ut till 5% av köparna vilket skulle behövas för att rättfärdiga en sådan avgift. Fult gjort av dem men gör det lättare för konkurrenter att slå sig in på marknaden antar jag.

5% i marginal är väldigt lågt, de flesta välmående bolag har högre marginaler än så.
Om man driver företag och tjänar 5% kan man lika gör a sätta in pengarna på banken och inte jobba.
Sedan får de väl betala ut en del också

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin behövt köpskydd och hade aldrig velat betala för det heller. Så jag kommer sluta helt med tradera, både sälja och köpa i ren protest.
Vidrigt med påtvingade avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5% på all omsättning??! Det är ju enorma summor pengar för Tradera. För jag antar att de INTE betalar ut till 5% av köparna vilket skulle behövas för att rättfärdiga en sådan avgift. Fult gjort av dem men gör det lättare för konkurrenter att slå sig in på marknaden antar jag.

Utöver de regelrätta utbetalningarna så kommer tradera även ha administrativa kostnader. Någon kommer att behöva ha kontakt med säljare och köpare samt sköta återbetalningar mm, och denna person kommer att vilja ha lön för sitt arbete. Så man kan inte utgå från det skulle behövas ske återbetalningar i 5% av fallen för att det ska gå +/- noll för tradera.

Sedan är det säker fortfarande en lönsam affär för tradera, men det lär inte vara riktigt så lönsam som man kan tro av ditt inlägg

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det som med allt annat, folk säger att de ska sluta använda tjänsten men kommer i slutändan ändå stanna kvar. Rösta med plånboken fungerar, om alla hade gjort det. I praktiken funkar det inte eftersom det i stort sett inte finns något alternativ till Tradera om man vill sälja med auktion i Sverige.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Kommer sluta köpa på tradera. Använde det rätt mycket i år efter många års uppehåll, men när detta träder i kraft hoppar jag av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

5% i marginal är väldigt lågt, de flesta välmående bolag har högre marginaler än så.
Om man driver företag och tjänar 5% kan man lika gör a sätta in pengarna på banken och inte jobba.
Sedan får de väl betala ut en del också

Går inte kalla det 5% marginal i detta fall. För är ju inte tradera som står för produkterna som säljs. De har inget lager/inköp, de har "bara" serverkostnader, support etc som kostar.

Så deras marginal lär ju vara rätt hög med deras dyra avgifter (spec för billigare varor).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.