Timslånga reklamfilmer påstås dyka upp på Youtube

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Förstår vad du menar, men tror inte det är så realistiskt utan omfattande ändringar i Alphabets affärsmodell: Enligt min uppfattning hade de i praktiken behövt förbjuda sponsrat innehåll i sina innehållstillverkares videos, och istället börja ge dem så mycket betalt att det kompenserade för denna förlust, för att undvika att folk flyttade till en annan - eller egen - plattform.

Ja det är nog spot on.
Finns ett ansvar mot kreatörerna från YouTubes håll också.
Antagligen kommer det inte trasas sönder av hårda youtuberegler.

Då är det kanske troligare att det kommer en konkurrerande tjänst som erbjuder faktiskt reklamfritt
Meneee ja. I nuläget känns det väl som vindarna blåser i motsatt riktning i hela streamingindustrin 😅.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är för mig helt galet att Youtube inte har

1. Reklamfri Youtube utan Music (alltså Premium Light, RIP)
2. Inbyggt stöd för medlemskap på specifika kanaler med olika tiers på samma sätt som Patreon gör, där kanalägaren väljer vilka tiers som har tillgång till vilka videos.

Jag slipper reklam och sponsoravbrott, kreatören får betalt, Youtube får betalt. Direkt i plattformen i sig. Alla vinner? Men nä.

Nummer 2 har YouTube, om det är detta du tänker på

Vet dock ej hur det är med reklamen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blir bara gladare och gladare att jag mer eller mindre har slutat titta på YouTube när man läser sånt här.

Permalänk
Hedersmedlem

Har några gånger tidigare fått långa reklamer också. Framförallt i slutet av filmen. Kommer inte ihåg om det gick att skippa, men i och med att filmen var slut så brydde jag ju mig inte om det. Jag har i någon tidigare YouTube-tråd skrivit om att jag ofta tittar på YouTube samtidigt som jag gör något annat på datorn, tex spel eller programmering. Ibland är jag inte alltid med och skippar reklamen. Jag kan inte tänka mig att dessa långa filmer har kostat motsvarande hur långa de är. Det har typiskt sett varit reklam för någon självhjälp, meditation och liknande. Känns inte som företagen med det massiva reklamkontot.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är hög tid att det kommer ett alternativ till Youtube

Permalänk
Medlem

Skydda kreatörer???
Händer detta på någon kanal jag följer så avföljer jag fortare än kvickt. Tror inte jag är ensam om det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

R7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Reklam är ett sattyg oavsett media. Blir jag sugen på något så tar jag reda på saker själv och vill inte bli påkastad massa dravel om produkter hela tiden. Går det att undvika? Troligen inte, men jag gör så gott jag kan.

Dock hade jag valt att betala för YT-Premium OM inte YT-music var inbakat och att kreatörerna skippade sin "inbakade" reklam.
Alltså att YT ger kreatörerna en skälig peng för det de gör så de inte behöver slänga ytterligare reklam i ansiktet på oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Finns redan

Heter facebook som har stöd för lika långa videos där man kan följa sina favoritkreatörer och kolla på videos de laddar upp.

Om det är ett bra alternativ? Absolut inte.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Skrivet av PointMan:

Kunde inte sagt det bättre själv.

https://www.ebaumsworld.com/videos/ finns kvar

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Får jag en timme reklam så hade jag stängt appen och gjort något annat. De mesta jag kollar på Youtube är för nöje.

Men sen finns det dock annat innehåll som är väldigt bra också.
Tex om man har fel på en bil så är youtube en väldigt bra informationskälla och väldigt lärorikt. Så då hade en timmes reklam innan jag kom åt videon varit väldigt jobbig eftersom det inte är till nöjestittande och därför inte lika friktisfritt att bara kan stänga appen och byta plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är nog spot on.
Finns ett ansvar mot kreatörerna från YouTubes håll också.
Antagligen kommer det inte trasas sönder av hårda youtuberegler.

Då är det kanske troligare att det kommer en konkurrerande tjänst som erbjuder faktiskt reklamfritt
Meneee ja. I nuläget känns det väl som vindarna blåser i motsatt riktning i hela streamingindustrin 😅.

Jag håller med er båda i diskussionen. Poängen jag försökte föra fram var väl att det är en av punkterna som jag ser som ett hinder för själva affärsmodellen (att betala för något (en reklamfri upplevelse) som man inte får). Jag tror också att hela affärsmodellen behöver förändras om det ska lösas och det tror jag inte sker i närtid. Problemet är väl egentligen att det inte finns tillräckligt bra alternativ och extremt svårt att få till det då de har en sådan dominerande ställning på marknaden.

Sedan behöver jag bara gnälla lite över ett annat reklam-elände och det är Sky Showtime. Man betalar för att få tillgång till tjänsten, men sedan envisas de med att visa reklam före varje avsnitt (reklam för deras egna serier/filmer). Inte nog med att man tvingas genomlida dessa 5-15 sekunder - det är dessutom bara en pixlig sörja för den har inte buffrat innan och lagom till reklamen är slut kan man se vad det handlar om (ok, lite överdrivet, men typ 480p).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Bra där! Google hjälper mig att få mina barn att sluta titta på youtube. De har redan börjat klaga högljutt hur mycket reklam det är hela tiden och har tillochmed stängt av tvn och börjat läsa böcker istället.
TACK GOOGLE 😉🥳

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv

Haha påminner om något spiffing brit skulle kunna hitta på, köpa en reklamsnutt för en av sina youtube exploits

Permalänk
Medlem

Det händer att man somnar till något YouTube-klipp framför TVn...

Om man inte aktivt trycker på skip så upplever jag att reklamen blir längre och längre. Har flera gånger märkt av just timslånga "reklamsnuttar" efter att ha vaknat upp.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Sen blir jag väldigt trött på all reklam som är så uppenbart skam. Nån AI röst över stulen video på någon känd person som får en att tro att den pratar gott om Bitcoin eller nått...

Jag hoppas på att Youtube Lite kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem

Finns det något alternativ till youtube?
Känns som att de inte vill vara kvar som marknadsledare längre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Finns det något alternativ till youtube?

I praktiken nej, men när (inte om) Ooogle höjer Premium-priset alldeles för mycket så får man väl se vad som händer.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vill du hellre betala typ 50kr/mån per kanal?
För det är typ det priset skulle vara. Inte typ 2kr/mån / kanal.
Tänk Patreon. Alla kanaler man vill supporta på patreon kostar typ från 5$/mån. Gånger alla kanaler.
Nä fy fan.

Det är väl så det är på floatplane

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Google har blivit ganska talanglösa.
Jag börjar kolla YT på TV'n, men när man på en halvtimma långt klipp var femte minut tvingas titta på SAMMA REKLAM SNUTT var femte minut, eller så, så tröttnar jag snabbt och sätter mig vid datorn. Firefox+uBlock Origin fixar biffen.
Ursäkta mig så mycket om jag har någon bokstavsförkortning, men efter andra rundan, är jag trött på just den reklamen. Och YT är för obegåvade att programmera sina algoritmer att hålla koll på vad användaren redan sett, och variera lite. Så summan blir att jag inte skäms ett dugg för att blockera annonserna.

En annan sak...
Ni som har tillräkligt hög ålder, kanske kommer ihåg när reklam var både underhållande och intressant?
Hur Jä"#¤a lam har inte dagens reklam blivit? "Kliniska tester har bevisat" detta..? <-Ironi-tankrämsreklam...
Vill de man skall tåla att bli matad med reklam, kan de gott börja anstränga sig lite. Allt är ta mig tusan inte slutanvändarens fel!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En annan sak...
Ni som har tillräkligt hög ålder, kanske kommer ihåg när reklam var både underhållande och intressant?
Hur Jä"#¤a lam har inte dagens reklam blivit? "Kliniska tester har bevisat" detta..? <-Ironi-tankrämsreklam...
Vill de man skall tåla att bli matad med reklam, kan de gott börja anstränga sig lite. Allt är ta mig tusan inte slutanvändarens fel!

Gammal nog att minnas att reklam på bio var något man såg fram emot att få se. Det kunde gott och väl stannat på den nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tror YouTube är lite ”to big to fail” nivå nu. Det är så mkt content och så stor publik att det i princip är omöjligt att tävla mot. Iaf väldigt svårt. Så jag tror nuvarande prisnivåer är bara toppen på isberget. Först ska dom vänja folk vid att YouTube kostar pengar. Sen kommer dom höja lite i taget över lång tid.

Pratar vi gaming-sfären så skulle väl Twitch kunna bli en konkurrent om de går mer mot videoinnehåll. Men varför skulle de? Och Youtube är ju lite större än gaming :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Youtube får skylla sig själv i och med att de inte erbjuder något vettigt alternativ.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Adblock är ju en mjukvara som försöker manipulera webbplatsen man besöker. Får man en timmes reklam ligger kanske problemet där och inte hos Youtube.

Sen kan man tycka vad man vill om Youtubes reklam, abonnemang etc.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Tror det skulle vara en rätt tung uppgift att skapa en konkurrent med tanke på hur mycket data som behöver lagras och hur mycket trafik det flödar genom tjänster som dessa.

De som har förutsättningarna idag är väl de som redan har liknande infrastruktur som Microsoft, Amazon och Meta. Inte för att jag tror att de skulle vara bättre

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det är väl så det är på floatplane

Ja men vem använder det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

vet inte om det funkar för någon annan men när jag använder chrome och ser på youtube så försvinner all reklam om jag trycker på nästa video knappen, väntar 2-3 sekunder och sen trycker på återvändspilen (när jag använder datorn)

Permalänk
Medlem

Google började med detta redan förra året. För mig blir youtube videon som jag tittar på väldigt segt vid växling mellan fullskärm och normal igen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med premium. Använder inte Spotify dock, så det är väldigt prisvärt.

Att de kanaler jag följer ibland har reklam är ett nödvändigt ont för att de ska kunna tjäna lite mer. Lätt att tycka att andra ska ha mindre. Dessutom så är det bara att röra slidern och man kan se hur långt andra skippat, så det är inget problem.

Bästa tjänsten jag har förutom Everand.

Om jag ska vara kritisk mot något så är det youtubes censurering av innehåll som retar mig enormt.

Inte för att jag vill se lik, men när halva dokumentären är suddig är det lite bull.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Lär väl bli två läger till slut, de som överger Youtube och de som betalar för premium.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]