Permalänk
Medlem

Hopas det blir konkurrens på den där nya bantningsmedicinen så det blir rimligt pris. Nu är den för dyr för vanliga löntagare och pensionärer. Då slipper vara hungrig för att ha koll på fläsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Hopas det blir konkurrens på den där nya bantningsmedicinen så det blir rimligt pris. Nu är den för dyr för vanliga löntagare och pensionärer. Då slipper vara hungrig för att ha koll på fläsket.

Nåt man hr missat? Ny medicin?

Har väl iofs bara 10 onödiga kilon så de borde man väl kunna droppa för egen maskin men har det kommit något "revolutionerade"?

Såg ju iofs Jim Gaffigans senaste stand up och han har ju verkligen trimmat ner sig och om jag tolkade honom rätt så var väl det med hjälp av någon ny medicin?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av TotalF:

Nåt man hr missat? Ny medicin?

Har väl iofs bara 10 onödiga kilon så de borde man väl kunna droppa för egen maskin men har det kommit något "revolutionerade"?

Såg ju iofs Jim Gaffigans senaste stand up och han har ju verkligen trimmat ner sig och om jag tolkade honom rätt så var väl det med hjälp av någon ny medicin?

Ozempic/Wegovy (Semaglutide).

Hunger dämpande.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Har stått i tidningarna om den där danska tillverkaren vars aktier har fallit enormt mycket p.g.a att dom fått konkurrens. Hopas på fler tillverkare så att priset går ner. Borde komma nyheter om vad bantningsmedicinen kostar. Nyss var det 1500/mån.

Permalänk
Medlem

Min metod nu är att helt enkelt inte äta på kvällen. Verkar ha bra effekt. Tidigare har jag snaskat en hel del.
Undvikit produkter med tillsatt socker i många år, men det har ändå lyckats bli en hel del extra kalorier på kvällarna...

Ser till att äta en rejäl frukost(overnight oats med en skopa proteinpulver, kreatin, magnesium, kvarg, lättmjölk, kakao +"eco" jordnötssmör & skivad banan). Sedan en rejäl sen lunch(proteinrik och få kolhydrater samt inte för fet).
Morgonpromenad varje dag, gymmar eller tränar ngt annat senare på dagen. Har jag tränat hårt fyller jag på med en proteinshake såvida det inte är allt för sent.
Kort sagt är mottot "if I eat after eight I put on weight".
Börjar bli skapligt "rippad", så till den grad att yngre killar på gymmet nu frågar mig om träning. 😁

Om/när jag känner mig sugen på kvällen så tänker jag att jag ju har en god frukost att se fram emot, bara att sova lite först. 😉

Permalänk
Medlem

Jag följer en ketogen kost och har senaste månaderna kört OMAD (one meal a day) på 1500kcal samt snittat en fuskmåltid ett tillfälle varannan vecka.

Från 78KG till 72KG på ca två månader. Så ungefär 750g nedgång i veckan. Fortsatt gymmande tre gånger i veckan och har stenkoll på macron.

Får väl se hur länge man orkar men det är rätt skönt att bara behöva äta en gång om dagen. Då det till större delen är fett som försvinner skulle jag nog kunna tänka mig att fortsätta ned till 68KG till att börja med.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Har stått i tidningarna om den där danska tillverkaren vars aktier har fallit enormt mycket p.g.a att dom fått konkurrens. Hopas på fler tillverkare så att priset går ner. Borde komma nyheter om vad bantningsmedicinen kostar. Nyss var det 1500/mån.

Rätt så sjuk tanke om man leker med tanken att medicinen skulle bli jättebillig, hur världen skulle ändras speciellt USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

”Den där nya bantningsmedicinen” är en medicin för diabetiker.

Att den har börjat användas som bantningsmedicin har orsakat bekymmer för de som faktiskt behöver den, diabetiker, iom den ofta är slutsåld.

Sjukt egoistiskt att ta genvägar på andras bekostnad.

Så jag hoppas verkligen att den inte blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

”Den där nya bantningsmedicinen” är en medicin för diabetiker.

Att den har börjat användas som bantningsmedicin har orsakat bekymmer för de som faktiskt behöver den, diabetiker, iom den ofta är slutsåld.

Sjukt egoistiskt att ta genvägar på andras bekostnad.

Så jag hoppas verkligen att den inte blir billigare.

Lägre pris tyder på ökat utbud, vilket även gynnar diabetiker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lägre pris tyder på ökat utbud, vilket även gynnar diabetiker.

Inte om ännu fler egon känner att de har råd att ta genvägar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Alldeles riktigt. Det är för att diabetesmedicin fungerar för bantarna som den blivit så dyr. Dyr även för diabetiker. Då är det ju bra att det kommer fler tillverkare som kan runda den danska tillverkaren. Kanske även jag slipper vara hungrig så småningom för att ha rimlig storlek på¨kalaskulan. Evolutionen har skapat oss med bra aptit så vi lägger tillräcklig energi på att skaffa mat. Men evolutionen räknade inte med jordbruket. En del människor verkar inte ha problem med vikten. Undrar hur dom klarade sig som jägare och samlare? Men dom kan väl bli hungriga dom också när nöden så kräver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är utbud och efterfrågan som sätter priset. Att utbudet ökar är enbart positivt för konsumenten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är utbud och efterfrågan som sätter priset. Att utbudet ökar är enbart positivt för konsumenten.

I det här fallet så är de ju dessvärre så att man inte klarar å tillverka så mycket som säljs varav fokus blir på produkter man tjänar mest på.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

I det här fallet så är de ju dessvärre så att man inte klarar å tillverka så mycket som säljs varav fokus blir på produkter man tjänar mest på.

Om utbudet på fetmaläkemedel ökar så lär färre köpa de läkemedel som riktar sig till diabetiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om utbudet på fetmaläkemedel ökar så lär färre köpa de läkemedel som riktar sig till diabetiker.

Nu handlar de väl mer om att man inte klarar å tillverka tillräckliga mängder av grund ingrediensen. Därav mindre alternativ till diabetiker och mer fetma produkter som ger större avkastningen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har märkt att knäckebröd är bra för viktnedgång.
Det vanliga husman använder jag.

Jag jobbar 2 skift och till jobbet har jag med mig 4 knäckebröd med diverse pålägg + ett ägg och på em skift ökar jag till 5 knäckebröd.
Jag har även med mig 2st clementiner/satsumas per dag jag kan ta vid sug.

Annars dricker jag bara kaffe när jag går upp och en lagad måltid mat när jag kommer hem när jag jobbat fm skift, jobbar jag em så äter jag ett lagat mål mat innan jobbet.

Jag har gått ner från 90kg till 84Kg på några månader, inga övriga speciella aktiviteter.
Jag kan ta 1-4 promenader till affären per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Nu handlar de väl mer om att man inte klarar å tillverka tillräckliga mängder av grund ingrediensen. Därav mindre alternativ till diabetiker och mer fetma produkter som ger större avkastningen.

Har svårt att tro att de skulle dra ner på produktionen av diabetikerläkemedel. Produktionen är säkert minst lika stor idag som för några år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört strikt diet sen månadsskiftet maj/juni. Inte så att jag äter lite eller trist, men undviker potatis, ris, pasta och bröd. Äter mycket grönsaker och rivna morötter och försöker hålla mig till 1500 kcal per dag. Har helt skippat godis & snacks. Ner ca 45 kg nu

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det stora problemet för diabetiker är väl främst att insulinet är så sjukt dyrt i en del länder. Jag ser fram emot att priserna kommer att dumpas på aptithämmande läkemedel i takt med att patent går ut och produktionen upp.

För egen del saknar jag väl rätt karaktär, när det är lite mycket i livet är det svårt att inte äta för mycket ibland. Ostbågar och cola eller öl är ju såå skönt efter en jobbig dag när man är trött...

Jag vet att man "bör" äta mer tidigt på dagen och mindre senare på dagen, men för mig innebär mer tidigt på dagen även mer på kvällen. Hoppas att alla får bli saliga på sitt sätt, och där kan läkemedel nog hjälpa framöver.

Skrivet av anon343854:

Jag har märkt att knäckebröd är bra för viktnedgång.
Det vanliga husman använder jag.

Jag jobbar 2 skift och till jobbet har jag med mig 4 knäckebröd med diverse pålägg + ett ägg och på em skift ökar jag till 5 knäckebröd.
Jag har även med mig 2st clementiner/satsumas per dag jag kan ta vid sug.

Min väg är just nu att oftast skippa frukost och äta en lunch bestående av ett knäckebröd, ungefär, jag har ett fysiskt jobb som jag klarar ändå (behöver inte vara superskärpt, skam till sägandes). Ibland blir det ett knäckebröd även på frukostrasten, men jag har inte riktigt tid att äta känner jag. Viktigare att hinna få i sig osockrat kaffe.
Har väl inte gjort stora framsteg, men har några månader utan godis på jobbet, och är ca 5kg lättare än för ett år sedan. Vill ta 5kg till, sedan är jag nog nöjd även om tabeller nog tycker att jag borde tappa 10-15kg från idag. (för en del år sedan vägde jag ca 15-20kg mer än idag, vågade inte riktigt väga mig, jag tackar mina tidiga morgnar och brist på tid för frukost att jag gått ner).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

äter var 3 timme, 9.00-12.00-15.00-18.00. Går 2st 30min promenader i raskt tempo dagligen.. Promenaderna har blivit ett gift som jag verkligen inte tummar på.

Äter en portion vid varje mål backar aldrig om äter däremot allt ink pasta, potatis osv men normala portioner.

Tack vare att jag äter var 3:e timma hinner jag aldrig bli hungrig. Har gått ner 25kg sedan april.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har svårt att tro att de skulle dra ner på produktionen av diabetikerläkemedel. Produktionen är säkert minst lika stor idag som för några år sedan.

https://www.nrk.no/trondelag/selskapet-bak-ozempic-og-wegovy-...

Bor i Norge så beklagar att artikeln är på norska men där har du lite mer information. God Jul

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

äter var 3 timme, 9.00-12.00-15.00-18.00. Går 2st 30min promenader i raskt tempo dagligen.. Promenaderna har blivit ett gift som jag verkligen inte tummar på.

Äter en portion vid varje mål backar aldrig om äter däremot allt ink pasta, potatis osv men normala portioner.

Tack vare att jag äter var 3:e timma hinner jag aldrig bli hungrig. Har gått ner 25kg sedan april.

Låter som du äter för mycket, jag äter ett lagat mål om dagen. och sen ett par knäckebröd + ett ägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har kört strikt diet sen månadsskiftet maj/juni. Inte så att jag äter lite eller trist, men undviker potatis, ris, pasta och bröd. Äter mycket grönsaker och rivna morötter och försöker hålla mig till 1500 kcal per dag. Har helt skippat godis & snacks. Ner ca 45 kg nu

Varför potatis?
Jag kör max 1500 kcal/dag. Potatis är ett av de bästa tillbehören jag kan käka. 165gr får jag ha till proteinet. Att jämföra med 35gr okokt fullkornsris eller 40gr okokt fullkornspasta. Jag käkar iof bröd också. Wasa Glutenfritt knäcke, inte särskilt många kcal i det.
Men 45kg är respektabelt

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Varför potatis?
Jag kör max 1500 kcal/dag. Potatis är ett av de bästa tillbehören jag kan käka. 165gr får jag ha till proteinet. Att jämföra med 35gr okokt fullkornsris eller 40gr okokt fullkornspasta. Jag käkar iof bröd också. Wasa Glutenfritt knäcke, inte särskilt många kcal i det.
Men 45kg är respektabelt

Kokt potatis är för jäkla gott, men det är lite för snabba kolhydrater och jag blir hungrig för snart igen. Så jag kör morötter som ersättning, mestadels rivna, men ibland kokta för de rätter där rivna inte funkar (t.ex. kalops). Gott och mycket kostfiber som håller mig mätt länge (och gör blodsockersvängningarna långsammare så jag slipper sötsug). 165g potatis motsvarar typ 400g rivna morötter, det är ett jättelass, jag käkar kanske 150-250g till en måltid.

Annars är jag rätt förtjust i brysselkål, haricots verts och broccoli. En favorit är pulled pork på en bädd av haricots verts Jag satsar på att lägga merparten av mina kalorier på proteinet, typ 300-350 kcal per måltid och sen helt enkelt approximerar att jag får resterande kcal från grönsaker, sås, smöret man steker i, etc.

En annan sak jag gjort är att dra ner på salt, inte för att jag vet om det egentligen spelar någon roll för viktnedgången, men för mycket salt kan bidra till högt blodtryck och medelsvensson käkar typ 12g per dag när vi behöver 1g/dag! Färdigrätter innehåller ofta alldeles för mycket salt. T.ex. är jag rätt förtjust i gulashsoppa, energimässigt funkar en burk som måltid, 480 kcal, men det är nästan 8g salt i den. Lagar man maten själv är det lätt att dra ner på salt - byt ut det mot seltin, så minskar man saltintaget till hälften utan att "salta" mindre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

https://www.nrk.no/trondelag/selskapet-bak-ozempic-og-wegovy-...

Bor i Norge så beklagar att artikeln är på norska men där har du lite mer information. God Jul

Bra läsning. Tack för det. Intressant att om man sluta med bantningsläkemedlen kommer "varghunger". Så det är inte bara bra med bantningsläkemedel. Sedan är det ju beklämmande att Novo nordisk prioriterar bantning före diabetes. Men det är väl så företagande fungerar. Max till aktieägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Låter som du äter för mycket, jag äter ett lagat mål om dagen. och sen ett par knäckebröd + ett ägg

Äter för mkt? 😄 Jag går ju ner i vikt! Hela idén är ju att inte späka sig för att kunna hitta ett hållbart förhållande till mat. På detta viset blir jag aldrig hungrig utan äter vad jag vill.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Dags att försöka tappa kilon nu tänker jag. Är redigt trött på kaggen.
Tränar karate 3 dagar i veckan så lite rörelse har jag ju iaf.
Äter nog helt ok(bortsett från chips/ostbågar) men dricker för mycket vin vilket är en riktig kaloridryck.
Matchvikt i dagsläget är ca 107, skulle gärna se mig gå ned till 90.
Planen är väl att fortsätta karaten, minska vinintaget rejält samt äta mindre portioner.
Sett smarta tips i tråden om att använda mindre tallrikar, bör även fungera på matlådor.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag vet att man "bör" äta mer tidigt på dagen och mindre senare på dagen

Varför då? Att äta för nära sömnen (helst inte närmare än ca tre timmar) är inte bra då det kan störa sömnen men det spelar ingen roll för vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Varför då? Att äta för nära sömnen (helst inte närmare än ca tre timmar) är inte bra då det kan störa sömnen men det spelar ingen roll för vikten.

Ja, enda sättet att gå ner i vikt är ju att hamna på kaloriminus, men hälsofolk brukar ofta säga att man ska äta bra på morgonen för att stå sig hela dagen, då orkar man röra sig mer och bränner mer, och kroppen är bättre på natten att lagra upp kaloriöverskott så den där sista nattmackan borde man spara till frukost. Men, vem vet. Jag sover som en stock oavsett hur jag äter så där har jag turligt nog inga problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Det är väl egentligen lite onödigt att spikea blodsockret mer än nödvändigt, d.v.s. att äta så ofta.
Själv gör jag tvärtom, kör så få mål som går utan att jag blir hungrig.
Tycker att periodisk fasta fungerar kanon, jag blir inte hungrig mer än en gång om dagen.
Hoppar jag över kvällsmat så är jag aldrig hungrig på morgonen, och då finns det ju heller
ingen anledning att äta. Kroppen får ju energi från kroppsfettet istället.

Tänkte köra en längre fasta, troligen 48 timmar här fram till nyår nu.

EDIT: Nu under jul så har man väl varit lite sämre på detta, men dags att ta tag i det nu igen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |