Tradera - Köpare försöker dra sig ur affär, hävdar att bud lagts utan hans kännedom

Permalänk
Medlem

Tradera - Köpare försöker dra sig ur affär, hävdar att bud lagts utan hans kännedom

Fick sålt en vara för ca 4000 kr via Tradera.
Köparen hävdar nu att det var hans vän som la budet utan hans kännedom, och försöker dra sig ur affären.

Jag är extremt irriterad på stolpskott som lägger bud och sen tror att det bara är till att komma med någon påhittad ursäkt för att dra sig ur affären. Så pass irriterad att jag i detta fall funderar på att dra det vidare med betalningsföreläggande via Kronofogden och eventuellt tvistemål i tingsrätt om det skulle gå så långt.

Kan tillägga att köparen lagt två "manuella" bud på annonsen - ett en kvart innan avslut som direkt slogs ut av annan budgivares autohöjning, följt av ett "snipe"-bud samma minut som annonsen tog slut. Detta får det att kännas ännu mer osannolikt att det skulle ha varit hans vän som suttit och lattjat med hans Tradera-konto.

Jag påpekade ovanstående för köparen med uppmaning att slutföra affären, sälja varan vidare om han inte vill ha den, och låta sin vän stå för eventuell mellanskillnad/förlust.
Fick då ytterliggare en ursäkt om att han ändå inte har pengar till att betala för varan, samt att han är spärrad från Klarna och inte kan ta det på det hållet.
Tog en koll på hans ekonomi - 450k taxerad inkomst, inga betalningsanmärkningar - så verkar vara ännu mer påhitt.

Men innan jag drar ärendet vidare så vill jag försäkra mig om att hans ursäkt inte håller i eventuellt tvistemål i tingsrätt.
Ponera att det skulle vara som köparen påstår, d.v.s. att hans vän lagt budet utan hans kännedom, så är det väl fortfarande köparen som står yttrest ansvarig då det är hans konto?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så har han försökt snipea den men innan han tryckte gick den upp högre än vad han trodde att den skulle gå och hans bud råkade bli vinnande budet till ett pris han inte är beredd att betala för, det är därför man använder autobud funktionen till ett önskat maxbelopp för att slippa råka ut för såna här händelser.

Telefonen är hans och det är kontot också. Han är ansvarig för dom men tror det är onödigt huvudvärk för er båda om du ska ta det vidare. Lättast blir att förlåta honom och lägga upp igen

Permalänk
Medlem

Tradera tar duktigt betal för tjänsten.
Om jag inte missminner mig, tar de tio procent? På en 4-tusing, skor de sig med 400kr.
Därför anser jag att det bör vara Traderas problem, inte ditt. Lyft det till Tradera. De i sin tur, får lösa det.
Låt dem tvinga vinnaren, eller lösa det på vad sett de behagar, utan att du blir lidande.

Den köpare vars autobud blev tvåa, kan få chansen att ta varan ändå, för budet hen lagt innan skojaren började bjuda. De kan inte tvinga tvåan, men kan ju fråga om hen vill. Tradera får kompensera dig så du blir nöjd.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Som jag förstår det så har han försökt snipea den men innan han tryckte gick den upp högre än vad han trodde att den skulle gå och hans bud råkade bli vinnande budet till ett pris han inte är beredd att betala för

Det är den uppfattningen jag har också.

Skrivet av Tiiii86:

Telefonen är hans och det är kontot också. Han är ansvarig för dom men tror det är onödigt huvudvärk för er båda om du ska ta det vidare. Lättast blir att förlåta honom och lägga upp igen

Är medveten om att det förmodligen resulterar i huvudvärk, men det känns nästan värt det för att få sätta dit ett av fanskapen som väljer att sabotera budgivningar.

Skrivet av Turbonisse:

Tradera tar duktigt betal för tjänsten.
Om jag inte missminner mig, tar de tio procent? På en 4-tusing, skor de sig med 400kr.

Avgiftstak på 200kr för allt förutom domäner.

Skrivet av Turbonisse:

Därför anser jag att det bör vara Traderas problem, inte ditt. Lyft det till Tradera. De i sin tur, får lösa det.
Låt dem tvinga vinnaren, eller lösa det på vad sett de behagar, utan att du blir lidande.

Tradera friskriver sig från ansvar i användaravtalet, så de är inte mycket till hjälp.
"Tradera är inte en auktionsförrättare i traditionell mening."

Skrivet av Turbonisse:

Den köpare vars autobud blev tvåa, kan få chansen att ta varan ändå, för budet hen lagt innan skojaren började bjuda. De kan inte tvinga tvåan, men kan ju fråga om hen vill. Tradera får kompensera dig så du blir nöjd.

Om jag rapporterar köparen för utebliven betalning så får jag möjlighet att kontakta näst högsta budgivare, men troligtvis till priset det slutat på om skojaren inte lagt sitt, som du säger. Skillnaden i pris täcker kostnaden för ansökan om betalningsföreläggande. Överväger det sistnämnda i nuläget, enbart för att göra det besvärligt för skojaren.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V

Permalänk
Medlem

Ett betalningsföreläggande kommer skojaren ju dock enkelt undan bara genom att denne meddelar Kronofogden att fordran är tvistig. Då blir nästa instans tinget. Är du beredd att ta det till tinget kan du såklart överväga att gå vidare. Där kommer dom försöka få till en förlikning er emellan. Det hela innebär en hel del extra besvär för dig så var beredd att lägga den tiden bara. Jag förstår dock din poäng med att lära folk att uppföra sig ordentligt.
Och har du tur blir personen rädd redan av ett betalningsföreläggande och gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Förstår irritationen. Är nog bara du själv som kan svara på om det är värt jobbet att driva. Det är ganska låg kostnad (förenklat tvistemål), men också en sak som kanske stjäl energi i vardagen plus att du inte kan sälja varan under tiden.
Jag har själv varit med om det flera gånger (använder dock nästan alltid köp-nu funktion). Fått diverse bortförklaringar om köp som gjorts på fyllan osv. Det är otroligt irriterande, men jag brukar säga att utebliven betalning resulterar i negativt omdöme. Sen skriver jag till Tradera och beklagar mig. I flera fall har det lett till att Tradera stänger av kontot.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Du har rätten på din sida att dra han hela vägen till Kronofogden och tinget, spelar ingen roll om det var hans kompis som la budet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Gå vidare och lägg ut annonsen igen.
Dra inför tvistemål kommer bara kosta mer än det smakar, du har inget att gå på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det här är ju tyvärr vardagsmat på Tradera. Jag har själv råkat ut för det ett par gånger. Lämna negativt omdöme, blockera personen och gå vidare. Tradera agerar väl först om en användare har många negativa omdömen.

Permalänk
Medlem

Fick betalt till slut. Räckte med att jag meddelade min intention om att ansöka om betalningsföreläggande och driva det till tingsrätt om så skulle krävas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Fick betalt till slut. Räckte med att jag meddelade min intention om att ansöka om betalningsföreläggande och driva det till tingsrätt om så skulle krävas.

helt rätt, såna skojare som påstår ens kompis la bud på hans dator är ju riktigt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det här är ju tyvärr vardagsmat på Tradera. Jag har själv råkat ut för det ett par gånger. Lämna negativt omdöme, blockera personen och gå vidare. Tradera agerar väl först om en användare har många negativa omdömen.

Tyvärr tycker jag det blivit vardagsmat även här på forumet. Haft samma problem här på marknaden med mina två sista annonser. Läggs flera bud men när budgivningen är slut ghostar de helt alt. säger att de ska komma och hämta men blir sedan aldrig av.

Vet inte vad som är rättsligt korrekt men är väl ok att ångra sig tänker jag men otroligt irriterande när man slösar andras tid på det sättet. Har dessutom i mitt fall resulterat i att jag måste lägga upp varan på nytt.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Tyvärr tycker jag det blivit vardagsmat även här på forumet. Haft samma problem här på marknaden med mina två sista annonser. Läggs flera bud men när budgivningen är slut ghostar de helt alt. säger att de ska komma och hämta men blir sedan aldrig av.

Vet inte vad som är rättsligt korrekt men är väl ok att ångra sig tänker jag men otroligt irriterande när man slösar andras tid på det sättet. Har dessutom i mitt fall resulterat i att jag måste lägga upp varan på nytt.

Jo det är sjukt irriterande, tyvärr får man ge dem en review i omdömestråden och fortsätta sitt liv.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Begär att få tillbaka betald provisionsavgift till Tradera
Blockera den tidigare köparen
Lägg upp annonsen igen
Lämna inte negativt omdöme (stor risk för negativt omdöme tillbaka)

Läs hela tråden.
Läs den igen.
Läs tråden.
Formulera eventuellt svar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fult gjort av TS. Man behandlar andra så som man själv vill bli behandlad, även om man inte vill erkänna det.

Jag har ca 500 omdömen på Tradera, och har stött på flertalet gånger där någon helt enkelt budat men ångrat sig oavsett anledning. Första reaktionen väcker irritation, men efter det förståelse, och då är det bara att höra av sig till Tradera och man får avgifterna krediterade och då är det bara att lägga ut annonsen igen.

Visst chansen finns att man inte får lika mycket i bud vid andra auktionen, och man förlorar någon vecka pga, men att hota att dra det vidare till tingsrätten för att tvinga på köp är väl ändå lite att ta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tycker det är fult gjort av TS. Man behandlar andra så som man själv vill bli behandlad, även om man inte vill erkänna det.

Jag har ca 500 omdömen på Tradera, och har stött på flertalet gånger där någon helt enkelt budat men ångrat sig oavsett anledning. Första reaktionen väcker irritation, men efter det förståelse, och då är det bara att höra av sig till Tradera och man får avgifterna krediterade och då är det bara att lägga ut annonsen igen.

Visst chansen finns att man inte får lika mycket i bud vid andra auktionen, och man förlorar någon vecka pga, men att hota att dra det vidare till tingsrätten för att tvinga på köp är väl ändå lite att ta i

Om man kommer med en rimlig anledning eller om det handlar om småbelopp, så brukar jag bara förlåta budgivaren och starta om annonsen.
Men om det som i detta fall handlar om tusenlappar, där köparen dessutom "snajpat" varan och sen försöker dra sig ur genom att komma med en påhittad förklaring om att det var hans vän som la budet, så känns det för mig rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är så frustrerande att sälja saker.
Min dotter lekte med telefonen och råkade lägga ett bud.
Trodde det var Gen2...
Marketplace är ännu värre. Fick direkt 2 som ville att Postnord skulle komma och hämta.
Sen klassikern, du har inte vägarna förbi?
Finns denna vara kvar?
Trots att jag skrivit så länge annonsen är kvar är varan kvar, och ENDAST avhämtning.

Kör hellre saker till tippen.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11