Meta lägger ned faktagranskning på sina plattformar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har inte folk ett eget ansvar att vara kritiska? Ska vi behandla hela mänskligheten som barn som inte vet bättre? Ska en liten elit bestämma vad vi får ta del av för information och inte, vad vi får och inte får tänka och prata om? För det är det som är alternativet till ett fritt forum.

Problemet är att människor är flockdjur vilket gör oss enkla att manipulera. Skapar någon en trollarmé som åstadkommer att du exponeras för en viss åsikt får du intrycket av att åsikten är det normala. Till slut kan man foga sig efter det, medvetet eller ej. Och att sitta och faktagranska varje uttalande man läser på internet är inget folk rimligtvis gör med tanke på hur otroligt mycket intryck man konstant stöter på. Så enligt mig är det absolut nödvändigt att se till att sociala medier städas i viss utsträckning, specifikt för att slå ner automatiserade storskaliga påverkansoperationer (som ligger närmare mainstream än konspiration).

Permalänk
Medlem

Vet inte vad detta har med Teknik att göra. Kan vi inte sluta ta upp i nyhetsflödet hur social media modererar sitt innehåll eller inte?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Håller med om att ingen skall behöva vara rädda att slängas i fängelse för att de tex uttrycker missnöje med en stadsminister. Det är viktigt för en fungerande demokrati att fritt kunna uttrycka olika åsikter och idéer.
För att skydda en fungerande demokrati är det dock också viktigt att skilja på det och att sprida desinformation och lögner.
Det ena är otroligt viktigt för att vi fredligt skall kunna samtala om olika idéer och hitta gemensamma vägar framåt. Det andra är direkt skadligt och hotar att förstöra och slita isär samhällen och nationer.

Att blanda ihop de två är farligt och öppnar upp för aktörer med onda avsikter att utnyttja demokratins nobla önskan att ge alla möjligheten att dela sina idéer till att attackera och bryta ner. Det kan vara inhemska aktörer som inte delar vår demokratiska grund, externa aktörer som vill destabilisera oss för egen vinnings skull.

Så den ena tycker jag absolut att vi alla tillsammans skall försvara... och den andra skall vi alla gemensamt försvara oss emot.

Problemet är att det inte finns någon människa eller grupp som kan anförtros makten att avgöra vad som är del av någon absolut värdegrund eller vad som är sant kontra desinformation. Människor är och måste i slutändan vara fria att själva värdera bevis och forma sina egna trosuppfattningar och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Folk är inte kritiska längre.

Detta.

Framför allt så är det sociala mediers uppbyggnad som inte möjliggör enkel granskning. Sociala medier (/appar) är gjorda för snabb doom-scrolling som gör det svårt för djupdykning i ämnet, för att ta reda på vad som stämmer eller inte.

LVU-kampanjen spreds inte via Wikipedia, utan sociala medier. (Edit: Källa, eftersom vi ändå är inne på ämnet)

Visa signatur

C>++

Permalänk
Musikälskare

Använder inte FB men det blir dags att ta bort mitt konto, nu fick jag motivation

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Community notesen berättar att det stämmer så då är det sant.

Men han erkänner att censuren varit politiskt riktad till vänster oavsett om det är sant eller inte och att det bland annat är det han ska sluta med

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vet inte vad detta har med Teknik att göra. Kan vi inte sluta ta upp i nyhetsflödet hur social media modererar sitt innehåll eller inte?

Precis, är verkligen trött på dubbelmoralen och avsaknaden av en korrekt moderering.

Google: "SweClockers - för dig som älskar datorer och hårdvara" nä nä inte nu mera.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Allt för att göra oligarkerna i vita huset glada. Kanske är dags att överge skräpet då det bara gör mig deppig ändå. Har trots allt Messenger och det kan man ha kvar ändå.

Vad jag förstår så är det censuren som var politisk och fördelaktig till vänster som han ska sluta med.

Och det är väl bra om det blir lika åt båda håll

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här säger alltså ett företag vars affärsidé är att skapa drama (engagement) och göda group-think. Vem tror att han verkligen bryr sig om att skapa en bättre värld?

Om de hade gått ut med att alla inlägg skulle komma i kronologisk ordning enbart hade jag kanske kunnat tro på det...

Det här tror jag också är en stor del av problemet; algoritmerna som premierar mer innehåll av sådant man redan kikat och därigenom skapar en sorts filterbubbla. På detta då också att det premierar innehåll som upprör snarare än är till nytta då sådant driver mest "engagement".

Hade vi själva fått leta upp innehåll totalt utan algoritmernas inspel tror jag inte sociala medier ens hade varit en tiondel av problemet de är i dag sett till både sådant som detta handlar om men också ungdomars psykiska välmående etc.

Förbjud TOTALT de algoritmer som styr innehåll.

Permalänk
Medlem

jag lyssnar på madonna och vibe:ar för det här är riktigt bra nyheter.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Bra. Sakta men säkert tvingas folket att ta det röda pillret.

Det blir allt svårare för överheten att kontrollera och manipulera informationen.

Riktigt positiv utveckling överlag.

Hahahahahahahaa otroligt roligt att folk är så naiva att tro att detta inte är kontroll i sig och att det inte utövas mer kontroll nu än någonsin.

Musk plockar bort både kommentarer och konton lättvindigt och arbiträrt baserat på vad han själv tycker om det, och Zuckerberg är påväg åt samma håll. Makten och kontrollen över informationsflödet centraliseras och knyts till färre och färre människor såsom Musk, Zuckerberg och Murdoch. De plockar bort regleringar, får mer kontroll över plattformarna, och låter deras egna subjektiva åsikter styra, utan inblandning av externa parter och ramverk samt tar bort allt vad granskningar och kritiska röster heter.

Och folk tror att att "överheten" får det svårare att kontrollera och manipulera.

Ironiskt nog blir påståenden som detta ett perfekt bevis på exakt hur hjärntvättade stora delar av befolkningen har blivit, att sitta där och tro att världens rikaste människor inte har hjärntvättat dem och inte manipulerar varenda bokstav som flyter genom deras plattform. Så otroligt absurt, det hela.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ehm... Jo. Det är vad nyheten handlar om ifall du missat det.

Var dom idioter dom som vart dolda då? Eller bara obekväma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Detta.

Framför allt så är det sociala mediers uppbyggnad som inte möjliggör enkel granskning. Sociala medier (/appar) är gjorda för snabb doom-scrolling som gör det svårt för djupdykning i ämnet, för att ta reda på vad som stämmer eller inte.

LVU-kampanjen spreds inte via Wikipedia, utan sociala medier.

Håller med om att sociala medier är uppbyggda på sätt som försvårar rimliga konservationer. Syftet för företagen är nog inte att underlätta kontakten mellan människor ock möjliggöra informationsutbyte, utan just som du skriver att man ska fastna i elände så länge som möjligt. Det tjänar de mer pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det här tror jag också är en stor del av problemet; algoritmerna som premierar mer innehåll av sådant man redan kikat och därigenom skapar en sorts filterbubbla. På detta då också att det premierar innehåll som upprör snarare än är till nytta då sådant driver mest "engagement".

Hade vi själva fått leta upp innehåll totalt utan algoritmernas inspel tror jag inte sociala medier ens hade varit en tiondel av problemet de är i dag sett till både sådant som detta handlar om men också ungdomars psykiska välmående etc.

Förbjud TOTALT de algoritmer som styr innehåll.

Håller med. Dock hade det nog inte blivit lika stort. Få personer orkar sitta och kolla igenom sitt flöde i kronologisk ordning om man har fler än några få man följer. Så någon annan plattform hade nog kapat våra impulser för profit istället.

Det behövs kanske någon sorts reglering för att det ska kunna fungera hyfsat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Var dom idioter dom som vart dolda då? Eller bara obekväma?

Både och uppenbarligen då det är miljarder personer som modereras.

Sen om du tycker folk som lägger upp hakkors och naziramsor är idioter eller obekväma kan jag inte säga då det är subjektivt.

Edgy!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

[...] det [...] utövas mer kontroll nu än någonsin. [...] De plockar bort regleringar, får mer kontroll över plattformarna, och låter deras egna subjektiva åsikter styra, utan inblandning av externa parter och ramverk samt tar bort allt vad granskningar och kritiska röster heter.

Ursäkta att jag klippte lite i ditt inlägg. Ville bara betona detta.

De försöker förskjuta än mer makt från staten (dvs förhoppningsvis folkvalda) till privata företag så att de kan påverka världen i den riktning de gillar/kan tjäna mest pengar på. Musk, Zuckerberg mfl har enorm makt att påverka folks tankar och beteenden genom sina plattformar. Och det försöker de också göra. De är inte idealister, de är maktspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Både och uppenbarligen då det är miljarder personer som modereras.

Sen om du tycker folk som lägger upp hakkors och naziramsor är idioter eller obekväma kan jag inte säga då det är subjektivt.

Edgy!

Ja men det är ju åsikter, Facebook påstår sig ha faktagranskat och det är inte samma sak som att censurera en åsikt eller ett uttryck för en känsla.
Inte ens om folk satt och hävdade något i sten så skulle det inte klassificeras som fakta då det kommer ifrån en privatperson och inte ett lärosäte eller etablerad nyhetsartikel.

Så det man har censurerat är folks åsikter med svepskäl att det är faktagranskning. Och det lär inte vara idioterna som dom har censurerat för denna värld bara älskar idioter. Obekväma människor däremot… det hatar man allt vad man orkar.

Permalänk
Medlem

Jag brukade använda Facebook som en nyhetsfeed då jag Gillade flera sidor jag var intresserad av. På senare har dock det blivit så mycket skit-poster så det går knappt att använda längre. Bara massa trams om "kändisar" jag knappt hört talas om.
Facebook från början var en bra idé men nu börjar det likna Hänt i Veckan istället.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hahahahahahahaa otroligt roligt att folk är så naiva att tro att detta inte är kontroll i sig och att det inte utövas mer kontroll nu än någonsin.

Det är snarare naivt att tro att det var bättre innan. Det är friare nu, bredare åsiktskorridor när både vänster och högeråsikter får komma fram. Men jobbigt för dem som bara gillar ena sidan.

Jag har svårt att se att det var friare innan internet.

Skrivet av Mithras:

Musk plockar bort både kommentarer och konton lättvindigt och arbiträrt baserat på vad han själv tycker om det, och Zuckerberg är påväg åt samma håll. Makten och kontrollen över informationsflödet centraliseras och knyts till färre och färre människor såsom Musk, Zuckerberg och Murdoch. De plockar bort regleringar, får mer kontroll över plattformarna, och låter deras egna subjektiva åsikter styra, utan inblandning av externa parter och ramverk samt tar bort allt vad granskningar och kritiska röster heter.

Och folk tror att att "överheten" får det svårare att kontrollera och manipulera.

Märklig tolkning att makten och kontrollen över informationsflödet centraliseras. Jag tycker helt tvärt om. Innan delade alla av de stora sociala medierna samma åsikter och värderingar som det demokratiska partiet och i alla fall Twitter hade starka band till myndigheterna (FBI) som styrde över innehållet. Vilket vi vet tack vare Twitter files. Man kan bara anta att samma kontroll gäller övriga medier. Huvudexemplet var att Hunter Biden laptop storyn skulle markeras som Rysk desinformation när det egentligen var sanning inför förra valet.

Musk har plockat bort en så kallad grindvakt till informationen. Hans egna kontroll är mildare men finns såklart där. Ingen är perfekt.

Skrivet av Mithras:

Ironiskt nog blir påståenden som detta ett perfekt bevis på exakt hur hjärntvättade stora delar av befolkningen har blivit, att sitta där och tro att världens rikaste människor inte har hjärntvättat dem och inte manipulerar varenda bokstav som flyter genom deras plattform. Så otroligt absurt, det hela.

Det där låter ganska extremt.

Jag kan starkt rekommendera Spiral Dynamics förklaringsmodell om evolutionär utvecklingen av individer, organisationer och samhällen. Den handlar om varför folk tycker så olika, till och med tvärt olika om saker som vi själva tycker borde vara självklara.

Det handlar inte om hjärntvätt utan förenklat kan man säga att vi befinner oss på olika stadier av utveckling, mognad och även spiritualitet. Modellen ger förvånansvärt bra svar på alla möjliga konflikter och borde ingå i grundskolan. Med den kunskapen kan vi förstå varandra bättre.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tråd låses och öppnas upp igen imorgon bitti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det är alltid okej att hata minoriteter så länge minoriteterna inte passar in i narrativet. Vet inte varför jag tänker på ryssar...

Att censurera och övervaka åsikter samt att påstå att deras sanningen är den äkta har inget med att sprida hat att göra.

Det borde aldrig ha funnits från början, vansinnigt att låta en techjätte bestämma sanningar med mutade sanningssägare.

Instämmer. Det gäller bara att pricka in de grupper/minoriteter som råkar vara legitima att förfölja för stunden. Just nu är väl ryssar, rökare, rasister, och det alltid säkra kortet pedofiler hetast.

Summan av hatet är nog i slutändan ganska konstant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Faktagranskning behöver öka, rejält, inte minska. Det är enbart tragiskt att folk som inte vill eller kan förstå fakta gör allt de kan för att konvertera sina åsikter till "fakta". Alternativa fakta är inte fakta.

Är det alltid enkelt att ta reda på eller avgöra vad som faktiskt är fakta? Nej. Gråzonsområden är vanskliga. Så det finns inga enkla lösningar.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Jag brukade använda Facebook som en nyhetsfeed då jag Gillade flera sidor jag var intresserad av. På senare har dock det blivit så mycket skit-poster så det går knappt att använda längre. Bara massa trams om "kändisar" jag knappt hört talas om.
Facebook från början var en bra idé men nu börjar det likna Hänt i Veckan istället.

Min Facebookfeed började fyllas med en massa AI-genererade bilder på amerikanska soldater, lastbilschaufförer o.s.v. och en massa tjat om amerikanska valet och Trump så jag deaktiverade mitt konto nyligen (vågar inte riktigt radera det än eftersom jag eventuellt kan ha länkat det till något gammalt konto någonstans).

Instagram är väl aningen bättre om man vill se vad sina kompisar åt till middag eller var de semestrade, men även det börjar kännas ganska meningslöst. Aldrig använt Threads men gissar att det är någon slags ohelig kombination av Facebook och Instagram med det värsta från båda.

Känns inte som Meta har någon användbar produkt kvar längre.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så det blir nu okej att sprida hat mot minoriteter för "där finns ju en notis att läsa om hur hatet inte är baserat på forskning".

Ok Meta.. Ok.

Varför skulle det vara ok?
Det kommer knappast att vara tillåtet. Själv tycker jag faktagranskning kan vara bra men syftet är snarare att faktagranskning kan slå väldigt fel som det gjort, tex Hunder Bidens laptop och skumma affärer som sades vara falsk propaganda från republikanerna och tom. rysk propaganda. Mycket kritik mot demokraterna togs bort och avfärdades som falsk information men har nu visat sig stämma. Du kan lyssna på Zuckerberg om hur Demokraterna och FBI tvingade dem till censur.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Faktagranskning behöver öka, rejält, inte minska. Det är enbart tragiskt att folk som inte vill eller kan förstå fakta gör allt de kan för att konvertera sina åsikter till "fakta". Alternativa fakta är inte fakta.

Är det alltid enkelt att ta reda på eller avgöra vad som faktiskt är fakta? Nej. Gråzonsområden är vanskliga. Så det finns inga enkla lösningar.

Tips på hur man hittar fakta och inte alternativ fakta? Google kan ju vara helt värdelöst när man försöker få fram fakta om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, här snuddar du vid det jag tycker är det verkliga problemet. Att folk hävdar att en rationell syn på fakta är en åsikt. Antingen avsiktligt för de har en agenda, eller för att de inte förstår bättre.

Det är ledsamt att se att fler plattformar viker sig för den relativt lilla gruppen som sriker "censur" när "deras åskiter" plockas bort.

Permalänk
Medlem

Jaha. Då blir det dags att ta bort Facebook.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vem ska granska "granskarna"?

MSM förtjänar all förakt som de får. Men jag förstår inte bara hur naiv man kan vara mot Tech jättar samtidigt. Samma skrot och korn egentligen. Man får hela tiden vara kritisk mot allt man utsätts mot hela tiden. Finns inga "goda" krafter där ute som vill informera dig gratis...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Bra. Sakta men säkert tvingas folket att ta det röda pillret.

Det blir allt svårare för överheten att kontrollera och manipulera informationen.

Riktigt positiv utveckling överlag.

Tvärtom. Det är sånt här som gör det så mycket enklare för makthavare av olika slag att kontrollera och manipulera både information och folk.