Diablo-utvecklare vill ”revolutionera” actionrollspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Börja med nätverkskoden, där det havererat många gånger

Det var i alla fall därför jag slutade med torchlight

Det var samma med Diablo 2, nätverkskoden var ett skämt. Man tog förmodligen rätt mycket genvägar också, bara en sådan sak som att runspeed från charms inte "syns" för andra klienter och får positionen att desynca liksom...

Till deras försvar får man väl dock ändå säga att det där med multiplayer i den sortens ganska komplexa spel låg i sin linda på den tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av osgorth:

Inte mitt problem. De får väl hitta andra sätt som inte innebär att man förstör spelet.

Dagens utvecklingskostnad är just skalan av saker; stora marknadsföringsbudgetar för att skära igenom allt surr, parallellt med att man har flera hundra anställda som ligger på löpande lönemedel.

Finns två lösningar för att få bort MTX rent krasst;
1. Gör spelen (betydligt) mindre.
2. Kapa merparten av de anställda.

Om man inte vill två till tredubbla kostnaden vid köp av basversionen av spelet då.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dagens utvecklingskostnad är just skalan av saker; stora marknadsföringsbudgetar för att skära igenom allt surr, parallellt med att man har flera hundra anställda som ligger på löpande lönemedel.

Finns två lösningar för att få bort MTX rent krasst;
1. Gör spelen (betydligt) mindre.
2. Kapa merparten av de anställda.

Om man inte vill två till tredubbla kostnaden vid köp av basversionen av spelet då.

Håller med.
Det går nog att kapa väldigt mycket skräpkod om man låter bli att använda motorer som Unreal Engine.
Framförallt bör det kapas en hel del på nätverkspaketen om det ska gå att spela online, det ska ju vara action-RPG inte textkommando-RPG som Diablo 4.
Typ sluta skicka hela bilden, skicka koordinater för bilder på rörliga objekt osv. istället. Om någon vill modda in en smiley istället för sin karaktär lokalt på sin dator, låt dom.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl HUR de vill revolutionera genren. Genom ett roligare spel eller ett beroendeframkallande spel som generera inkomst?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förmodligen 😊 mig med men tittar man på stora spel jättar är ju inkomster 70-80% av just micro transactions

Skrivet av osgorth:

Inte mitt problem. De får väl hitta andra sätt som inte innebär att man förstör spelet.

MTX som köper skins är för mig absolut inget problem. Eller som PoE gjorde. Spelet i sig är gratis men större stash tab kostar en liten summa, Ca 20 euro.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Hur många gånger har man sett det här nu? Ett gäng föredettingar samlas för en stor sista stöt. En klassisk action komedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dagens utvecklingskostnad är just skalan av saker; stora marknadsföringsbudgetar för att skära igenom allt surr, parallellt med att man har flera hundra anställda som ligger på löpande lönemedel.

Finns två lösningar för att få bort MTX rent krasst;
1. Gör spelen (betydligt) mindre.
2. Kapa merparten av de anställda.

Om man inte vill två till tredubbla kostnaden vid köp av basversionen av spelet då.

Klart du har rätt. Det jag menar är att det uppenbarligen inte är hållbart med dessa jätteföretag. Titta tillbaks några år - hur få personer låg bakom Diablo 2 t.ex.? Eller varför inte Path of Exile som startades med blott 3 personer. Det gick en väldig massa år innan GGG var uppe i 100 anställda och PoE var redan en stor succé innan det hände. Förvisso lever GGG på MTX, javisst, men det är ändå ingen "cash shop" i ordets bemärkelse då de bara säljer fluff.

Jag är övertygad om att framtiden inom spel ser vi i indievärlden. Mindre och mer flexibla företag som brinner för vad de gör, och inte nödvändigtvis drivs av att köpa en tredje privatjet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

"revolutionera" ARPG?! Nej tack till Colonoscopy-mode

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det var samma med Diablo 2, nätverkskoden var ett skämt. Man tog förmodligen rätt mycket genvägar också, bara en sådan sak som att runspeed från charms inte "syns" för andra klienter och får positionen att desynca liksom...

Till deras försvar får man väl dock ändå säga att det där med multiplayer i den sortens ganska komplexa spel låg i sin linda på den tiden.

Handlar nog inte så mycket om genvägar som att det var mycket svårare att skriva bra nätverkskod år 2000. D2 funkade att köra på ett gammalt modem, det gör med all sannolikhet inte Torchlight. Idag kan man vara ganska hänsynslös och ändå komma undan.

Sen tror jag inte att charms i sig skapade desync. Det var problem med alla former av snabb förflyttning såsom charge eller när du körde med Vigor, Burst of Speed o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Frågan är väl HUR de vill revolutionera genren. Genom ett roligare spel eller ett beroendeframkallande spel som generera inkomst?

Låter ju nästan lite som att de vill göra ett Roblox för ARPG's Alltså mer eller mindre en plattform för custom content.

Deras budget räcker inte för att ta ARPG-scenen med storm. Men det betyder inte att de inte får in mer stålar innan projektet rotts i hamn.

Sen tror jag ARPG:s är en väldigt svår scen att erövra, vi har spel som Grim Dawn som är i princip Diablo 2.5 och är helt fantastiskt. Trots det så är det rätt okänt och har sålt mediokert i förhållande till hur bra det spelar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Svårt att bli hajpad längre. Hellgate: London var en besvikelse, och Stormgate har inte ens kommit i närheten av StarCraft sist jag kollade. Folk som lämnar Blizzard och ska starta eget börjar bli en meme …

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Svårt att bli hajpad längre. Hellgate: London var en besvikelse, och Stormgate har inte ens kommit i närheten av StarCraft sist jag kollade. Folk som lämnar Blizzard och ska starta eget börjar bli en meme …

Tycker original-Torchlight var bra! Men annars håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Tycker original-Torchlight var bra! Men annars håller jag med dig.

Fate, som Torchlight bygger på mer eller mindre var jävligt nice med, med deras oändliga dungeons.
Själv föll jag aldrig riktigt för Torchligt, det var något som saknades. Men jag spelade en del på min Switch

Grim Dawn är klart överlägsen både Torchlight och Fate dock.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Detta med "Grundarna till X ska skapa egen studio" känns lite uttjatat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Revolutionera? Här är mitt recept för en revolution:

1) Släpp ett färdigt och buggfritt spel, dvs ingen early access eller dylikt.
2) Ingen cash shop, inga micro transactions.
3) Balansera spelet för single player och låt folk spela i grupp för sitt nöjes skull, inte för att lootsystemet premierar dem.
4) ???
5) Profit.

Svårare behöver det inte vara, tycker jag.

Skrivet av Swedishchef_90:

Inga micro transactions? Det är väl så spelbolag går runt idag med tanke på att spel kostar fortfarande lika mycket som på 90 talet...

Det finns bra microtransactions och det finns dåliga microtransactions. PoE tycker jag sköter det bra. Inget som ger direkta fördelar mot andra. Visuella grejer har jag inga problem med. Folk som vill kan köpa, och folk som inte vill behöver inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inga micro transactions? Det är väl så spelbolag går runt idag med tanke på att spel kostar fortfarande lika mycket som på 90 talet...

Knaslogik?
Det är även typ 10000% fler spelare än på 90-talet tack vare mycket större tillgänglighet, mindre kostnader för distribution, m.m? På den tiden var det fortfarande bara en ganska liten klick nördar som spelade..

Det finns dessutom ingen logik som lyder "allt ska kosta exakt lika mycket efter justering för inflation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Knaslogik?
Det är även typ 10000% fler spelare än på 90-talet tack vare mycket större tillgänglighet, mindre kostnader för distribution, m.m? På den tiden var det fortfarande bara en ganska liten klick nördar som spelade..

Det finns dessutom ingen logik som lyder "allt ska kosta exakt lika mycket efter justering för inflation".

Utan micro transaktioner så skulle vi ha betydligt sämre spel och precis som på 90 talet, tidigt 2000 så skulle vi få massa dåliga spel som de försöker kränga.

Att utveckla spel idag är hundratals personer som sitter och utvecklar förr i tiden var de inte alls lika många. Och även med flera som jobbar är utvecklingen betydligt längre.

Spel som bara drar in 300m räcker inte utan de måste ha mera för att kunna fortsätta utveckla spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utan micro transaktioner så skulle vi ha betydligt sämre spel och precis som på 90 talet, tidigt 2000 så skulle vi få massa dåliga spel som de försöker kränga.

