Microsoft listar allt spelare går miste om på Windows 10

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

AutoHDR är för mig bästa funktionen. Spelar man mycket gamla spel som saknar native HDR så känns det kul att man kan få spelen att se bättre ut.

Eftersom du har ett 4090 i din signatur så rekommenderar jag att du använder RTX HDR istället, det är bättre.

Permalänk
Medlem

Min ena burk som kör en sandy bridge (Intel 2500k) klarar inte kraven, men duger fint till barnens spel i 1080p.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Orka mala på med gamla osupporterade versioner, uppgradera och anpassa eller byt ut mot något som passar bättre. Problemet försvinner inte för att man väntar.

*min fetmarkering.

Mycket psykologi i detta, det tar emot nått fruktansvärt för de allra flesta att hoppa i vattnet för att söka något bättre, istället klamrar man sig fast i den trygga o bekanta men sjunkande båten.....

Jag pratar genom egen erfarenhet, jag gjorde precis samma med W7....

Det enda jag ångrar så här i efterhand är att jag drog ut på det så länge som jag gjorde, jag intalade mig in i det sista att det måste vända snart, snart måste MS inse sitt misstag och styra om.... Men det inser jag ju nu självklart aldrig kommer aldrig att ske, saker o ting har enbart gått käpprätt utför i ett rasande tempo.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag kommer fortsätta använda W10

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Hur vore det om man istället började med att systemet är minst lika stabilt som Windows 10, och att man som lägsta nivå för att ens släppa operativet ser till att ingen kan säga "Men Windows 10 är ju snabbare i scenario X Y och Z"? Allvarligt... Varför skulle jag vilja byta till ett operativsystem som är LÅNGSAMMARE än föregångaren på NÅGON ENDA JÄVLA PUNKT????

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Använder nVidias RTX som funkar bättre än microsofts Auto HDR och på den listan av funktioner så har jag inte nytta av nån, samt äger jag 2 st spel på den där listan av 40 som använder direct storage. Visste inte ens om att tekniken användes i dem då det förmodligen inte ens skule vara märkbart om det stängdes av.

Det Microsoft borde lista är beroende på vilken CPU man har kan man i många fall få mycket bättre prestanda med Windows 10...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

enda anledningen att sitta med windows 10 är om man håller på med Windows Mixed Reality, varför man nu skulle det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Min ena burk som kör en sandy bridge (Intel 2500k) klarar inte kraven, men duger fint till barnens spel i 1080p.

Det går lätt att kringgå kraven mha Rufus.

Så vill du köra Windows 11, så går det fint.

Enda hårda gränsen för Windows 11 är krav på 64-bitars CPU med stöd för PopCnt och SSE4.2 samt 64-bitars UEFI. Allt annat går att runda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

24H2 har ju varit skit, har två datorer som har blivit ostabilt i gaming ena har en Ryzen 9800X3D och den andra 7600X.

Formaterade om ena gamingdatorn för att gå tillbaks till 23H2, end-of-support nov 2025. Så jag stannar nog här tills att 24H2 är stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

De glömde visst nämna att de vill hålla koll på exakt allt du gör, vilka tangenter du trycker på (känsliga uppgifter medräknade, så som kreditkortsnummer och lösenord), hur du använder Windows, vilka program du använder, och mer. De gör det även svårare för en att skapa en lokal användare i installationen av skiten. De har helt tagit bort stödet för och skapa en lokal användare efter installationen. Helst vill de att du ska använda Windows 11 i molnet. Windows 365 gör det redan, och snart är nog Windows 11 där också, innan Windows 12 lanseras.

Nej du. Tacka vetja Linux. Busenkelt att komma igång med, lagrar noll och ingenting om dig som användare (förutom Ubuntu och en till distribution, Fedora tror jag det var), allt fler spel fungerar klockrent med hjälp av Proton (tack Valve <3), snabbare och säkrare än vad Windows någonsin har varit, med mera.

Hos Microsoft är du pengar. Hos Linux är du användaren.

Jag har funderat på när den stora emigreringen till linux kommer ske, likt när kodak gick från ledande av tillverkning av negativ till att gå i konkurs på bara nåt år.

Jag gissar att detta kommer ske när microsoft inte ger användarna möjligheten att ha operativsystemet lokalt, utan tvingar dessa till ren molnbaserad tjänst via tunn klient - även om denna tjänst är gratis.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har funderat på när den stora emigreringen till linux kommer ske, likt när kodak gick från ledande av tillverkning av negativ till att gå i konkurs på bara nåt år.

Jag gissar att detta kommer ske när microsoft inte ger användarna möjligheten att ha operativsystemet lokalt, utan tvingar dessa till ren molnbaserad tjänst via tunn klient - även om denna tjänst är gratis.

Kommer normala användare att märka någon skillnad?

Redan nu körs hela Office-paketet i molnet och mycket i Windows är redan små webbfönster (WebView2). Folk verkar redan ha glömt bort när sökfunktionen slogs ut helt (även lokalt) i Windows 10 för 3-4 år sedan pga serverfel.

Nya generationen växer upp med ChromeBooks och är vana vid att alltid vara uppkopplade.

Bevisligen bryr sig inte heller vanlig folk om prestanda, utan tycker det är normalt när saker är lika långsamma som förr.

Jag vill bjuda in Windows 11 förespråkarna till att köra en modern dator med macOS eller GNU/Linux. Tror många hade blivit imponerade av hur mycket snabbare dessa system faktiskt är. Windows 10 kan närma sig samma nivå, men 11:an har jag inte lyckats snabba upp på samma sätt.

Windows 11 har ett inbyggt lagg i allt som jag har svårt att acceptera.

Permalänk
Medlem

Windows 11 behöver bli bättre först, mer användarvänligt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Redan nu körs hela Office-paketet i molnet och mycket i Windows är redan små webbfönster (WebView2). Folk verkar redan ha glömt bort när sökfunktionen slogs ut helt (även lokalt) i Windows 10 för 3-4 år sedan pga serverfel.

Ja, för skiten är mer skit idag med microsoft, office och teams, är moln-skit som aldrig funkar längre.

Permalänk

Kanske redan länkats men värt att göra igen imo:
https://learn.microsoft.com/en-us/lifecycle/faq/windows#windo...
"If you are an individual consumer or an organization who elects to continue using Windows 10 after support ends on October 14, 2025, you will have the option of enrolling your PC in the paid Extended Security Updates (ESU) program. The ESU program enables PCs to continue to receive Critical and Important security updates (as defined by the Microsoft Security Response Center) after support ends."

$39 tror jag det nämnts som kostnad..

Det kan ju vara ett alternativ tills en familj fått helkläm på t ex Linux Mint, det mesta som ett desktop OS idag behövs för (mobila OS är väl långt över 50% i användandet?) sköts väl i en webbläsare och/eller via portaler som Steam? För privatpersoner/gamers alltså. Företagsmarknaden (icke startups etc) har ju stora mängder legacyapplikationer där data ofta är inlåst och man sällan orkar/vågar/har cash att migrera till ett mer dataportabelt och öppet system..

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Vilket år som helst nu..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag är helt ny på win11. Min förra installation hängde med sedan win7 2016 som sedan uppgraderades till win10.
Tror jag har bytt moderkort/cpu på den installationen 3 gånger

Så nu var det dags för nytt när jag bytte moderkort/cpu igen.
Mitt win11 är 24H2 och vet inte vilka problem jag skulle med det. (Har en tråd om detta)
Men det är fan vad jag avskyr hur dom har lagt till nya menyer över dom gamla. Får fan leta för att hitta dom enklaste grejerna.
Utan div alternativ som gör OS lättare att navigera och ett äldre UI så hade jag fan gått bananaz. Fy fan. Sjukt onödigt.

Btw så funkar Dynamic Lighting inte på mitt tangentbord från Razer. Trist. Hade gärna sluppit deras mjukvara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Btw så funkar Dynamic Lighting inte på mitt tangentbord från Razer. Trist. Hade gärna sluppit deras mjukvara.

Detsamma gäller min Razer Viper Mini. Kan inte installera vad jag vill på jobbdatorn, så hade hoppats på att kunna styra ljuset på min mus genom Dynamic Lightning.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har WMR i min windows11-installation. Var nå år sedan jag körde igång det sist ska väl sägas.
När togs det här bort?

Skrivet av Söderbäck:

Vafan!
Vad dumt att rycka bort stödet när det funnits i w11 fram tills nu!

Nu har jag inte använt WMR här på ett tag så jag är inte så drabbad i praktiken.
Men vad innebär det här då?
Det är en sak om mjukvaran inte automatiskt är installerad from scratch utan man behöver hämta från MS nånstans.
Eller har de tagit bort alternativet att installera sjäkv från dem också? No alternatives?

Oavsett är det mycket passande att ta upp detta just här. En klar försämring feån windows 10

ja det är riktigt skit vilket gjorde mitt favo headsett oanvändbart inte äns steam VR fungerar då det kräver WMR i bakgrunden.

de kunde iaf begått mödan att faktiskt göra någon kompabilitets grej till det så man kan köra dem i andra VR mjukvaror t.ex. steamVR

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Nya generationen växer upp med ChromeBooks och är vana vid att alltid vara uppkopplade.

Bevisligen bryr sig inte heller vanlig folk om prestanda, utan tycker det är normalt när saker är lika långsamma som förr.

Jag vill bjuda in Windows 11 förespråkarna till att köra en modern dator med macOS eller GNU/Linux. Tror många hade blivit imponerade av hur mycket snabbare dessa system faktiskt är. Windows 10 kan närma sig samma nivå, men 11:an har jag inte lyckats snabba upp på samma sätt.

Windows 11 har ett inbyggt lagg i allt som jag har svårt att acceptera.

Windows 11 bästa feature är WSL2. Man får verkligen ställa sig frågan: "hur är detta möjligt?" när man t.ex. kör CUDA-tunga program som relativt ofta är väsentligt snabbare under körandes Linux (har bara testat med Ubuntu LTS server versioner) WLS2 jämfört med att köra de direkt under Windows.

Nvidia har sedan länge stöd för att använda GPU Windows-drivaren för att även accelerera det som körs under WSL2. Intel och AMD har relativt nyligen fixat motsvarade stöd (dock inte testat).

Så för min del är det ett enkelt val: om jag måste köra Windows föredrar jag faktiskt Win11 över Win10. För att köra Windows utan WLS2 stöd är inte ett alternativ och WSL2 är bättre under Win11.

Sen som bonus är även ARM64 stödet långt bättre under Win11 jämfört med Win10, men här behöver någon göra en "Apple Silicon för Windows" innan även det blir en killer feature. Qualcomm gjorde ett bra försök, men nådde inte ända fram. Får se deras nästa försök + Nvidias försök under 2025

Inser dock att allt ovan kanske inte är så relevant för gamers... Möjligen för gamers som även behöver använda datorn för arbete (för Proton är en nödlösning, hur mycket man än vill att spel ska fungera bra på Linux/Proton fungerar de lika bra/bättre under native-Windows ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Missar säkert jättemycket trevlig reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Ja, för skiten är mer skit idag med microsoft, office och teams, är moln-skit som aldrig funkar längre.

Microsoft Dynamics 365 är också fina grejer. Alltid härligt när testmiljön inte funkar på en halvtimme för att Microsoft har problem 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

enda anledningen att sitta med windows 10 är om man håller på med Windows Mixed Reality, varför man nu skulle det...

Varför skulle man inte? Det HP Reverb G2 jag köpte begagnat för småpengar, bara månader innan Microsoft gick ut och meddelade att stödet för WMR skulle försvinna, fungerar fortfarande alldeles utmärkt för SIM-racing. Och eftersom, som jag tidigare nämnt, headsetet blir elektronikskrot utan WMR kan jag iallafall tycka det är lite trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går lätt att kringgå kraven mha Rufus.

Så vill du köra Windows 11, så går det fint.

Enda hårda gränsen för Windows 11 är krav på 64-bitars CPU med stöd för PopCnt och SSE4.2 samt 64-bitars UEFI. Allt annat går att runda.

Tack, det visste jag inte 🙂👍

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om kommunerna kan uppgradera sina socialarbetare till windows 11 tror jag vi kan sluta oss till att alpha- och betatestet är över sedan länge, du låter bara bakåtsträvande.

Haha, som att det är en indikator på något sätt. Här har du ett aktuellt exempel, som för all del inte är på kommun-nivå, men det går nog ändå att likställa i din jämförelse:

https://sverigesradio.se/artikel/miljonrullningen-till-millen...

Eller en på kommunnivå som jag själv har såååå mycket positivt att säga kring, men jag skippar mina anekdotiska upplevelser och kör en källa istället:

https://www.vilarare.se/nyheter/digitala-verktyg/dyr-och-dali...

Kommuner, landsting och statliga företag styrs av personer som har "digitalisering måste fortgå till allt pris" stämplat överst i TODO-listan.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av underd0g76:

Windows 11 är säkert jättebra för spelare och folk i allmänhet, men vill man använda OS:et på riktigt har Microsoft verkligen lagt ner sin själ för att försvåra användarupplevelsen. Talar då förstås om context-menyerna.

Context-menyerna är avskyvärda. Kör ett regedit tweak för att få tillbaka de gamla.

Takbaren är också dålig.
Det tog flera år innan de tog tillbaka "never combine", men fortfarande är den inte som den klassiska "never combine". Använder Windhawk för att fixa det.

Microsoft är inte så bra på soft(ware) längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

24H2 har ju varit skit, har två datorer som har blivit ostabilt i gaming ena har en Ryzen 9800X3D och den andra 7600X.

Trist. Administrerar själv fyra riggar som alla funkar bra med 24H2:
Ryzen 7 7800X3D
Ryzen 7 7700X
Intel i5 12400
Intel i7 8700

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz