Permalänk
Medlem

Japp, såg det

Har läst lite hos de som säljer dem och det står:

Citat:

The module directly outputs 5V voltage, but it can also be connected to the 3.3V pin of other devices for communication. For example, other CH340G serial port modules can be connected to send and receive data

Vill bara kolla hur "farligt" det skulle kunna vara att ansluta dem till exempelvis en router, men får kanske kolla det från router till router ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pulver:

Det här ju offtopic, men jag löste "mysteriet" med varför den inte började lysa.

Jag har femtioelva olika typer av usb-c till usb-c kablar jag testade, men så slog det mig att man kunde testa en usb-a till usb-c kabel och då gick den igång

Dock försvinner ju lite av poängen eftersom tanken var att ansluta till laptops som numera endast har usb-c, det kanske bara gäller att hitta rätt sorts kabel.

Men en snabb fråga angående 5V och 3.3V: spelar det någon roll när jag ändå aldrig ansluter VCC ? bara TX RX och GND ?

Ah, såg inte ditt tillägg - det var det som löste det

Många kablar som följer med för att ladda prylar man köper har inga datalinor anslutna, de går alltså enbart att använda för laddning. Kolla att det är en riktig datakabel du testar med.

Skrivet av Pulver:

Japp, såg det

Vill bara kolla hur "farligt" det skulle kunna vara att ansluta dem till exempelvis en router, men får kanske kolla det från router till router ?

med kinajox vet man aldrig säkert, men det skulle kunna vara så att nivån på datapinnarna ändå är 3v3, vilket många 5v-saker också skulle acceptera. Du får mäta, eller testa på något billigt

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har testat rena dataöverföringskablar som är usb-c till usb-c, men vi ska inte grotta mer i detta eftersom jag ändå löst det

Detta är lsusb -v från adaptern om någon skulle tycka det är intressant

Citat:

Bus 003 Device 005: ID 1a86:7523 QinHeng Electronics CH340 serial converter
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 1.10
bDeviceClass 255 Vendor Specific Class
bDeviceSubClass 0 [unknown]
bDeviceProtocol 0
bMaxPacketSize0 8
idVendor 0x1a86 QinHeng Electronics
idProduct 0x7523 CH340 serial converter
bcdDevice 81.33
iManufacturer 0
iProduct 2 USB Serial
iSerial 0
bNumConfigurations 1
Configuration Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 2
wTotalLength 0x0027
bNumInterfaces 1
bConfigurationValue 1
iConfiguration 0
bmAttributes 0x80
(Bus Powered)
MaxPower 102mA
Interface Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 4
bInterfaceNumber 0
bAlternateSetting 0
bNumEndpoints 3
bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class
bInterfaceSubClass 1 [unknown]
bInterfaceProtocol 2
iInterface 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x82 EP 2 IN
bmAttributes 2
Transfer Type Bulk
Synch Type None
Usage Type Data
wMaxPacketSize 0x0020 1x 32 bytes
bInterval 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT
bmAttributes 2
Transfer Type Bulk
Synch Type None
Usage Type Data
wMaxPacketSize 0x0020 1x 32 bytes
bInterval 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN
bmAttributes 3
Transfer Type Interrupt
Synch Type None
Usage Type Data
wMaxPacketSize 0x0008 1x 8 bytes
bInterval 1
Device Status: 0x0000
(Bus Powered)

Skrivet av Aphex:

Många kablar som följer med för att ladda prylar man köper har inga datalinor anslutna, de går alltså enbart att använda för laddning. Kolla att det är en riktig datakabel du testar med. med kinajox vet man aldrig säkert, men det skulle kunna vara så att nivån på datapinnarna ändå är 3v3, vilket många 5v-saker också skulle acceptera. Du får mäta, eller testa på något billigt

Tack, jag har en mätare men det var länge sedan jag använde den - ska kolla om jag får igång den

Det kanske fungerar om man hittar en gammal usb-c till usb-c kabel som endast har usb 1 eller 2 om det överhuvudtaget existerar

Och först nu såg jag dina tillägg på förra sidan Kaput - tack! Ska kolla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det kanske fungerar om man hittar en gammal usb-c till usb-c kabel som endast har usb 1 eller 2 om det överhuvudtaget existerar

Det finns absolut enheter som kör USB 2.0 över USB-C. Hur vanligt det är med kablar med USB-C på båda ändarna som är begränsade till USB 2.0 vet jag dock inte. Det kan dock säkert existera.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det fungerar ju med en sådan här lösning också såklart, men poängen med att det skulle bli smidigare (och fungera med typ alla usb-c kablar) är ju försvunnen. Jaja, de var billiga iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Japp, såg det

Fattar inte riktigt vad de menar där. Ansluter du USB-kontakten och VCC på TTL-headern till en annan spänningskälla samtidigt så kopplar du ihop 5V från USB med den senare, vilket mycket sannolikt slutar i tråkigheter om den andra källan ger 3.3V. Även om det som är inkopplat på den andra spänningskällan är 5V-tolerant, så kommer du bakmata spänningskällan i sig. Det är inte ens lämpligt att koppla ihop två aktiva källor med samma spänning.

Ser inget annat (vettigt) sätt att mata från pinheadern än att bryta upp matningen från USB genom att plocka bort 0V-resistorn först, och ändra inkopplingen av pin 8 på chipet. Det går absolut inte att göra utan modifikationer i alla fall. Kan ju hända att de rent av bara har snott texten från någon variant på temat som har spänningsregulator onboard och kan jumpras om till 3.3V. Din stora dongle du hade med på bilden är ett exempel på en sådan.

Ja, man får kolla från flashchip till flashchip till och med, kan vara olika i två exemplar av routers av samma modell. Är chipets serieinterface 5V-tolerant kan du mata donglen med USB och få 5V signalnivå. Om inte, så kan man som jag föreslog i mitt förra inlägg testa att ta matning till donglen från routerns matning av chipet via serieheadern istället, som ju rimligen bör ge rätt spänning. Det är mycket sannolikt att flashchipen man använder till såntdär - gissningsvis nåt ur 25-serien - jobbar i häraden runt 3.3V, med reservationen att det kan vara någon LV-variant som vill ha än lägre spänning. Som sagt, man får kolla vad det är för nåt, och vad databladet för aktuellt chip säger om saken

I och med att du har en multimeter kan du ju kolla vad du har för spänning på serieheadern i routern när den är igång också, och få en indikation om vad chipet vill ha. Du mäter förstås likspänning mellan VCC och GND.

Skrivet av blunden:

Det finns absolut enheter som kör USB 2.0 över USB-C. Hur vanligt det är med kablar med USB-C på båda ändarna som är begränsade till USB 2.0 vet jag dock inte. Det kan dock säkert existera.

De existerar Stötte faktiskt på en sådan kabel för första gången förra veckan. Var iväg och skidade med brorsan, och han blev tvungen att köpa en USB C-kabel för att ladda laptopen efter att ha glömt sina grejer hemma.

Vi hittade vad som var en två meter lång USB 2.0 C-C-kabel enligt märkning. Har förstås inte klippt av den för att se hur många ledare den har, men enligt märkningen ska den vara god för 240W, och det finns inte en chans att det utöver ett par tillräckligt feta 5VDC- och GND-trådar för de aktuella strömmarna skulle få plats en full uppsättning signaltrådar för USB 3.0 eller högre i den klena kabeln. Enda rimliga möjligheten är att det faktiskt bara finns två signaltrådar utöver krafttrådarna i den.

Intressant i sammanhanget är att det rimligen också bör gå att förhandla upp spänningen via USB 2.0-anslutning i C-port, vilket också är nytt för mig. 240/5 = 48A trycker man liksom inte heller genom den kabeln oavsett antal datatrådar, om det nu finns någon USB-strömkälla som fixar sådana effekter vid 5VDC

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

De existerar Stötte faktiskt på en sådan kabel för första gången förra veckan. Var iväg och skidade med brorsan, och han blev tvungen att köpa en USB C-kabel för att ladda laptopen efter att ha glömt sina grejer hemma.

Vi hittade vad som var en två meter lång USB 2.0 C-C-kabel enligt märkning. Har förstås inte klippt av den för att se hur många ledare den har, men enligt märkningen ska den vara god för 240W, och det finns inte en chans att det utöver ett par tillräckligt feta 5VDC- och GND-trådar för de aktuella strömmarna skulle få plats en full uppsättning signaltrådar för USB 3.0 eller högre i den klena kabeln. Enda rimliga möjligheten är att det faktiskt bara finns två signaltrådar utöver krafttrådarna i den.

Intressant i sammanhanget är att det rimligen också bör gå att förhandla upp spänningen via USB 2.0-anslutning i C-port, vilket också är nytt för mig. 240/5 = 48A trycker man liksom inte heller genom den kabeln oavsett antal datatrådar, om det nu finns någon USB-strömkälla som fixar sådana effekter vid 5VDC

Många laddningsfokuserade kablar är ju USB 2.0 så det kan jag säkert tänka mig. Var dock inte helt säker på om de jag sett var USB-C på båda ändarna eller ej. Baserat på ditt inlägg så var säkert flera av dem det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Fattar inte riktigt vad de menar där. Ansluter du USB-kontakten och VCC på TTL-headern till en annan spänningskälla samtidigt så kopplar du ihop 5V från USB med den senare, vilket mycket sannolikt slutar i tråkigheter om den andra källan ger 3.3V. Även om det som är inkopplat på den andra spänningskällan är 5V-tolerant, så kommer du bakmata spänningskällan i sig. Det är inte ens lämpligt att koppla ihop två aktiva källor med samma spänning.

Ser inget annat (vettigt) sätt att mata från pinheadern än att bryta upp matningen från USB genom att plocka bort 0V-resistorn först, och ändra inkopplingen av pin 8 på chipet. Det går absolut inte att göra utan modifikationer i alla fall. Kan ju hända att de rent av bara har snott texten från någon variant på temat som har spänningsregulator onboard och kan jumpras om till 3.3V. Din stora dongle du hade med på bilden är ett exempel på en sådan.

Ja, man får kolla från flashchip till flashchip till och med, kan vara olika i två exemplar av routers av samma modell. Är chipets serieinterface 5V-tolerant kan du mata donglen med USB och få 5V signalnivå. Om inte, så kan man som jag föreslog i mitt förra inlägg testa att ta matning till donglen från routerns matning av chipet via serieheadern istället, som ju rimligen bör ge rätt spänning. Det är mycket sannolikt att flashchipen man använder till såntdär - gissningsvis nåt ur 25-serien - jobbar i häraden runt 3.3V, med reservationen att det kan vara någon LV-variant som vill ha än lägre spänning. Som sagt, man får kolla vad det är för nåt, och vad databladet för aktuellt chip säger om saken

I och med att du har en multimeter kan du ju kolla vad du har för spänning på serieheadern i routern när den är igång också, och få en indikation om vad chipet vill ha. Du mäter förstås likspänning mellan VCC och GND.

Har prylen egen strömkälla finns väl ingen anledning att ansluta VCC ?

Jag har då aldrig gjort det för att programmera om en router eller liknande.

Så här står det på en annan skum-billig kabel utan möjlighet att välja spänning:
The circuit is powered from the USB +5 V power pins, and any Vcc connection is always at +5 V dc. However products are available with signal TTL logic levels of either +3.3 V or +5 V.

Frågan är väl vilken sort Pulver har..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fattar inte riktigt vad de menar där

Nej, det gjorde inte jag heller - det var därför jag postade och hoppades att någon kunde förklara för mig
Men det är antagligen inte korrekt - det finns mycket (en del roliga) felaktigheter hos Aliexpress.

Skrivet av kaput:

Som sagt, man får kolla vad det är för nåt, och vad databladet för aktuellt chip säger om saken

De som har läst i tråden om Vero W6m hos OpenWRT vet att jag har en "halvdöd" router som ändå ger ifrån sig lite livstecken från serieporten - den blir perfekt att testa på

Edit:

Jag fick samma "halvdöda" resultat med denna adapter, så adaptern verkar fungera - med denna router iallafall

Terminal ready F0: 102B 0000 FA: 1040 0000 FA: 1040 0000 [0200] F9: 103F 0000 F3: 1006 0033 [0200] F3: 4001 00E0 [0200] F3: 0000 0000 V0: 0000 0000 [0001] 00: 0000 0000 BP: 2400 0041 [0000] G0: 1190 0000 EC: 0000 0000 [2000] T0: 0000 028B [010F] Jump to BL NOTICE: BL2: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty NOTICE: BL2: Built : 19:10:23, Jun 6 2023 NOTICE: WDT: disabled NOTICE: CPU: MT7986 (2000MHz) NOTICE: EMI: Using DDR4 settings NOTICE: EMI: Detected DRAM size: 1024MB NOTICE: EMI: complex R/W mem test passed ERROR: BL2: Failed to load image id 3 (-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har prylen egen strömkälla finns väl ingen anledning att ansluta VCC ?

Jag har då aldrig gjort det för att programmera om en router eller liknande.

Så här står det på en annan skum-billig kabel utan möjlighet att välja spänning:
The circuit is powered from the USB +5 V power pins, and any Vcc connection is always at +5 V dc. However products are available with signal TTL logic levels of either +3.3 V or +5 V.

Frågan är väl vilken sort Pulver har..

CH340-chipet behöver matning, och dess signalnivå blir densamma som dess matningsspänning. Om flashchipets serieinterface inte är 5V-tolerant finns det god anledning att mata CH340-chipet med något annat än 5V från USB. Exempelvis kan man använda flashchipets matning - den ger med all sannolikhet spänning i intervallet som serieinterfacet vill ha - "bakvägen" via programmeringsheadern

Pulvers dongle är konfigurerad/kopplad för 5V, du kan följa matningslinan från USB via CH340-chippets VCC (pin 5) till serieheaderns VCC-pin på bilden tidigare i tråden. USB-sladden måste ju vara där för att man ska kunna programmera, så man måste modda donglen lite om man vill mata med något annat än 5V.

Råkar flashchipet jobba med 5V - vanlig spänning åtminstone förr om åren - så har man ju samma spänning överallt och behöver inte bry sig, det är till och med bättre att undvika att koppla ihop två aktiva källor genom att skita i VCC-tåten. Det går förstås också bra i detta fall om flashchipet fixar 5V signalnivå. Det är dock inte en självklarhet, och måste kollas upp först.

Skrivet av Pulver:

Nej, det gjorde inte jag heller - det var därför jag postade och hoppades att någon kunde förklara för mig
Men det är antagligen inte korrekt - det finns mycket (en del roliga) felaktigheter hos Aliexpress.

De som har läst i tråden om Vero W6m hos OpenWRT vet att jag har en "halvdöd" router som ändå ger ifrån sig lite livstecken från serieporten - den blir perfekt att testa på

Ah, idealiskt att ha ett lik att testa med! Inte mycket som behöver funka om vi inte ska ta med randfall i ekvationen. Rimligen bara matningen till flashchipet, så är du hemma

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag fick samma "halvdöda" resultat med denna adapter, så adaptern verkar fungera - med denna router iallafall

Terminal ready F0: 102B 0000 FA: 1040 0000 FA: 1040 0000 [0200] F9: 103F 0000 F3: 1006 0033 [0200] F3: 4001 00E0 [0200] F3: 0000 0000 V0: 0000 0000 [0001] 00: 0000 0000 BP: 2400 0041 [0000] G0: 1190 0000 EC: 0000 0000 [2000] T0: 0000 028B [010F] Jump to BL NOTICE: BL2: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty NOTICE: BL2: Built : 19:10:23, Jun 6 2023 NOTICE: WDT: disabled NOTICE: CPU: MT7986 (2000MHz) NOTICE: EMI: Using DDR4 settings NOTICE: EMI: Detected DRAM size: 1024MB NOTICE: EMI: complex R/W mem test passed ERROR: BL2: Failed to load image id 3 (-2)

Ahaa, det är en terminalheader! Fick för mig att det rörde sig om en header för att accessa flashchipet in circuit. Då kan du typ bortse från allt jag skrivit hittills i tråden. Hoppas det var lärorikt ändå eller nåt

Och japp, helt uppenbart fungerar adaptern/uppkopplingen alldeles utmärkt. Det verkar som bootloadern inte lyckas ladda nästa image i bootsekvensen. Har du bökat nåt med filsystemslayouten måhända, så bootloadern inte hittar imagen på förväntad adress? Eller har du bytt bootloader till någon som letar på en annan adress och fått en mismatch som ger samma resultat? Den där routern är inte bortom räddning i vilket fall som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ahaa, det är en terminalheader! Fick för mig att det rörde sig om en header för att accessa flashchipet in circuit. Då kan du typ bortse från allt jag skrivit hittills i tråden. Hoppas det var lärorikt ändå eller nåt

Haha! Det var lite information som gick över mitt huvud, det erkänner jag

Skrivet av kaput:

Det verkar som bootloadern inte lyckas ladda nästa image i bootsekvensen. Har du bökat nåt med filsystemslayouten måhända, så bootloadern inte hittar imagen på förväntad adress? Eller har du bytt bootloader till någon som letar på en annan adress och fått en mismatch som ger samma resultat? Den där routern är inte bortom räddning i vilket fall som helst

Jag är lite vårdslös och våghalsig (då får man räkna med att det går åt skogen ibland också) och i det fallet tror jag att jag skrev över Uboot med helt fel fil. Det är inte hela världen och jag har ändå strippat routern på en del intressanta delar.

Jag tror vi konstaterat i tråden hos OpenWRT att det inte finns någon jtag på Acer:s routers och att ethernet-portarna inte ger ifrån sig någon information (routern försöker alltså inte hämta något därifrån)

Att ge sig på att mixtra med saker som eprom och nand på andra sätt är bortom mina kunskaper

Angående våghalsigheten så kom jag typ halvvägs med att boota en initramfs image av OpenWRT på en TP-Link BE550 idag
(men där har jag ändå så pass mycket koll att jag kan återställa allt) - men det är långt kvar innan det det finns något riktigt stöd för den routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Haha! Det var lite information som gick över mitt huvud, det erkänner jag

Jag är lite vårdslös och våghalsig (då får man räkna med att det går åt skogen ibland också) och i det fallet tror jag att jag skrev över Uboot med helt fel fil. Det är inte hela världen och jag har ändå strippat routern på en del intressanta delar.

Jag tror vi konstaterat i tråden hos OpenWRT att det inte finns någon jtag på Acer:s routers och att ethernet-portarna inte ger ifrån sig någon information (routern försöker alltså inte hämta något därifrån)

Att ge sig på att mixtra med saker som eprom och nand på andra sätt är bortom mina kunskaper

Angående våghalsigheten så kom jag typ halvvägs med att boota en initramfs image av OpenWRT på en TP-Link BE550 idag
(men där har jag ändå så pass mycket koll att jag kan återställa allt) - men det är långt kvar innan det det finns något riktigt stöd för den routern.

Hehe, ingen minns en fegis, som det heter I slutändan kan man ju dessutom fråga sig hur många andra hobbies som är billigare än en brickad router nångång ibland?

Har du plundrat routern på delar kanske det inte är nån större mening, men reder du ut att hålla på med det där på såpass låg nivå som du redan gör är det inget jättesteg vidare att prata med EEPROMs direkt.

Vissa har som du säkert förstått av tidigare diskussion till och med serieinterface för bekväm access in circuit. I bästa fall finns någon form av breakout, var nåt sånt jag trodde du hittat. Andra gånger får man använda någon clip, eller i fallet gamla parallell-EEPROMs rent av löda loss chipet. Det är väl egentligen det sista som kan vara lite knepigt, om än ej oöverstigligt. Det finns produkter typ Chipquik som låter dig göra det med en vanlig lödkolv om du har lite handlag.

Det kan vara värt att investera lite tid och pengar i en programmerare om man håller på med såntdär, om inte annat najs att kunna dumpa chipen som backup innan man bökar runt för mycket i routern. De är väldigt användbara till annat också

Kunde du inte få filsystemsaccess på den halvdöda routern via konsol hade det ju varit ett alternativ att bygga en korrekt image och flasha den direkt till chipet om du tyckt den var värd att rädda.

Men ja, då är det ju hursom konstaterat att donglen funkar utmärkt till det du vill ha den till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Många laddningsfokuserade kablar är ju USB 2.0 så det kan jag säkert tänka mig. Var dock inte helt säker på om de jag sett var USB-C på båda ändarna eller ej. Baserat på ditt inlägg så var säkert flera av dem det.

USB Hifi kablar to the rescue!

Tycker det är roligt att titta på sk Hifi-kablar ibland och det är extra roligt på Aliexpress där du kan hitta dem både till normala ockerpriser och till deras faktiska tillverkningspris

Ville minnas att jag sett usb-c kablar specificerade till USB2.0 och det stämde, men jag tror inte jag beställer för detta ändamål

https://vi.aliexpress.com/item/1005006673867560.html

Skrivet av kaput:

Hehe, ingen minns en fegis, som det heter I slutändan kan man ju dessutom fråga sig hur många andra hobbies som är billigare än en brickad router nångång ibland?

Har du plundrat routern på delar kanske det inte är nån större mening, men reder du ut att hålla på med det där på såpass låg nivå som du redan gör är det inget jättesteg vidare att prata med EEPROMs direkt.

Vissa har som du säkert förstått av tidigare diskussion till och med serieinterface för bekväm access in circuit. I bästa fall finns någon form av breakout, var nåt sånt jag trodde du hittat. Andra gånger får man använda någon clip, eller i fallet gamla parallell-EEPROMs rent av löda loss chipet. Det är väl egentligen det sista som kan vara lite knepigt, om än ej oöverstigligt. Det finns produkter typ Chipquik som låter dig göra det med en vanlig lödkolv om du har lite handlag.

Det kan vara värt att investera lite tid och pengar i en programmerare om man håller på med såntdär, om inte annat najs att kunna dumpa chipen som backup innan man bökar runt för mycket i routern. De är väldigt användbara till annat också

Kunde du inte få filsystemsaccess på den halvdöda routern via konsol hade det ju varit ett alternativ att bygga en korrekt image och flasha den direkt till chipet om du tyckt den var värd att rädda.

Men ja, då är det ju hursom konstaterat att donglen funkar utmärkt till det du vill ha den till

Tankarna har funnits och en vacker dag kanske jag börjar roota där jag med

Sparar den halvdöda routern både för experimenterande och för att kanske väcka den till liv en vacker dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

USB Hifi kablar to the rescue!

Tycker det är roligt att titta på sk Hifi-kablar ibland och det är extra roligt på Aliexpress där du kan hitta dem både till normala ockerpriser och till deras faktiska tillverkningspris

Ville minnas att jag sett usb-c kablar specificerade till USB2.0 och det stämde, men jag tror inte jag beställer för detta ändamål

Haha, ja HiFi-kablar är alltid roliga att titta på. Marknadsföringen brukar vara underhållande också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, jag ber om ursäkt eftersom det egentligen är offtopic - men en sista fråga om den där adaptern och usb-kabeln.

Den här lösningen fungerar och passar bra eftersom jag upptäckte att denna USB-C till USB-A adapter endast har USB 2.1 (därav märkningen )

Men det fungerar bara om den seriella adaptern är ansluten i denna ände - inte på den andra usb-c kontakten i bild.

Hjälper det någon med mer usb/el kunskaper än mig att förstå varför den bara fungerar med USB-A till USB-C kablar ?

Permalänk
Medlem

Jag har beställt två styck W6m från komplett nu, ska bli ett kul helgprojekt att konvertera till OpenWRT!

Tänkte sätta ena i vardagsrummet (där vi tillbringar väldigt mycket tid) och andra i morsans vardagsrum, och så hoppas jag kunna använda min gamla EAP 245v3 på annat ställe i huset för att få lite bättre täckning på andra ställen.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pulver:

OK, jag ber om ursäkt eftersom det egentligen är offtopic - men en sista fråga om den där adaptern och usb-kabeln.

Den här lösningen fungerar och passar bra eftersom jag upptäckte att denna USB-C till USB-A adapter endast har USB 2.1 (därav märkningen )

<Uppladdad bildlänk>

Men det fungerar bara om den seriella adaptern är ansluten i denna ände - inte på den andra usb-c kontakten i bild.

Hjälper det någon med mer usb/el kunskaper än mig att förstå varför den bara fungerar med USB-A till USB-C kablar ?

Det är väl ingen långsökt gissning att din adapter kanske inte är kopplad helt enligt specifikation, när USB 2.1 inte ens finns..

Men iaf, USB-C har två pinnar som används för att berätta vilken sorts kabel eller adapter det är och vad för slags spänning, om någon, som ska skickas till det som sitter i andra änden. USB-A saknar dessa pinnar och förväntar sig istället att det alltid finns 5V. Så för att en USB-C till USB-A-hona adapter ska kunna få liv i något tillbehör på A-sidan, krävs det som minst ett motstånd över CC-pinnarna, som antagligen återfinns inuti din USB-A-hona adapter.

I en kabel som istället är tänkt att användas USB-A-male till USB-C finns inget sånt, eftersom A-male alltid ska anslutas till en host som alltid förväntas ge 5V. När du kopplar en sån kabel "baklänges", fattar inte din dator med USB-C att den ska skicka någon spänning, eftersom det inte händer något på CC-pinnarna.

Jag skulle tro att din TTL-sak egentligen är byggd för att användas med USB-A/B-micro, men man har satt dit en USB-C-kontakt för att det är snyggare, utan att koppla in eller hantera de pinnar som krävs för att använda den med en riktig USB-C host. Då krävs det också någon typ av adapter, eller en lika falsk USB-A i USB-C-kläder på host-sidan som ser till att den får ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är väl ingen långsökt gissning att din adapter kanske inte är kopplad helt enligt specifikation, när USB 2.1 inte ens finns..

Men iaf, USB-C har två pinnar som används för att berätta vilken sorts kabel eller adapter det är och vad för slags spänning, om någon, som ska skickas till det som sitter i andra änden. USB-A saknar dessa pinnar och förväntar sig istället att det alltid finns 5V. Så för att en USB-C till USB-A-hona adapter ska kunna få liv i något tillbehör på A-sidan, krävs det som minst ett motstånd över CC-pinnarna, som antagligen återfinns inuti din USB-A-hona adapter.

I en kabel som istället är tänkt att användas USB-A-male till USB-C finns inget sånt, eftersom A-male alltid ska anslutas till en host som alltid förväntas ge 5V. När du kopplar en sån kabel "baklänges", fattar inte din dator med USB-C att den ska skicka någon spänning, eftersom det inte händer något på CC-pinnarna.

Jag skulle tro att din TTL-sak egentligen är byggd för att användas med USB-A/B-micro, men man har satt dit en USB-C-kontakt för att det är snyggare, utan att koppla in eller hantera de pinnar som krävs för att använda den med en riktig USB-C host. Då krävs det också någon typ av adapter, eller en lika falsk USB-A i USB-C-kläder på host-sidan som ser till att den får ström.

Stort tack Aphex!
(Att adaptern har USB 2.1 hämtade jag via lsusb -v, men det är billigaste möjliga kina-adapter - tror tom att den marknadsfördes som USB 3.0. Det blir förövrigt samma resultat med en adapter som faktiskt har 3.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

men reder du ut att hålla på med det där på såpass låg nivå som du redan gör är det inget jättesteg vidare att prata med EEPROMs direkt.

Nedrans kaput - ett EEPROM/NAND kit är beställt

Kom på att jag fler OPENWRT prylar som det kan behöva användas på

Och så slängde jag faktiskt med ytterligare en usb-c seriell adapter som både har 5V till 3.3V omkopplare och verkar ha korrekt usb-c port - Aphex inlägg om att det antagligen är en micro/mini usbport som de bara ersatt med usb-c port på min tidigare modell är antagligen helt rätt, det dessutom lätt att se eftersom det finns identiska varianter med micro/mini-usb. Den nya modellen verkar bara finnas i usb-c utförande och jag tog både med hane och med hona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Här kommer en instruktion om hur man flashar routern via seriell kabel, det kommer baseras på en dator med Linux (Ubuntu) som Operativsystem men det går givetvis att göra med Windows också - någon annan får gärna fylla på med vilka programvaror som fungerar bäst till Windows idag för ändamålet eftersom det var ett tag sedan jag använde det själv.

Först och främst så används inte den seriella kopplingen för att föra över några filer, den fungerar som ett informations-fönster från routern där du kan skriva kommandon. Du skickar instruktioner till routern via serie-kopplingen att hämta filer från en server - i det här fallet en tillfälligt uppsatt server på din dator.

Eftersom det är åtminstone några stycken medlemmar här som nyligen införskaffat Acer Vero W6m så utgår jag från den, men tillvägagångssättet går att applicera på andra routers.

Man öppnar upp routern genom att ta bort "gummiplupparna" (fötterna) i botten och där under finns fyra skruvar - när de är borta får du bända lite för att få bort topp-locket, det sitter alltså fast med plasthakar, men var ändå lite försiktig när du öppnar - det sitter en kabel som går upp till led-lampan i locket som du måste skruva loss innan du kan ta bort locket helt.

<Uppladdad bildlänk>

För att ta bort hela moderkortet från lådan måste du först ta av kylaren eftersom det sitter skruvar under den - annars är det bara att leta upp alla skruvar - det sitter bland annat en vid varje antenn som är hörnbitarna på bilden ovan.

<Uppladdad bildlänk>

De tre punkterna sitter under antennkablar på en av sidorna på moderkortet

För att ansluta den seriella kopplingen måste man ta reda på hur kablarna ska sitta eftersom det inte är utmärkt på moderkortet i detta fall.

Det går att testat sig fram men är det fler punkter än 3 ska man vara försiktig eftersom man inte ska ansluta VCC (syns på bilden från BT8 ovan) GND är alltid först och sedan TXD eller RXD, men eftersom man inte vet från vilket håll det börjar blir det några kombinationer att testa.

<Uppladdad bildlänk>

På denna bild ser du hur Acer Vero W6m (och Predator) ska kopplas - svart kabel är GND, vit kabel RXD och grå kabel TXD - får du ingen kontakt kan du alltid testa att byta plats på TX och RX.

Vissa adaptrar har även led lampor i olika färger som indikerar kontakt.

Anslut till respektive TXD, RXD och GND kontakt på USB-adaptern (anslut inte till 5V eller 3V på den)

Får du bara konstiga tecken som output från kopplingen har du antingen bristfällig kontakt eller fel hastighet inställd i programmet.

Är allting rätt ska du istället få massvis med text i samma sekund som du slår på strömmen till routern.

Kabeln ansluts med usb till en dator och sedan kör man ett program från terminalen, det finns flera olika men jag använder picocom på Ubuntu.

Sudo apt install picocom

och man startar med:

sudo picocom -b 115200 /dev/ttyUSB0

115200 är hastigheten (andra prylar kan ha andra hastigheter - Nanopi har exempelvis 150000) och /dev/ttyUSB0 sökvägen till usb-adaptern - ändra om du fått en annan adress.

picocom v3.1 port is : /dev/ttyUSB0 flowcontrol : none baudrate is : 115200 parity is : none databits are : 8 stopbits are : 1 escape is : C-a local echo is : no noinit is : no noreset is : no hangup is : no nolock is : no send_cmd is : sz -vv receive_cmd is : rz -vv -E imap is : omap is : emap is : crcrlf,delbs, logfile is : none initstring : none exit_after is : not set exit is : no Terminal ready

Nu står programmet och väntar - starta routern så ska massvis med information dyka upp.

> F0: 102B 0000 > FA: 1040 0000 > FA: 1040 0000 [0200] > F9: 103F 0000 > F3: 1006 0033 [0200] > F3: 4001 00E0 [0200] > F3: 0000 0000 > V0: 0000 0000 [0001] > 00: 0000 0000 > BP: 2400 0041 [0000] > G0: 1190 0000 > EC: 0000 0000 [2000] > T0: 0000 028B [010F] > Jump to BL > > NOTICE: BL2: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL2: Built : 19:10:23, Jun 6 2023 > NOTICE: WDT: disabled > NOTICE: CPU: MT7986 (2000MHz) > NOTICE: EMI: Using DDR4 settings > NOTICE: EMI: Detected DRAM size: 1024MB > NOTICE: EMI: complex R/W mem test passed > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: Verifying BL Anti-Rollback Version ... bl_ar_ver:0=0+ OK > NOTICE: BL2: Booting BL31 > NOTICE: BL31: v2.6(release):fe7b13a4d-dirty > NOTICE: BL31: Built : 19:10:32, Jun 6 2023 > > > U-Boot 2022.07-rc3 (Jun 06 2023 - 19:08:30 +0800), Build: jenkins-YX6_factory-15 > > CPU: MediaTek MT7986 > Model: mt7986-rfb > DRAM: 1 GiB > Core: 68 devices, 19 uclasses, devicetree: separate > MMC: mmc@11230000: 0 > Setting bus to 0 > Loading Environment from MMC... OK > In: serial@11002000 > Out: serial@11002000 > Err: serial@11002000 > Net: > Warning: ethernet@15100000 (eth0) using random MAC address - 46:5b:eb:e9:e1:98 > eth0: ethernet@15100000 > mtkautoboot gpio_reset:1 > > > *** U-Boot Boot Menu *** > > 1. Startup system (Default) > 2. Upgrade firmware > 3. Upgrade ATF BL2 > 4. Upgrade ATF FIP > 5. Upgrade eMMC partition table > 6. Upgrade single image > 7. Load image > 0. U-Boot console > > > Press UP/DOWN to move, ENTER to select, ESC/CTRL+C to quit

Gör du ingenting så rullar informationen på under start av routern, men om du istället trycker "0" (upprepat) direkt vid uppstart så pausar routern och du får åtkomst till "U-Boot console" där du kan skriva kommandon.

Men innan du gör någonting här ska du sätta upp en TFTP server på din dator - det är dit routern ska ansluta för att hämta filer.

Så här sätter jag upp det på min Ubuntu dator:

sudo apt install tftpd-hpa tftp-hpa

Är lite osäker på om det automatiskt skapas en configfil eller om du måste göra det själv - du kan i vilket fall skriva:

sudo nano /etc/default/tftpd-hpa

(jag använder nano för textredigering, byt ut till 'vi' om du föredrar det)

Är det tomt kan du klistra in detta:

# /etc/default/tftpd-hpa TFTP_USERNAME="tftp" TFTP_DIRECTORY="/var/lib/tftpboot" TFTP_ADDRESS="0.0.0.0:69" TFTP_OPTIONS="--secure" TFTP_OPTIONS="-l -c -s"

eller ändra om du exempelvis föredrar en annan mapp.

Mappen /var/lib/tftpboot är alltså platsen routern hämtar filer från och det är dit du måste kopiera filerna som behövs.

För att routern ska ha åtkomst till mappen och filerna behövs även korrekta rättigheter:

sudo chown -R tftp /var/lib/tftpboot

När routern ska hämta filen behöver den vara direktansluten till din dator med en nätverkskabel, ställ även in datorn på en fast ip-adress som exempelvis 192.168.1.25 (eller ta reda på vilken ip-adress din dator har så länge den är i området 192.168.1.xxx)

Har du även en trådlös uppkoppling på datorn kan det vara läge att stänga av den när du ska göra överföringen, annars kan det bli förvirring över vilken koppling som ska användas (jag använder exempelvis en laptop med en usb-ethernet adapter, jag stänger ned wifi och ställer ethernet-porten till en fast ip-adress)

Routern ska vara ansluten på lan-port 1 - det är alltså den andra porten från vänster på bilden ovan (eftersom den första är wan)

Filerna som behövs för Acer Vero W6m kan du hämta hem via OpenWRT firmware selector:

https://firmware-selector.openwrt.org/

Du söker upp Acer Connect Vero W6m och hämtar hem både filen där det står "Kernel" och där det står "Sysupgrade"

Just nu finns denna Acer modell inte under version 23.05.5 av OpenWRT, men det är mycket möjligt att version 24.10 har kommit när du läser detta annars går det lika bra med filerna som finns under version 24.10 RC5 idag.

Håll reda på vilken som är vilken och döp om dem till kortare filnamn, förslagsvis:

mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-initramfs-kernel.bin vero.bin mv openwrt-24.10.0-rc5-mediatek-filogic-acer_vero-w6m-squashfs-sysupgrade.bin sysupgrade.bin

kopiera vero.bin till tftp mappen:

sudo cp /home/pulver/vero.bin /var/lib/tftpboot

(pulver här är alltså namnet på min home mapp och så förutsätts att det är där din fil är)

Min erfarenhet är att det blir problem om det inte är helt öppna rättigheter på filen - sätt dem med kommandot:

sudo chmod 777 /var/lib/tftpboot/vero.bin

Och till sist - starta om TFTP-servern:

sudo service tftpd-hpa restart

Nu har vi nått det läge där du kan starta picocom på datorn, slå på routern och trycka "0" upprepade gånger på tangentbordet tills du nått "U-Boot console"

Då ska det endast stå:

MT7986>

Då skriver du in (eller snarare klipp och klistrar) kommandot:

setenv bootcmd 'mmc read 0x40000000 0x00004400 0x0010000; fdt addr $(fdtcontroladdr); fdt rm /signature; bootm 0x40000000'

(notera här att kommandot är långt och kan fortsätta längre bort i kodrutan)

Nu följer tre kommandon som är specifika för Acer:s routers:

setenv dual_boot.slot_0_invalid 1 setenv dual_boot.slot_1_invalid 1 setenv bootmenu_default 7

Om dessa kommandon inte skrivs in kommer routern starta Acers programvara igen vid nästa reboot.

Bootmenu default 7 gäller för Acer Vero W6m, för Acer Predator W6 är det istället:

setenv bootmenu_default 9

och sedan:

saveenv

Ställ in vilken ip-adress routern ska hämta filen från (routern själv har alltså adress 192.168.1.1):

setenv serverip 192.168.1.25; setenv ipaddr 192.168.1.1

Och skicka kommandot som hämtar filen:

tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr)

Då ska något liknande detta hända:

MT7986> tftpboot 0x46000000 vero.bin; fdt addr $(fdtcontroladdr); switch prereq:0 Using ethernet@15100000 device TFTP from server 192.168.1.25; our IP address is 192.168.1.1 Filename 'vero.bin'. Load address: 0x46000000 Loading: Got ARP REPLY, set eth addr (00:e0:4c:68:00:e1) ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ################################################################# ###################### 15.8 MiB/s done Bytes transferred = 11769920 (b39840 hex) Working FDT set to 7f7fd2f0

Fungerar det inte är det flera olika orsaker det kan bero på: är tftpd servern igång ? har filen korrekta rättigheter ? har tftp mappen korrekta rättigheter ? letar routern i rätt mapp ? är routern ansluten på rätt port ? är det rätt ipadress ? är korrekt anslutning igång på datorn (stäng av wifi) ? mm

Men om det fungerar så startar du vero.bin filen med:

fdt rm /signature; bootm

Då rullar en mängd information fram och det är alltså en recovery-image av OpenWRT som laddas in i ramminnet på routern.

Låt den gå ett tag och när den verkar startat upp så trycker du på "Enter" så kommer OpenWRT loggan fram och du kan skriva kommandon.

BusyBox v1.36.1 (2024-12-23 00:55:35 UTC) built-in shell (ash) _______ ________ __ | |.-----.-----.-----.| | | |.----.| |_ | - || _ | -__| || | | || _|| _| |_______|| __|_____|__|__||________||__| |____| |__| W I R E L E S S F R E E D O M ----------------------------------------------------- OpenWrt 24.10.0-rc4, r28211-d55754ce0d ----------------------------------------------------- === WARNING! ===================================== There is no root password defined on this device! Use the "passwd" command to set up a new password in order to prevent unauthorized SSH logins. --------------------------------------------------

Än så länge har du inte gjort något som påverkar routern, men nu är du i miljön som har möjlighet att skriva över original programvaran.

Det du ska göra nu är att föra över den andra filen - sysupgrade.bin - från datorn till routern

Man borde kunna göra det med TFTP, men det rekommenderade sättet är att skicka den med scp från din dator (scp ingår i ssh)

På datorn som fortfarande är ansluten som tidigare skriver du:

scp /home/pulver/sysupgrade.bin root@192.168.1.1:

Nu finns filen direkt under / på routern (du kan skriva 'ls' som kommando i routern för att se att den är där)

Till slut genomför du själva "flashningen" av routern med att (i routern) skriva kommandot:

sysupgrade -n sysupgrade.bin

Installationen går ganska snabbt och i fortsättningen kommer din router starta upp OpenWRT istället för Acers programvara - det är inga problem att uppdatera routern till nya versioner av OpenWRT via webgränssnittet och den seriella kopplingen behöver du förhoppningsvis aldrig använda mer på denna router.

Tusen tack för din detaljerade beskrivning! Jag har precis lyckats med min första W6m-flashning till OpenWRT

Det enda jag vill komplettera din beskrivning med är att dropbear inte har SFTP-stöd, vilket gör det svårt att använda scp för att kopiera över sysupgrade till maskinen.

...om en inte tar en genväg och använder det gamla scp-protokollet.

Såhär kopierade jag över sysupgrade.bin:

scp -O sysupgrade.bin root@192.168.1.1:

...så hamnade filen under /root/sysupgrade.bin

Jag hittade inte heller någon serialadapter men hade en Raspberry Pi 3 tillgänglig. Jag enablade serialporten på den (via raspi-config) och anslöt den vägen, fast device blev /dev/serial0 istället.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Tusen tack för din detaljerade beskrivning! Jag har precis lyckats med min första W6m-flashning till OpenWRT

Trevligt att guiden används och härligt att det gick bra

Skrivet av monotux:

Det enda jag vill komplettera din beskrivning med är att dropbear inte har SFTP-stöd, vilket gör det svårt att använda scp för att kopiera över sysupgrade till maskinen.

...om en inte tar en genväg och använder det gamla scp-protokollet.

Såhär kopierade jag över sysupgrade.bin:

scp -O sysupgrade.bin root@192.168.1.1:

...så hamnade filen under /root/sysupgrade.bin

Japp, jag kan tyvärr inte ändra mitt inlägg och gjorde en liten uppdatering längre ned - det fungerar med '-O' och även via webgränssnittet

Skrivet av monotux:

Jag hittade inte heller någon serialadapter men hade en Raspberry Pi 3 tillgänglig. Jag enablade serialporten på den (via raspi-config) och anslöt den vägen, fast device blev /dev/serial0 istället.

Ja, det finns flera vägar och jag har även upptäckt att porten på denna router är ganska "snäll" - har testat serieporten på en annan router idag och fick 3 olika resultat med 3 olika adaptrar.

Usb-seriell adapter med CP2102 chip - inget resultat
Usb-seriell adapter med CH340 chip - "halvbra" resultat (inledningsvis skräptecken när man ska trycka för att stoppa boot sedan perfekta resultat)
Usb-seriell adapter med FT232 chip - perfekt resultat

Och det var inte handhavande fel hos mig utan flera andra meddelar samma resultat.

Permalänk
Medlem

Väldigt specifik fråga pga mitt nätverk är lite överdrivet komplicerat, men har jag tänkt rätt här? Setupen fungerar men känns fel att switcha i mjukvara...

Min setup:

En cat6 går in i internet-porten på enheten, den bär både otaggad trafik och två taggade VLAN (100 och 200 i konfigurationen nedan). Målet är att de andra portarna plus ett wifi-nät kopplas till vlan100, och att ett annat wifi-nät kopplas till vlan200, vlan100 är klienter och vlan200 är IoT. Otaggade trafiken går till ett management-nätverk.

Först av allt, hittar ingen switch-enhet som många guider för VLAN och OpenWRT specar. Finns där stöd för dito?

I brist på switch konfigurerade jag följande för mitt setup, satte upp bryggor för respektive vlan dit jag kopplar gränssnitt för att få allt att funka.

config interface 'loopback' option device 'lo' option proto 'static' option ipaddr '127.0.0.1' option netmask '255.0.0.0' config globals 'globals' option ula_prefix 'fd2b:10c9:ae87::/48' # används inte! config device option name 'br-lan' option type 'bridge' option ipv6 '0' # rj45-portarna config device option name 'lan1' option macaddr 'aa:bb:cc:dd:ee:57' config device option name 'lan2' option macaddr 'aa:bb:cc:dd:ee:57' config device option name 'lan3' option macaddr 'aa:bb:cc:dd:ee:57' # uplink men fel namn... config device option name 'internet' option macaddr 'aa:bb:cc:dd:ee:56' # mgmt-nät, dhcp config interface 'uplink' option proto 'dhcp' option device 'internet' # vlan100 config device option type '8021q' option ifname 'internet' option vid '200' option name 'internet.200' option ipv6 '0' # vlan200 config device option type '8021q' option ifname 'internet' option vid '100' option name 'internet.100' option ipv6 '0' # brygga för vlan100 config device option type 'bridge' option name 'br-100' option bridge_empty '1' option ipv6 '0' list ports 'internet.100' list ports 'lan1' list ports 'lan2' list ports 'lan3' # brygga för vlan200 config device option type 'bridge' option name 'br-200' option bridge_empty '1' option ipv6 '0' config interface 'wifi' option proto 'none' option device 'br-100' option defaultroute '0' config interface 'iot' option proto 'none' option device 'br-200' option defaultroute '0'

Misstänker att jag överkomplicerat saker. Jag har dock testat vlan100 över wifi, och då får jag IP osv från min normala DHCP-server, kommer ut på internet osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde lite enklare prestandatester mot min befintliga uppsättning (TP-LINK EAP 245v3) och nyare W6m.

Först ut är befintlig miljö:

----------------------------------------------------------- Server listening on 5201 (test #3) ----------------------------------------------------------- Accepted connection from 172.19.37.95, port 62141 [ 5] local 172.19.37.254 port 5201 connected to 172.19.37.95 port 62142 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 58.1 MBytes 487 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 62.4 MBytes 523 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 56.2 MBytes 471 Mbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 59.6 MBytes 501 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 61.4 MBytes 515 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 60.8 MBytes 510 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 54.9 MBytes 460 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 54.1 MBytes 454 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 48.0 MBytes 402 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 53.1 MBytes 446 Mbits/sec [ 5] 10.00-10.01 sec 256 KBytes 262 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.01 sec 569 MBytes 477 Mbits/sec receiver

Sen med ett inbyggt verktyg i macOS, som ger lite "realistiska" mätvärden ut mot internet med latency plus upplänk/nerlänk, i mitt fall rätt hög latency då resten av världen ligger en bit från Kiruna

~ networkQuality ==== SUMMARY ==== Uplink capacity: 73.362 Mbps Downlink capacity: 223.934 Mbps Responsiveness: Medium (222.222 milliseconds | 270 RPM) Idle Latency: 34.833 milliseconds | 1764 RPM

Sen mot nyare W6m:

----------------------------------------------------------- Server listening on 5201 (test #1) ----------------------------------------------------------- Accepted connection from 172.19.37.95, port 61638 [ 5] local 172.19.37.254 port 5201 connected to 172.19.37.95 port 61639 [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-1.00 sec 71.6 MBytes 601 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 75.9 MBytes 636 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 75.8 MBytes 635 Mbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 75.8 MBytes 636 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 74.9 MBytes 628 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 73.9 MBytes 620 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 73.8 MBytes 618 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 73.2 MBytes 615 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 74.9 MBytes 628 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 73.9 MBytes 620 Mbits/sec [ 5] 10.00-10.02 sec 896 KBytes 495 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bitrate [ 5] 0.00-10.02 sec 744 MBytes 623 Mbits/sec receiver

Samt macOS-verktyget:

~ networkQuality ==== SUMMARY ==== Uplink capacity: 62.117 Mbps Downlink capacity: 206.876 Mbps Responsiveness: Medium (151.515 milliseconds | 396 RPM) Idle Latency: 34.250 milliseconds | 1764 RPM

Så ca 480 Mbps mot ca 620 Mbps, ingen brutal skillnad. Jag vet inte om det är pga min uppsättning (jag har ställt frågan på OpenWRT-forumen kring konfigurationen) eller om det är min MBA M1 än, men jag kan se att MBA förhandlade Wifi6 när jag kikar i OpenWRT:

720.6 Mbit/s, 80 MHz, HE-MCS 7, HE-NSS 2 1200.9 Mbit/s, 80 MHz, HE-MCS 11, HE-NSS 2

Ska tilläggas att jag har 250/100 Mbps uppkoppling och jag har ingen kontroll på testservern i det fallet, annars körde jag iperf3 mot min brandvägg.

Edit: körde om lite tester mot W6m samtidigt som jag kollade system load/cpu usage, det var 1-5% även när jag körde 60+ sekunder iperf3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Väldigt specifik fråga pga mitt nätverk är lite överdrivet komplicerat, men har jag tänkt rätt här? Setupen fungerar men känns fel att switcha i mjukvara...

Utan att ge någon som helst feedback på konfigurationen: Så fort du blandar in WAN-porten och WiFi behöver du antagligen gå via CPU. Eftersom hårdvaran antagligen är kopplad så, facit finns i DTS:en. Vill du hårdvaru-switcha får du hålla dig på switchen, vad jag vet finns inget som hindrar att du har trunken på en LAN-port.

Om jag fattar rätt så får du direkt alla härliga prestandaproblem när du blandar in CPU och därmed Linux-kärnan. När du har utrönat allt om irqbalance, packet steering, WED/Wireless Offload, soft- och hardware acceleration osv och vilka som funkar tillsammans och är verkningsfulla i ett ”smart AP”-scenario så får du gärna skriva en guide om det Alla saker som ökar prestanda är avslaget som default, så ovan har du lite funktionalitet att titta på, om du inte gjort det än. Fokus kanske dock bör ligga på att testa att isoleringen av näten funkar som det ska…

Edit: Att du får ut 600 Mbit/s nyttodata på en 1200 Mbit/s länklager-länk är kanske något sämre än förväntat, men inte mycket att gråta över, tycker jag personligen. Upplänken verkar dock lite trist, av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Jag testade bara med en laptop igår (MBA M1) och där verkar nästa steg vara att slå av Bluetooth då det verkar vara ett känt problem. Kanske kan testa med jobblaptop ikväll, den har Wifi 6E/160 MHz (MBA M1 har bara Wifi6, och max 80 MHz kanalbredd).

När jag fultestade igår kunde jag se kernel-processer relaterade till phy som låg runt...1-5% CPU. Det känns inte som att jag borde behöva skruva så mycket där än

Jag skriver ihop något om jag kommer på vad som är felet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har några oöppnade förpackningar med den där lilla serie-adaptern som endast fungerar med USB-A till USB-C kabel och har redan beställt lite andra varianter - såg samtidigt att jag har lite extra brev och frimärken hemma.

Om någon är intresserad så är det bara att skicka namn och adress via PM till mig så lägger jag ett ex till dig på brevlådan - de 3 första får en

Edit: slut - adapters är skickade

Permalänk
Medlem

...och nu har den stabila versionen av 24.10 släppts.

https://firmware-selector.openwrt.org/

Eller så ser ser man alla versioner här

Permalänk
Medlem

Är igång med en testversion av OpenWRT på Asus Zenwifi BT8 (Wifi7 Tri-band)

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade en NanoPi R4S till 24.10.0 och den tappade ena nic, turligt nog inte det externa så kunde komma åt och nedgradera till 23.05.5 efter klagomål från familj (tack tailscale!).

Uppgraderade W6m till release utan problem.

Visa signatur