Märkligt då att nästan alla faktiskt bra spel är de som saknar microtransactions..?

Att det finns pengar att hämta där säger jag inte emot dock, särskilt i mobilspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Märkligt då att nästan alla faktiskt bra spel är de som saknar microtransactions..?

Att det finns pengar att hämta där säger jag inte emot dock, särskilt i mobilspel.

Vilka spel är "bra" och har inte micro transaktions idag? Och dessutom är lönsamma.
max en handfull? Färre?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vilka spel är "bra" och har inte micro transaktions idag? Och dessutom är lönsamma.
max en handfull? Färre?

Alla de största och bäst rateade. Att skriva en lista över dem skulle ta timmar. Att räkna de riktigt bra spelen med microtransactions tar däremot ganska lite tid, jag kommer i alla fall bara på en handfull på rak arm, och det är bara de som enbart har kosmetiska tillägg. Det finns en miljard andra som har P2W, utpressar en för att komma till nästa nivå (Candy Crush m.fl.) eller kör andra psykologiska knep.

Oavsett tycker jag även att MT resulterar i att ett annars bra spel blir mycket sämre, beroende på hur mycket det finns av det såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Alla de största och bäst rateade. Att skriva en lista över dem skulle ta timmar. Att räkna de riktigt bra spelen med microtransactions tar däremot ganska lite tid, jag kommer i alla fall bara på en handfull på rak arm, och det är bara de som enbart har kosmetiska tillägg. Det finns en miljard andra som har P2W, utpressar en för att komma till nästa nivå (Candy Crush m.fl.) eller kör andra psykologiska knep.

Oavsett tycker jag även att MT resulterar i att ett annars bra spel blir mycket sämre, beroende på hur mycket det finns av det såklart.

Alltså vilka spel? Nästa alla spel har cosmetics eller season pass idag. Eller loot lådor.

Jag vet enbart baldurs gate 3 samt satisfactory (men där har ryktet varit att MT är på gång) på rak arm utan någonting

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så de vill göra ett open world aRPG, men helst av allt vill de att spelarna ska göra det mesta av det kreativa jobbet åt dem? Innovativt så det förslår.

Ja, men man kan ju välja att se det som en slags spelmotor också. Då kanske förväntningarna blir mer rimlig?

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
Gainward GeForce GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alltså vilka spel? Nästa alla spel har cosmetics eller season pass idag. Eller loot lådor.

Jag vet enbart baldurs gate 3 samt satisfactory (men där har ryktet varit att MT är på gång) på rak arm utan någonting

Som sagt, jobbigt att lista alla.
Men ok, här kommer de jag tänker på off the top of my head (DLC räknas inte, såvida de inte är förklädda MT):

V Rising
Valheim
Terraria
Divinity: OS 1-2
BG3
Kingdom Come
Satisfactory
Enshrouded
Civilization 6 (och de andra) (lite gränsfall då en del DLC:s är ganska små civ packs osv)
Hades 1 + 2
Hollow Knight
Metro 2033 / Exodus
Risk of Rain 2
Borderlands (?)
Celeste
Starbound
Cyberpunk 2077 (?)
Age of Empires II (?)
Elden Ring
Bioshock
The Witcher
RDR 1 + 2
Subnautica + Subnautica: Below Zero
God of War
Slay the Spire
Stardew Valley
Dave the Diver
Detroit - Become Human
Outer Wilds
Disco Elysium (trots övertagandet av studion av skurkar)
Tunic

Finns givetvis många fler. Jag kan ha fel om något av dem.
Och många av dem lämpar sig såklart inte för MT lika väl som andra. Det skulle kunna vara intressantare att kika på alla titlar som kan/"borde" köra MT men avstår, så som inom vissa genrer.

Meanwhile är i princip alla spel med riktiga microtransactions sämre spel tack vare det. De som ligger i gråzonen är de med enbart kosmetiska tillägg, vilket jag oftast tycker kan vara OK.

Hur många bra spel känner du till som satsar hårt på MT? Tycker oftast att girigheten skiner igenom till slut i spel som OW2, LoL, WoW, m.fl.