Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Amazon skier tyvärr till stor del i svensk lagstiftning så skulle inte hoppas alltför mycket på att få produkten eller en likvärdig produkt, även om du ju egentligen har rätt till det.

Yeah, tyvvär. De har gett mig ett nytt leveransdatum nu men säger att det är osäkert om den kommer skickas eller inte, och de har ingen makt att byta till likvärd produkt eller ge kompensation - gissar att jag bara får vänta.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mycket från Amazon utan problem, inte haft mer problem med den än andra svenska handlare. Har uppskattat sortimentet för hantverk och verkstad som ofta är betydligt större när det gäller små specialartiklar. Men nu har man börjat att skicka med Airmee vilket jag gjort att jag i princip helt slutat beställa förutom när inget annat alternativ finns. Att en gubbe i rostig gammal diselbuss som kör fram och tillbaka över hela regionen ska var mer miljövänligt än posten köper jag inte. Att dessutom är en ensam gubbe som sitter och kör hela nätterna på helgerna för skitlön känns inte heller riktigt OK, än mindre deras inblandning via "underleverantörer" i högst suspekta sammanhang. Jag tänker inte indirekt sponsra kriminella nätverk.

Det går fortfarande att välja uthämtningsställe i kassan, det är väldigt lätt missat. Dessutom kan det då lika gärna hamna hos Bring-ombudet i grannorten 2 mil bort i stället för lokala ICA.

Har nu sagt upp Prime från med i år. Deras förlust, för mig löser det väl sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det står tydligt om man vet var man ska läsa det. För mig som konsument är det ett helt nytt koncept där jag förväntade mig kunna slå in produkten jag köpte. Inte få en fuktskadad kartong med fraktsedelen klistrad på.

Sen löste det ju sig. Inte direkt så att de var motstridiga i min retur.

Jo, det kunde absolut vara bättre skyltat i själva butiken. Man ska ju inte behöva klicka på 'visa mer':
(Jag kollade bara en vara, så det kanske inte är så överallt)

Men när man väl kommer till kassan så tycker jag att det framgår tydligt. Man kan även välja annan (extra) förpackning.
Om man missar det då har man haft för bråttom:

Men det är ju bra att det löste sig. Det lägger ju bevis till det jag tycker, att dom har en bra support.

Skrivet av Emma242:

Jag har handlat mycket från Amazon utan problem, inte haft mer problem med den än andra svenska handlare. Har uppskattat sortimentet för hantverk och verkstad som ofta är betydligt större när det gäller små specialartiklar. Men nu har man börjat att skicka med Airmee vilket jag gjort att jag i princip helt slutat beställa förutom när inget annat alternativ finns. Att en gubbe i rostig gammal diselbuss som kör fram och tillbaka över hela regionen ska var mer miljövänligt än posten köper jag inte. Att dessutom är en ensam gubbe som sitter och kör hela nätterna på helgerna för skitlön känns inte heller riktigt OK, än mindre deras inblandning via "underleverantörer" i högst suspekta sammanhang. Jag tänker inte indirekt sponsra kriminella nätverk.

Det går fortfarande att välja uthämtningsställe i kassan, det är väldigt lätt missat. Dessutom kan det då lika gärna hamna hos Bring-ombudet i grannorten 2 mil bort i stället för lokala ICA.

Har nu sagt upp Prime från med i år. Deras förlust, för mig löser det väl sig.

Fler och tydligare val av utlämningsställe är det såklart ingen som tackar nej till.
Det vore kanske bra om amazon hade egna bilar och chaufförer.
För mig funkar just airmee absolut bäst medans jag har haft mycket problem med budbee när jag beställt från andra butiker, tror inte amazon använder budbee?
Men det där går ju lite upp och ned med åren. Nåt år är det inga problem med postnord, nåt år är bring helt bäst, etc.
Det kan vara så att personen som kör ut varan är helt ny på jobbet. Eller att arbetskraften roteras lite mellan firmorna, kanske jobbar på DHL ena veckan och Schenker andra veckan osv.
När jag tänker efter lite så skulle det antagligen vara samma lågavlönade människor som körde, även om amazon hade egna bilar...

Sen vilka suspekta underleverantörer du menar får du gärna utveckla. Dom anlitar väl inte vem som helst att köra ut varor?
Jag är glad att dom inte använder early bird, stöldrisken ökar tyvärr en del när dom hänger paketet i en påse på brevlådan, liksom...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jo, det kunde absolut vara bättre skyltat i själva butiken. Man ska ju inte behöva klicka på 'visa mer':
(Jag kollade bara en vara, så det kanske inte är så överallt)
<Uppladdad bildlänk>

Men när man väl kommer till kassan så tycker jag att det framgår tydligt. Man kan även välja annan (extra) förpackning.
Om man missar det då har man haft för bråttom:
<Uppladdad bildlänk>

Men det är ju bra att det löste sig. Det lägger ju bevis till det jag tycker, att dom har en bra support.
Fler och tydligare val av utlämningsställe är det såklart ingen som tackar nej till.
Det vore kanske bra om amazon hade egna bilar och chaufförer.
För mig funkar just airmee absolut bäst medans jag har haft mycket problem med budbee när jag beställt från andra butiker, tror inte amazon använder budbee?
Men det där går ju lite upp och ned med åren. Nåt år är det inga problem med postnord, nåt år är bring helt bäst, etc.
Det kan vara så att personen som kör ut varan är helt ny på jobbet. Eller att arbetskraften roteras lite mellan firmorna, kanske jobbar på DHL ena veckan och Schenker andra veckan osv.
När jag tänker efter lite så skulle det antagligen vara samma lågavlönade människor som körde, även om amazon hade egna bilar...

Sen vilka suspekta underleverantörer du menar får du gärna utveckla. Dom anlitar väl inte vem som helst att köra ut varor?
Jag är glad att dom inte använder early bird, stöldrisken ökar tyvärr en del när dom hänger paketet i en påse på brevlådan, liksom...

Det finns en hel del skrivet om Airmee och deras upplägg, en snabb sökning bort. Senast en större granskning i GP om de kassa förhållande för förarna. Det är absolut inte en verksamhet jag vill stötta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Det finns en hel del skrivet om Airmee och deras upplägg, en snabb sökning bort. Senast en större granskning i GP om de kassa förhållande för förarna. Det är absolut inte en verksamhet jag vill stötta.

Då vill du nog inte heller läsa om hur Amazon behandlar sin lagerpersonal heller.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då vill du nog inte heller läsa om hur Amazon behandlar sin lagerpersonal heller.

Det finns så många skitföretag. De flesta faktiskt. Men min personliga gräns går vid ren kriminell verksamhet. Var och en sätter sina egna gränser.

Permalänk
Medlem

Amazon är ett helvete att ha att göra med när man behöver reklamera lite dyrare grejer. Först har de upp till 30 dagar på sig för att behandla ärendet. I mitt fall så är det ett par AirPods PRO. Informationen ändras hela tiden. Just nu så står det att returen är felaktig och kan inte behandlas. Kontakta kundtjänst. Gör det och de har ingen jävla aning varför jag kontaktar de. Nu har jag fått mejl att de har krediterat beloppet och skickat tillbaka det. Jag hade då valt presentkort och det ska ju gå blixtsnabbt, men det är fortfarande noll kronor så jag tror ju att de har returnerat till mitt kort. Det tar ju några dagar. Alltså, de har noll koll. Sista gången jag handlar något dyrt.

Just nu har PostNord slarvat bort mina 5kg citronsyra från Amazon. Ja….det går bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När du använder ett sådant argument är det svårt att inte se dubbelmoralen (så länge du inte är självförsörjande på allt) för det finns i princip inga produkter i handeln du kan köpa om du ska kunna uprrätthålla en sådan "fin" moral. Allt du köper i alla butiker har passerat mängder av lagerplatser på vägen dit och jag har svårt att tro att du har kvalitetssäkrat förhållandena på dessa lager? För att inte tala om alla importprodukter som passerat lager i t.ex. Kina, Bangladesh mm.
Amazons svenska personal har samma villkor som all annan svensk lagerpersonal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

… Just nu har PostNord slarvat bort mina 5kg citronsyra från Amazon. Ja….det går bra nu.

Det var surt …

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det var surt …

Hehehe vad ska man göra när sånt händer.

Permalänk
Medlem

Det här är väl en dum fråga, men:
Om jag handlar från amazon.se är då all elektronik per definition anpassad till vårt elnät?

Permalänk
Medlem

Jag gillar amazon köpt mycket verktyg där så som wera knipex osv dom har sjukt bra priser nästan 40 % billigare ibland mot vanliga svenska butiker aldrig haft problem. Förstår inte hur dom får ner priserna så, eller så tar svenska butiker rejält överpris 🙂
Och skönt att kunna betala med swish slippa lägga till något kort. Och alltid snabb leverans.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Har nämnt det tidigare, men det tycks bli värre det här med att det alltmer sällan är dagenefterleverans som jag betalar för med Prime. Vilket förvisso är bra för andra handlare om de har varorna jag vill ha, inte sällan får man dem snabbare. Har märkt att jag dragit ner på mina köp från amazon ganska kraftigt sen i somras.
Kommer förmodligen inte att förnya Prime när det går ut i sommar.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Josef_70:

Om jag handlar från amazon.se är då all elektronik per definition anpassad till vårt elnät?

Jag beställde en lödkolv och fick en med italiensk sladdkontakt som inte passar i våra uttag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef_70:

kort svar: nej. kollade efter en "kotatsu" och de flesta är ju såklart gjorda för 110v (japan).

fst de flesta apparater som går på DC/har inbyggt switching powersuppy borde klara 110v/230v så så länge kontakten stämmer (Euro/shuko) å ska de la fungera. Amazons egna produkter ligger ju oftast i lager i sverige eller EU så lär vara rätt vara. mest tredjepartsäljare man behöver hålla extra koll på typ.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sa upp Prime idag. Leveranstiderna* har blivit längre sen typ i höstas har jag noterat. Idag hittade jag inget som jag tänkt köpa som levereas tidigare än måndag, de flesta först på onsdag och andra saker ännu längre leveranstid. Senaste halvåret typ har jag beställt samma saker från andra ställen som haft snabbare leveranstid. Så det finns ingen anledning att betala nåt extra för Prime längre. Betalar hellre extra för frakt om jag får det snabbare på andra ställen. @Inet t.ex. när det kommer till hårdvara, som är snabba. (nåja, tack vare sweclockers så slipper jag ju fraktavgiften, men ändå )

*Jag har oregelbundna arbetstider så jag vill ha leveranserna på mina lediga dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Sa upp Prime idag. Leveranstiderna* har blivit längre sen typ i höstas har jag noterat. Idag hittade jag inget som jag tänkt köpa som levereas tidigare än måndag, de flesta först på onsdag och andra saker ännu längre leveranstid. Senaste halvåret typ har jag beställt samma saker från andra ställen som haft snabbare leveranstid. Så det finns ingen anledning att betala nåt extra för Prime längre. Betalar hellre extra för frakt om jag får det snabbare på andra ställen. @Inet t.ex. när det kommer till hårdvara, som är snabba. (nåja, tack vare sweclockers så slipper jag ju fraktavgiften, men ändå )

*Jag har oregelbundna arbetstider så jag vill ha leveranserna på mina lediga dagar.

Vet inte vad det har med något att göra men ja prime är ju inte lönt om man inte nyttjar någon av tjänsterna som beställning, prime video osv

Leverans är samma oftast från Amazon som andra för mig iaf.

Och PS. Inet fri frakt har 0 att göra med Sweclockers utan handlar enbart om din medlemsnivå på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vet inte vad det har med något att göra men ja prime är ju inte lönt om man inte nyttjar någon av tjänsterna som beställning, prime video osv

Och PS. Inet fri frakt har 0 att göra med Sweclockers utan handlar enbart om din medlemsnivå på Inet.

Inet har inte fri frakt på alla val om man inte är Sweclockersmedlem vad jag vet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så du ser alltså endagsleveranser fortfarande om du beställer inom viss tid? Intressant.
Jag kan säga att jag under förra året utnyttjade beställning ett 50-tal gånger och i 90% av fallen var det alltid dagenefterleverans. Nu kan jag inte hitta någon med det. Prime video och spelen har jag inte funnit värt min tid, så det har jag inte haft någon större glädje av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Så du ser alltså endagsleveranser fortfarande om du beställer inom viss tid? Intressant.
Jag kan säga att jag under förra året utnyttjade beställning ett 50-tal gånger och i 90% av fallen var det alltid dagenefterleverans. Nu kan jag inte hitta någon med det. Prime video och spelen har jag inte funnit värt min tid, så det har jag inte haft någon större glädje av.

Leverans samma dag? Nej det har jag inte. Men det har inte någon butik alls för mig heller.
Dagen efter får jag däremot fortfarande på Amazon om man beställer före stopptid, precis som Inet etc.

Använder man ingen av prime tjänsterna så är det ju slöseri med pengar såklart
De finns ju fraktfritt utan prime också om man skulle beställa något ändå så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inet har inte fri frakt på alla val om man inte är Sweclockersmedlem vad jag vet.

Inet övergav Sweclockers grejet helt för ett tag sedan och övergick till deras eget klubbsystem (typ som webhallen). Med olika förmåner, bonusar osv.
Inklusiva fria leveranser, hemleveranser osv beroende på medlemsnivå.

https://www.inet.se/info/11556/kundklubb

Permalänk
Medlem

Väljer instabox oftast så slipper man hålla koll på när dom kommer, inte alltid man är hemma en viss tid när dom kommer (airmee)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Leverans samma dag? Nej det har jag inte. Men det har inte någon butik alls för mig heller.
Dagen efter får jag däremot fortfarande på Amazon om man beställer före stopptid, precis som Inet etc.

Använder man ingen av prime tjänsterna så är det ju slöseri med pengar såklart
De finns ju fraktfritt utan prime också om man skulle beställa något ändå så.

Jag menade dagenefterleveranser, att man får det levererat dagen efter man beställt innan stopptiden. Men intressant att det funkar för dig. Undrar varför jag är "diskriminerad" Amazon kanske tycker jag utnyttjat det för mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag menade dagenefterleveranser, att man får det levererat dagen efter man beställt innan stopptiden. Men intressant att det funkar för dig. Undrar varför jag är "diskriminerad" Amazon kanske tycker jag utnyttjat det för mycket

Har inget med det att göra , utan på vilket lager som prylen finns på, är det tex Eskilstuna så går det bra, men ligger prylen i Tyskland, Spanien etc så tar det 2-3 dagar till. Allt detta får man reda på innan beställning. Sen att paketet ofta kommer en dag
innan beräknad leverans är bara en fördel. Sällan en dag efteråt.
Jag har varit kund hos amazon sedan 2002.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inet övergav Sweclockers grejet helt för ett tag sedan och övergick till deras eget klubbsystem (typ som webhallen). Med olika förmåner, bonusar osv.
Inklusiva fria leveranser, hemleveranser osv beroende på medlemsnivå.

https://www.inet.se/info/11556/kundklubb

Jag vet det där, men kan du verkligen få fri frakt på ALLA fraktalternativ bara genom din medlemsnivå? Vi som verifierade oss som sweclockersmedlem har fortfarande kvar den statusen hos Inet har fri frakt på ALLA fraktalternativ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har handlat på amazon i väldigt många år nu, amazon.de hade väldigt bra priser på vissa saker långt innan dom kom till Sverige(helst Denon, får skylla på hifiklubben där).

Dock verkar man få vänta på att få pengarna tillbaka om man köper lite dyrare grejer. Körde ett säkert kort med att beställa en Apple Watch Ultra i höstas när den svarta lanserades, sen dök den upp på Elgiganten, så jag åkte dit och köpte den. Gjorde retur på det oöppnade paketet som kom från amazon, och det tog i runda slängar 40 dagar att få pengarna tillbaka, efter en jäkla massa ”hur går det, vad händer?” i chatten från min sida. Nyckeln verkar vara att stå på sig så man får prata med någon som har befogenhet att köra en refund, vilket inte dom första man landar hos verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag vet det där, men kan du verkligen få fri frakt på ALLA fraktalternativ bara genom din medlemsnivå? Vi som verifierade oss som sweclockersmedlem har fortfarande kvar den statusen hos Inet har fri frakt på ALLA fraktalternativ

Ja.
Swec verifieringen hänger kvar dolt också. Men den existerar tekniskt inte längre enligt Inet själva. Och det har inte gått att få swec verifiering på väldigt länge nu.

Det är helt ersatt med deras nya system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Har handlat på amazon i väldigt många år nu, amazon.de hade väldigt bra priser på vissa saker långt innan dom kom till Sverige(helst Denon, får skylla på hifiklubben där).

Dock verkar man få vänta på att få pengarna tillbaka om man köper lite dyrare grejer. Körde ett säkert kort med att beställa en Apple Watch Ultra i höstas när den svarta lanserades, sen dök den upp på Elgiganten, så jag åkte dit och köpte den. Gjorde retur på det oöppnade paketet som kom från amazon, och det tog i runda slängar 40 dagar att få pengarna tillbaka, efter en jäkla massa ”hur går det, vad händer?” i chatten från min sida. Nyckeln verkar vara att stå på sig så man får prata med någon som har befogenhet att köra en refund, vilket inte dom första man landar hos verkar ha.

Det låter helt värdelöst ja.

Jag har returnerat ett par dyrare varor men det har inte varit några problem. Däremot har jag alltid tagit faktura då jag personligen avskyr att ligga ute med pengar vart jag än handlar.
Pausa fakturan är enkelt gjort om det hamnar inom betalperioden. Annars har de för mig strukit fakturan inom en vecka efter mottagande av returen. Inte det snabbaste men varit ok iaf.

40 dagar är ju åt helsike för länge och speciellt om man måste ligga på de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja.
Swec verifieringen hänger kvar dolt också. Men den existerar tekniskt inte längre enligt Inet själva. Och det har inte gått att få swec verifiering på väldigt länge nu.

Det är helt ersatt med deras nya system.

Dolt? Syns både under mitt konto, samt på kvittona för mig. Jag har inte läst någonstans om att man kan få fri frakt på alla fraktalternativ, har du någon källa på det eller kan länka där det står det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dolt? Syns både under mitt konto, samt på kvittona för mig. Jag har inte läst någonstans om att man kan få fri frakt på alla fraktalternativ, har du någon källa på det eller kan länka där det står det?

Han menar att det fortfarande syns på konto och kvitton, men att det gör ingen skillnad angående frakt osv..

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson