Permalänk
Medlem

Nytt system beställt, kommentarer....

ska uppgradera min gamla burk (Duron-800). Har beställt nytt moderkort (Abit IC7), Processor (P4-c 2.4GHz), minnen (2xTwinmos 512Mb PC3200), Hårddiskar (Maxtor Diamondmax plus 9, SATA) dessa har jag tänkt köra i RAID O konfiguration. Till detta har jag inte bestämt vilket grafikkort jag ska ha, funderar på nåt FX5200 eller TI4200 baserat kort, vill helst inte betala mer än 1500 kr. Verkar detta vara en bra konfiguration? Nån som har nåt förslag på bättre komponeneter i samma prisklass, och är det nån som har nåt förslag på lämpligt grafikkort. En annan fundering jag har är om mitt gamla nätagg kommer att funka med det nya moderkortet? Aggregatet är det som satt standard monterat i mitt Chieftech Dragon Chassi som inhandlades för ca 1,5 år sedan. Har handlat allt på DB...

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk

Om du ska klocka så rek. jag ett kraftigare nätagg. Det som sitter i Chiefteclådorna är inte mkt att hänga i julgranen när du ska köra 2 S-ATAdiskar och ev. klocka. Antec 430 w skulle jag satsa på. Mobot är helt okej, lixom minnena (så länge du inte ska klocka. Om du ska det så är det bättre med PC3700 eller PC4000).

Permalänk
Medlem

Men själva kraftanslutningen mellan moderkort och nätagg, är fortfarande lika? Har inte hängt med så mycket i hårdvaruutvecklingen sista halvåret. Hade för mig att de nya P4:orna använde nån ny strömförsörjning???

Visa signatur

Helt Sjukt.......

Permalänk

dom använder en ny kontakt.....en liten jävel....det bör stå på ditt aggregat om det e p4 godkänd......annars e det bara o köpa

Visa signatur

/Martin

Permalänk
Medlem

Dra bort hårddiskarna så har jag beställt exakt samma som du. Jag har också en duron, 750 iofs. Nu blir jag orolig, är det annorlunda strömkontakt på p4 mobo:na? Jag klarar mig alltså inte med mitt 300W Codegen?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Det är en ATX12v kontakt som man ska ha.
Vissa p4 moderkort av äldre modell krävde den dock ej, funkade då att köra en vanlig strömkontakt från nätagget till moderkortet, dock ej stabild om man hade en cpu över 2ghz.

De nya moderkorten kräver dock ATX12vkontakten.

Det är en fyrkantig, liten kontakt.

Ditt 300W nätagg som du haft till din Duron lär ej ha den kontakten, skulle nästan införskaffat ett nytt nätagg iallafall.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Om du ska klocka så rek. jag ett kraftigare nätagg. Det som sitter i Chiefteclådorna är inte mkt att hänga i julgranen när du ska köra 2 S-ATAdiskar och ev. klocka. Antec 430 w skulle jag satsa på. Mobot är helt okej, lixom minnena (så länge du inte ska klocka. Om du ska det så är det bättre med PC3700 eller PC4000).

Ja jag kör med "Chieftec" org och det funkar Perfa.Visserligen ett ganska nytt chassi.
Mobot ser bra ut. Det övriga låter jagavara osagt, eftersom det beror på hur mycket du tänker klocka nu eller i framtiden.

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

mitt nätagg pallar inte med min dator ifall jag klockar lite extra och höjer vcore, då dör datorn helt

Permalänk
Medlem

Grafikkort skulle jag sattsa på ett 9600PRO finns för CA 1500kr, iallafall på www.netvaruhuset.com

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tette
Grafikkort skulle jag sattsa på ett 9600PRO finns för CA 1500kr, iallafall på www.netvaruhuset.com

Det är ett bra pris, dock är det den nedbantade PRO-varianten med 400mhz minne istället för 600 (680).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb