TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dusd:

TCL QLED870 eller Q70D?
Står i valet mellan två tvn. Liknande i pris men undrar vilken ni vet vilken som är bättre?

Bättre på vad?

Hint: det finns tre separata guider för att TV-apparater är bra på olika saker. Gäller att se upp så man inte köper fel TV till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre på vad?

Hint: det finns tre separata guider för att TV-apparater är bra på olika saker. Gäller att se upp så man inte köper fel TV till rätt pris.

Hm, en tv med film och serietittande. Rummet är inte så ljust och får inte direkt solljus på sig. Ingen sport alls utan används för film, serier och YouTube klipp. Ingen ”hög” standard så sätt men runt den prisklassen. Ska läsa guiderna men tänkte om någon satt inte på ”den tvn är inte alls bra skippa helt och hållet.” Läst lite på rtings men q70 är inte helt felfri, som prisklassen även antyder, men hittar inte den för TCL.

Edit: läst igenom guiderna och verkar som att TCL verkar vara lite närmare en oled än en q70. Tror att det blir den då

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en 55-tums Philips OLED809 för att ersätta min 5(?) år gamla 50-tums Philips 8000-serie (50PUS8204) som jag har börjat tröttna på då den har så dålig svärta. Ganska säker på att den saknar FALD och andra moderna tekniker.

Jag står i valet mellan den och LGs C4 i samma storlek. Det som talar för Philips är att jag är mest bekant med Android TV och gillar Ambilight. Det som talar för LG:n är att den är något billigare, likvärdig panel och jag har flera kollegor som har talat gott om deras LG C3 och C4. Jag har haft möjlighet att prova LGs fjärrkontroll och är inte riktigt vän med deras pekande, men struntar man i den funktionen så fungerar den bra. Fjärrkontrollen för Philips nya ser dock väldigt sparsmakad ut med knappar och jag kommer att sakna mini-tangentbordet som finns på baksidan av min nuvarande fjärrkontroll.

Mitt användningsområde är att titta på tv-serier och film, både strömmat och från blu-ray/DVD. Avståndet till TV:n från soffan är 2,5-3 meter. Jag kan dock inte ha större TV än cirka 55 tum då det inte finns tillräckligt med utrymme på sidorna. Det är också viktigt att TV:n har en fot i mitten och inte två mindre fötter då jag inte kan hänga upp den på väggen i dagsläget och den behöver stå stadigt i mitten ovanför min centerhögtalare. Behöver ha tillgång till åtminstone SVT Play och Plex, men det antar jag finns på LG webOS.

Ska jag slå till på en Philips OLED809 eller är det LG C4 som gäller? Eller har jag helt missat någon modell som passar mina behov?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dusd:

Hm, en tv med film och serietittande. Rummet är inte så ljust och får inte direkt solljus på sig. Ingen sport alls utan används för film, serier och YouTube klipp. Ingen ”hög” standard så sätt men runt den prisklassen. Ska läsa guiderna men tänkte om någon satt inte på ”den tvn är inte alls bra skippa helt och hållet.” Läst lite på rtings men q70 är inte helt felfri, som prisklassen även antyder, men hittar inte den för TCL.

Edit: läst igenom guiderna och verkar som att TCL verkar vara lite närmare en oled än en q70. Tror att det blir den då

Då är du på den skala som gäller för film/kontrast och då är QLED870/C745modellen något bättre än Q70D då den FALD som finns ändå hjälper för att ge tydligare intryck av svart. Båda är dock lite av gränsfallsmodeller. Skulle rekommendera att du tittar på antingen C805/MQLED80 vilken har bättre FALD, eller Samsungs Q80-modell som har en FALD och ger en distinkt fördel mot Q70.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av riiga:

Ska jag slå till på en Philips OLED809 eller är det LG C4 som gäller? Eller har jag helt missat någon modell som passar mina behov?

Du kan även fundera över Samsungs S90D-modeller som också kör den senaste WOLED-panelen där 65:n också kör QD-OLED-panelen som tekniskt anses vara något bättre även om det produktnivå är väldigt snarlikt. Även de modeller som listas som "OLED standardnivån" i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/40168-tv-guiden-valj-ratt...

På ett tekniskt plan med framför allt färgprecision och energifördelning av ljus (C4 är jämnare och mer konsekvent) rankar jag – efter att ha testat och jämfört som att LG C4:n är den bättre modellen än Philips OLED809. Fast båda är ett så enormt lyft mot en PUS8-modell att detta kan landar i hårklyverier för din del. Du kommer känna igen dig med Philipsen där gränssnittet är rappare och modernare, Ambilight är next-gen och i princip allting är bättre av det du är van med. Du skulle högst sannolikt känna samma förbättring med någon av de modeller som listas ovanför i fråga om bild, men förstås behöva vänja om ditt handhavande.

Permalänk
Medlem

Tror ni detta är en lämplig TV för några som vill spendera ca 8000? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Tror ni detta är en lämplig TV för några som vill spendera ca 8000? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

TCL P6-serien är en enkel basserie som inte har någon särskild egenskap alls. Den är således inte lämplig för något. Eller om man vänder på det lämplig till allt så länge som man ställer kraven tillräckligt låga. Det går att finna flera dussin andra modeller som är lika meh.

Ifall du med "lämplig TV" har specifika önskemål om kvalitet så guiden igenom vilka modeller som har något extra för just det ni betraktar som prioriterade egenskaper, likt högre ljusstyrka, högre bildkvalitet/kontrast eller avancerade spelegenskaper. Alla har olika krav och när TV-apparaterna är bättre än basklass är de ofta olika bra på olika saker. Gäller att välja rätt så man inte väljer den TV som är sämre på det man eftertraktar.

Tricket för att spendera en budget på en 65-tummare är att gå på Pricerunner eller Prisjakt och liknande och där se ifall du kan se någon av modellerna där på TV-guidens listor vilka har något extra av det som du anser vara lämpligt och samtidigt är inom din budget:

https://www.prisjakt.nu/c/tv?rg_89=65&sort=price
https://www.pricerunner.se/ct/2/TV?sort=price_asc&s_60428760=...

Man får lite olika resultat på båda dessa eftersom det är olika butiker som medverkar.

Just nu ser jag exempelvis Hisense U7K på några ställen inom din budget, samt en del modeller som är gränsfall av "lite extra". Imorgon kanske det är andra priser och andra modeller som listas där. Därför svaret på frågor runt pris och kvalitet varierar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om det som har kommit ut från CES?
-Verkar som ingen QD oled I storlek 83" från Samsung. Riktigt tråkigt..
-LG skrotar MLA för att få ner tillverkningskostnaden och introducerar. mer ljus och färg och ska vara mer energieffektiv.
Detta är bra även om jag inte tror att LG kommer att ta mindre betalt för G-serien. Men man kommer förhoppningsvis kunna tillverka fler exemplar som kan påverka prisbilden lite.
-AI, AI, AI
-Fortfarande inget som klår Oled??

2025 känns som ett riktigt mellanmjökår men får se vad det blir för recensioner av S95F och G5 till våren.. Vet om att Samsung har ett stort lager av S95d som man måste bli av med så kan nog komma en hel del bra kampanjer på fjolårets modeller..

Permalänk
Bildexpert 📺

@Garpen0: Ser mest en naturlig gradvis förändring som det varit senaste åren. Tråkigt? Kanske? Normalt? Ja.

Någon ny teknik som klår OLED finns inte på kartan och har inte funnits på kartan heller om vi talar om en TV du kan köpa i elektroniklada. Många går fortfarande runt och suktar efter micro-LED efter Samsung CES-hype 2019 och den typen av tekniken i diverse olika varianter finns ju i alla högsta grad att köpa bara man har pengarna. Men det finns inget som tyder på att det blir konsumentnivåer av den typen av teknik egentligen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Garpen0: Ser mest en naturlig gradvis förändring som det varit senaste åren. Tråkigt? Kanske? Normalt? Ja.

Någon ny teknik som klår OLED finns inte på kartan och har inte funnits på kartan heller om vi talar om en TV du kan köpa i elektroniklada. Många går fortfarande runt och suktar efter micro-LED efter Samsung CES-hype 2019 och den typen av tekniken i diverse olika varianter finns ju i alla högsta grad att köpa bara man har pengarna. Men det finns inget som tyder på att det blir konsumentnivåer av den typen av teknik egentligen någonsin.

Nyfiken. Väljer du QD-OLED eller WOLED?

Hade hoppats på att kineserna kan ge koreanerna en match i att få fram en ersättare till Oled men detta verkar utebli. Kineserna kör
vidare med så stora lcd-paneler för så billigt som möjligt.
Svenssons blir nöjd som inte vill betala mer än 10k för en 85" för att frugan prioriterar Mallorca i sommar än en stor Oled i sitt vardagsrum 😂
Är lite nyfiken på s95D men vill veta den exakta skillnaden mellan den och kommande S95F först... Den matta skärmen gör mig lite otaggad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Garpen0:

Nyfiken. Väljer du QD-OLED eller WOLED?

Hade hoppats på att kineserna kan ge koreanerna en match i att få fram en ersättare till Oled men detta verkar utebli. Kineserna kör
vidare med så stora lcd-paneler för så billigt som möjligt.
Svenssons blir nöjd som inte vill betala mer än 10k för en 85" för att frugan prioriterar Mallorca i sommar än en stor Oled i sitt vardagsrum 😂
Är lite nyfiken på s95D men vill veta den exakta skillnaden mellan den och kommande S95F först... Den matta skärmen gör mig lite otaggad.

Jag föredrar bra produkter oavsett vilken teknik som finns där inuti. Närvaron av en specifik teknik är inte alltid en garanti för en bra produkt.

Kinesiska tillverkare har än så länge varit duktiga på att få ned tillverkningskostnader. Innovationer är inte alltid det som slår igenom. Det kryllar annars av kinesiska OLED-tillverkare men ingen har visat något som kan matcha WOLED eller QD-OLED i priser och volymer för något som närmar sig TV-apparater eller bildskärmar.

Permalänk
Medlem

Hej
vilken tv rekommenderas kring 65tum som är mest prisvärd sett till kvalitet. Märke spelar ingen roll. Tänker budget kring 6-7k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Hej
vilken tv rekommenderas kring 65tum som är mest prisvärd sett till kvalitet. Märke spelar ingen roll. Tänker budget kring 6-7k.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...

https://www.m3.se/article/2160782/test-hisense-u7k.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Hej

Inom den budgeten är alla alternativ lika mediokra vad jag vet.

Kan du lägga till en tusenlapp finns Hisense u7k som är en mini-led, väldigt stor skillnad i bildkvalitet o egenskaper om man jämför med alternativen inom prisklass 6-7k.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11238468

Edit, tvåa på bollen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kan du lägga till en tusenlapp finns Hisense u7k som är en mini-led, väldigt stor skillnad i bildkvalitet o egenskaper om man jämför med alternativen inom prisklass 6-7k.

Edit, tvåa på bollen..

Stort tack, var exakt den jag hade kollat in.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Som några andra står jag i valet och kvalet mellan en S95D och en G4. I mitt fall ska den nästan uteslutande användas att spela på i sovrummet (ett fönster och mörkläggningsgardin). Jag lutar åt en S95D (förutsatt att priserna ligger på samma nivåer).
Men när man läser olika artiklar verkar det vara en klar övervikt som anser att G4 är den ”bästa” tvn för gaming. Är det något jag missat som gör att den utmärker sig särskilt just för gaming?

I mitt case är inte Dolby Vision så viktigt men av nyfikenhet, gör det någon reel skillnad på så pass ljusstarka tv?

Ska tillägga att det är en 55” som får plats så S90D i den storleken har ingen QD-Oled om jag förstått det korrekt.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

@Laxpudding

Som några andra står jag i valet och kvalet mellan en S95D och en G4. I mitt fall ska den nästan uteslutande användas att spela på i sovrummet (ett fönster och mörkläggningsgardin). Jag lutar åt en S95D (förutsatt att priserna ligger på samma nivåer).
Men när man läser olika artiklar verkar det vara en klar övervikt som anser att G4 är den ”bästa” tvn för gaming. Är det något jag missat som gör att den utmärker sig särskilt just för gaming?

I mitt case är inte Dolby Vision så viktigt men av nyfikenhet, gör det någon reel skillnad på så pass ljusstarka tv?

Ska tillägga att det är en 55” som får plats så S90D i den storleken har ingen QD-Oled om jag förstått det korrekt.

Det verkar råda en missuppfattning om S90-serien med QD-OLED. Det är inte samma som S95 "fast billigare" utan S95 är steget upp på flera sätt, inklusive kraftförsörjning och i praktiken mätbart ca högre ljusstyrka, någonstans 25–50% beroende på hur man mäter.

S95 jämförs med G-serien. S90 jämförs med C4-serien oavsett om det är en QD-OLED eller en WOLED-panel i S90. Det QD-OLED (endast i 65-tummaren på S90D) främst tillför är högre (och därför mer korrekta) luminansnivåer i starkt mättade färger.

Står valet mellan S95D och G4 är det i mina ögon på samma nivå. Båda är etablerade och tekniskt likvärdiga gaming-maskiner. Det som talar för G4:n kan vara andra omständigheter, likt 5 års garanti, man kanske inte gillar one-connect-lösningen på S95 eller liknande.

Användningen av LG:s TV som datorskärmar med ackompanjerande mjukvaror, likt denna: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion... gör att det också finns en visst övertag ifråga om information runt användningen av LG:s TV som spelskärmar. Jag finner i alla fall mer detaljerade och kvalificerade svar runt LG:s modeller i de här frågorna.

Min personliga erfarenhet av att köra Samsungs TV som skärm är också mer blandad: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s... där det oftare är problem med anslutningar som tappas, sladdar som måste ryckas och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det verkar råda en missuppfattning om S90-serien med QD-OLED. Det är inte samma som S95 "fast billigare" utan S95 är steget upp på flera sätt, inklusive kraftförsörjning och i praktiken mätbart ca högre ljusstyrka, någonstans 25–50% beroende på hur man mäter.

S95 jämförs med G-serien. S90 jämförs med C4-serien oavsett om det är en QD-OLED eller en WOLED-panel i S90. Det QD-OLED (endast i 65-tummaren på S90D) främst tillför är högre (och därför mer korrekta) luminansnivåer i starkt mättade färger.

Står valet mellan S95D och G4 är det i mina ögon på samma nivå. Båda är etablerade och tekniskt likvärdiga gaming-maskiner. Det som talar för G4:n kan vara andra omständigheter, likt 5 års garanti, man kanske inte gillar one-connect-lösningen på S95 eller liknande.

Användningen av LG:s TV som datorskärmar med ackompanjerande mjukvaror, likt denna: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628585-lgtv-companion... gör att det också finns en visst övertag ifråga om information runt användningen av LG:s TV som spelskärmar. Jag finner i alla fall mer detaljerade och kvalificerade svar runt LG:s modeller i de här frågorna.

Min personliga erfarenhet av att köra Samsungs TV som skärm är också mer blandad: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s... där det oftare är problem med anslutningar som tappas, sladdar som måste ryckas och liknande.

Tack för utförligt svar, och informativa länkar

Ska beställa kalibrering av min Sony från Hbb. Är det någon poäng att kalibrera en S95/G4 i Game Mode? Eller gör man det främst för film osv?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Tack för utförligt svar, och informativa länkar

Ska beställa kalibrering av min Sony från Hbb. Är det någon poäng att kalibrera en S95/G4 i Game Mode? Eller gör man det främst för film osv?

Beror på hur du ställer dig till spelandet. Spelskapande utgår från samma regler runt färger som film/TV/Video och ett problem med spellägen är en godtycklighet i färger och särskilt ljusnivåerna vid spel. En del tycker inte det alls är lika viktigt medan andra verkligen gör det. Med HDR har detta blivit viktigare för spelare har lärt sig att spellägen kan godtyckligt klippa nivåer och ta bort information från bilden vid HDR.

Spelläget rakt upp och ned är ofta förvrängt: alldeles för blått, starka pastellfärger, hög ljusstyrka med plattare karaktär och överdriven konturförstärkning. Detta kan man ofta ändra själv, till exempel genom att så långt det går överföra inställningarna från en kalibrering av filmläget eller motsvarande.

Panasonic har till exempel ett läge på Z95A som heter "True Game" som är just spelläget fast utan de nämnda förvrängningarna. Andra tillverkare kan nog gå samma väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på hur du ställer dig till spelandet. Spelskapande utgår från samma regler runt färger som film/TV/Video och ett problem med spellägen är en godtycklighet i färger och särskilt ljusnivåerna vid spel. En del tycker inte det alls är lika viktigt medan andra verkligen gör det. Med HDR har detta blivit viktigare för spelare har lärt sig att spellägen kan godtyckligt klippa nivåer och ta bort information från bilden vid HDR.

Spelläget rakt upp och ned är ofta förvrängt: alldeles för blått, starka pastellfärger, hög ljusstyrka med plattare karaktär och överdriven konturförstärkning. Detta kan man ofta ändra själv, till exempel genom att så långt det går överföra inställningarna från en kalibrering av filmläget eller motsvarande.

Panasonic har till exempel ett läge på Z95A som heter "True Game" som är just spelläget fast utan de nämnda förvrängningarna. Andra tillverkare kan nog gå samma väg.

Tack igen! 🙏 Du beskriver spelläget precis så som jag oftast uppfattat det. Låter vettigt att få det kalibrerat också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir spännande att till våren se vad S95F och G5 går för tycker jag och hur bra eller sämre G5 blir vs G4. Såg att G4 hade säljpremiär i april förra året så hoppas det blir någon bra kampanj, ex cashback. Är skillnaden för liten så kan det bli ett bra läge att fynda S95D och G4. Om de nu går ner i pris något mer...
Ryktet är att Samsung har tokhöga kostnader för tillverkning/köp av Qd-oled, så pass höga att de vägrar att finansiera utveckling av 83" Qd-oled. Sedan har LG också en väldigt hög kostnad för att lägga på MLA som nu försvinner. LG borde gå vinnare ur den här striden nu när de har fimpat MLA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q70R är ganska bra för sin tid då senare Q70 modeller är mer förenklingar. Dagens Q70D inte alltid en förbättring, snarare ett litet kliv bakåt och Q80D-serien heller inte enormt bättre. QN95-serien blir däremot som du tänkt ganska mycket mer av allting. Rejält mer ljusstyrka, mycket bättre FALD och högre kontrast och bättre reflexfilter. Du bör nå en relativ förbättring med QN90-serien också – ifall pengarna skull tryta.

OLED i form av S95D har framför allt mer dynamiskt omfång med OLED-svart och en hög peak brightness som kommer ge en stor skillnad med HDR där Q70R inte kan stå sig i jämförelse. Men den är inte ljusstarkare generellt med ihållande nivåer utan ungefär samma som din Q70R. Det matta reflexfiltret på S95D kan också hjälpa eller stjälpa. Dock överlag mycket bättre än Q70R som delvis är lite speglande även i mysbelysning.

S90D är WOLED-panelerna (utom 65:n) och har inte peak brightness-ljusstyrkan hos S95D utan är mer allround-OLED. Där kommer din Q70R att hålla en högre ljusstyrka ihållande men inte kunna uppvisa samma dynamik vid HDR.

Några frågor jag hoppas du kan svara på.

1- Vilken Samsung tv är i dagsläget den bästa enligt dig? För tittande på film och serier.

2- Hur står sig QN95D mot S95D?

3- En del skriver på tex youtube att S95D ser washed out och att det svarta ser grått ut pga det matta reflexfiltret. Stämmer det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puppen:

Några frågor jag hoppas du kan svara på.

1- Vilken Samsung tv är i dagsläget den bästa enligt dig? För tittande på film och serier.

2- Hur står sig QN95D mot S95D?

3- En del skriver på tex youtube att S95D ser washed out och att det svarta ser grått ut pga det matta reflexfiltret. Stämmer det?

Någondera av QN900, QN95 eller S95 är Samsungs bästa modeller idag. En del föredrar OLED:n eftersom OLED bygger bilden mot svart pixel för pixel, något som en LCD aldrig kan göra lika väl.

QN95D har betydligt mer ljusstyrka, särskilt kontinuerligt men också som högsta nivå. Typexemplet med att titta på ishockey mitt på dagen i ett väldigt ljust rum är något QN95D kommer lyckas bättre med. I biogrottan och filmtittande kommer en OLED ha ett övertag även mot QN95D.

Reflxfiltret är matt på S95D och matta filter har fördelen att det inte speglas något. Däremot kommer hela rummets ljusnivå landa som en hinna i panelen. Man måste komma upp i ganska höga ljusnivåer för att detta ska märkas, kontorsnivåer och uppåt.

Har exempel på detta här (från artikeln om ljusa rum)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någondera av QN900, QN95 eller S95 är Samsungs bästa modeller idag. En del föredrar OLED:n eftersom OLED bygger bilden mot svart pixel för pixel, något som en LCD aldrig kan göra lika väl.

QN95D har betydligt mer ljusstyrka, särskilt kontinuerligt men också som högsta nivå. Typexemplet med att titta på ishockey mitt på dagen i ett väldigt ljust rum är något QN95D kommer lyckas bättre med. I biogrottan och filmtittande kommer en OLED ha ett övertag även mot QN95D.

Reflxfiltret är matt på S95D och matta filter har fördelen att det inte speglas något. Däremot kommer hela rummets ljusnivå landa som en hinna i panelen. Man måste komma upp i ganska höga ljusnivåer för att detta ska märkas, kontorsnivåer och uppåt.

Har exempel på detta här (från artikeln om ljusa rum)

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/120501?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTIwNTAxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6IjAwYjA3ODRmMzE1ODZlZjk3YTUzOTE3NTQ0MDU2MDRhIn0%3D

Tack för svaret.

Mitt storarum har visserligen 2 fönster som är (160x100cm) och 1 altandörr med fönster (200x100cm). Men det blir aldrig så ljust pga att jag har skog 3-4m bakom, och tak över altanen. Så något större ljusinsläpp kommer det inte att bli in i storarummet.

Det där med washed out. Vad menar de med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Edit, tvåa på bollen..

Tack, även från mig, för det tipset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puppen:

Urvattnar, urblekt, kontrastlöst. Kolla bilden ovan och jämför höger sida. Hur ser svart ut på S95D jämfört med OLED C4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppen:

Tack för svaret.

Mitt storarum har visserligen 2 fönster som är (160x100cm) och 1 altandörr med fönster (200x100cm). Men det blir aldrig så ljust pga att jag har skog 3-4m bakom, och tak över altanen. Så något större ljusinsläpp kommer det inte att bli in i storarummet.

Beror också på vilket typ av ljus som reflekteras.
Denna video kanske är mer tillämplig på din situation?
https://youtu.be/nP9xjuQ4jcw?si=jJAX7SgpC5sc7CFX

Vad jag läst mig till så verkar folk tycka G4 ser bättre ut i butik/kontor med många starka lampor i taket, medan andra verkar föredra S95D vid exempelvis ljusinsläpp från fönster. Verkar vara en smaksak

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Matt eller blankt filter är ofta en smaksak när de i övrigt presterar snarlikt. Någon stör sig järnet på speglingar i ett blankt reflexfilter eftersom de är vana med ett matt filter på sin befintliga display där de aldrig har speglingar. Dessa kanske inte alls tänker på den ljusa hinnan över displayen bilden i dagsljus.

Viceversa där den som har ett blank filter på sin display har lärt sig hantera speglingar och uppskattar att svart är svart även med belysningen på. De brukar störa sig järnet på den där mjölkiga hinnan de aldrig råkar ut för på sin display.

Och varje gång är det givetvis någon av dessa som med emfas hävdar att deras display är det rätta och den andra typen är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Matt eller blankt filter är ofta en smaksak när de i övrigt presterar snarlikt. Någon stör sig järnet på speglingar i ett blankt reflexfilter eftersom de är vana med ett matt filter på sin befintliga display där de aldrig har speglingar. Dessa kanske inte alls tänker på den ljusa hinnan över displayen bilden i dagsljus.

Viceversa där den som har ett blank filter på sin display har lärt sig hantera speglingar och uppskattar att svart är svart även med belysningen på. De brukar störa sig järnet på den där mjölkiga hinnan de aldrig råkar ut för på sin display.

Och varje gång är det givetvis någon av dessa som med emfas hävdar att deras display är det rätta och den andra typen är helt fel.

Sitter i dagsläget med en QR70 från 2019 och den är blank. Visst det speglar sig litegrann från lampan som står 1m från tvn, men ingenting som märks av när tvn väl är på. Så någon direkta större reflektioner finns inte.

Sedan om den mjölkiga hinnan skulle irritera mig är oklart. Kanske kanske inte.

Kanske är det bättre att satsa på S90D 65"..
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65s90datxxc...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Puppen:

Sitter i dagsläget med en QR70 från 2019 och den är blank. Visst det speglar sig litegrann från lampan som står 1m från tvn, men ingenting som märks av när tvn väl är på. Så någon direkta större reflektioner finns inte.

Sedan om den mjölkiga hinnan skulle irritera mig är oklart. Kanske kanske inte.

Kanske är det bättre att satsa på S90D 65"..
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65s90datxxc...

Den mjölkiga hinnan uppstår endast när rummet har höga ljusnivåer eftersom det är omgivningsljuset som studsar tillbaka som en hinna.

S90D kommer också vara ett bra val av toppmodell. Relativt S95D är den aningen sämre.